[N348] traverse Dieren

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

[N348] traverse Dieren

Bericht door Medianieuws » di 11 sep 2007, 21:10

[url=http://www.nu.nl/news/1231397/30/Spoortunnel_tientallen_miljoenen_duurder.html]nu.nl[/url] (11-9-2007) schreef:Spoortunnel tientallen miljoenen duurder

DIEREN - De aanleg van een verdiept spoor in de Gelderse plaats Dieren valt 40 miljoen euro duurder uit dan de 107 miljoen euro die aanvankelijk was begroot. Dat hebben de gemeente Rheden, waartoe Dieren behoort, en de provincie Gelderland dinsdag gezegd. Naar nu blijkt vallen de kosten veel hoger uit door gestegen prijzen van bouwmaterialen, loon en onroerend goed. De voorbereidende fase van het project heeft bovendien al 15 miljoen euro gekost.
Een stuurgroep gaat bekijken welke aanpassingen aan het ontwerp nodig zijn om binnen het oorspronkelijke budget te blijven. De provincie en de gemeente willen doorgaan met het project omwille van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Dieren. Verdieping van de spoorlijn Arnhem-Zutphen is in Dieren nodig om de leefbaarheid te verbeteren, vinden de provincie en gemeente. Ook de drukke provinciale weg N348 zou ondergronds door het dorp moeten lopen. Het spoor en de drukke weg snijden Dieren nu in tweeën. De verdieping van spoor en weg is in 2005 samengevat in het plan Hart van Dieren.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Kaaiman » wo 12 sep 2007, 12:33

Gaan we weer :roll:.

A48 Arnhem - Zutphen - Deventer en je hebt dan meteen een goede oplossing, Aan dieren hoeft niet gesleuteld te worden, Zutphen is dan eindelijk goed bereikbaar in de stededriehoek en je hebt een alternatief voor de A50. Gecombineerd met een spoor- en snelwegtunnel bij de bossen bij Gorssel en je hebt weer een doorsnijding van een natuurgebied minder.

Waarom verzinnen provincies nooit zulke briljante plannen?
Antwoord: lapwerk is op termijn duurder, en als iets duurder is, dan is dat een statussymbool voor de provincie dat zij zo veel geld te besteden heeft. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Via » wo 12 sep 2007, 20:47

Een omleiding bij Dieren zou verkeerskundig wel het beste zijn denk ik. Het probleem is alleen dat de IJssel nogal in de weg ligt he. En een bochtafsnijding is niet echt meer van deze tijd...

tazdef
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 22:36

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door tazdef » za 17 nov 2007, 20:27

Kaaiman, je denkt tenminste normaal, je vat de koe bij de horens en benoemd de problematiek die er al jaren is, halfbakken oplossingen zoals nu overal gebeurd langs de N348 zijn allemaal van tijdelijke oplossing.
Je moet alleen bij Dieren gelijk de IJssel over en dan langs Steenderen en dan oostelijk om Zutphen heen, hoeft de IJssel ook niet verlegd te worden

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Chris » za 17 nov 2007, 23:20

Ik reed laatst de N314 tussen Doetinchem en Zutphen, en die weg is nog aardig druk in de avondspits. Een onafgebroken rij auto's. Geen groot knelpunt overigens. Bij Dieren de IJssel over lijkt me ook het handigst, en het goedkoopst. En dan ten oosten van Zutphen langs via Colmschate naar de N348. Doortrekken naar de N337 zou nog handiger zijn, hoef je niet meer dwars door Deventer, dat kost je toch wel 15 - 20 minuten buiten de spits.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Rene » wo 19 dec 2007, 11:11

Cobouw (13-12-2007) schreef:Spoorbak en tunnel Dieren blijken dure oplossingen

Rheden - De bedachte tunnel en spoorbak door het Gelderse Dieren moeten worden geschrapt. Dat is de conclusie van een groep deskundigen die zich in opdracht van de provincie Gelderland over de verkeersproblemen in Dieren boog.

De gemeente Rheden, waar Dieren onder valt, en de provincie Gelderland studeerden jarenlang op een spoorbak door Dieren om de overlast van treinen in het dorp te reduceren. Ook de doorgaande weg door het dorp zou worden verdiept. Voor het project werd 107 miljoen euro uitgetrokken. In september bleek dat het tunnelproject 40 miljoen euro duurder zou uitvallen door gestegen prijzen van bouwmaterialen, loon en onroerend goed. De groep deskundigen adviseert nu de spoorbak en de verkeerstunnel te schrappen. De betrokken partijen waren volgens de onderzoekers te ambitieus. Ook ontbrak er een totaalvisie, die nodig is bij dergelijke grootschalige projecten. De deskundigen stellen voor om het bestemmingsverkeer en het doorgaande verkeer al vóór Dieren te scheiden en een masterplan op te stellen.
Misschien toch maar eens goed nadenken over een alternatief waarbij het doorgaande verkeer om Dieren heen wordt geleid ?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Vinny » wo 19 dec 2007, 11:17

Dat is ook duur, want dan moet je twee keer de IJssel oversteken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Kaaiman » do 20 dec 2007, 11:19

^^ Nee hoor, maar één keer:

Afbeelding

1 brug over de IJssel, 1 tunnel (deels combi spoor & snelweg).
Tunnelidee: © 2005 René
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Via » do 20 dec 2007, 11:25

Ik denk dat zoiets er voorlopig niet doorkomt. Dus ik zou me voorlopig echt focussen op een oplossing voor Dieren, later nog verder uit te breiden. Anders zal Dieren voorlopig zo blijven zitten... :roll:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Kaaiman » do 20 dec 2007, 11:39

Voor sommige knelpunten zou je het eigenlijk zo ver moeten laten gaan (net als de E8 en N34 vroeger en vast nog talloze andere wegen), dat men het niet langer pikt en om de haverklap de weg blokkeert uit protest. Dan pas komen er fatsoenlijke oplossingen.

Bij Dieren is het verrekte moeilijk om een goede tijdelijke oplossing te verzinnen. Of het wordt lapwerk, of het wordt een duur project in 1 keer. En dan zit je nog met de IJssel... linksom of rechtsom...

Zullen we in Nederland eens een week lang een vrachtwagenstaking houden uit protest voor de files in Nederland? Eens kijken wat er dan gebeurt... :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door mavas » do 20 dec 2007, 16:33

Er zijn op meerdere plekken in het land anders wel protesten geweest voor de aanleg van nieuwe wegen, maar tot op heden is daar niks van gekomen. Zie ook de N69 waar het probleem al tientallen jaren duurt...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Vinny » do 20 dec 2007, 16:41

Je mist nu wel de link met Apeldoorn (René had hem nog in zijn plan). Verder lees ik in de draad dat Zutphen op zijn zachtst gezegd niet zit te springen om een nieuwe snelweg. Ik acht dit plan dus zo goed als kansloos en derhalve onhaalbaar.
Ik zie het onderstaande voorstel als maximaal haalbaar (en dat is al heel wat), namelijk de omgelegde N 348 als autosnelweg ondertunnelen. En voor de Leuvenheimmers heb ik nog een rondweg in gedachten, al zal dat moeilijk gaan omdat de weg in de uiterwaarden komt te liggen. Het kan worden opgelost door de weg op palen te bouwen zodat het water gewoon onder de weg door kan stromen in geval van hoge afvoer...
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door mavas » do 20 dec 2007, 16:46

Volgens mij is je oplossing tien keer duurder als een complete N/A348 Vinny.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Chris » do 20 dec 2007, 17:24

Ja, volgens mij kan je dan net zo goed de weg onder heel Dieren ondertunnelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Vinny » do 20 dec 2007, 17:31

Ja, volgens mij kan je dan net zo goed de weg onder heel Dieren ondertunnelen.
Nee dat denk ik niet. Je kunt gewoon de afzinkmethode gebruiken. Bovendien stoort het bouwproces het huidige grondgebruik in Dieren niet. Ik denk dat het een relatief heel goedkope en effecieve manier is. Daarnaast is het sowieso goedkoper dan de A 48 van René omdat hij een langere tunnel in zijn plan had. Mijn tunnel is korter ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Chris » do 20 dec 2007, 17:38

Ja, maar het plan van jou is ook wel een stuk korter en minder effectief. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Via » vr 21 dec 2007, 10:40

Vinny schreef:Het kan worden opgelost door de weg op palen te bouwen zodat het water gewoon onder de weg door kan stromen in geval van hoge afvoer...
Zelfs dat mag niet, want die palen verkleinen ook de bergingsruimte van de uiterwaard. Dan zou je ook nog een dijk moeten verleggen om de uiterwaard te vergroten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door waldo79 » vr 21 dec 2007, 12:25

^En minder ruimte voor de rivier aan de westzijde door daar in de uiterwaarden een snelweg op palen aan te leggen geeft flinke gevolgen voor de oostoever. Het water moet toch ergens heen :)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door mavas » vr 21 dec 2007, 16:17

En de bootjes moeten dan slalommen om de palen ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door waldo79 » vr 21 dec 2007, 17:04

En er vaart nog een pontje van Dieren naar Olburgen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Kaaiman » vr 21 dec 2007, 20:23

Vinny: een landtunnel kun je volgens mij makkelijker bouwen dan een watertunnel. Met de boormethode van de Hubertustunnel moet een Joppetunnel mogelijk zijn in het zand aldaar. :)

Inderdaad heb ik de relatie met Apeldoorn niet verbeterd. Daar heb ik ook geen aandacht aan geschonken, want het ging me vooral even om mijn idee voor de A48. Ik zou de N345 verbeteren (buiten de kernen leiden) en het trompetje bij de IJsselbrug completeren.
Overigens zorgt de A48 met de A1 al indirect voor een betere verbinding met Apeldoorn, maar het is inderdaad wel een beetje om, en je komt in mijn plan dan ook nog VRI's tegen bij Deventer. ;)

We zouden eigenlijk alle A48-plannen eens bij elkaar moeten zetten met een poll erbij. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Chris » vr 21 dec 2007, 20:31

Ik ben vandaag 2 maal over de N348 gereden. (heen: Ommen - Zutphen, terug: Zutphen - Deventer), en het is daar een zooitje. Kilometers voor Zutphen gaat het al niet sneller dan 20 / 30km/h, en in Zutphen is het één lange rij stilstaande en af-en-toe-rijdende auto's. Daar moet echt hoognodig wat aan gedaan worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Vinny » vr 21 dec 2007, 23:35

Vinny: een landtunnel kun je volgens mij makkelijker bouwen dan een watertunnel.
Geloof ik geen bal van. Als er een landtunnel moet worden gemaakt, wordt er namelijk eerst een 'meer' aangelegd... ;)
Zelfs dat mag niet, want die palen verkleinen ook de bergingsruimte van de uiterwaard
Dat is hooguit een paar vierkante meter. Misschien nog wel minder. Dat heeft in principe geen consequenties (tenzij het een sensitief gebied is, maar dan moet de dijk sowieso verlegd worden).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Achterhoek
dorpsstraat
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 11:17

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Achterhoek » zo 13 apr 2008, 11:49

Ik heb het plan van Vinny aangepast
Dit is het eertste plan.(niet zo goed getekend)
Afbeelding
De N348 van Dieren naar Brummen wordt omgenummerd naar N349,en dat geldt ook voor de zuidelijke rondweg om Zutphen.
De N314 vanaf de Rondweg Zutphen tot Toldijk wordt de max. 100 km/h omdat er een snelle verbinding moet zijn tussen Zutphen en Doetinchem.
En een nieuwe A48.
En de N348 die door Zutphen loopt is allen voor doorgaand verkeer bestemd.
Het project is duur maar dan heb je in een klap alle 4 problemen opgelost die rond Zutphen spelen ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Rene » zo 13 apr 2008, 13:00

Voor A48-plannen moet je eens in deze draad een kijkje nemen ;)

Medianieuws

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Medianieuws » di 28 okt 2008, 14:09

De Gelderlander (28-10-2008) schreef:Geld voor Dieren naar Arnhems station

ARNHEM - De ministeries van VROM en Verkeer willen een aanzienlijk deel van de 53 miljoen euro die bestemd was voor een verkeersplan in het centrum van Dieren, gebruiken voor het nieuwe station in Arnhem. De Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren is ongelukkig met dat idee. De bouw van het station in Arnhem is ernstig vertraagd doordat de aanbesteding ervan eerder dit jaar mislukt is. Geen enkel bedrijf wilde het hypermoderne ontwerp van architect Ben van Berkel bouwen voor het bedrag dat beschikbaar was. Een Duits consortium was de enige, maar eiste 55 miljoen euro meer dan het budget.
Ambtenaren op de ministeries zijn nu op het idee gekomen geld voor Arnhem weg te halen uit Dieren (gemeente Rheden). Daar mislukte vorig jaar het plan 'Hart van Dieren', dat beoogde om een spoorlijn en een doorgaande weg in tunnels onder het centrum door te leiden. Inmiddels heeft de gemeente Rheden een alternatief plan gemaakt. Om dat uit te kunnen voeren, is de bijdrage van 53 miljoen van het rijk wel nodig. Gedeputeerde Van Haaren vindt het vreemd geld voor het ene plan weg te halen bij een ander project dat toevallig in de buurt ligt. "Het ministerie van VROM heeft in het verleden zelf bepaald dat Arnhem een modern station moest krijgen en moet daar dan financieel ook de consequenties van dragen. Het nieuwe plan voor Dieren is gebaseerd op behoud van de rijksbijdrage."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Vinny » di 28 okt 2008, 16:26

Bouw dat station toch niet. Het is een enorme verspilling van belastinggeld. Een fatsoenlijke perronoverkapping moet toch voldoende zijn... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Chris » di 28 okt 2008, 16:27

Schandalig. Laat Arnhem maar lekker zelf opdraaien voor die kosten.

Achterhoek
dorpsstraat
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 11:17

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door Achterhoek » do 30 okt 2008, 20:38

Schandalig!
Dieren wacht al jaren op een oplossing, destijds zeiden ze ook dat de N348 in Dieren een noodoplossing was

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: N348: Project Hart van Dieren

Bericht door duikgek89 » do 30 okt 2008, 23:10

Ze hebben ook een bord voor de kop dat is werkelijk niet te geloven...

Mensen willen met de auto, ga dan niet met alle macht proberen om die mensen in het overvolle en onrendabele openbaar vervoer te krijgen maar leg gewoon de benodigde wegen aan... :wall: Men probeert dat nou al jaren, het OV is overbelast, en de rest van de mensen rijd gewoon door met de auto omdat ze (begrijpelijk!) geen zin hebben om in de trein de hele tijd te staan, gesandwiched tussen de andere reizigers....

Verder is het ontwerp van het station in Arnhem volgens mij zwaar overdreven. Je kunt tekeningen zien als je door het tijdelijke station loopt. Een nieuw station kan overigens zeker geen kwaad maar ik denk dat het verstandig is om gewoon een fatsoenlijk station te bouwen en niet zo'n futuristisch gedrogt. En anders moet degene die bedacht heeft dat men zo'n station wil hebben dat geld maar ergens anders vandaan halen, maar het slaat gewoon nergens op om al het geld voor (belangrijke!!) wegen en dergelijke maar in het openbaar vervoer te stoppen... :booooos:

Plaats reactie