[N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

[N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door snelwegracer » wo 22 jun 2005, 19:32

Laast was ik op de N302 richting Hardewijk. Toen ik bij de N310 kwam was het even dubbelgenummerd met de N302. Ik rijde het dorpje Garderen in en zag en bord met N310. Volgens mij loopt de N310 om Garderen heen. Of lag die weg dwars door het dorpje. Ik zag wel hecometerpaaltjes staan met N310 in het dorp.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 22 jun 2005, 19:33

Volgens mij waren daar ook wat 'wegweizers' zoals te zien op Harry's site, maar ik weet niet zeker of dat de plek is die je bedoelt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 22 jun 2005, 19:38

Klopt, de N310 is een stukje genummerd over het tracé van de N302 en de N344. Daar hebben we overigens in het verleden al eens over gesproken, dus je moet maar even zoeken. Waarschijnlijk is er op de site van Harry en/of Erwin ook wel wat over te vinden. Feit is iig dat Garderen waarschijnlijk ontlast moet worden, en vandaar deze rare kronkel. Gelukkig rijden de meeste automobilisten op dit soort wegen toch wel volgens een vooropgezet plan, want voor het milieu is het natuurlijk minder, dat zo'n omweg wordt gemaakt, met in dit specifieke geval wel een zeer beperkt voordeel voor het leefklimaat.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 22 jun 2005, 19:38

Ja dat klopt ik vind het slordig dat de borden niet zijn weggehaald. Het viel me ook op dat er op de borden bij de N344 en de N302 een stickers waren bijgeplakt met de N310 erop.

Afbeelding


Ik kwam dit tegen na dat ik de Salland route had gereden in Overijssel.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » wo 22 jun 2005, 21:26

Wat is heb vernomen is dat de weg door Garderen administratief nogsteeds de provinciale N310 is, maar als route via de N344 en de N302 wordt bewegwijzerd om zo het doorgaande verkeer uit Garderen weg te houden. Waarschijnlijk is hier niet meer bij nagedacht toen de nieuwe wegwijzer werd geplaatst.
snelwegracer schreef:Ja dat klopt ik vind het slordig dat de borden niet zijn weggehaald. Het viel me ook op dat er op de borden bij de N344 en de N302 een stickers waren bijgeplakt met de N310 erop.
Het wegnummer N310 staat ook nog niet zo heel lang aangegeven, volgens mij verscheen het pas in 1998 voor het eerst op de wegwijzers, de N306 en de N308 zelfs nóg later. Daarbij is inderdaad een hoop bijgeplakt, in plaats van de complete bewegwijzering te vervangen.
Groet, Charles

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 22 jun 2005, 22:09

Ik zou het netjes vinden als ze dan de wegbewijzering gingen vervangen. De borden zagen er wel oud uit.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 22 jun 2005, 23:44

Volgens mij heb ik dit euvel gevonden.

De provinciale weg N310 loopt door Garderen (met 2 r's), waardoor het logisch is dat er hmbordjes met N310 langs de route staan en het indirect logisch is dat in Garderen dit bord staat.

De bewegwijzeringsroute loopt echter via de genoemde omweg door dubbelnummering over andere provinciale wegen om waarschijnlijk inderdaad verkeer te weren uit het centrum van Garderen.

Bij mijn weten is dit de enige mismatch van meerdere km's waar de administratieve route en de aangegeven route een ander tracé volgen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 23 jun 2005, 7:55

Ik ben om mijn site, mede n.a.v. eerdere discussies en foto's, uitgegaan van de omleiding om Garderen heen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 23 jun 2005, 10:29

Grappig dat de geschiedenis van de N 310 ook tot uitdrukking komt in de wegenkaarten:

Beste boek van de weg, uitgave 1992: Geen vermelding N 310, wel van N 302 en N 344.
ANWB wegenatlas, uitgave 1996: Vermelding N 310 tussen de N 311 en Elburg (N 309); en dus dwars door Garderen en Elspeet.
Shell stratenboek, uitgave 2001: N 310 loopt nog via Garderen en kruist de N 797 richting Putten. De N 344 is echter gedekwalificeerd ten westen van de rotonde met de N 302, tot nummerloze weg (ook geen 400+ weg meer).
ViaMichelin, uitgave 2005: N 310 via N 302 en N 344. Wel weer een dubbelnummering van de N 344 (die volgens Shell voor die tijd nummerloos was).

Mijn voorstel: Trek de N 311 door tot afrit Stroe en laat de N 310 gewoon eindigen op de kruising met de N 302. De N 797 kan worden doorgetrokken door Garderen richting Uddel en sluit aan op de kruising N 302 / N 310.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 23 jun 2005, 10:30

Ik zou de administratieve route via Garderen wel als voetnoot noemen, Erwin. Zo zal hij ook bij de provincie in de wegbeheerdersboeken staan.

Het is een byzondere en (kleine staartjes van wegen daargelaten) unieke situatie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 23 jun 2005, 11:03

Peter schreef:De bewegwijzeringsroute loopt echter via de genoemde omweg door dubbelnummering over andere provinciale wegen
Het leuke is dat de N344 ter plaatse geen provinciale weg meer is!

Zie ook mijn website:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/px310.html
ik schreef:Nummers ontbreken onder andere in Nunspeet, op de A28, in Elspeet, Harskamp en bij de N224. Hoewel de wegnummers geheel om Garderen heen gaan, staat ín Garderen ook een N310-bord...

In 1993 liep de route door het dorp Garderen. Niet lang daarna (?) werd de N310 omgeleid via Nieuw-Milligen (N302 en N344). Die omleiding werd daarbij het best bewegwijzerde stuk N310. Administratief (en dus op de hm-bordjes) bleef de N310 via Garderen lopen.
Sinds 2004 (?) staat er in Garderen op de wegwijzers ook weer N310...
Over de N344:
ik schreef:Dit is waarschijnlijk de langste gemeentelijke weg met een N-nummer: tussen Voorthuizen (N303) en Nieuw-Milligen (N302) is dit geen provinciale weg meer! Een deel hiervan heeft zelfs een dubbel nummer (N344/N310).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 23 jun 2005, 11:26

Inderdaad ook komisch die gemeentelijke N344, Harry

Als aanvulling op jouw siteteksten: De N310 staat intussen op de A28 in noordelijke richting wel aangegeven op de afritborden.

En een aanvulling: de N386 staat ook (nog) niet op de N34 aangegeven
Laatst gewijzigd door Peter op do 23 jun 2005, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 23 jun 2005, 11:30

Peter schreef:een foutje: de N386 staat wel (en al jaren) aangegeven op de A28. Niet (of nog niet) op de N34 en de A7
Volgens mij schrijf ik alleen "De N386 staat niet aangegeven op de A7 (afrit 40)." - en dat klopt nog steeds! :roll:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 23 jun 2005, 11:40

Ik meen toch redelijk zeker dat deze tekst er stond, Harry een paar weken geleden. Ik had het nog even gecheckt en gezien dat de A28 niet (meer ?) genoemd werd, waarop ik kennelijk net te laat mijn post geedit had :cry:

Overigens zijn de borden op de N34 recentelijk vernieuwd en is de N386 niet verschenen, waarschijnlijk omdat de afritten, in afwachting tot de bouw van 2 rotondes dit jaar, nog geen N386 bevatten, hoewel dit deel provinciaal is. Gelukkig heeft het bord plek om de nummers later bij te popnagelen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 23 jun 2005, 13:08

ik schreef:Volgens mij schrijf ik alleen "De N386 staat niet aangegeven op de A7 (afrit 40)." - en dat klopt nog steeds! :roll:
De " :roll: " was trouwens bedoeld voor de wegbeheerder, en niet voor Peter.
Peter: blijf vooral fouten op mijn site ontdekken! :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 23 jun 2005, 13:42

Af en toe kan je niet op de fysieke snelweg naar foutjes speuren, maar moet je het met de digitale snelweg doen.

Compliment voor jouw site trouwens, Harry, die er intussen professioneel uitziet !
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 24 jun 2005, 20:54

De foto met het bord komt van Harry's site.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De N310 bij Gaderen in Gelderland

Bericht door Chris » zo 01 mei 2016, 16:07

11 jaar later dan bovenstaande discussie kwam ik door Garderen. De N310 is komende vanaf de rest van de route via de N302 en N344 bewegwijzerd, maar de route door Garderen is nog steeds van N310 hectometerpaaltjes voorzien, en in Garderen zelf staan ook nog wegwijzers met N310.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N310] De N310 bij Garderen in Gelderland

Bericht door harry » zo 01 mei 2016, 21:46

^^ Precies hetzelfde als 11 jaar geleden dus. :)
(Ik check het ook altijd als ik er langskom, wat toch minstens 1 keer per jaar is.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door Kaaiman » wo 28 feb 2018, 15:48

Een beetje laat, maar toch wel relevant om te melden:
Gemeente Nunspeet schreef:Opening oostelijke rondweg Nunspeet

Op woensdag 11 oktober a.s. is het zover. De oostelijke rondweg om Nunspeet is klaar en zal dan officieel worden geopend. Burgemeester Van de Weerd en wethouder Groothuis zullen om 14.50 uur symbolisch de openingshandeling verrichten. Het zuidelijke deel van de rondweg (Eperweg tot Oosteinderweg is al geruime tijd open, het westelijke deel (Oosteinderweg tot Elburgerweg) zal aan het eind van de middag op 11 oktober a.s. opengesteld worden. Van 14.30 tot 16.30 uur zijn belangstellenden op het westelijk deel welkom. Ook aan de jeugd is gedacht. Er is een trialdemonstratie, een fietscrossbaan en van 15.00 tot 16.30 uur kan de jeugd met skates, skeelers of steps zich uitleven op het nieuwe asfalt.

Het was een lang en moeizaam proces, maar het resultaat telt! “Een weg waar inwoners en bedrijven zeer content mee zijn en die een visitekaartje is van veiligheid, en inpassing in de omliggende natuur”, aldus een tevreden wethouder Jaap Groothuis.

De ontsluiting van een nieuw aan te leggen bedrijventerrein De Kolk en de nieuwe woonwijk Molenbeek, evenals het ontlasten van de wijk Oenenburg van het vele vrachtverkeer dat dagelijks door de woonwijk dendert. Dat waren de belangrijkste redenen voor het gemeentebestuur van Nunspeet om met een plan te komen voor een oostelijke rondweg.

Langdurig proces
Na het sluiten van de Nunspeetse Generaal Winkelmankazerne mocht de gemeente ter compensatie een bedrijventerrein van 30 ha aanleggen. Dit werd in 1993 met de provincie afgesproken. Het 43 hectare grote kazernecomplex werd gesloopt, waarna het complex met de overdracht aan Staatsbosbeheer werd ‘teruggegeven aan de natuur’. Inmiddels waren de plannen voor het nieuwe industrieterrein uitgewerkt, met een rondweg voor de noodzakelijke ontsluiting. De Raad van State vernietigde echter in 2009 het bestemmingsplan voor het deel van de rondweg omdat een Passende Beoordeling ontbrak, ondanks de ontwikkeling van natuur op het Generaal Winkelmankazerneterrein. Het bedrijventerrein de Kolk kreeg wel haar definitieve bestemming.

Uiteindelijk werd een omgevingsvergunning voor de rondweg verleend in 2013, nadat het wegontwerp van de rondweg verder was aangepast ten behoeve van de te beschermen natuurwaarden. Deze omgevingsvergunning werd in 2014 onherroepelijk. Ook ontving de gemeente de noodzakelijke ontheffing op grond van de Flora en Faunawet in 2013 omdat voldoende rekening wordt gehouden met in het gebied aanwezige dieren en planten.

Maar daarmee was de gemeente er nog niet. Het proces van vergunningverlening (Natuurbeschermingswet ‘98 (Nbw)) bleef moeizaam verlopen. Hoewel door de provincie in 2013 na een langdurig en zorgvuldig proces de Nbw-vergunning voor de Kolk en oostelijke rondweg was verleend, zette in 2014 de Raad van State toch een streep door deze vergunning. Een bittere pil voor de gemeente.

Ondanks de crisis was er in Nunspeet volop belangstelling voor een bedrijfskavel op het nieuwe bedrijventerrein. Het bestemmingsplan hiervoor was inmiddels vastgesteld.

Compensatie en mitigatie
Het natuuronderzoek spitste zich uiteindelijk toe op de wespendief en zwarte specht, die op de Veluwe hun leefgebied hebben. Voor deze soorten werd bos omgevormd. Daarnaast was de stikstoftoename, die van invloed is op habitattypen een belangrijk issue. De gemeente Nunspeet opteerde om die reden voor een plek op de lijst van de prioritaire projecten van de Provincie van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) en kreeg deze gewilde plek ook. Omdat deze aanpak (PAS) nog in ontwikkeling was (en onzeker), besloot de gemeente Nunspeet de berekende stikstofemissies zélf te mitigeren door stikstofrechten van agrariërs op te kopen. Een nieuwe passende beoordeling werd gevoegd aan de nieuwe aanvraag voor de Nbw- vergunning van 2015.

De zo gewenste Nbw-vergunning werd in juni 2016 verleend door de provincie, maar opnieuw werd beroep ingesteld bij de Raad van State. In afwachting van de behandeling van de beroepschriften werd door de gemeente verder onderhandeld met de laatste partijen die beroep hadden ingesteld, en dit bleek succesvol. Vlak voor de zitting trokken deze hun beroepschriften in. Daarmee werd de zo gewenste Nbw-vergunning eindelijk onherroepelijk!

Er is uitzonderlijk veel gecompenseerd en geïnvesteerd in natuurontwikkeling. Naast de herontwikkeling van de 43 ha van de Generaal Winkelmankazerne tot natuurgebied is er bos omgevormd voor de wespendief en de zwarte specht, worden beheersmaatregelen getroffen om stikstof uit de natuur te verwijderen, is er natuur ontwikkeld op de Schaarweide, en er zijn vele mitigerende maatregelen genomen zoals 4 faunatunnels, oversteken voor eekhoorns en vleermuizen, de aanleg van een haag voor de jongen van steenuilen etc.

‘Druk’ op snelle aanleg rondweg
Direct na het verlenen van de Nbw-vergunning in juni 2016 werd de aanleg van de eerste fase van de rondweg aanbesteed. Een van de voorwaarden van deze vergunning was dat in het Natura 2000 gebied alleen gewerkt kon worden van 1 september tot half maart, dus haast was geboden. Wachten op een onherroepelijke vergunning kon niet want dit betekende uitstel tot september 2017. Zowel de druk vanuit het bedrijfsleven als van een bewoners actiecomité dat tegen het doorgaande verkeer in Oenenburg ageerde, was hoog. Het risico van stilleggen door een mogelijke schorsing werd genomen en medio september 2016 werd met de aanleg van het zuidelijk deel van de rondweg gestart.

Innovatief zandtransport
Heel bijzonder is dat de rondweg en het bedrijventerrein wordt aangelegd met zand dat afkomstig is uit de nabijgelegen Zandenplas. Deze Zandenplas is in 2013/2014 vergroot. Het zand is per buisleiding afgeleverd op een tijdelijk zanddepot op de Kolk. Naast een substantiële besparing van kosten, bespaarde dit innovatieve project ca. 10.000 vrachtwagenbewegingen door de woonwijken van Nunspeet, wat de verkeerveiligheid ook ten goede kwam. Voor de aanleg van de rondweg van zo’n 3,2 km was 40.000 m3 grondverzet nodig, 12.000 ton asfalt en 900 meter geleiderail.
Bron: http://www.nunspeet.nl/home/nieuws_4406 ... 57934.html
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door waldo79 » wo 28 feb 2018, 17:19

Bedankt voor het delen. Wat een gekke uitbuiging zit daar bij die waterloop?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door boe! » wo 28 feb 2018, 18:48

De nieuwe route van de N310 rondom Nunspeet is exact twee keer zo lang als de oude route door Nunspeet. Een beetje kansloze omrijfactor voor het verkeer van/naar Elspeet. Van/naar Epe kan de nieuwe rondweg wel interessant zijn.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door Rogier » wo 28 feb 2018, 18:53

waldo79 schreef: wo 28 feb 2018, 17:19 Bedankt voor het delen. Wat een gekke uitbuiging zit daar bij die waterloop?
Als je de vluchtheuvel \ brede middenberm bedoeld. Hier ligt een houtwal en om die reden zijn beide rijbanen uit elkaar gehaald. In de middenberm zijn een aantal bomen geplant.
Op deze foto zijn de werkzaamheden nog niet volledig afgerond. De noodweg was toen nog in gebruik en 1 aansluiting was nog niet aangebracht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door Chris » wo 28 feb 2018, 20:11

Volgens Open Street Map heeft die nieuwe weg maar liefst 5 rotondes over nog geen 3 kilometer. Ik dacht dat ze die rondweg aantrekkelijk wilden maken? Al had de Molijnlaan ook wel veel rotondes.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door boe! » zo 25 mar 2018, 8:17

Bewegende beelden van de Noordelijke en Oostelijke Rondweg Nunspeet.
Link

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door Kaaiman » zo 25 mar 2018, 9:27

De richtlijnen worden weer met voeten getreden. Bubeko 60 km/u met een GOW-inrichting, maar ook een deel met ETW-kantmarkering, verhoogde middenscheiding bubeko. En natuurlijk tig rotondes, waardoor er al met al weer een flinke afwaardering van de oude route nodig is om deze nieuwe route ook maar enigszins aantrekkelijk te maken. :facepalm:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door Chris » zo 12 apr 2020, 10:55

De rondweg van Nunspeet is inmiddels al weer 2,5 jaar open. Een beetje uit verveling vanwege de coronacrisis zocht ik een uitstapje om te maken, ik bedacht dat ik de N310 nog niet echt goed gezien had. Het is een beetje een aparte weg, een GOW-60.

De bewegwijzerde N310 volgt een wel erg slingerende route rond Nunspeet. Ik vraag mij af of dat verkeer niet gewoon het beste via de A28 geleid kan worden.

Afbeelding

De foto's zijn veelal van zuid naar noord genomen.

1. Aan het zuidelijk einde, bij de (niet-bewegwijzerde) N795. Elspeet was oorspronkelijk via de route door Nunspeet bewegwijzerd in plaats van de veel snellere route via de A28. Later heeft men daar een tractorsymbool bij op geplakt.
Afbeelding
N310 Nunspeet 01 by European Roads, on Flickr

2. De rotonde N310/N795 aan de zuidoostkant van Nunspeet. De rotonde heeft een bypass voor verkeer vanaf de A28 naar de N310. De fietsen op een rotonde zijn van de fabrikant Stella, die in Nunspeet zit.
Afbeelding
N310 Nunspeet 03 by European Roads, on Flickr

3. Uiteindelijk wordt Elspeet dus wel via de snelweg verwezen.
Afbeelding
N310 Nunspeet 05 by European Roads, on Flickr

4. Komende vanaf de A28 staat Elspeet dan weer via Nunspeet bewegwijzerd.
Afbeelding
N310 Nunspeet 06 by European Roads, on Flickr

5. Nog iets verder voor de rotonde.
Afbeelding
N310 Nunspeet 10 by European Roads, on Flickr

6. Dezelfde locatie, de andere kant op. Elspeet via A28 erop geruiterd.
Afbeelding
N310 Nunspeet 13 by European Roads, on Flickr

7. Dan de rondweg zelf. Hier een ongelijkvloerse kruising met het fietspad.
Afbeelding
N310 Nunspeet 15 by European Roads, on Flickr

8. De rondweg heeft gescheiden rijbanen en een maximumsnelheid van 60 km/h. En houten geleiderails.
Afbeelding
N310 Nunspeet 16 by European Roads, on Flickr

9. Er hangen twee van deze eekhoorntouwen over de weg.
Afbeelding
N310 Nunspeet 18 by European Roads, on Flickr

10. Bewegwijzering.
Afbeelding
N310 Nunspeet 20 by European Roads, on Flickr

11. De grootste eekhoornkruising is echter een compleet vakwerkportaal, in het bruin dit keer.
Afbeelding
N310 Nunspeet 21 by European Roads, on Flickr

12. 60 dus.
Afbeelding
N310 Nunspeet 22 by European Roads, on Flickr

13.
Afbeelding
N310 Nunspeet 24 by European Roads, on Flickr

14. De rotonde aan de oostzijde van Nunspeet.
Afbeelding
N310 Nunspeet 25 by European Roads, on Flickr

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door Rogier » zo 12 apr 2020, 11:11

Die laatste portaal heeft jarenlang nutteloos in het bos gestaan. Jaren geleden ook uitgeroepen tot grootste schommel van Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door Vinny » ma 13 apr 2020, 17:36

Het is wel een fraaie weg geworden. Wellicht te veel aandacht aan het landschap dan aan het wegontwerp. Bij het tracé stel ik ook wel mijn vraagtekens. De weg lijkt nou niet meteen de meest efficiënte route te volgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N310] Elburg - Nunspeet - Stroe - Grijsoord

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 apr 2020, 20:06

^^ Kijkend op de kaart was het niet echt anders mogelijk. De weg moest om de sportparken en camping De Witte Wieven heen, en je wil niet te dicht bij de spoorwegovergang in de N795 een kruispunt hebben. Dan krijg je het tracé waar nu voor gekozen is.

Plaats reactie