[N057] Turborotondes Voorne-Putten/Goeree-Overflakkee

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

LennyKravitz
verkeersader

[N057] Turborotondes Voorne-Putten/Goeree-Overflakkee

Bericht door LennyKravitz » di 21 jun 2005, 2:08

'Superrotondes' op rijksweg N57

Wethouders: 'Aanleg staat verbreding niet in de weg'

Rijkswaterstaat gaat drie 'superrotondes' aanleggen op de N57. Het zou de zo gewenste verdubbeling van het aantal rijbanen op de belangrijke verkeersader niet in de weg staan.

Hellevoetsluis - Een woordvoerster van Rijkswaterstaat bevestigt de plannen om rotondes aan te leggen. Volgens haar is het de bedoeling dat een aantal verkeerslichtinstallaties op de N57 in 2007 worden vervangen door rotondes. Dat geldt sowieso voor Voorne-Putten. Naar de verkeerssituatie op Goeree-Overflakkee wordt nog gekeken.

De 'superrotondes', die twee rijbanen tellen, worden alle ter hoogte van Hellevoetsluis aangelegd. Het gaat om de kruising van de N57 met de Noorddijk/Zwartedijk, de kruising met de Nieuweweg en die met de afslag naar Hellevoetsluis voorbij de Haringvlietdam.

De aanleg van de rotondes betekent volgens verschillende wethouders op het eiland niet dat een verbreding van de N57 verder weg zou zijn dan ooit. ,,Daar zijn afspraken over met de minister. Zij heeft ons een jaar geleden per brief laten weten dat een verbreding er op de korte termijn niet in zit. In de periode 2011-2014 praten we verder,'' aldus de Westvoornse verkeerswethouder Hans van Lith. Zijn Hellevoetse collega Peter Hofman bendrukt dat Voorne-Putten ondertussen wel druk houdt op de ketel.

Rijkswaterstaat weet dat de wens om een A57 bestaat, maar acht die 'op dit moment niet reëel'. De verbreding zou een enorme reconstructie betekenen. ,,Dat zit er nu echt niet in,'' aldus Rijkswaterstaat. De gemeenten op Voorne-Putten drongen onlangs nog, in hun inspraakreacties op streekplan RR2020, aan op een verbreding van de weg.

De rotondes moeten overigens een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid op en rond de N57. Ook zouden ze volgens Rijkswaterstaat zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer.

Bron: RD
It aint over 'till it's over...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 21 jun 2005, 8:08

Ik vraag het me af. Juist de kruising naar de N496/N497 (naar Rockanje en Nieuwenhoorn) is erg druk. Ik vraag me af hoe je in de zomer (als er lange files staan op de N57) die N57 van een rotonde op moet kunnen komen...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 21 jun 2005, 8:21

Rotterdams Dagblad schreef:Rijkswaterstaat weet dat de wens om een A57 bestaat, maar acht die 'op dit moment niet reëel'. De verbreding zou een enorme reconstructie betekenen. ,,Dat zit er nu echt niet in,'' aldus Rijkswaterstaat. De gemeenten op Voorne-Putten drongen onlangs nog, in hun inspraakreacties op streekplan RR2020, aan op een verbreding van de weg.
Voor de veiligheid zou het veel beter zijn, een A57, en als hij niet reeel is, waarom is dan de A37 aangelegd?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 21 jun 2005, 8:56

Mark schreef:Voor de veiligheid zou het veel beter zijn, een A57, en als hij niet reeel is, waarom is dan de A37 aangelegd?
omdat Hanja May-Weggen familiebanden heeft in Zwartemeer :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 21 jun 2005, 11:05

Superrotondes. Ik weet het niet. Ik vrees dat het niet echt helpt. VRI's hebben ook een "dosseerfunctie". Het beste zou gewoon een A57 zijn.
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 21 jun 2005, 11:12

Ik denk dat ongelijkvloerse kruisingen voorbereid op 2x2 nog beter zouden zijn. ;)

Maar ik snap de vrees van de bestuurders wel, ze denken te worden opgescheept met een 'zoethoudertje' i.p.v. een lange-termijnoplossing. Van mij zou er wel een stukje A57 mogen komen.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 21 jun 2005, 14:20

Ik denk dat de de A57 een betere oplossing is over een langere tijd.

mafKees
dorpsstraat

Re: 'Superrotondes' op rijksweg N57

Bericht door mafKees » wo 06 feb 2008, 20:42

Voor de menschen die gebruik maken van de N57 Stellendam - Brielle en denken waarom gebeurd er niks tot weinig bij de wegwerkzaamheden: Over 2 weken zal weer worden begonnen met asfalteringswerkzaamheden! De nog resterende wegdelen worden voorzien van onder en tussen lagen en de deklagen worden aangebracht. Ook zal de rotonde N496 weer verder worden afgebouwd.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 06 feb 2008, 22:59

Goed nieuws mafKees. Ik moet zeggen dat de stukken die klaar zijn, met betonnen middenbarrier, er goed uitzien. De weg is verder voldoende breedt door de redresseerstrook links en de smalle vluchtstrook rechts om zonodig uit te wijken voor hulpdiensten. Ik zag dat er eindelijk ook goede hm-bordjes (met Li of Re aanduiding) geplaatst waren alhoewel een enkeling nog schuin staat.

Wat ik me nog wel afvraag is of er ook reflectors aan de betonnen middenbarrier aangebracht worden? En moeten de hm-bordjes ook nog voorzien zijn van een reflector (de bordjes zelf hebben in ieder geval voldoende reflectie)?

Klopt het dat er nu volwaardige invoegstroken bij het tankstation komen? Lijkt me een goede zaak i.v.m. verkeersveiligheid.

Wanneer zullen de rotonde's N497 en N495 gereed zijn?

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » zo 10 feb 2008, 14:21

Juistum de brede strook rechts is idd voor hulpdiensten en geen volwaardige vluchtstrook.

Vanaf de VRI bij Brielle ri. Hellevoet is de opgeplakte 'Re' op de oude hm-bordjes te ver in de rechter bovenhoek geplaatst, detail waar mn oog steeds weer op valt. En die schuine... geloof me.. die worden nog recht gezet :)

Ik heb iets gehoord over een nieuwe wet dat reflectoren links niet meer nodig zijn. Zie haringvlietsluis waar ze alleen rechts zijn opgeplakt.

Voor zover ik weet staan de hm-bordjes steeds naast een bermpaaltje met reflector maar zal er nog eens op letten, maandag middag.

Komen idd invoegstroken bij de tankstations, is goed te zien aan de over-breedte daar.

Rotonde N495 krijgt in week 10 (hang me er niet aan op :!: ) nog een laag gemodificeerde SMA.
Rotonde N496 gaat opschieten als de fietstunnel klaar is!

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » za 05 apr 2008, 16:49

Vanochtend weer over de N57 gereden (beide kanten). De voortgang zit er goed in zo te zien, er werd vanochtend (zaterdag) zelfs gewerkt (kabelboeren waren nabij het tankstation bezig). Enkele zaken vielen me op:

- hectometerpaaltjes: daar moet nog goed naar gekeken worden. Aan 1 zijde van de weg (Re) hebben de paaltjes tweezijdige bordjes, waarbij opvalt dat de voor het verkeer zichtbare kant wel voorzien is van de rijbaanaanduiding (Re), maar de achterkant niet. Daar ontbreekt de 'Re'. Verder ontbreken er nog de nodige bordjes, en zijn ze ter plaatse van de geleiderail niet goed zichtbaar (tussen de rail geplaatst i.p.v. erop). Aan de andere zijde (Li) valt op dat de hm-bordjes slechts enkelzijdig uitgevoerd zijn. Volgens mij moet dat dubbelzijdig zijn?

- Pechhavens: enkele havens zijn wel voorzien van belijning, andere niet.

- Bewegwijzering: opvallend is dat de oude voorwegwijzers op 600 m er nog staan, vrij dicht bij de rotonde zijn nieuwe voorsoorteerborden geplaatst. Dit betreft een bord op een hoge mast in de middenberm (doelen voor linksaf en rechtdoor) en een mast in de berm (doelen rechtdoor en rechtsaf). Op 300 m? is ook een bord geplaatst met alle doelen. Figuratie op de borden geeft aan dat het een rotonde betreft. Niet aangegeven is de rijstrookindeling van de turborotonde. Dit is volgens mij wel nodig. Pijlfiguratie op het wegdek klopt wel.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » wo 09 apr 2008, 21:00

Wally schreef: Aan 1 zijde van de weg (Re) hebben de paaltjes tweezijdige bordjes
dit zijn hergebruikte bordjes.
waarbij opvalt dat de voor het verkeer zichtbare kant wel voorzien is van de rijbaanaanduiding (Re), maar de achterkant niet
is er later bijgeplakt. alleen op de 'zichtbare' kant.
Volgens mij moet dat dubbelzijdig zijn?
is dat zo? ik heb het ooit eerder gezien, weet niet meer waar.
Pechhavens: enkele havens zijn wel voorzien van belijning, andere niet.
under construction...

Over 3 weekjes is het werk klaar!

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » do 10 apr 2008, 19:51

mafKees schreef: is er later bijgeplakt. alleen op de 'zichtbare' kant.
Dit zou mogelijk problemen kunnen geven bij 112-meldingen waarbij de achterzijde wordt gelezen en dus essentiele positieinformatie ontbreekt.
CROW publicatie 207 'Richtlijnen voor de bebaking en markering van wegen' geeft overigens aan dat bij in enkele richting bereden rijbanen slechts 1 zijde noodzakelijk is. Een dubbele uitvoering is in dit geval dus niet noodzakelijk.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » vr 11 apr 2008, 21:42

Dat schept duidelijkheid, wel volgens de regels dus, alleen niet handig bij meldingen inderdaad. Aangezien de Re en Li scheiding ook nog niet bij de hulpdiensten bekend zal zijn is dit niet handig nee.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » vr 11 apr 2008, 23:08

mafKees schreef:Dat schept duidelijkheid, wel volgens de regels dus, alleen niet handig bij meldingen inderdaad. Aangezien de Re en Li scheiding ook nog niet bij de hulpdiensten bekend zal zijn is dit niet handig nee.
Bedoel je hier de bekendheid met het basisprincipe van de Re en Li aanduiding bij hulpdiensten, of deze weg in het bijzonder waarbij de hulpdiensten de nieuwe situatie nog niet kennen?

In het laatste geval zou dit niet voor mogen komen omdat de hulpdiensten doorgaans wel betrokken zijn bij aanpassingen van de weginfrastructuur. Zowel wat betreft de nieuwe situatie alsook de tijdelijke verkeersmaatregelen.

Ik neem aan dat het basisprincipe wel bekend is bij hulpdiensten, of heb jij informatie/aanwijzingen dat dit niet het geval is?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 12 apr 2008, 16:36

Li en Re zijn inmiddels allang bekend bij hulpdiensten.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 13 apr 2008, 12:02

Of mijn melding in deze draad heeft geholpen weet ik niet maar ik zag gisteren dat op de achterzijde inmiddels Re is bijgeplakt.

Verder schiet het aardig op heb ik het idee: er ontbreekt nog een stuk middenbarrier (bij de watergang: speciale constructie voor de barrier noodzakelijk?) en het stuk tot aan de haringvlietdam en kleine punten als belijning.

Het viel me overigens wel op dat op sommige nieuwe bewegwijzeringsborden wel een afstandsaanduiding staat (600 m) en andere helemaal niet.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » zo 13 apr 2008, 17:42

Wally schreef:Bedoel je hier de bekendheid met het basisprincipe van de Re en Li aanduiding bij hulpdiensten, of deze weg in het bijzonder waarbij de hulpdiensten de nieuwe situatie nog niet kennen?
Het laatste. maar als het goed is zal het al wel bekend zijn ja.
Omleidingsroutes/plannen moeten zoiezo goedgekeurd wordn door de politie en alle betrokken partijen. De Re en Li scheiding zal toch appart aangegeven moeten worden lijkt me.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » zo 13 apr 2008, 17:51

Wally schreef:Of mijn melding in deze draad heeft geholpen weet ik niet maar ik zag gisteren dat op de achterzijde inmiddels Re is bijgeplakt.

Verder schiet het aardig op heb ik het idee: er ontbreekt nog een stuk middenbarrier (bij de watergang: speciale constructie voor de barrier noodzakelijk?) en het stuk tot aan de haringvlietdam en kleine punten als belijning.

Het viel me overigens wel op dat op sommige nieuwe bewegwijzeringsborden wel een afstandsaanduiding staat (600 m) en andere helemaal niet.
Re achterzijde bijgeplakt? ik zal er eens op letten! Goed bezig die collega's van mij!;)
Barrier over de watergang (Strijpse Wetering) is nog niet geplaatst omdat hier het vernieuwen van de voegovergangen pas afgelopen week is afgerond.
Sinds afgelopen week rijdt het verkeer over het gehele tracé aan zijn eigen zijde, stuk tussen HV-dam en rotonde N497 als laaste. Dit scheelt ook gelijk een hoop opstroping van het verkeer rond 06.00 uur ri. R'dam.
Soms stroopt het verkeer nog flink op voor de rotondes, ik ga er vanuit dat dit verleden tijd is als er overal 100 gereden mag worden en de werkzaamheden geheel gereed zijn.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » ma 14 apr 2008, 22:07

De vmax gaat 80 worden.

En rotondes zijn een prima middel om de snelheid er uit te halen. Vooral als er vrachtwagens of caravans tussen het verkeer zitten. Die hebben heel wat tijd nodig om weer van 0 naar 80 te komen, enzij bepalen het tempo voor al het overig verkeer.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » di 15 apr 2008, 10:16

hneel schreef:De vmax gaat 80 worden.
Echt niet!
Het blijft een autoweg met vmax 100 km/u.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » di 22 apr 2008, 11:06

:D:D N57 op Oostvoorne is geheel opengesteld met vmax 100 km/u en het rijdt verdomd lekker door!

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 22 apr 2008, 19:23

Dat is mooi! Ik ben benieuwd hoe de rotondes bij wat grotere drukte presteren t.o.v. de oude verkeerslichten.

Ook positief t.b.v. doorstroming is de invoegstrook bij de verzorgingsplaats die in de oude situatie niet aanwezig was.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 22 apr 2008, 21:13

Tijd om eens een keer een tochtje te gaan maken over de N57, sinds het begin van de werkzaamheden ben ik er niet meer geweest. Gauw eens doen dan .
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » di 22 apr 2008, 22:36

En het eerste ongeluk is alweer raak... :roll: In de P2000 meldkamer vind ik namelijk

Code: Selecteer alles

22:21:50 uur Aanrijding + letsel N57 Hellevoetsluis
. Of het bij een nieuwe super-rotonde is weet ik niet, maar het zou me niets verbazen.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » wo 23 apr 2008, 8:59

mb90 schreef:Of het bij een nieuwe super-rotonde is weet ik niet, maar het zou me niets verbazen.
Waarom verbaasd dat jou niet? rotondes zijn veiliger dan kruispunt met VRI. Er rijden nou eenmaal mensen rond die niet kunnen rijden.. of diegene had te lang overgewerkt en zag het daardoor allemaal niet meer zo helder...

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » wo 23 apr 2008, 15:37

Er is toch een betonnen barrier als middenberm? Daar is neem ik aan weinig kans op een aanrijding, dus daarom heb ik een vermoeden dat het bij een rotonde was.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » do 24 apr 2008, 12:29

mb90 schreef:Er is toch een betonnen barrier als middenberm? Daar is neem ik aan weinig kans op een aanrijding, dus daarom heb ik een vermoeden dat het bij een rotonde was.
Ah op die manier, barrier staat er inderdaad.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » za 26 apr 2008, 21:41

Leuk bord langs de nieuwe N57 op Oostvoorne:
Afbeelding
Zou langs meerdere (indien mogelijk uiteraard) wegen geplaatst moeten worden vindt ik.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 apr 2008, 21:49

Zoiets heb je ook op de N50 tussen Zwolle en Kampen, alleen dan moet je naar de linkerkant, omdat in de berm grasbetontegels liggen.