[N036] Almelo - Ommen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 nov 2016, 13:55

duikgek89 schreef:En als ik dan zie wat voor een circus er in Nederland voor 2+1 opgetuigd wordt sterkt dat mijn idee dat het beter is om maar meteen 2x2 aan te leggen.
Dat hebben we in Nederland tien jaar geleden één keer gedaan. Dat was op een weg die eigenlijk toen al te druk was voor 2+1. Dat is ook een belangrijke reden dat het geen succes is geworden, en nooit navolging heeft gekregen.
duikgek89 schreef:
Chris schreef:In Spanje legt men zelfs al 2x2 aan als er meer dan 5.000 voertuigen per dag rijden (in de context van een doorgaande weg voor lange-afstandsverkeer en aanlegkosten van € 3-4 mln/km).
Terwijl ik zo'n weg nu bij uitstek geschikt vind voor 2+1 alternerend. Je kunt grotendeels redelijk vrij rijden en af en toe veilig een langzamere voorligger inhalen.
Als je dan toch bezig gaat met een verbetering en het vrij goedkoop is, dan ligt 2x2 natuurlijk voor de hand. Want veel van die 1x2-wegen met 5000 mvt/dag zijn ook nog steeds erg rustig, hebben brede rijstroken en vaak ook nog een soort van vluchtstroken en een Vmax van 100 km/u. Inhalen is ook dan vaak goed mogelijk op zulke wegen in Spanje, daar heb je geen 2+1 voor nodig.
Chris schreef:
Coen Tunnel schreef:te rustig voor 2x2
In Nederland wordt heel afwijkend gekeken naar de intensiteit die nodig is voor 2x2 dan in veel andere landen. Hier wordt vooral gekeken dat als er geen sprake is van chronische congestie, 2x2 dan ook niet nodig is.

In andere landen doen ze daar niet zo krampachtig over. In Frankrijk en Duitsland zie je 2x2 al bij veel lagere intensiteiten dan 25.000 mvt/dag. In Noorwegen is 2x2 nodig als er binnen 30 jaar sprake is van meer dan 12.000 voertuigen per dag. In Spanje legt men zelfs al 2x2 aan als er meer dan 5.000 voertuigen per dag rijden (in de context van een doorgaande weg voor lange-afstandsverkeer en aanlegkosten van € 3-4 mln/km).

2x2 is helemaal niet zo raar voor een drukke weg als de N36. Of de N35. Of de N18. Of de N69. Of de N9.
Ik had dan ook vanuit Nederlands perspectief gekeken. Wat mij betreft komt er gewoon een 2x2 N36 van Hoogeveen tot Almelo. En worden die andere genoemde wegen ook uitgebreid naar 2x2. En zo zijn er nog wel wat wegen die op dat lijstje thuis horen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door verfmeer95 » wo 23 nov 2016, 14:15

2+1 kan in Nederland gemakkelijk, maar dan als alternerend 2x2 en 2x1. Je kan dan de dure gedeeltes 1x2 of 2x1 laten, terwijl je de goedkope gedeeltes niet nog een keer aan hoeft te pakken als je naar volledig 2x2 wilt.

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door JaN34 » wo 23 nov 2016, 14:57

Rein schreef:
duikgek89 schreef: Inhalen nog lastiger maken lost het probleem volgens mij niet op. De automobilisten daar zijn net mensen en sommige daarvan hebben haast, stress of simpelweg een rotdag. [...] Op het moment dat de mensen die sneller willen langere tijd vast zitten achter getreuzel dan bouwt zich bij die mensen frustratie op en dat is gevaarlijk. Niet alleen omdat dat de concentratie ondermijnt, maar ook omdat deze mensen het vroeger of later zat zijn en onredelijke risico's gaan nemen om uit hun "val" te komen.
Hoewel het het probleem niet oplost, zijn er natuurlijk voldoende mogelijkheden om te zorgen dat er niet ingehaald zal worden. Denk bijvoorbeeld aan de 'oplossing' zoals op de N206. Helaas zie je dat soort 'oplossingen' steeds vaker.
Met de lange rechtstanden is dat behoorlijk frustrerend als je eindelijk eens zou kunnen inhalen maar dat niet mag. Zeker op een rustige zondag en er rijdt dan zo'n spreekwoordelijke zondagsrijder voor je. Ook is de N36 één van de weinige wegen in de regio waar je nog legaal in mag halen. Inderdaad zou 2x2 ideaal zijn, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Het heeft voor het rijk in ieder geval geen prioriteit. En het is voor de provincie Overijssel al helemaal niet een item om zich voor in te zetten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door duikgek89 » wo 23 nov 2016, 16:29

Rein schreef:
duikgek89 schreef: Inhalen nog lastiger maken lost het probleem volgens mij niet op. De automobilisten daar zijn net mensen en sommige daarvan hebben haast, stress of simpelweg een rotdag. [...] Op het moment dat de mensen die sneller willen langere tijd vast zitten achter getreuzel dan bouwt zich bij die mensen frustratie op en dat is gevaarlijk. Niet alleen omdat dat de concentratie ondermijnt, maar ook omdat deze mensen het vroeger of later zat zijn en onredelijke risico's gaan nemen om uit hun "val" te komen.
Hoewel het het probleem niet oplost, zijn er natuurlijk voldoende mogelijkheden om te zorgen dat er niet ingehaald zal worden. Denk bijvoorbeeld aan de 'oplossing' zoals op de N206. Helaas zie je dat soort 'oplossingen' steeds vaker.
Op die stukken haalt men dan inderdaad niet in. Maar ondertussen krijg je wel mensen die gaan bumperkleven of die ander vervelend gedrag vertonen. Bovendien zullen er, als het maar lang genoeg duurt, genoeg mensen in de auto zitten waarbij de stoom uit de oren komt, als die dan een keer een plekje hebben dan gaan ze ook dingen uithalen die niet helemaal de bedoeling zijn. Het gaat niet mogelijk zijn om al die dingen te voorkomen. Daarom ben ik een tegenstander van dat keurslijf.

Niet helemaal hetzelfde, maar toch enigszins parallel zijn de Zwitserse bestuurders in Duitsland. In Zwitserland is men poeslief om niet in de problemen te komen en in Duitsland gaan ze dan ineens los om het keurslijf er eens goed vanaf te schudden.
Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:En als ik dan zie wat voor een circus er in Nederland voor 2+1 opgetuigd wordt sterkt dat mijn idee dat het beter is om maar meteen 2x2 aan te leggen.
Dat hebben we in Nederland tien jaar geleden één keer gedaan. Dat was op een weg die eigenlijk toen al te druk was voor 2+1. Dat is ook een belangrijke reden dat het geen succes is geworden, en nooit navolging heeft gekregen.
Mijn gedachte daar was net iets anders. Namelijk, als je toch al een barrier gaat plaatsen en de weg extra breed maakt om dat er allemaal op te passen, dan zijn de meerkosten voor een simpele 2x2 oplossing waarschijnlijk niet zo dramatisch veel hoger. Anders is dat als de 2+1 op de "traditionele" manier aangelegd wordt met een asfalt lap en wat witte verf zoals o.a. op de B67.
Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:
Chris schreef:In Spanje legt men zelfs al 2x2 aan als er meer dan 5.000 voertuigen per dag rijden (in de context van een doorgaande weg voor lange-afstandsverkeer en aanlegkosten van € 3-4 mln/km).
Terwijl ik zo'n weg nu bij uitstek geschikt vind voor 2+1 alternerend. Je kunt grotendeels redelijk vrij rijden en af en toe veilig een langzamere voorligger inhalen.
Als je dan toch bezig gaat met een verbetering en het vrij goedkoop is, dan ligt 2x2 natuurlijk voor de hand. Want veel van die 1x2-wegen met 5000 mvt/dag zijn ook nog steeds erg rustig, hebben brede rijstroken en vaak ook nog een soort van vluchtstroken en een Vmax van 100 km/u. Inhalen is ook dan vaak goed mogelijk op zulke wegen in Spanje, daar heb je geen 2+1 voor nodig.
2+1 kan op zo'n weg wel veiliger zijn. Maar ga ook eens naar intensiteiten van 7500 a 10000 mvt. Dan hangt het er ook nog vanaf hoe de rechtstanden zijn. Juist op niet al te drukke wegen is 2+1 wat mij betreft een goede manier om veilige inhaalmogelijkheden te maken. Het is geen oplossing om een drukke tweestrooksweg beter te laten doorstromen.

verfmeer95 schreef:2+1 kan in Nederland gemakkelijk, maar dan als alternerend 2x2 en 2x1. Je kan dan de dure gedeeltes 1x2 of 2x1 laten, terwijl je de goedkope gedeeltes niet nog een keer aan hoeft te pakken als je naar volledig 2x2 wilt.
Dat is natuurlijk wel een oplossing. En dan kun je inderdaad stukje bij beetje de 2x1 stukjes eruit halen.
JaN34 schreef:
Rein schreef:
duikgek89 schreef: Inhalen nog lastiger maken lost het probleem volgens mij niet op. De automobilisten daar zijn net mensen en sommige daarvan hebben haast, stress of simpelweg een rotdag. [...] Op het moment dat de mensen die sneller willen langere tijd vast zitten achter getreuzel dan bouwt zich bij die mensen frustratie op en dat is gevaarlijk. Niet alleen omdat dat de concentratie ondermijnt, maar ook omdat deze mensen het vroeger of later zat zijn en onredelijke risico's gaan nemen om uit hun "val" te komen.
Hoewel het het probleem niet oplost, zijn er natuurlijk voldoende mogelijkheden om te zorgen dat er niet ingehaald zal worden. Denk bijvoorbeeld aan de 'oplossing' zoals op de N206. Helaas zie je dat soort 'oplossingen' steeds vaker.
Met de lange rechtstanden is dat behoorlijk frustrerend als je eindelijk eens zou kunnen inhalen maar dat niet mag. Zeker op een rustige zondag en er rijdt dan zo'n spreekwoordelijke zondagsrijder voor je. Ook is de N36 één van de weinige wegen in de regio waar je nog legaal in mag halen. Inderdaad zou 2x2 ideaal zijn, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Het heeft voor het rijk in ieder geval geen prioriteit. En het is voor de provincie Overijssel al helemaal niet een item om zich voor in te zetten.
Ik denk dat het N35 verhaal wel duidelijk maakt dat het de provincie Overijssel niet veel kan schelen. Die weg lijkt me zelfs nog dringender.

Inhaalverboden op plaatsen waar je wel in kunt halen lokken uiteindelijk ook uit dat mensen er een loopje mee gaan nemen. Dan verliezen die inhaalverboden hun kracht ook op de plaatsen waar het veilig lijkt maar het zicht toch niet voldoende is, precies de locaties waar ze heel belangrijk zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 nov 2016, 16:44

duikgek89 schreef:
Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:En als ik dan zie wat voor een circus er in Nederland voor 2+1 opgetuigd wordt sterkt dat mijn idee dat het beter is om maar meteen 2x2 aan te leggen.
Dat hebben we in Nederland tien jaar geleden één keer gedaan. Dat was op een weg die eigenlijk toen al te druk was voor 2+1. Dat is ook een belangrijke reden dat het geen succes is geworden, en nooit navolging heeft gekregen.
Mijn gedachte daar was net iets anders. Namelijk, als je toch al een barrier gaat plaatsen en de weg extra breed maakt om dat er allemaal op te passen, dan zijn de meerkosten voor een simpele 2x2 oplossing waarschijnlijk niet zo dramatisch veel hoger. Anders is dat als de 2+1 op de "traditionele" manier aangelegd wordt met een asfalt lap en wat witte verf zoals o.a. op de B67.
De 2+1 op de N50 is op de breedte van één snelwegrijbaan aangelegd. Weliswaar is er een ruimtereservering voor een tweede rijbaan, maar nog geen talud. Voor 2x2 had het talud verbreed moeten worden, wat het beduidend duurder had gemaakt.

Een smalle 2x2 (4-0-systeem) had wellicht ook gepast, maar dan had je iets gekregen zoals de A73 bij Tegelen tot de bouw van KP Tiglia (in Streetview). Daar gold destijds een Vmax :A1-70:.
Ik denk dat het N35 verhaal wel duidelijk maakt dat het de provincie Overijssel niet veel kan schelen. Die weg lijkt me zelfs nog dringender.
N35, N50 bij Kampen en N36 hebben allemaal enige urgentie.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door duikgek89 » wo 23 nov 2016, 17:22

1 ASW rijbaan is toch aardig wat breder dan een 2x2 oplossing zoals de N33. De smalste 2x2 oplossing met barrier krijg je volgens mij op een meter of 18, met 3.5m voor de linker en 3.75m voor de rechter rijstroken. Voor een snelweg ga je toch rap richting een meter of 25. Voor 2+1 op één snelweg rijbaan zit je ook op een meter of 12 of iets in die richting. In kosten zal de 2x2 autoweg ertussen liggen, of meer aan de 2+1 kant van het plaatje uitkomen omdat de boogstralen wat kleiner en de hellingen wat steiler mogen zijn. De barrier zal ook ongeveer hetzelfde moeten zijn.

edit:
Daar bij Tiglia was zeker geen ideale situatie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Pino » wo 23 nov 2016, 17:32

Chris schreef:
Coen Tunnel schreef:te rustig voor 2x2
In Nederland wordt heel afwijkend gekeken naar de intensiteit die nodig is voor 2x2 dan in veel andere landen. Hier wordt vooral gekeken dat als er geen sprake is van chronische congestie, 2x2 dan ook niet nodig is.

In andere landen doen ze daar niet zo krampachtig over. In Frankrijk en Duitsland zie je 2x2 al bij veel lagere intensiteiten dan 25.000 mvt/dag. In Noorwegen is 2x2 nodig als er binnen 30 jaar sprake is van meer dan 12.000 voertuigen per dag. In Spanje legt men zelfs al 2x2 aan als er meer dan 5.000 voertuigen per dag rijden (in de context van een doorgaande weg voor lange-afstandsverkeer en aanlegkosten van € 3-4 mln/km).
Dat laatste is wel een belangrijk verschil tussen Nederland en de genoemde andere landen. Zelfs als een niet-autosnelweg niet wordt gebruikt door lange-afstandsverkeer, het zijn wel vaak wegen die dienen om een regio te ontsluiten die niet direct door een autosnelweg bediend wordt. Er zit een zeker economisch belang bij om daar voor snelle ontsluiting te zorgen, als het even kan om de dorpen heen, en de support in de regio voor uitbouw is vaak groot.

Dit deel van Overijssel is een van de stukken Nederland die het verste verwijderd ligt van een snelweg, maar dat is op een schaal die niet te vergelijken is met andere landen. Support in de regio voor uitbouw is vaak maar relatief beperkt. En dan gaat het minder om de snelle ontsluiting en meer om het voorkomen van dodelijke ongevallen. Niet zo heel raar dat wij in Nederland anders kijken naar dat soort uitbouw.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 nov 2016, 17:43

^^ Zelfs wegen in en naar de Achterhoek zoals de N345 en N348 naar Zutphen of de N318 en N319 naar Winterswijk zouden in andere landen snelweg zijn. Of in ieder geval veel beter uitgebouwd. De Achterhoek is toch echt wel dramatisch qua ontsluiting. Laatst vanaf Winterswijk naar Zwolle gereden, dat duurt gigantisch lang voor zo'n relatief kleine afstand.

De N36 is dan tenminste nog een echte autoweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Chris » wo 23 nov 2016, 17:50

Pino schreef:Dit deel van Overijssel is een van de stukken Nederland die het verste verwijderd ligt van een snelweg, maar dat is op een schaal die niet te vergelijken is met andere landen.
Het gaat niet alleen om de afstand, maar ook de bevolkingsdichtheid. Ik snap dat in de context van de Randstad Overijssel niet erg dichtbevolkt lijkt, maar op Europese schaal is Overijssel dichter bevolkt dan veel andere 'landelijke' gebieden (330 inw./km²). Dat is het dubbele van bijvoorbeeld Niedersachsen en het drievoudige van de regio Lorraine. Er is dus noodzaak voor betere verbindingen, en de verkeersintensiteiten tonen dat ook wel aan, de noodzaak om de N36 te verbreden gaat verder dan alleen verkeersveiligheid met 18.000 tot 32.000 voertuigen per dag.

Overijssel en Oost-Gelderland zijn echt het ondergeschoven kindje qua infrastructuur in Nederland. Het zijn geen echt dunbevolkte gebieden maar er is eigenlijk alleen de A1 en een stukje van de A28 en incomplete A35 die er doorheen lopen. Er is geen vergelijkbare situatie in Nederland dat twee stadsregio's verbonden zijn via slechts een enkelbaans 80 km-weg zoals de N35. Men noemt het niks voor niks het 'karrespoor'. Overigens is dit niet alleen Den Haag aan te rekenen, de provinciale politiek faalt ook volledig om te lobbyen voor meer geld. De aanpak van de N50 wordt nu al jaren uitgesteld over een rijksbijdrage van € 5 miljoen die maar niet komt. Ik denk dan; Overijssel, kom zelf met dat miezerige beetje geld over de brug in plaats van eindeloos te wachten op Den Haag omdat het geen NMCA knelpunt is.

De provincie Overijssel heeft een enorme zak met geld gekregen door de verkoop van de aandelen van de nutsbedrijven. De provincie heeft een vermogen van € 1,75 miljard. Waarom nemen ze de N35 niet over van het rijk en bouwen ze die niet uit tot een 2x2 autoweg? Een investering die voor de komende 100 jaar zinvol is, in plaats van maar te wachten op geld uit Den Haag dat toch niet komt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door duikgek89 » wo 23 nov 2016, 17:55

^^ En die snelwegen die er wel enigszins in de buurt liggen zijn ook niet bepaald uitgestorven...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 nov 2016, 18:05

Zowel Overijssel als Gelderland blameren zich gigantisch als het gaat om de aanleg van nieuwe wegen. Het enige wat echt wordt aangelegd zijn her en der wat rondwegen in provinciale wegen, verder gebeurt er niet veel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Pino » wo 23 nov 2016, 21:22

^^ Het totale gebrek aan lokale support voor uitbouw van het wegennet in deze streken is bizar. Kun je zeggen dat de provinciale overheden geen poot uitsteken, maar ik heb nu ook niet het gevoel dat er lokaal zulke grote wensen bestaan.

Het was bepaald niet de bedoeling van mijn eerdere post om een vergelijking te maken in bevolkingsdichtheden tussen de Randstad, deze stukken Oost-Nederland en alles wat daarbuiten ligt, of om daaruit bepaalde conclusies te trekken over wenselijkheid. Maar nu we het er toch over hebben: het feit dat de bevolkingsdichtheid hier ruim lager is dan in het westen, speelt onvermijdelijk een rol bij het gegeven dat uitbouw van het wegennet niet heel hoog op de Haagse agenda staat. In weken dat de kranten weer vol staan met koppen over toenemende filedruk, denken onvermijdelijk toch maar weinigen aan de mogelijkheid om diezelfde centen te besteden aan een vijf minuten snellere verbinding naar Vriezenveen. Dat was in een land met een lagere algemene bevolkingsdichtheid wel anders geweest, maar we zitten nu eenmaal in Nederland.

In het algemeen worden wegen verdubbeld omwille van het verhogen van de verkeersveiligheid, het verminderen van congestie en/of het aanbinden van de regio met de rest van het land. Congestie is er in deze regio niet genoeg om verdubbeling te kunnen rechtvaardigen, verkeersveiligheid vraagt vermoedelijk om niet heel veel meer dan 2+1, en een push om deze delen van het Oosten beter aan te binden ontbreekt. Waarbij het als gezegd nog ergens begrijpelijk is dat het Rijk zijn prioriteiten elders legt, maar waarom zitten deze provincies en gemeenten zo stil? Mis ik dingen in deze provincies (als inwoner van de Randstad gaat dat toch vrij snel) of is er iets dat deze regio's zo anders maakt dan de vele Duitse streken waar je over Bundesstrassen rijdt tussen een bordenwoud "Bxx neu jetzt"? Of de vele Duitse, Spaanse en Franse regio's waar decentrale overheden expreswegen aanleggen om de regio een kans te geven een rol van betekenis te blijven spelen in de landelijke economie?
Laatst gewijzigd door Pino op wo 23 nov 2016, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Bluemoon23 » wo 23 nov 2016, 22:06

^^
Ook zie je in Duitsland veel borden/spandoeken waarop de bevolking vraagt om een "umgehungsstrasse" , zodat niet al het verkeer door de stad of het dorp heen rijdt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Pino » wo 23 nov 2016, 22:21

^^ Juist dat is toch al best redelijk gebeurd in deze omgeving. De rijks-N-wegen in Overijssel en Gelderland gaan om de meeste plaatsen heen, en dat geldt zelfs voor een aantal van de belangrijkere provinciale wegen (zeg: wegen met nummer N3xx). Wellicht werkt dat enigszins dempend op de vraag naar een hoogwaardiger weg dan er nu ligt. Het argument "deze weg moet worden verlegd naar buiten onze kommen en leg hem dan maar meteen wat hoogwaardiger aan" ligt niet echt op tafel, waar dat met name in Duitsland vaak wel het geval is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Vinny » wo 23 nov 2016, 23:05

Ik heb zelf het idee dat de intensiteiten ook wel tamelijk hard gegroeid zijn. Als kind reden we ook wel eens over de provinciale wegen in Gelderland en de N 35 in Overijssel maar nooit het idee gehad dat het nou zo druk was. Toegegeven, in de spits kwamen we er natuurlijk niet langs :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door nederland24 » do 01 dec 2016, 21:50

Pino schreef:^^ Het totale gebrek aan lokale support voor uitbouw van het wegennet in deze streken is bizar. Kun je zeggen dat de provinciale overheden geen poot uitsteken, maar ik heb nu ook niet het gevoel dat er lokaal zulke grote wensen bestaan.

Het was bepaald niet de bedoeling van mijn eerdere post om een vergelijking te maken in bevolkingsdichtheden tussen de Randstad, deze stukken Oost-Nederland en alles wat daarbuiten ligt, of om daaruit bepaalde conclusies te trekken over wenselijkheid. Maar nu we het er toch over hebben: het feit dat de bevolkingsdichtheid hier ruim lager is dan in het westen, speelt onvermijdelijk een rol bij het gegeven dat uitbouw van het wegennet niet heel hoog op de Haagse agenda staat. In weken dat de kranten weer vol staan met koppen over toenemende filedruk, denken onvermijdelijk toch maar weinigen aan de mogelijkheid om diezelfde centen te besteden aan een vijf minuten snellere verbinding naar Vriezenveen. Dat was in een land met een lagere algemene bevolkingsdichtheid wel anders geweest, maar we zitten nu eenmaal in Nederland.

In het algemeen worden wegen verdubbeld omwille van het verhogen van de verkeersveiligheid, het verminderen van congestie en/of het aanbinden van de regio met de rest van het land. Congestie is er in deze regio niet genoeg om verdubbeling te kunnen rechtvaardigen, verkeersveiligheid vraagt vermoedelijk om niet heel veel meer dan 2+1, en een push om deze delen van het Oosten beter aan te binden ontbreekt. Waarbij het als gezegd nog ergens begrijpelijk is dat het Rijk zijn prioriteiten elders legt, maar waarom zitten deze provincies en gemeenten zo stil? Mis ik dingen in deze provincies (als inwoner van de Randstad gaat dat toch vrij snel) of is er iets dat deze regio's zo anders maakt dan de vele Duitse streken waar je over Bundesstrassen rijdt tussen een bordenwoud "Bxx neu jetzt"? Of de vele Duitse, Spaanse en Franse regio's waar decentrale overheden expreswegen aanleggen om de regio een kans te geven een rol van betekenis te blijven spelen in de landelijke economie?
Het is mij ook een raadsel eerlijk gezegd, terwijl ik toch uit die streek kom. Misschien de botsing tussen mensen, die vinden dat de Achterhoek en Overijssel nog een agrarische, landelijke streek is en de mensen die vinden dat Overijssel en Gelderland belangrijke, economische motoren zijn voor Nederland. De "wil" is er wel en er zijn ook ideeën en plannen genoeg voor veel wegen. :dontknow:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door verfmeer95 » do 01 dec 2016, 22:31

^^ Ik heb het idee dat je qua infrastructuur Nederland in 3 gebieden kan verdelen. In de Randstad (en delen van Brabant?) is de vertraging door files het grootst. Om de economie draaiende te houden moeten daar wegen bij.
Tegelijkertijd heb je de krimpgebieden, Noord-Nederland, Zuid-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen. Daar probeert iedereen met infrastructuur mensen in de regio te houden.
In de gebieden daartussen, Overijssel, Gelderland en Noord-Zeeland word geen file en geen krimp ervaren. Verkeer is daar echt iets wat van buiten komt en je leefomgeving negatief beïnvloed. In zo'n omgeving is het belangrijkste doel van de provincie om doorgaand verkeer weg te houden en OV te promoten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door duikgek89 » vr 02 dec 2016, 1:56

Gelderland geen file? A50, A12, N325... Goed, het lijkt niet echt toe te nemen en de infrastructuur is wel wat verbetert, maar het is niet zo dat er niks aan de hand is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 dec 2016, 11:04

In Gelderland en Overijssel zijn verder nog de A1 tussen Deventer en Apeldoorn, de A28 tussen Harderwijk en Amersfoort (al is dat al richting Randstad), de A50 tussen Ewijk en Paalgraven (al is dat al richting Brabant) en de N50 rond Kampen filegevoelig.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Peter » vr 02 dec 2016, 11:42

Ik denk dat voornamelijk gedoeld wordt op het stuk dat tussen de A37-A28-A1 en de Duitse grens ligt, dat op de staartjes A348, A18 en A35 na erg slecht voorzien is van snelwegen of 2+2 autowegen. Dat meet zich alleen met Zeeland (en de zuid-Hollandse eilanden), waar je zo goed als alleen de A58 en N61/62 hebt die redelijk zijn uitgebouwd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Willem » vr 02 dec 2016, 17:24

Er zijn wel de N48, N34 en N36 die relatief makkelijk uit te bouwen zijn als het aanbod aan verkeer daar groot genoeg voor is.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Emil » di 03 jan 2017, 23:26

Burgemeester Hoogeveen pleit voor snelweg tussen Drenthe en Twente

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... 0267&cat=1

Of de snelweg er ooit gaat komen? "Als je reëel bent moet je denken aan een horizon van tien tot vijftien jaar", zegt Loohuis. "Dan hebben we het al snel gedaan. Maar als het eerder kan... graag." Loohuis wil in gesprek met de provincies en de regio's om een goede verbinding tussen Drenthe en Twente voor elkaar te krijgen. Zelf denkt hij aan het opwaarderen van de N48 en de N36 tot autosnelwegen.

Ik ben met de beste man eens dat de weg een upgrade met hebben. Maar een autosnelweg, das is wel meteen hoog gegrepen. Laten we eerst eens kijken naar 2+1 oplossingen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Rene » di 03 jan 2017, 23:38

Het zou wat mij betreft al heel wat zijn als de N36 Almelo-Hoogeveen op termijn volledig ongelijkvloers zou worden bij de afritten 8 (Mariënberg), 9 (Hardenberg N34) en 10 (Ommen N348).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Peter » wo 04 jan 2017, 3:49

Die rotondes zijn geen bottleneck op dit moment. Maar als de weg 2+2 wordt (als autoweg of snelweg) zal er in ieder geval iets moeten gebeuren. De rotonde N34-N48 kan makkelijk een vrije afslag krijgen N36>N48noord, N(3)48 > N36 en een N48noord>N(3)48 bypass, dus die kan nog jaren mee met aanpassing. Een N36 onderdoorgang by de N34 zou wel handig zijn. Marienberg is een reliek denk ik (geen idee waarom die er nog gelijkvloers ligt).

2+2 ala N33 zie ik als het maximum haalbare. Is ook in te passen met de bestaande N48 viaducten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door mavas » wo 04 jan 2017, 6:29

De N48 zit toch al aardig vol hoor. Die kan wel 2+2 gebruiken op kortere termijn. En ook de N36 vanaf Almelo tot Vriezenveen is behoorlijk druk. Ook daar kan 2+2 geen kwaad.

Voor zulke verbindingen met nationaal belang (verbinden van landsdelen) is een volledig ongelijkvloerse weg mijns inziens het uitgangspunt.
Een onderzoek naar opwaardering van de N36 en N48 met verschillende alternatieven (1+1 ongelijkvloers, 2+1 ongelijkvloers, 2+2 ongelijkvloers, kruisingen tussen stroomwegen wel of niet ongelijkvloers) lijkt me een eerste stap om te kijken wat de kosten zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 jan 2017, 8:43

Rene schreef:Het zou wat mij betreft al heel wat zijn als de N36 Almelo-Hoogeveen op termijn volledig ongelijkvloers zou worden bij de afritten 8 (Mariënberg), 9 (Hardenberg N34) en 10 (Ommen N348).
Is er afritnummering voorzien en is er ook een omnummering voorzien van N48 naar N36 (en N348)?

Een 2x2 ongelijkvloerse autoweg lijkt me helemaal niet zo gek. Logisch dat de lokale politiek ook hoog inzet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Chris » wo 04 jan 2017, 10:22

Ja, als je inzet op een autosnelweg krijg je een tunnel die te smal is voor 2x2. (zoals oorspronkelijk het geval was in Nijverdal!)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Chris » ma 06 feb 2017, 17:38

Minister Schultz schreef:Verkeersveiligheid op de N36
Tijdens het AO Wegverkeer en Verkeersveiligheid van 18 januari is gesproken over de N36 op basis van vragen van Van Helvert (CDA) en Visser (VVD). Ik heb u toen toegezegd om op korte termijn een brief te sturen met een overzicht van de maatregelen die ik tref om de verkeersveiligheid op de N36 te verbeteren.

Ik heb vanuit de budgetten voor het programma Meer Veilig €5,6 miljoen beschikbaar gesteld voor maatregelen die de verkeersveiligheid op de N36 verbeteren. De maatregelen uit het programma Meer Veilig zijn opgenomen in de tabel op de volgende pagina. Een deel van die maatregelen is reeds uitgevoerd en voor 2017 en 2018 staan nog maatregelen gepland. In de beantwoording van de Kamervragen van de leden Van Helvert en Omtzigt (beiden CDA) over de verkeersveiligheid op de N36 heb ik u hierover eerder geïnformeerd (RWS-2016/49978/158717, 25 november 2016).

Afbeelding

De heer Van Helvert heeft gevraagd of in aanvulling hierop de N36 met 50cm verbreed kan worden en of dit gecombineerd kan worden met het groot onderhoud in 2018. Deze aanvullende maatregel wordt geraamd op circa €5 mln extra kosten wanneer deze gelijktijdig wordt uitgevoerd met het groot onderhoud in 2018. De reeds geplande en uitgevoerde maatregelen zullen leiden tot een substantiële vermindering van het aantal verkeersongevallen. Daarnaast start ik op de N36 samen met de regionale partners ook een pilot naar gedragsbeïnvloeding om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Ik zie daarom nu geen aanleiding om extra maatregelen te treffen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door mavas » ma 06 feb 2017, 20:27

continue :facepalm:

En helemaal niks te lezen over ongelijkvloerse kruisingen, dat zijn waarschijnlijk de 'extra maatregelen'.
Ben wel benieuwd wat die vermeende reconstructie N36/A35 inhoudt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Chris » di 07 feb 2017, 20:22

Weer een dodelijk ongeval op de N36:
RTV Oost schreef:Dode bij ongeluk op N36: weg in beide richtingen nog uren afgesloten
Op de N36 bij Stegeren is vanavond een man overleden na een ernstig verkeersongeluk. Ook is een deel van de rijksweg nog enkele uren in beide richtingen afgesloten.

Het ging om een frontale botsing. De bestuurders van beide auto's raakten bekneld. Een van de bestuurders is overleden op de plaats van het ongeval.

De tweede bestuurder is na een uur bevrijd uit de auto. Hij is zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht.

Plaats reactie