[N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 08 nov 2016, 8:11

Zo gaat dat eruitzien. Complete metamorfose. De sportvelden zijn al aangelegd.

Afbeelding

Het blijft spijtig dat een simpele rotonde de aansluiting vormt tussen Westelijke Invalsweg en N359, als je 't mij vraagt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Peter » di 08 nov 2016, 11:09

Staat de N359 overigens behoorlijk aangegeven op de N31 ? In geel of prominent wit of blauw ? Of loopt de N359 ook behectometerd door tot de nieuwe N31 ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » di 08 nov 2016, 11:21

Ja, zie bewegwijzering.autosnelwegen.nl:

Afbeelding
Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Peter » di 08 nov 2016, 11:25

Dank. Had ik zelf kunnen bedenken, dat dat hier (voor NBA borden) te vinden moest zijn, :facepalm:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 nov 2016, 15:10

GuteFahrt schreef: Het blijft spijtig dat een simpele rotonde de aansluiting vormt tussen Westelijke Invalsweg en N359, als je 't mij vraagt.
Mee eens.

Heb ooit eens gevraagd waarom het tunneltje in de Hegedyk onder de N359 niet is gebruikt voor een ongelijkvloerse aansluiting. Men was bang dat het direct aansluiten van de Hegedyk op de N359 teveel sluipverkeer over deze weg zou aantrekken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 08 nov 2016, 15:34

^^ Je moet daar ook niet bang voor zijn, maar dat modelmatig berekenen en dan pas een uitspraak doen. :roll:
Als ik even vlug kijk naar de omgeving, lijkt het mij namelijk een kulargument.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Vinny » za 12 nov 2016, 23:15

Men heeft gewoon het geld er niet voor willen uittrekken om de weg "vloeiender" te laten verlopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » vr 23 dec 2016, 9:29

Friesch Dagblad (23-12) schreef:Controles en camera's bij Hilaard

Hilaard| De politie gaat extra controles uitvoeren op de N359 ter hoogte van Hilaard. Op die plek wordt een autotunnel aangelegd. Vanwege de werkzaamheden moet het verkeer snelheid minderen. Volgens de wegwerkers rijden veel automobilisten te hard en dat levert gevaarlijke situaties op. De provincie gaat ook camera's ophangen.
De Vmax ter plaatse ligt op 30 en die wordt vaak overschreden ja. Gevaarlijke situaties doen zich er ook voor. Dus er valt iets voor te zeggen. Afijn, het werk schiet goed op dus de beperkingen hebben hun langste tijd gehad.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 23 dec 2016, 13:13

Ik ben er zelf (nog) niet geweest. Maar bij zo'n bericht vraag je je wel af wat gevaarlijker zou zijn, de snelheidsverschillen waarmee je nu zit of het vermogen van de verlaagde vmax naar 50.

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door koploper » zo 25 dec 2016, 8:23

Ik ben er een tijdje geleden geweest. Moest daar links afslaan. Zelden zo'n onduidelijke aangegeven situatie gezien. Moest van hoofdrijbaan via allerlei gekronkel rechtsaf en weer terug om linksaf te slaan d.m.v. vreemde oversteek. Stond daardoor met neus auto stil op de hoofdrijbaan. Dus die 30 km snap ik. Maar graag had ikzelf eens goed gekeken om het duidelijker te maken. Is dus vragen om ongelukken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Vinny » zo 25 dec 2016, 8:56

Valt me wel vaker op bij wegwerkzaamheden hier in Friesland. Ook toen de Centrale as werd aangelegd. Je kunt inderdaad het beste zo langzaam mogelijk rijden en goed opletten wat voor geknutsel er nu weer op je pad is verschenen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » zo 25 dec 2016, 9:35

Ik vind het nochtans wel meevallen. Ook bij Hilaard. M.i. is daar weinig onduidelijk. Maar er zijn er die dat anders beleven, dat is zeker. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door mavas » ma 26 dec 2016, 10:47

Volgens de richtlijn wegwerkzaamheden is het aanbevolen om werkzaamheden uit te voeren waarbij de snelheid 30 kilometer lager ligt dan de maximumsnelheid. Dus ik snap ook niet dat de snelheid zo laag moet liggen bij deze werkzaamheden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 26 dec 2016, 11:00

^^ Op zich een goede vraag. De bypass die is aangelegd is wel vrij krap en er zit een scherpe bocht in waardoor je die sowieso niet met 70 kunt nemen. 50 misschien nog wel. Waarom precies 30 dat durf ik niet te zeggen maar het is ook nog zo dat in het werkgebied er nog een oversteek is van verkeer vanaf Hoptille/Rewert/tankstation naar Hilaard. Dat zal vast ook een rol spelen, want die zit achter de bocht en dan heb je niet ideaal zicht.

Zelf heb ik eens meegemaakt dat iemand daar meende voorrang te hebben omdat 'ie van rechts kwam. Dat is dan weer de andere keerzijde van het verhaal. Op tijd herkende ik het gedrag anders was het een botsing geweest.

In streetview is het een beetje te zien. https://goo.gl/maps/WKE7GknzEbD2
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » vr 06 jan 2017, 22:51

GuteFahrt (08-11-16 schreef:Zo gaat dat eruitzien. Complete metamorfose. De sportvelden zijn al aangelegd.

Afbeelding

Het blijft spijtig dat een simpele rotonde de aansluiting vormt tussen Westelijke Invalsweg en N359, als je 't mij vraagt.
Er zijn meer draden waar onderstaande foto's eventueel zouden passen en qua thema misschien beter aansluiten, maar hier werd ook even gediscussieerd over het punt waar de N359 over ging in de N31 voorheen. De T-kruising bij Deinum, welke nu is omgebouwd tot -simpele- rotonde.

Iets ten noorden daarvan was eens, nog niet zo heel lang geleden, de enkelbaans N31 met de Westergobrug bij Deinum waar je bij Marssum weer op de A31/N383 kon komen.

Inmiddels ziet het er een paar jaar na openstelling van de Haak bij Deinum zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn drive-by foto's genomen vanuit de trein, nog wel eens overwogen wat meer de tijd te nemen maar is er niet van gekomen. In ieder geval dan toch een kleine impressie, al laat de kwaliteit te wensen over. Je ziet vanuit treinperspectief waar eens de N31 als soort super-two het spoor en OWN verbinding Deinum-Ritsumazijl onderlangs kruiste. Deze viaducten stonden bekend als "de Twilling" (de tweeling). Het noordelijkste viaduct is afgebroken zoals je kunt zien. Waar de weg lag zijn verder sportvelden aangelegd en er komt geloof ik ook nog een haventje achter voor watersporters wat aansluit op het kanaal.

Voor de forummers die hier wel eens hebben gereden maar sindsdien niet meer of enkel de Haak kan het leuk zijn even te zien wat er qua gebiedsontwikkeling nog zoal gebeurt buiten Leeuwarden. Dat is nog best wat.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 16 jan 2017, 12:22

Hier spreekt een frequent berijder van de N359 over de gehele lengte.

Even een vraagje, m.n. op het gedeelte tussen Bolsward en Leeuwarden (meer/meest specifiek Bolsward-Noord <-> Wommels) rijd je over de ene na de ander oneffenheid. Het zijn er vele achter elkaar met ongeveer dezelfde tussenliggende afstand:

https://goo.gl/maps/d6YVEVNT3i32

^In de link zie je een voorbeeld. Iemand een idee waar dat van komt? Boomwortels kunnen het niet zijn, kabels/leidingen e.d. lijkt mij ook sterk. Ik vermoed dat het te maken heeft met de oude fundering/asfaltlagen maar ben benieuwd wat het daadwerkelijk is.. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door koploper » ma 16 jan 2017, 18:51

Ik kan het niet specifiek voor deze weg beoordelen, maar veel van dit soort hobbels komen door het gebruik van hergebruikt puin als fundering. Dat gaat zich na verloop van tijd gedragen als een betonplaat. Gaat dus werken, uitzetten/ krimpen. Bij uitzetten moet de fundering ergens naar toe, het breekt om de xx meter ( vaak op een regelmatige afstand) en komt omhoog, zorgt voor een hobbel in het asfalt. Als het te erg wordt gaat de wegbeheerder die plek frezen en opnieuw asfalteren.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 16 jan 2017, 23:34

Vermoedelijk iets in die geest, ja. Bedankt voor de aanvulling. ;)

Het werk bij Hilaard schiet inmiddels aardig op..wordt onderhand weleens tijd dat die vervelende slinger eruit gaat. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Rogier » di 17 jan 2017, 6:36

koploper schreef:Ik kan het niet specifiek voor deze weg beoordelen, maar veel van dit soort hobbels komen door het gebruik van hergebruikt puin als fundering. Dat gaat zich na verloop van tijd gedragen als een betonplaat. Gaat dus werken, uitzetten/ krimpen. Bij uitzetten moet de fundering ergens naar toe, het breekt om de xx meter ( vaak op een regelmatige afstand) en komt omhoog, zorgt voor een hobbel in het asfalt. Als het te erg wordt gaat de wegbeheerder die plek frezen en opnieuw asfalteren.
Dit gebeurt vooral bij een fundering van hoogoverslakken gemaakt is. Deze funderingen worden na verloop van tijd steeds sterker, maar hebben als nadeel dat de fundering ook werkt (uitzet), waardoor deze hobbels ontstaan. Tegenwoordig worden dit soorten fundering om deze reden niet meer toegepast. Vergeet niet dat de plekken waar de hobbels voorkomen enorm verzwakt zijn. Verder verzwakt de rest van de verharding enorm, als de fundering bij de hobbels bezwijkt. De plaatwerking (sterkte) is dan weg. Dit was ook de reden waarom de A32 met spoed in 2007 aangepakt moest worden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Peter » di 17 jan 2017, 7:00

Rogier schreef: Dit gebeurt vooral bij een fundering van hoogoverslakken gemaakt is. Deze funderingen worden na verloop van tijd steeds sterker, maar hebben als nadeel dat de fundering ook werkt (uitzet), waardoor deze hobbels ontstaan.
Correct: de slakken hydrateren over het jaren (lijkt wat op cementhardening) en zetten dus uit. Als de spanningen te hoog worden (in lengterichting meestal, tenzij de weg heel breed is zoals 2+2 zonder middenberm) breken ze uit als ribbels. Dit proces is langzaam en kan wel 30 jaar standhouden, waarbij je telkens de ribbels moet wegfreezen en soms dilantievoegen in de fundering aanbrengen. Nu gebruikt men liever bouwpuin voor matig belaste wegen (en scherp gebroken grind voor de toplaag van zwaarbelaste wegen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » vr 20 jan 2017, 12:15

N359 Hilaard

A.s. woensdag (25-1) verwijdert de aannemer de laatste damwand van de bouwkuip bij Hilaard. Omleiding dan ter plaatse via de af- en oprit.

Het werk gaat door ondanks de licht winterse omstandigheden, echter, het laatste beton moet nog worden gestort. Dat kan pas als het wat minder koud is volgens het verhaal in de nieuwsbrief.

Daarna volgt de afwerking van de autotunnel. O.a. asfalteren toegangswegen. In één weekend volgt dan aansluiting op het huidige onderliggende wegennet. Naar verwachting is dat eind maart of begin april...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » vr 27 jan 2017, 22:40

De afgelopen week een paar keer door Lemmer gereden over de N359. Inmiddels zijn ze daar al druk in de weer met de voorbereidende werkzaamheden voor de reconstructie van weg en omgeving daar. Bomen zijn al gekapt, grondverzet is aan de gang etc.

Verder viel me toen dit bord bewust op. Ik vraag me af wat er eerst onder (A6) schuil ging...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door captain007 » vr 27 jan 2017, 22:46

^^ Daar zal waarschijnlijk A50 staan. De A6 was eerst op dat deel als A50 genummerd en bewegwijzerd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » za 28 jan 2017, 10:11

Ach ja, dat is ook zo. 't Is een oldie van de ANWB, dus dan kan dat haast niet missen...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 30 jan 2017, 12:13

^^ Dat bord moet dan nog van vóór 1988 zijn. Toen is het wegdeel KP Emmeloord - KP Joure omgenummerd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Vahalis » ma 30 jan 2017, 13:51

^^ volgens de Wegenwiki is de bewegwijzering pas in de jaren `90 aangepast. Dat klopt ook mijn herinnering. Ik reis sinds `88/`89 regelmatig naar Fiesland. De eerst jaren was Emmeloord-Joure nog A50. Wanner dat gewijzigd is weet ik niet meer exact.

Edit: volgens Harry is de omnummering van ongeveer 1994

troedeboer
woonerf
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 15:30

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door troedeboer » ma 30 jan 2017, 14:06

^^ Dit heb ik nagezocht in het krantenarchief en de omnummering van A50 naar A6 heeft in juni 1994 plaatsgevonden

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Vahalis » ma 30 jan 2017, 14:53

^^ heb je een link naar dat artikel?

troedeboer
woonerf
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 15:30

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door troedeboer » ma 30 jan 2017, 14:56

http://www.dekrantvantoen.nl/vw/article ... 0922-18011
De zin in de overgang van de laatste twee kolommen staat het

troedeboer
woonerf
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 15:30

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door troedeboer » ma 30 jan 2017, 14:57

^^ voor de volledigheid, dit is een stukje uit de krant van 22 sept 1994

Plaats reactie