[N036] Almelo - Ommen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door mhkamp » za 27 feb 2016, 12:23

Wederom flink raak op de N36 afgelopen woensdag.

Automobilist raakt bekneld bij aanrijding met vrachtwagen op N36

En weer hebben een paar dubbel lijnen er niet voor gezorgd om een aanrijding te voorkomen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door mavas » vr 01 jul 2016, 11:06

De werkzaamheden gaan bijna starten:
Werkzaamheden N36 tussen Almelo-Noord en Westerhaar
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 01 juli 2016- Laatste update: 01 juli 2016 10:11 uur

Rijkswaterstaat voert in de periode van vrijdagavond 29 juli tot en met maandagochtend 15 augustus werkzaamheden uit aan de N36 tussen Almelo-Noord en Westerhaar.
Het verkeer wordt tijdens deze werkzaamheden omgeleid. Weggebruikers moeten rekening houden met een langere reistijd van ongeveer 5 tot 10 minuten. Deze werkzaamheden vallen onder het programma Meer Veilig waarmee de verkeersveiligheid op de N36 wordt verbeterd.

Verbeteren verkeersveiligheid
De N36 is een belangrijke rijksweg tussen Almelo en Ommen. Met het programma Meer Veilig voert Rijkswaterstaat tussen 2015 en 2018 verschillende maatregelen uit om de veiligheid te verbeteren. Het aanpassen van aansluitingen en verlengen van uitvoegstroken zijn daar voorbeelden van. De aanpassingen van de aansluitingen Almelo-Noord, Vriezenveen en Westerhaar worden versneld uitgevoerd na overleg met de gemeente Twenterand.
http://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/ ... rhaar.aspx
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
schuiling
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 23:01
Locatie: Emmen

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door schuiling » do 22 sep 2016, 11:57

Nog geen jaar na de reconstructie van het kruispunt bij Mariënberg is er nu een snelheidbeperking van 50 en wordt met borden en tekstkar gewaarschuwd voor spoorvoorming.

De sporen lijken ook met de dag dieper te worden.
uut MM!

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Demassel » vr 23 sep 2016, 19:43

Die 50 is niet van dezelfde aannemer als die wat de Tekstwagens heeft staan (50 van van der lee, rest van Traffic Service Nederland (en Olde Kalter maar dat is via TSNed))
TSNed is de aannemer die de maatregelen als het goed is ook doet voor de reparatie. Bij de reconstitutie was dat ook het geval.
Die 50-ers zijn volgensmij blijven staan van maaiwerkzaamheden oid, Van Der Lee heeft in die regio de bermonderhoud en IM

Wat betreft de sporen heb ik begrepen dat de onderlaag het probleem is in dezen. Toen de tijd is er deels overlaagd en waar nu blijkt is de onderlaag toch slechter dan werd voorzien.

Gebruikersavatar
schuiling
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 23:01
Locatie: Emmen

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door schuiling » ma 26 sep 2016, 11:56

Als weggebruiker kom ik eerst de borden van 50 met waarschuwing voor werkzaamheden tegen en daarna de waarschuwing voor spoorvorming.
Ik zie geen verschil in van wie die borden komen en voor mij als weggebruiker behoren de borden tot dezelfde situatie.
Afbeelding
Afbeelding
uut MM!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Chris » zo 23 okt 2016, 21:59

Weer een frontale aanrijding op de N36 vandaag, waarbij 3 doden vielen. Het ongeval gebeurde bij Vriezenveen.

Afbeelding
http://nos.nl/artikel/2139294-drie-dode ... nveen.html

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door waldo79 » ma 24 okt 2016, 11:55

Kan het kloppen dat het wel vaker misgaat op de N36?

Von Karman
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 11:34

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Von Karman » ma 24 okt 2016, 15:59

16 doden de laatste 7 jaar las ik ergens. Men spreekt daar van de dodenweg.
Villacher Bier

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Demassel » vr 28 okt 2016, 20:32

Klopt, gaat vaker mis idd, veelal te wijten aan mensen die perse sneller willen dan het treintje achter de vrachtwagen.

De intensiteit is gewoon ook domweg te groot voor een enkelbaans weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Chris » vr 28 okt 2016, 20:43

Het is niet alleen inhalen, veel van dit soort ongevallen gebeuren door stuurcorrecties nadat men in de berm komt. De verharding ligt best een stukje hoger dan de (zachte) berm en met tegensturen vliegt men dan de rijbaan over. Met zoveel verkeer als op de N36 is de kans dan groot dat je bovenop een tegenligger knalt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Kaaiman » vr 28 okt 2016, 20:56

De N36 voldoet ook op veel plaatsen niet aan de huidige richtlijnen qua verhardingsbreedte, halfverharding en obstakelvrije ruimte.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door JaN34 » za 29 okt 2016, 0:56

Vrijdag bijna weer een ongeval: in de richting van Almelo haalde een auto een vrachtwagen in juist op het moment dat er tegemoetkomend verkeer was. :facepalm: Door alert reageren van het overige verkeer is een frontale botsing voorkomen. Een auto in de richting van Hardenberg/Ommen moest uitwijken en kwam daardoor in de berm terecht.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door RSK » za 29 okt 2016, 10:26

Kaaiman schreef:De N36 voldoet ook op veel plaatsen niet aan de huidige richtlijnen qua verhardingsbreedte, halfverharding en obstakelvrije ruimte.
Sowieso verbaast het je in het buitenland al snel hoe 'stroomwegen' daar een stuk breder van profiel zijn. Een rijstrookbreedte van 3,5 meter op een verharding van 11 à 12 meter is helemaal niet uitzonderlijk. Wat is dat in Nederland eigenlijk? Rijstroken van 3,25 op een totale verharding van een meter of 9? Juist in een land met zulke zachte bermen zou je verwachten dat men wat extra redresseerruimte neemt op enkelbaans wegen, maar iedere centimeter die het smaller kan, wordt het smaller gemaakt, lijkt het wel.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Kaaiman » za 29 okt 2016, 18:22

Drenthe hanteert 8,90 m verhardingsbreedte, Friesland 8,60 m en Overijssel volgens mij 8,50 m. Maar in de jaren '70-'80-'90 was 7,50 m vrij normaal voor autowegen. De N36 is grotendeels aangelegd in de jaren '50 en heeft nog weer een smaller profiel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Willem » za 29 okt 2016, 19:05

In de marge van deze discussie vraag ik me af wat die groene streep in het midden van autowegen bij de gemiddelde automobilist uitwerkt. Hier op het forum weten we dat dit een aanduiding voor autowegen met Vmax 100 is, maar beseft de "normale" automobilist dat ook? Zeker nu de doorgetrokken witte streep in het midden, dus het inhaalverbod, zo ongeveer standaard is geworden roept dit de vraag op of de groene streep niet verkeerd geïnterpreteerd wordt als "inhalen toegestaan", met alle gevolgen van dien.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Kaaiman » za 29 okt 2016, 21:12

^^ Daar is hier al veel over gediscussieerd. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Vinny » zo 30 okt 2016, 8:16

Willem schreef:In de marge van deze discussie vraag ik me af wat die groene streep in het midden van autowegen bij de gemiddelde automobilist uitwerkt. Hier op het forum weten we dat dit een aanduiding voor autowegen met Vmax 100 is, maar beseft de "normale" automobilist dat ook? Zeker nu de doorgetrokken witte streep in het midden, dus het inhaalverbod, zo ongeveer standaard is geworden roept dit de vraag op of de groene streep niet verkeerd geïnterpreteerd wordt als "inhalen toegestaan", met alle gevolgen van dien.
Ik heb buurkinderen die al op hun tiende wisten dat je 100 mag op autowegen met een groene streep.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door boe! » zo 30 okt 2016, 12:10

^^ En al zou je het niet weten, dan nog moet je niet gaan inhalen als er een tegenligger aankomt.

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door JaN34 » wo 23 nov 2016, 0:37

Een weer wordt er gepraat over de N36:
Tubantia schreef: Kamervragen CDA over N36

ENSCHEDE - De Tweede Kamerleden Martijn van Helvert en Pieter Omtzigt (CDA) vragen minister Melanie Schultz of zij een plan wil maken dat als doel heeft ‘de snelweg N36 net zo veilig te maken als de gemiddelde N-weg’.
Snelweg N36? :lol: Meestal sukkel je in een stroom verkeer met 70/80 per uur. De 100km/uur haal je misschien 's nachts.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 nov 2016, 8:43

^^ In landelijke gebieden waar een echte snelweg wat verder weg ligt worden dat enkelbaans autowegen ook wel als snelweg benoemd. Ik heb het vroeger ook wel meegemaakt dat mensen uit Gasselte de N34 als snelweg benoemden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Pino » wo 23 nov 2016, 9:43

Nu hebben kamervragen van Pieter Omtzigt over verkeer vaker een hoog klok-klepelgehalte, maar in de kamervraag komt het woord snelweg niet voor. Daar wordt keurig over rijksweg N36 gesproken (bron). Het is dus kennelijk Tubantia dat zich bedient van terminologie die, als hierboven verklaard, in de regio niet ongebruikelijk is.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Rein » wo 23 nov 2016, 9:54

^^ Wat ook zou kunnen (en wat wellicht waarschijnlijker is), is dat de onkundige journalist het woord 'rijksweg' automatisch leest/interpreteert/vertaalt als 'snelweg'.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door duikgek89 » wo 23 nov 2016, 11:46

Kun je zonder rijbewijs als journalist wel werken? Of zijn sommige automobilisten werkelijk zo dom dat ze het verschil tussen "rijksweg" en "(auto)snelweg" niet kennen?
Die N36 lijkt niet eens op een snelweg.

Overigens lijkt het me wel nodig dat deze weg een upgrade krijgt. Misschien ook een expresweg idee zoals o.a. de N33?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Kaaiman » wo 23 nov 2016, 12:09

Als je moet afgaan op de ruimtelijke hoofdstructuur zoals neergelegd in de SVIR, zou de N36-N48 ongeveer hetzelfde belang moeten hebben als de A73: een verbindende schakel door landelijk gebied tussen twee stedelijke regio's met topsectoren (Twente en Groningen-Delfzijl) met slechts beperkt internationaal belang. Aangezien Zwolle geen onderdeel is van een stedelijke regio (maar dat valt mijns inziens te betwisten), zou de N35 een lagere rang moeten hebben.

Hier valt natuurlijk flink wat op af te dingen vanwege bestaande vervoersrelaties, maar de N36-N48 is niet voor niets nog steeds rijksweg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Pino » wo 23 nov 2016, 12:36

duikgek89 schreef:Of zijn sommige automobilisten werkelijk zo dom dat ze het verschil tussen "rijksweg" en "(auto)snelweg" niet kennen?
Die N36 lijkt niet eens op een snelweg.
Ik denk dat Rein gelijk heeft waar hij zegt dat rijksweg en snelweg voor veel mensen synoniem zijn. Net zoals een doorgaande enkelbaans weg al heel snel provinciale weg wordt genoemd, zonder dat mensen kennis hebben van wie er nu werkelijk de wegbeheerder is. In algemene zin lijkt het me sowieso niet nodig om automobilisten zich te laten verdiepen in wegbeheer, des te meer in prefixen. Dat iemand die leest over rijksweg 36 in eerste instantie aanneemt dat dat een snelweg is, vind ik nog niet zo heel gek (al zou een journalist bij een regionale krant moeten weten dat rijksweg 36 dat niet is). Maar als je leest over rijksweg N36, moet je toch wel kunnen inschatten dat dat geen snelweg is.
Overigens lijkt het me wel nodig dat deze weg een upgrade krijgt. Misschien ook een expresweg idee zoals o.a. de N33?
Het is een weg met een capaciteitsprobleem, als ik het zo inschat. Verhalen over 'dodenweg' en het aandeel van de mislukte inhaalmanoeuvres in het aantal ongevallen laten weinig ruimte voor andere conclusies. Expresweg als de N33 gaat misschien wat ver, maar je zou eens kunnen beginnen met 2+1. Helaas zal men in eerste instantie wel komen met plannen om het inhalen nog moeilijker te maken dan het al is. De regio zelf help je daar echter niet mee...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 nov 2016, 12:41

Kaaiman schreef:Als je moet afgaan op de ruimtelijke hoofdstructuur zoals neergelegd in de SVIR, zou de N36-N48 ongeveer hetzelfde belang moeten hebben als de A73: een verbindende schakel door landelijk gebied tussen twee stedelijke regio's met topsectoren (Twente en Groningen-Delfzijl) met slechts beperkt internationaal belang.
Een deel van de A73 is deel van de E31, en zeker van Ewijk tot aan Venlo is het internationale belang toch wel duidelijk aanwezig.

Dat is toch wel anders dan de N36-N48.
Pino schreef:Het is een weg met een capaciteitsprobleem, als ik het zo inschat. Verhalen over 'dodenweg' en het aandeel van de mislukte inhaalmanoeuvres in het aantal ongevallen laten weinig ruimte voor andere conclusies. Expresweg als de N33 gaat misschien wat ver, maar je zou eens kunnen beginnen met 2+1. Helaas zal men in eerste instantie wel komen met plannen om het inhalen nog moeilijker te maken dan het al is. De regio zelf help je daar echter niet mee...
Tja, te druk voor 1x2, te rustig voor 2x2, al zou dat voor de ontsluiting van de regio wel een zegen zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Chris » wo 23 nov 2016, 13:01

Coen Tunnel schreef:te rustig voor 2x2
In Nederland wordt heel afwijkend gekeken naar de intensiteit die nodig is voor 2x2 dan in veel andere landen. Hier wordt vooral gekeken dat als er geen sprake is van chronische congestie, 2x2 dan ook niet nodig is.

In andere landen doen ze daar niet zo krampachtig over. In Frankrijk en Duitsland zie je 2x2 al bij veel lagere intensiteiten dan 25.000 mvt/dag. In Noorwegen is 2x2 nodig als er binnen 30 jaar sprake is van meer dan 12.000 voertuigen per dag. In Spanje legt men zelfs al 2x2 aan als er meer dan 5.000 voertuigen per dag rijden (in de context van een doorgaande weg voor lange-afstandsverkeer en aanlegkosten van € 3-4 mln/km).

2x2 is helemaal niet zo raar voor een drukke weg als de N36. Of de N35. Of de N18. Of de N69. Of de N9.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door duikgek89 » wo 23 nov 2016, 13:03

Pino schreef:
duikgek89 schreef:Of zijn sommige automobilisten werkelijk zo dom dat ze het verschil tussen "rijksweg" en "(auto)snelweg" niet kennen?
Die N36 lijkt niet eens op een snelweg.
Ik denk dat Rein gelijk heeft waar hij zegt dat rijksweg en snelweg voor veel mensen synoniem zijn. Net zoals een doorgaande enkelbaans weg al heel snel provinciale weg wordt genoemd, zonder dat mensen kennis hebben van wie er nu werkelijk de wegbeheerder is. In algemene zin lijkt het me sowieso niet nodig om automobilisten zich te laten verdiepen in wegbeheer, des te meer in prefixen. Dat iemand die leest over rijksweg 36 in eerste instantie aanneemt dat dat een snelweg is, vind ik nog niet zo heel gek (al zou een journalist bij een regionale krant moeten weten dat rijksweg 36 dat niet is). Maar als je leest over rijksweg N36, moet je toch wel kunnen inschatten dat dat geen snelweg is.
Maar hoeveel tweestrooks wegen zijn er niet die nog steeds rijksweg heten? Bijvoorbeeld delen van de N271 heten nog steeds rijksweg of worden in de Volksmond zo genoemd omdat het vroeger een rijksweg was. Je hoeft de ins en outs van op het gebied van wegbeheerders e.d. niet te kennen om te kunnen weten dat een rijksweg niet altijd een snelweg is.

Overigens kan ik me ook best voorstellen dat iemand bij het lezen van "Rijksweg 36" eerst aan een snelweg denkt, maar is de verwachting dat men dat voor publicaties even vlug nakijkt (kost minder dan 2 minuten!) dan echt al te hoog? Bovendien, mag men best weten dat een N prefix geen autosnelweg is. Als je toch ergens naartoe gaat dan denk je toch ook na over of je via de snelweg of niet via de snelweg gaat?
Pino schreef:
Overigens lijkt het me wel nodig dat deze weg een upgrade krijgt. Misschien ook een expresweg idee zoals o.a. de N33?
Het is een weg met een capaciteitsprobleem, als ik het zo inschat. Verhalen over 'dodenweg' en het aandeel van de mislukte inhaalmanoeuvres in het aantal ongevallen laten weinig ruimte voor andere conclusies. Expresweg als de N33 gaat misschien wat ver, maar je zou eens kunnen beginnen met 2+1. Helaas zal men in eerste instantie wel komen met plannen om het inhalen nog moeilijker te maken dan het al is. De regio zelf help je daar echter niet mee...
Inhalen nog lastiger maken lost het probleem volgens mij niet op. De automobilisten daar zijn net mensen en sommige daarvan hebben haast, stress of simpelweg een rotdag. Dan kunnen we met dooddoeners komen dat men eerder weg moet gaan, dat men genoeg rust moet nemen en dat men niet moet gaan rijden als het een keer een dagje wat minder gaat, maar die makkelijke dooddoeners uit de luie stoel lukken in een niet-ideale wereld nu eenmaal niet altijd. Anderen zijn daarentegen angstig, relaxed of om andere reden langzaam. Op het moment dat de mensen die sneller willen langere tijd vast zitten achter getreuzel dan bouwt zich bij die mensen frustratie op en dat is gevaarlijk. Niet alleen omdat dat de concentratie ondermijnt, maar ook omdat deze mensen het vroeger of later zat zijn en onredelijke risico's gaan nemen om uit hun "val" te komen.
Het idee dat iedereen met dezelfde snelheid en netjes Halbe Tachowaarde tussenafstand achter elkaar blijft rijden als een soort robot is leuk op papier maar klopt in de praktijk niet helemaal.

Dan zijn er verschillende oplossingen mogelijk. Één daarvan is inderdaad 2+1 alternerend om inhaalmogelijkheden te creëren. Maar dat vind ik vooral een oplossing voor tweestrooks wegen die net wat drukker zijn en waar inhalen deels door overzicht lastig is of waar veel vrachtverkeer op zit. Op een volle weg is het nut daarvan maar beperkt. Voor de vlottere mensen is dat nog veel meer hollen en stilstaan en je hebt telkens dat gehannes met invoegen weer. Dat zijn op drukke wegen ook potentieel gevaarlijke punten.

Op een weg die zo druk is als de N36 (als ik me die paar keer dat ik daar gereden heb goed in mijn herinnering heb zitten) lijkt 2x2 me een betere oplossing omdat het veel makkelijker is om langere tijd in de buurt van je eigen tempo te rijden. En omdat de invoegpunten ontbreken is het ook veiliger.
En als ik dan zie wat voor een circus er in Nederland voor 2+1 opgetuigd wordt sterkt dat mijn idee dat het beter is om maar meteen 2x2 aan te leggen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door duikgek89 » wo 23 nov 2016, 13:05

Chris schreef:In Spanje legt men zelfs al 2x2 aan als er meer dan 5.000 voertuigen per dag rijden (in de context van een doorgaande weg voor lange-afstandsverkeer en aanlegkosten van € 3-4 mln/km).
Terwijl ik zo'n weg nu bij uitstek geschikt vind voor 2+1 alternerend. Je kunt grotendeels redelijk vrij rijden en af en toe veilig een langzamere voorligger inhalen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N036] Almelo - Ommen

Bericht door Rein » wo 23 nov 2016, 13:21

duikgek89 schreef: Inhalen nog lastiger maken lost het probleem volgens mij niet op. De automobilisten daar zijn net mensen en sommige daarvan hebben haast, stress of simpelweg een rotdag. [...] Op het moment dat de mensen die sneller willen langere tijd vast zitten achter getreuzel dan bouwt zich bij die mensen frustratie op en dat is gevaarlijk. Niet alleen omdat dat de concentratie ondermijnt, maar ook omdat deze mensen het vroeger of later zat zijn en onredelijke risico's gaan nemen om uit hun "val" te komen.
Hoewel het het probleem niet oplost, zijn er natuurlijk voldoende mogelijkheden om te zorgen dat er niet ingehaald zal worden. Denk bijvoorbeeld aan de 'oplossing' zoals op de N206. Helaas zie je dat soort 'oplossingen' steeds vaker.

Plaats reactie