[N011] Bodegraven - Leiden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Wouter N14 » zo 01 dec 2013, 22:01

RSK schreef:Vanmiddag heb ik weer eens (vrijwel) de hele N11 bereden. Daarbij viel het me op dat er in de richting Utrecht een afstandenbord was geplaatst tussen de oprit Hazerswoude Dorp en de VRI bij Alphen.
Al anderhalve maand bekend, met foto's ;) http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 40#p721085
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door RSK » ma 17 feb 2014, 16:18

Kleine 'aanpassing' vanmiddag: in de richting Utrecht zijn tussen de afrit Bodegraven-Centrum en de Texaco enkele tientallen meters extra vangrail aangelegd. Het lijkt erop of men dit verderop (om en nabij Texaco) ook van plan is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door RSK » wo 19 mar 2014, 17:33

^^ Vervolg op het bovenstaande: inmiddels is er een behoorlijke hoeveelheid vangrail geplaatst. Wat daar nog bijgekomen is, is dat men op de N11-rechts verlichting aanbrengt tussen de beide afritten Bodegraven, ruwweg hm 17,5 tot 20,0.

Lekker tegen de stroom van het nachtelijke verduisteren in. B(
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Hanno » do 10 apr 2014, 22:02

mavas schreef:Op de projectsite van RWS staat dat men van begin 2013 tot juli 2014 aan deze aansluiting werkt, maar of die informatie betrouwbaar is weet je nooit. Dat is nu dus wel bevestigd.
Juli 2014 zal men wel halen. De ongelijkvloerse aansluiting is al in een vergevorderd stadium. Deels ligt het asfalt er al. Hieronder een paar foto's van de stand van zaken.
SPOILER: TOON

De bestaande tunnel onder de N11 is verdiept en verbreed en gaat dienen als verbinding naar de zuidelijke op- en afrit. Deze tunnel is nu tijdelijk in gebruik voor het lokale verkeer over het Rietveldsepad.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oprit naar de N11 richting Leiden met kruising nieuw fietspad.
Afbeelding

Nieuw fietstunneltje onder N11.
Afbeelding

Afrit N11 vanuit de richting Utrecht.
Afbeelding

Nieuwe Goudse Schouw richting Alphen. Tijdelijk gaat het verkeer nu links het bestaande Rietveldsepad op. Is een wat vreemde aansluiting nu, hoewel tijdelijk.
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe Goudse Schouw met afrit N11 vanuit Utrecht. Kijkrichting zuid.
Afbeelding
Weer een gelijkvloers kruispunt minder op de N11. Het scheelt wel in de doorstroming. Ook de gelijkvloerse langzaam verkeersoversteek is nu weg. Zeker nu de afgelopen tijd het Rietveldsepad dicht was en al het langzaam verkeer de N11 gelijkvloers moest kruisen, leverde dat nogal wat congestie op. Op het stuk A12 - Zoeterwoude blijft nu alleen de Leidsche Schouw over als VRI-kruispunt. Benieuwd of hier op termijn ook nog wat gaat veranderen...
Laatst gewijzigd door Hanno op do 10 apr 2014, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Snelwegfreak » do 10 apr 2014, 22:03

De afbeeldingen doen het bij mij niet? :(
Enne gojje mins blieft altied leave.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Hanno » do 10 apr 2014, 22:06

Nu wel als het goed is...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Snelwegfreak » do 10 apr 2014, 22:09

Die oprit naar de N11 kruist gelijkvloers een fietspad. Dus je maakt eerst wat snelheid en daarna moet je nog oppassen dat je niemand stuk rijdt? Had het fietspad niet wat dieper kunnen liggen zodat deze ook onder de oprit door kon? Dit is niet erg handig ontworpen lijkt me...
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door RSK » do 10 apr 2014, 22:34

Inmiddels is ook het hele stuk bij Bodegraven voorzien van verlichting en extra vangrails. Of de verlichting al werkt, is mij niet bekend. Ben recent niet in het donker op pad geweest.

Van het aanpassen van de verbinding van de N11 naar de A12 richting Gouda is nog nauwelijks iets te zien. Eerdere berichten spraken van mei, dus we wachten het nog maar even af.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door marcel » za 12 apr 2014, 12:58

Hanno schreef: Juli 2014 zal men wel halen. De ongelijkvloerse aansluiting is al in een vergevorderd stadium. Deels ligt het asfalt er al. Hieronder een paar foto's van de stand van zaken.
Grappig, ik heb bijna precies dezelfde foto's genomen, en ook nog op dezelfde dag ... wel een paar uur later (denk ik) bij minder goed weer.
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 9/NLAlphen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door RSK » za 12 apr 2014, 13:03

Hier nog even een fotootje waar de nieuwe verlichting bij Bodegraven op te zien is.
Gisteren brandde deze de hele dag, er komt een soort oranje-achtig licht vanaf.

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Hanno » zo 13 apr 2014, 22:38

^^
Gisteravond was de nieuwe verlichting bij Bodegraven inderdaad aan. Typisch dat men hier nieuwe verlichting realiseert, terwijl elders de verlichting juist uitgeschakeld wordt. Zal wel te maken hebben met het relatief bochtige wegverloop en in-/uitvoegstroken ter plaatse.
marcel schreef:
Hanno schreef: Juli 2014 zal men wel halen. De ongelijkvloerse aansluiting is al in een vergevorderd stadium. Deels ligt het asfalt er al. Hieronder een paar foto's van de stand van zaken.
Grappig, ik heb bijna precies dezelfde foto's genomen, en ook nog op dezelfde dag ... wel een paar uur later (denk ik) bij minder goed weer.
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 9/NLAlphen
Dat is wel heel toevallig ja. Bij de openstelling maar even afspreken wie de foto's gaat maken ;)

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Hanno » zo 25 mei 2014, 22:04

Vorige week is het zuidelijk deel van de nieuwe aansluiting Goudse Schouw open gegaan. Ik denk dat morgen het noordelijk deel wordt opengesteld. Hierbij wat foto's. Ik vind het allemaal erg krap opgezet. De hellingen van het viaduct zijn relatief steil, waardoor je slecht zicht hebt op het verloop van de weg en eventueel tegemoetkomend verkeer. Fietsers die de westelijke op- en afrit kruisen hebben voorrang, wat zeker vanuit Leiden complex is, omdat direct ten zuiden van de afrit allerlei fietspaden aansluiten. Op de Goudse Schouw zelf is ter hoogte van het kruispunt Archeonlaan/Tankval een rotonde gerealiseerd (was VRI). Opvallend is dat ter hoogte van de fietsoversteek - ondanks fietsers uit de voorrang - rood asfalt is doorgezet op de rijbaan. Wat verder opvalt is dat Amsterdam via de N11 en Leiden wordt bewegwijzerd, terwijl dit voorheen verwezen werd via de hefbrug en de N207. Op de N11 richting Leiden is een afstandenbord geplaatst met 'A4 Amsterdam' onder de streep. Ik zal daar morgen een foto van maken.

Nieuwe rotonde Archeonlaan/Tankval/Goudse Schouw, gezien vanaf de Tankval.
Afbeelding

Vooraankondiging aansluiting op Goudse Schouw.
Afbeelding

Oprit naar Leiden.
Afbeelding

Viaduct (krap verticaal alignement), rechts is de fietsoversteek in de voorrang te zien.
Afbeelding

Verbreed en verdiept oorspronkelijk fietsviaduct - voor fietsers is een nieuw viaduct gerealiseerd.
Afbeelding

Komgrens met rechts de afrit vanuit Leiden.
Afbeelding

Terug in noordelijke richting, komgrens en ingang viaduct.
Afbeelding
Afbeelding

Slecht doorzicht bij het uitrijden; in noordelijke richting is dit geen groot probleem vanwege het ontbreken van aansluitingen, in zuidelijke richting is dit wel belemmerend.
Afbeelding

Samenvoeging met afrit vanuit Utrecht.
Afbeelding
Afbeelding

Vooraankondiging rotonde Archeonlaan/Tankval; de bewegwijzering bij het oude tracé staat er nog.
Afbeelding
Afbeelding

Oprit richting Utrecht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door mavas » zo 25 mei 2014, 22:56

Dit geeft een goed beeld van de eindsituatie. Die hellingen zien er inderdaad erg steil uit.
Ik kan het alleen maar beamen dat het vreemd is dat die fietsoversteken in de voorrang liggen. Gebruikelijker is het dat ze uit de voorrang liggen vanwege het grote snelheidsverschil, alhoewel die westelijke toerit nog wel duidelijk is ingericht met die drempel erbij.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door RSK » ma 26 mei 2014, 17:36

^^ Op zich vind ik het niet zo bezwaarlijk dat een en ander een beetje krap en steil is aangelegd, aangezien er toch maar mee is bereikt dat er weer een gelijkvloerse kruising weg is. Zo zijn we goed op weg naar een volledig ongelijkvloerse N11. :top:

Dat die fietsers in de voorrang zitten, is inderdaad opmerkelijk te noemen. Maar veel maakt het niet uit, want ook bij opritten met fietsers uit de voorrang gaan automobilisten geregeld vol op de rem staan om de fietsers voor te laten. :facepalm:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Jeroen O » ma 26 mei 2014, 20:22

Inmiddels is de aansluiting volledig opengesteld. Het viel mij trouwens op dat op de N11 zelf ook diverse borden vervangen zijn. Nieuw daarbij is dat er afritnummering is geïntroduceerd.

De Goudse schouw is afrit 3, de Leidsche schouw is afrit 4, ook al is dit een gewoon kruispunt. Als je uit de richting van Leiden komt, wordt dat aangegeven als een uitvoeger naar links.
De N207 is afrit 2.

Nu vraag ik me alleen af hoe ze dit dan door gaan nummeren, want richting Bodegraven heb je nog twee afritten. (afrit 1 en 0??)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door boe! » ma 26 mei 2014, 20:33

Gokje:
Bodegraven-Centrum/Nieuwerbrug > afslag 1
Bodegraven/Reeuwijk > afslag 12 (gelijk aan Reeuwijk op de A12)

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door sirdanilot » ma 26 mei 2014, 20:33

Afrit 1a lijkt me? :dontknow:

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Hanno » ma 26 mei 2014, 20:38

Jeroen O schreef: Het viel mij trouwens op dat op de N11 zelf ook diverse borden vervangen zijn. Nieuw daarbij is dat er afritnummering is geïntroduceerd.

De Goudse schouw is afrit 3, de Leidsche schouw is afrit 4, ook al is dit een gewoon kruispunt. Als je uit de richting van Leiden komt, wordt dat aangegeven als een uitvoeger naar links.
De N207 is afrit 2.

Nu vraag ik me alleen af hoe ze dit dan door gaan nummeren, want richting Bodegraven heb je nog twee afritten. (afrit 1 en 0??)
Foto's van de nieuwe borden op de N11 staan in dit topic. Dit afritnummering is mij inderdaad ook een raadsel...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Wouter N14 » ma 26 mei 2014, 21:10

Wellicht gaan we dan toch een knooppunt Bodegraven krijgen, en wordt de afrit vanuit Leiden richting Bodegraven/N459 geen afrit maar onderdeel van dat knooppunt. Dat zou ook in lijn zijn met het vermelden van Gouda onder de streep incl. A12-schildje, ook al is dat strikt genomen niet juist.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door RSK » di 27 mei 2014, 0:12

^^ Zal het dan toch waar zijn? Toevallig heb ik deze week nog op Twitter aan de provincie gevraagd hoe het stond met het aanpassen van de afrit N11 > N459, inclusief een link naar hun projectpagina. Kreeg ik de mededeling terug "u verwijst naar informatie uit 2012, is nu niet aan de orde."
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door mavas » di 27 mei 2014, 9:51

Ja de provincie laat wel eens wat steekjes vallen in hun informatievoorziening. Met name rond dit project. Ik ken overheden die het beter voor elkaar hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door RSK » di 27 mei 2014, 12:30

Hoe het nou zat met de afritnummering was voor mij ook een raadsel, dus ik heb het even nagevraagd bij RWS. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
Deze afritnummering ten behoeve van de N11 is enige tijd geleden bedacht door Tebodin en is afgestemd met Rijkswaterstaat. Hierbij is rekening gehouden met het eventueel doortrekken van de Rijnlandroute met gebruikmaking van het wegnummer N11 (*).

Dit zou betekenen dat de afritnummers tegengesteld aan de hectomerering gaan oplopen en dat de afritnummers dan aansluiten op de afritnummers van de A4, waar de N11 dan parallel aan de A4 zou gaan lopen (afritten 6a en 7).

Met andere woorden: Er wordt vanaf nummer terug geteld: 6 Zoeterwoude, 5 Hazerswoude, 4 Alphen a/d Rijn-West, 3 Alphen a/d Rijn-Centrum, 2 Alphen a/d Rijn-Oost, 1 Bodegraven (wellicht 1a voor Bodegraven-Centrum. Het zou kunnen dat de eerste afrit op de N11 vanaf de A12 onderdeel uitmaakt van het knooppunt met de A12 en daarmee geen nummer nodig heeft. Kortom, er is over nagedacht vanuit bewegwijzeringsperspectief.

(*) Wegnummer N11 (rijkswegnummer) zal niet gebruikt gaan worden voor het gedeelte van de Rijnlandroute tussen de A44 en de A4 aangezien dit een provinciale weg gaat worden.
Over de uitkomst kunnen we hier ongetwijfeld nog een hoop discussiëren, maar er is dus in ieder geval over nagedacht. En hierbij kreeg ik dus ook gelijk antwoord op een ongestelde vraag: de Rijnlandroute gaat geen N11 heten!

Overigens wel grappig dat er wordt gesproken over het knooppunt met de A12.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door boe! » di 27 mei 2014, 12:36

RSK schreef:de Rijnlandroute gaat geen N11 heten!
Waarbij er weer eens volledig wordt geredeneerd vanuit de visie van de wegbeheerder en niet vanuit de weggebruiker. Helaas is dat niet de eerste keer dat ik dat constateer.

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door hmeer » di 27 mei 2014, 13:01

Nu krijgt de Rijnlandroute waarschijnlijk een hoog 3-cijferig nummer waar geen touw aan vast te knopen valt. N400 is misschien nog wel een mooi nummer (als link tussen de A4 en A44) als ze de N-nummers voor belangrijke wegen van N195 tot N400 laten lopen in plaats van N399.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door captain007 » di 27 mei 2014, 13:24

^^ Zou me niet verbazen als men uiteindelijk de N206 over de Rijnlandroute projecteert en de weg in Leiden nummerloos maakt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door mavas » di 27 mei 2014, 14:44

boe! schreef:
RSK schreef:de Rijnlandroute gaat geen N11 heten!
Waarbij er weer eens volledig wordt geredeneerd vanuit de visie van de wegbeheerder en niet vanuit de weggebruiker. Helaas is dat niet de eerste keer dat ik dat constateer.
Inderdaad een redenatie die voor de weggebruiker niet nuttig is. B(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Lekkere Kwal » di 27 mei 2014, 15:02

captain007 schreef:^^ Zou me niet verbazen als men uiteindelijk de N206 over de Rijnlandroute projecteert en de weg in Leiden nummerloos maakt.
Wat mij betreft ook de meest voor de hand liggende oplossing. Ook wordt in het kader van dat project de N206 tussen Leiden en Katwijk verbeterd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door sirdanilot » di 27 mei 2014, 15:51

hmeer schreef:Nu krijgt de Rijnlandroute waarschijnlijk een hoog 3-cijferig nummer waar geen touw aan vast te knopen valt. N400 is misschien nog wel een mooi nummer (als link tussen de A4 en A44) als ze de N-nummers voor belangrijke wegen van N195 tot N400 laten lopen in plaats van N399.
N4444 dan maar :mrgreen: (naast de A44, de A4 en de N444 die allemaal al bestaan)

N206 lijkt me een prima nummer voor deze weg, maar dan krijg je wel twee kleine stukjes 'A206' over de A44 en A4.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Lekkere Kwal » di 27 mei 2014, 17:07

^^ Volgens mij is dat A-nummer bij de toekomstige N23 over de A7 ook niet het geval. Kwestie van duidelijk aangeven bij de aansluitingen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door verfmeer95 » di 27 mei 2014, 17:56

Op dit moment kan ik de volgende gevallen vinden:
N271 over de A73 tussen Beesel en Belfeld
N348 over de A1 bij Deventer

*edit:
Van de A1 heb ik de volgende streetviewbeelden: http://goo.gl/maps/cg1NL en http://goo.gl/maps/lBaCz
De A73 was nog niet open toen de streetviewauto er was.

Plaats reactie