[N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Vinny » di 06 feb 2018, 21:03

Het idee van afremmen naar 80 is dat de impact van botsingen veel kleiner is als die zich voordoen, bovendien kan kruisend verkeer veel beter inschatten of het nog de weg kan oversteken. De reden om de maximumsnelheid naar 70 te verlagen is volgens mij omdat de meeste weggebruikers wel iets afremmen (of het gas loslaten) maar ergens bij 80-85 uitkomen als er geen flitpaal staat om dit af te dwingen. Als er alleen een bord autoweg met een streep er door staat, wordt er nauwelijks afgeremd. Het bord '70' triggert dat er een gevaarpunt volgt. Ik heb het idee dat het op de N 359 best aardig werkt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Snelwegfreak » wo 07 feb 2018, 6:19

^^ Volgens mij is de vraag meer waarom het op autowegen (voeger?) altijd heel normaal was dat het terug naar 70 km/h ging op kruisingen en tegenwoordig op 80 km/h-wegen het bij kruisingen gewoon 80 km/h blijft. Dat verschil is mij onduidelijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Rogier » wo 07 feb 2018, 6:47

^^

In Flevoland wordt de snelheid bij de meeste kruisingen naar 80 km\uur teruggebracht.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 feb 2018, 8:07

Interessant om deze verschillen min of meer bij toeval vast te stellen.

Ik weet niet hoe dit in andere provincies zit, maar in Friesland is het al sinds jaar en dag gebruikelijk dat áls de snelheid van een autoweg wordt teruggebracht, dit naar 70 is.

Een verschil met Flevoland is dat autowegen daar vaak worden gekruisd door andere wegen of in elk geval wegen met relatief veel (afslaand) verkeer, meestal met een VRI. In Friesland gaat het bijna altijd om een afslag naar een dorpje en zijn deze kruisingen 8 van de 10 keer dat je er langsrijdt uitgestorven. Misschien dat dit het wat meer dwingende regime verklaart?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » wo 07 feb 2018, 8:37

Ik kan me nog herinneren van de (voormalige) kruispunten in N34 dat alleen bij twee daarvan, zeker weten die beruchte bij Borger en vermoedelijk ook die bij Gasselte, in de jaren '90 een beperking van 80 km/h gold met radarcontrole. Voor de VRI bij Gieten ging de snelheid volgens mij wel terug naar 70 km/h.

In de jaren '00 is de snelheid van die twee kruispunten verlaagd naar 70 km/h en later, ik vermoed pas sinds de weg provinciaal is geworden, zijn ook de T-splitsingen beperkt tot 70 km/h.

Kennelijk zijn er dus twee standaarden. Ik denk dat in de RONA hier wel meer over te vinden is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Chris » wo 07 feb 2018, 10:29

Hoeveel gelijkvloerse autowegen zouden er buiten Noord-Nederland nog zijn? Oftewel, kom je die situatie 100-70 nou veel elders tegen? In Overijssel zijn bijna alle provinciale autowegen afgewaardeerd en andere autowegen hebben rotondes in plaats van ongeregelde kruispunten met een maximumsnelheid van 70. In Gelderland kom je al helemaal weinig enkelbaans autowegen tegen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Chrysa » wo 07 feb 2018, 10:33

N59 heeft nog een paar van die kruisingen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Rein » wo 07 feb 2018, 10:44

In Noord-Holland heb je nog maar enkele (stukjes) enkelbaans autowegen (N99, N244, N302 en wellicht nog hier en daar eentje) en al helemaal geen enkelbaans autowegen met gelijkvloerse kruisingen. Wellicht dat je dit geval nog kan meetellen, al is de Vmax hiervoor al 70 km/h.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 feb 2018, 11:50

Ik ben blij dat de provincie er niet voor heeft gekozen de N359 af te waarderen en vol met rotondes te gooien (daarvoor hebben we al wegen als de N354, N384 en N357), maar te behouden als autoweg en langzaam ongelijkvloers te maken.

Omrop Fryslân had een interview met de bedenker van het slimme kruispunt. Het werkt inderdaad met lussen. Belangrijkste motivatie is niet zozeer het toestaan van een hogere snelheid wanneer dat kan, maar zorgen dat er daadwerkelijk 70 wordt gereden op de momenten dat dat nodig is.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door ibodejoode » wo 07 feb 2018, 13:45

Provincie Friesland heeft altijd als beleid gehad om op de doorgaande provinciale stroomwegen zoveel mogelijk naar 100 km/u te gaan.

Door drukker wordend (kruisend) verkeer wreekt zich dat nu in vrij veel nare ongevallen. Komt ook door het open landschap waar auto's van zijwegen de auto's op de autoweg van ver zien aankomen en inschattingsfouten maken: kan ik nog net voor langs ... dus niet. Een oplossing daarvoor is in de Noordoostpolder te zien, rijen populieren bij kruisingen, waardoor je ziet hoe hard de ander rijdt en waar hij is.

In Friesland is vaak bij de zijwegen een slinger aangebracht (afremmen) en wallen om de automobilist uit de zijweg bewust voorzichtig te laten zijn. Op de hoofdweg is gekozen bij dit soort aansluitingen om terug te gaan naar een 70 km/u.

De laatste jaren is, vanwege toename verkeer en ongelukken, de provincie druk bezig om de 100 km te handhaven, maar bij de aansluitingen deze te voorzien van of rotondes, of ongelijkvloers en ook fietstunnels. Zo wordt bijv. de gehele weg Leeuwarden, Bolsward, Koudum, Balk op die manier aangepast.

Blijft natuurlijk dat i.v.m. kosten op een aantal "rustige" oversteken geen aanpassing komt maar wel 70 km/u. En ook ik rijd daar ook niet exact 70, maar meer richting 80. In ieder geval let ik daar beterop.

Andere provincies kiezen eerder zoals gesteld voor afwaardering naar 80 van de gehele weg wat weer vaak tot frustraties dus kans op gevaarlijke inhaalacties leidt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » zo 12 aug 2018, 21:45

Al een tijdje niets meer gemeld over de N359. Er zijn nog wel wat aanpassingen geweest her en der.

- De kruising Sminkewei/Lykwei met de N359 (afslag Harich/Oudemirdum) is sinds het voorjaar van 2017 een ovonde
- De rotonde bij Balk is in het najaar van 2017 aangepast: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/7647 ... veiligheid
- Het gedeelte vanaf de rotonde halverwege Sondel/Wijckel tot aan de rotonde nabij industrieterrein Lemsterhoek heeft inmiddels SW markering, RONA is verleden tijd. Nog wel gedoe om geweest. Zie o.a. https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8227 ... -gaan-door
- De werkzaamheden in Lemmer zijn ook nog niet klaar. https://www.fryslan.frl/beleidsthemas/w ... 10642.html
Schelpenpaadje schreef: wo 07 feb 2018, 11:50 Ik ben blij dat de provincie er niet voor heeft gekozen de N359 af te waarderen en vol met rotondes te gooien
Dat geldt wel voor het noordelijke gedeelte, helaas niet voor het zuidelijke gedeelte. :|
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door mavas » ma 13 aug 2018, 12:44

Gaat er nog wel eens wat verbeteren aan het zuidelijke deel van de N359? Er komen alleen maar meer en meer rotondes in heb ik het idee. De weg staat over de volledige lengte gecategoriseerd als stroomweg in de beleidsplannen van de provincie, maar is dat steeds minder aan het worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 13 aug 2018, 13:14

^^ Ik vrees van niet. Het idee van meer rotondes klopt ook. Die bij het industrieterrein Lemsterhoek is de laatste die er bij is gekomen. Die is eind 2017 aangelegd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 aug 2018, 14:38

Sinds de provincie heeft afgezien van een aquaduct bij Lemmer heb ik die hoop opgegeven.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 24 sep 2018, 11:13

N359 Lemmer

De werkzaamheden gaan de laatste fase in. Eind november, zo ongeveer over twee maanden, moet het werk klaar zijn. Tot die tijd zijn er nog een aantal afsluitingen. Lees in de link het hoe en wat en wanneer:

https://www.fryslan.frl/beleidsthemas/w ... 10642.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 22 okt 2018, 13:39

Deze week veel werk te verzetten en dus veel afsluitingen.

Afbeelding

^Foto vanaf de "nieuwe" rotonde aan de oostkant van :AS: Lemmer, kijkend ri. westen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 14 nov 2018, 16:25

N359 Lemmer

Enkele foto's vers van de pers:

Bij de Zijlroedebrug
Afbeelding

Bij de aansluiting met de A6
Afbeelding

Bron

De krant van vandaag weet verder te melden dat er 3 (erf)aansluitingen verdwijnen tussen Lemmer en Sondel. Het betreft resp. de Schuddingsteeg, de doorsteek Plattedijk en de erftoegang tot een recreatieterrein. Ofwel, deze, deze, en deze situaties gaan veranderen c.q. verdwijnen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Chris » wo 14 nov 2018, 16:31

Op die eerste foto lijkt er op het gezicht niet heel veel veranderd ten opzichte van de oude situatie, een iets langere opstelstrook op de N359 en een aparte strook voor links en rechts vanaf de Plattedijk. An sich nog wel fijn dat ze niet gekozen hebben voor een rotonde, dat had ook nog maar zomaar gekund.

Wat is er nou verder westelijk (links op de foto) veranderd aan de N359? Op satellietbeelden zie ik een hele hoop voorbelasting naast de weg liggen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 14 nov 2018, 16:38

Zal wellicht met de aanleg van een "greenwall" samenhangen.

Link

Lang filmpje, maar in de derde minuut gaat het over dat stuk alsook in de zevende minuut. Een beetje tussen het (Friese) gewauwel door kijken. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 03 dec 2018, 21:21

Schelpenpaadje schreef: di 06 feb 2018, 17:23 Fryslân heeft vanaf 15 februari de primeur met de eerste "slimme kruising".

Op de N359 bij Húns en Leons staan digitale verkeersborden. Deze geven een maximumsnelheid van 70 kilometer aan als er verkeer uit één van de zijwegen komt of wanneer er een bus stopt bij een halte. Staan de borden uit dan mag je de kruising met 100 kilometer per uur passeren.

Bron en animatiefilmpje:
- https://www.fryslan.frl/home/nieuws_316 ... 11089.html
- https://www.fryslan.frl/beleidsthemas/w ... _1546.html

Het idee komt van een weggebruiker. Het verrast me positief dat dit juridisch kan en qua veiligheid. Ik vraag me af hoe de detectie is geregeld. Zal wel met lussen werken. Het bespaart in elk geval een hoop onnodig afremmen en optrekken.
De slimme kruising op de N359 blijkt een succes:
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8517 ... een-succes

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 20 dec 2018, 22:15

Verfriesing heeft weer een tandje bij geschakeld:

Afbeelding

Voorheen:

https://www.google.de/maps/@52.8474933, ... 6656?hl=de
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » za 09 mar 2019, 19:37

N359 Lemmer

Gisteren heb ik een aantal drive-by foto's van de huidige situatie bij Lemmer gemaakt, in rijrichting west. De reconstructie is (zo goed als) afgerond.

22 plaatjes in het album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 3938316802

Selectie:

1.Op nadering van de kruising met de Straatweg. Vanaf de A6 (westkant) tot vlak voorbij deze kruising is er nu sprake van 2x2 rijstroken
Afbeelding

2.Volgens mij niet helemaal goed gegaan m.b.t. de kantmarkering
Afbeelding

3.Na genoemde kruising gaan we terug naar een 1x2 configuratie. Rechts is een geluidswalletje gecreëerd
Afbeelding

4.Kruising Brekkenweg / Spaanderbank. In rijrichting west niet veel veranderd. Er is nu een vluchtheuvel. In tegengestelde richting een rechtsafvak erbij
Afbeelding

5.'Strand' was zwart op wit. Hier nog steeds, bij de kruising met de Plattedijk
Afbeelding

6.Verderop nog steeds 1x2 en Vmax 70. Dat geldt nog op het hele stuk, maar weet niet of het nog als zone 70 intact is (dat schoot z'n doel sowieso enigszins voorbij)
Afbeelding

7.Tot ziens in Lemmer
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » vr 29 mar 2019, 22:08

Ter aanvulling heb ik vorige week de N359 door Lemmer ook in tegengestelde richting op de foto gezet. 60 foto's toegevoegd aan bestaande set:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 3938316802

De eerste 13 daarvan zijn nog in westelijke richting inclusief de rotonde komende vanaf de A6. Zie hier onder in de spoiler voor een samenvatting:
SPOILER: TOON


1.De rotonde aan de oostkant van de A6. Flinke toeristische totempaal geplaatst...
Afbeelding

2.Bewegwijzering na de rotonde in westelijke richting
Afbeelding

3.Flinke sprong naar de kruising met de Venneweg / Plattedijk, wat nu een rotonde is geworden. Vlak erna begint de autowegstatus. (Voor het tussenstuk, zie mijn post hierboven)
Afbeelding

4.Bij die rotonde ben ik gaan draaien, vanaf hier rijden we dus in oostelijke richting. Rechts de parallelweg die tot fietspad is verworden
Afbeelding

5.Een eindje verderop zie je het oorspronkelijke uiterlijk van die weg. Landbouwverkeer moest tot voor kort daarlangs, nu verboden terrein
Afbeelding

6.Weer wat verderop, voorbij de bruggen over het Prinses Margrietkanaal en het Stroomkanaal, binnen de komgrens. Links de zgn. Greenwall
Afbeelding

7.Dat begint daadwerkelijk al groen te worden
Afbeelding

8.Op nadering van de Zijlroedebrug
Afbeelding

9.De beruchte brug. De bedieningstijden zouden hier aangepast worden om het "fileleed" wat te verzachten
Afbeelding

10.Sprongetje naar het 2x2 gedeelte. Rutten rechtsaf, Oosterzee rechtdoor. Stond voorheen hier nog niet aangegeven volgens mij
Afbeelding

11.VRI feest
Afbeelding

12.Weldra weer bij de A6
Afbeelding

13.Eerst nog de rotonde
Afbeelding

14.Tot ziens in Lemmer
Afbeelding

15.Joure 17 kilometer. Dat was het weer
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » za 30 mar 2019, 5:48

GuteFahrt schreef: vr 29 mar 2019, 22:08 2.Bewegwijzering na de rotonde in westelijke richting
Afbeelding
Wat een lelijk en uit balans vormgegeven bord.

Het wordt vooral gevuld met industriële bestemmingen en lege ruimte. De rest is er maar een beetje bijgepropt, ondanks dat het een groot bord is. Rechtsaf wordt alleen Emmeloord aangegeven; hier zou ik op zich nog een ander doel.verwachten. Ook de carpoolplaats/McDonalds mis ik hier.

Wellicht waren twee aparte borden voor linksaf en rechtdoor/rechtsaf beter geweest.

Dit is de oude situatie trouwens
https://maps.app.goo.gl/tdGpi

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Pino » za 30 mar 2019, 7:52

^^ Welke drie of meer bedrijventerreinen zijn er rechtdoor bijgekomen om te rechtvaardigen dat "overig" nu rechtdoor gaat en men vier bedrijventerreinen laat afslaan?
Schelpenpaadje schreef: za 30 mar 2019, 5:48Wellicht waren twee aparte borden voor linksaf en rechtdoor/rechtsaf beter geweest.
Ik zou zeggen: één schematisch bord met de "blauwe kern" Lemmer/Balk/N359, Emmeloord/A6 en Rutten; en dan een servicebord-achtig regelbord met bedrijventerreinen en eventueel de McD en de carpoolplaats.
Laatst gewijzigd door Pino op za 30 mar 2019, 7:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Palance » za 30 mar 2019, 7:53

Hm, ik zou zelf Emmeloord anders afgebroken hebben (Emme-loord).

Maar helemaal niet afbreken had natuurlijk mooier geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Pino » za 30 mar 2019, 8:05

^^ Hoewel de uitspraak vaak inderdaad wel verbastert naar Emme-loord, is de plaatsnaam samengesteld uit Emmel en oord. Die naar ik begrijp weer teruggaat op de naam van een deel van het voormalige eiland Schokland, met -oord in de oude betekenis van landtong.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » za 30 mar 2019, 8:32

Wikipedia:
Rond 1650 is het Emmeloort en uit 1478 dateert de spelling Emeloirt, waarin de i aangeeft dat de o lang (dus als 'oo') werd uitgesproken. Vóór die tijd begint het tweede deel van de naam met een w, zoals ook in Emelwerth, de eerste vermelding van de naam, in een twaalfde-eeuws oorkondenboek van het Sticht Utrecht. Eem, het eerste deel van Emel-, komt van het Germaanse ami, een algemene aanduiding voor een natuurlijke waterloop. Er is in Nederland een tamelijk groot aantal rivieren en stroompjes dat Eem heet, waarvan die bij Amersfoort wel de bekendste is. Soms zijn de oude waterwoorden uitgebreid met een s, zoals Eems, of een l: Waal, IJssel en ook Emel.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door boe! » za 30 mar 2019, 8:41

Industrienummers hadden hier een oplossing kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Vinny » za 30 mar 2019, 15:05

De weg is eigenlijk amper verbreed. Om de files echt aan te pakken had het gedeelte over de bruggen eigenlijk ook naar 2x2 gemoeten en/of vervangen moeten worden door aquaducten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie