[N011] Bodegraven - Leiden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Mark » di 27 mei 2014, 18:02

Meestal een tussen haakjes verwijzing, zoals op de A6 met de N302.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Coen Tunnel » di 27 mei 2014, 18:35

verfmeer95 schreef:Op dit moment kan ik de volgende gevallen vinden:
N271 over de A73 tussen Beesel en Belfeld
Staat alleen op Google Maps zo, in de praktijk staat de N271 bezuiden Venlo niet (of nauwelijks) meer aangegeven.

N317 over de A18 bij Doetinchem bestaat ook nog:
https://maps.google.nl/maps?q=doetinche ... 6,,0,-1.99 (A- en N-nummer op 1 bord, N-weg wordt expliciet over de autosnelweg gestuurd, geen indirecte verwijzing)
https://maps.google.nl/maps?q=doetinche ... 06,,1,3.07
https://maps.google.nl/maps?q=doetinche ... 6,,1,-2.34

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door RSK » vr 04 jul 2014, 23:10

Vanmorgen was in de regionale uitvoering van het AD weer eens aandacht voor de N11, dit keer vanuit de ANWB. De nieuwe ongelijkvloerse kruising aan de Goudse Schouw bij Alphen werd geprezen, evenals de 'verbeterde doorstroming met de A4'. De strekking van het bericht was echter dat er nog een hoop aan de N11 moest gebeuren.

Zo werd de Bodegravenboog maar weer eens uit de mottenballen gehaald. De verkeersdeskundige kwalificeerde de N459 als "een krakkemikkige weg waar je trekkers tegen kunt komen". Hoewel het wegdek van de N459 volgens mij prima in orde is, blijft overeind dat het een slechte oplossing blijft voor de verbinding tussen N11 en A12. Opmerkelijk is dat de boog volgens het artikel grofweg 100 miljoen euro kost, waar men vijf jaar geleden nog van 200 miljoen sprak. Voor enkel een binnenboog is ooit 35 miljoen genoemd. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat ieder bedrag wat tot dusver aan deze boog gehangen is, berust op louter nattevingerwerk.

Het is wel toevallig dat dit bericht vandaag komt. Juist gisteren heb ik nog een bericht richting de provincie gestuurd over de N459, om te vragen hoe het staat met de plannen. Immers was begin 2012 met veel tamtam aangekondigd dat er een aantal goedkopere maatregelen zou komen om het probleem te verzachten, daar de boog op de lange baan was geschoven. Van de eerste schop in de grond in 2013 is echter niets terecht gekomen, terwijl de laatste berichten over aanpassing uit mei 2012 stammen. Die reactie zie ik dus nog met belangstelling tegemoet.

Overigens stelde de verkeersdeskundige van de ANWB ook nog voor dat alle hectometerpaaltjes voorzien zouden moeten worden van een bordje '100', omdat de weg er met vier rijstroken, bermbeveiliging en vluchtstroken wel erg uitziet als een snelweg. Toch jammer dat zo'n bericht wat grotendeels de vinger op de zere plek legt, moet eindigen met een :facepalm:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door sirdanilot » za 05 jul 2014, 14:31

^ Waarom dat laatste? 100 op de hectometerborjes plakken lijkt me daar een uitstekend idee, veel onoplettenden zullen gewoon denken dat het een snelweg is.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door N235 » za 05 jul 2014, 15:03

^^ Ach, ik vind de A459 wel een leuk nummer :lol:
Als men gewoon borden autoweg neerzet ben je binnen, ik de reden niet om bij een N-weg de snelheid op de hectometerpaaltjes te vermelden. Dat geeft toch al aan dat het geen snelweg is :?:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door captain007 » za 05 jul 2014, 15:17

Gisteren werd maar weer eens pijnlijk duidelijk dat die boog nodig was. Heb 13 kilometer file gehad op de A12 doordat de aansluiting Reeuwijk muurvast stond.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door RSK » za 05 jul 2014, 15:41

^^ Het zou al heel veel leed schelen als men de binnenboog aan zou leggen. Die schijnt met een relatief beperkt budget realiseerbaar te zijn. Het heeft echter ook effect voor de andere richting, aangezien verkeer van Alphen naar Gouda op de Fortuijnrotonde voorrang heeft op de andere richting.

En die hectometerbordjes vind ik een buitengewoon onzinnige zet. Daar kun je verschillend over denken, maar zo sta ik er in.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door Kaaiman » za 05 jul 2014, 15:42

RWS doet niet aan praktische oplossingen, zolang het niet in het dogma 'geen (drie)kwartaansluitingen' past...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door RSK » za 05 jul 2014, 15:54

"Het is geen kwartaansluiting, het is een vrije rechtsaffer!" :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: [N011] Aanpassingen ?

Bericht door Jeroen O » za 05 jul 2014, 16:51

RSK schreef:
Overigens stelde de verkeersdeskundige van de ANWB ook nog voor dat alle hectometerpaaltjes voorzien zouden moeten worden van een bordje '100', omdat de weg er met vier rijstroken, bermbeveiliging en vluchtstroken wel erg uitziet als een snelweg. Toch jammer dat zo'n bericht wat grotendeels de vinger op de zere plek legt, moet eindigen met een :facepalm:
Misschien moet deze verkeersdeskundige dan ook maar even voorstellen om het theorie examen af te schaffen. Tegenwoordig is het niet meer nodig om de regels te kennen, aangezien dat tegenwoordig met een veelvoud aan borden en stickers wordt aangegeven.

Er staat toch duidelijk een bord "autoweg" bij iedere oprit en ook aan het wegnummer is af te leiden dat het niet om een autosnelweg gaat. Hoe moeilijk kan het zijn...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door Groningen » za 05 jul 2014, 17:20

Het tegenovergestelde is veel irritanter. Want ook hele volksstammen lijken niet te weten dat een :G3: Vmax 100 inhoudt, waardoor je zo achter een sufferd zit die 70-75 rijdt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door harry » za 05 jul 2014, 21:21

Kaaiman schreef:RWS doet niet aan praktische oplossingen, zolang het niet in het dogma 'geen (drie)kwartaansluitingen' past...
Dan doen we toch gewoon met gele borden alsof het tijdelijk is. Dat lukt bij knp. De Hoek ook. :idea:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door RSK » zo 06 jul 2014, 10:31

Groningen schreef:Het tegenovergestelde is veel irritanter. Want ook hele volksstammen lijken niet te weten dat een :G3: Vmax 100 inhoudt, waardoor je zo achter een sufferd zit die 70-75 rijdt.
Dat heeft men op de N11 wel ondervangen. Als je vanuit Utrecht komt, heb je eerst aan beide kanten een :G3:, en vervolgens nog eens, maar dan met geïntegreerde :A1-100:.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door sirdanilot » zo 06 jul 2014, 18:17

Enkel de binnenboog lijkt mij inderdaad al een uitstekende investering. Lage kosten, grote uitwerking. Je kan er dan ook over nadenken om bijvoorbeeld de N459 met één rijstrook te verbreden (richting noord), zodat je dus een driestrooksweg hebt. Als er dan al file staat is die in ieder geval wat korter. Richting zuid is dan maar één rijstrook nodig omdat het doorgaande verkeer over de boog rijdt. Een andere maatregel zou zijn om hier een vrije rechtsaffer aan te leggen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door RSK » wo 09 jul 2014, 1:25

Inmiddels heeft de provincie gereageerd op mijn vraag. De maatregelen aan de N459 bevinden zich in de afrondende fase van de aanbesteding. Aanvang van de werkzaamheden wordt verwacht op 1 oktober 2014, deze werkzaamheden zullen dan samenlopen met de werkzaamheden aan de rondweg Reeuwijk.

Nog even in de herhaling wat men gaat doen, van noord naar zuid:
  • De afrit vanaf de N11 krijgt twee banen, zodat verkeer naar Bodegraven-Zuid zich scheidt van verkeer richting Reeuwijk.
  • De uitrit van de AC/MacDonalds bij de BP wordt smaller overzichtelijker gemaakt.
  • De Fortuijnrotonde wordt met een extra strook uitgebouwd tot een 'sterrotonde'.
  • Ten zuiden van de Fortuijnrotonde komt een rotonde om de rondweg aan te sluiten, de verbinding A12>N11 krijgt waarschijnlijk een bypass.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door sirdanilot » wo 09 jul 2014, 8:27

Nog een rotonde erbij lijkt me nu niet bepaald een heel erg goed idee...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door RSK » ma 08 sep 2014, 14:40

Vanmorgen rond de afrit naar de N459 tot mijn verrassing al wegwerkers actief gezien, ook zijn er pionnen geplaatst. Het ziet er naar uit dat men is begonnen om de ondergrond in kaart te brengen en wat zaken op te meten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door RSK » vr 17 okt 2014, 14:21

Alles waar men mee bezig was, is even later weer opgeruimd. Men heeft wat onderhoud gedaan aan de rotonde, waaronder het verven van de stalen ondersteuning van het viaduct waar de N11 overheen gaat. Voor zover ik het bijgehouden heb, is dat de eerste schilderbeurt sinds de openstelling in 2004.

Maar er zit schot in de zaak: naar verluid heeft in het AD gestaan dat men volgende maand met de werkzaamheden gaat aanvangen. Ook de projectpagina van de N459 is na twee jaar eens aangepast, de planning is dus dat men ergens volgende maand aan de gang gaat met het verdubbelen van de afrit. Najaar 2015 moet het klaar zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door RSK » wo 10 dec 2014, 10:57

Kleine update omtrent de Bodegraafse kant van de N11 en de aanverwante N459.

Een week of anderhalf geleden heeft men een begin gemaakt aan de fysieke werkzaamheden om de afrit te verdubbelen. Men heeft onder anderen een paar heipalen geslagen en een zandbed op een groot deel van de sloot/vijver tussen de huidige afrit en het gele gebouw gegooid. Benieuwd hoe duurzaam die ondergrond is.

Aan de N459 is men al iets langer bezig. Inmiddels ligt er een tijdelijke weg van het viaduct naar de Fortuynrotonde. Men is druk met de aldaar aansluitende rondweg Reeuwijk. Tevens heeft men vorige week de bomen weggehaald langs de kant van de Fortuynrotonde. Dat was nodig voor de bypass van Bodegraven naar Reeuwijk en algehele verbreding van de rotonde. Het is wel een verbetering, zonder die bomen heb je weer een fraai zicht over de polder.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door Breyten » za 13 dec 2014, 22:40

De afslag Hazerswoude vind ik maar een raar ding.
Op een weg waar je 100 km mag rijden, maakt de afslag een draai van 90 graden. Overigens is dit een van de weinige afslagen die ik ken die zo is geconfigureerd.
Als bestuurder wordt je nauwelijks gewaarschuwd. Ineens volgt een adviessnelheid van 30 km/h en een rij borden in de bocht.
Voor minder scherpe bochten zie je elders in het land wel een :J2:
Oordeel zelf door hier te klikken en door te klikken tot je bij de bocht aankomt.
Ik rijd hier vaak langs en ondanks de gevaarlijke verkeerssituatie, heb ik hier nooit een gevaarlijke situatie meegemaakt. Ik klop het maar meteen af.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door marcel » za 13 dec 2014, 23:29

Op de N230 heb je dat ook.
Ik heb mij ook vaak afgevraagd waarom ze dat zo aangelegd hebben.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door Wouter N14 » za 13 dec 2014, 23:45

Volgens mij is dat standaardontwerp voor autowegaansluitingen. Geen idee waarom. Ruimtebesparing?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door Wesso » za 13 dec 2014, 23:55

^^ Er zit een kleinere verbindingsboog in dan bij aansluiting Bodegraven, terwijl dat toch ook een autowegaansluiting is.

Het gedeelte Zoeterwoude - Alphen aan den Rijn werd geopend met twee keer één rijstrook. De tweede rijstroken gingen pas open in 2000 als gevolg van procedurefouten (bron: Wegenwiki). Misschien heeft dat ermee te maken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door Rene » zo 14 dec 2014, 0:04

Wouter N14 schreef:Volgens mij is dat standaardontwerp voor autowegaansluitingen. Geen idee waarom. Ruimtebesparing?
In de RONA was destijds gesteld dat bij ongelijkvloerse aansluitingen op autowegen deze aansluitingen haaks zijn. Ter onderscheiding van autosnelwegen.
Dubbelbaans autowegen waren alleen voorzien nabij grot steden (zoals de N230), en niet als expresweg/halve snelweg.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door Kaaiman » zo 14 dec 2014, 11:46

Vandaar dus dat autowegen met een ontwerp van voor de RONA én na de RONA wèl vloeiende bogen hebben. Behalve in Groningen, want daar hebben ze nieuwe 'poken'* die toch behoorlijk krappe bochten hebben (N366).

* Groningen noemt een korte tweestrooks verbindingsweg een pook. Dat kan een kwadrantaansluiting zijn of een kwart/halfklaverblad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door RSK » ma 15 dec 2014, 10:27

^^ Toch vind ik de N11 op meer plaatsen, ook na RONA gebrekkige aansluitingen hebben. De afrit Bodegraven-Centrum is weliswaar een verkapte trompetaansluiting, maar niettemin maak je vanuit Alphen a/d Rijn eerst een haakse bocht naar rechts, dan een haakse naar links, gevolgd door nog een haakse naar links. De afritten naar de N207 zijn ook redelijk gevaarlijk te noemen; uit de richting Utrecht maak je een niet misselijke slinger rechts-links, de andere kant op zit er ook een gevaarlijke bocht in de oprit, waar inmiddels al voor een paar honderd duizend euro aan verspijkerd is in de hoop hem ietsje veiliger te krijgen. Met een vloeiende boog zou je in één keer van het gezeik af zijn...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door RSK » do 16 apr 2015, 21:45

Toen ik vanmiddag de auto had laten wassen, besloot ik voor de aardigheid de N11 te nemen. De voorruit was immers weer mooi schoon, dus kon ik de dagelijkse file voor de afrit naar de N459 in beeld brengen. De vertraging bedroeg 10 minuten, waarbij ik een stukje vals heb gespeeld door via de Texaco te rijden, anders had het me nog eens vijf minuten extra gekost. De beelden zijn 3x versneld.
Link
Recent ben ik nog eens aan het schetsen geweest om een oplossing te vinden waarmee knooppunt Bodegraven gecompleteerd kan worden, zonder dat dit dermate veel geld kost dat het er de komende twintig jaar niet van zal komen. Ik kwam op een gegeven moment op deze oplossing, waarbij er een gedeelde lus is voor beide thans ontbrekende relaties. Het heeft wat weg van de Franse knooppunten A39xA40 en A43xA430, echter met als belangrijk verschil dat de 'makkelijke' binnenboog parallel aan de binnenbocht van de lus verloopt.
Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door Chris » di 19 mei 2015, 16:16

Tussen 2017 en 2019 wordt de ongelijkvloerse aansluiting met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude aangelegd.

Afbeelding

http://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/ ... rg-smeets/

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door waldo79 » di 19 mei 2015, 16:20

Kijk, langzaamaan wordt het nog wat met die N11. Nu nog die gelijkvloerse kruising bij Alphen wegwerken :)
Maar is de provincie de trekker van dit project :confuuuse:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N011] Bodegraven - Leiden

Bericht door RSK » di 19 mei 2015, 16:27

Mooi nieuws! Dan houden we qua gelijkvloerse kruisingen enkel nog de Leidsche Schouw in Alphen aan den Rijn en de aansluiting met de A4 over. Dat de provincie hieraan trekt, lijkt me een logisch gevolg van het R-net en de daarmee samenhangende toename van het aantal treinen. Je wilt niet dat het hier een tweede 'afrit Moordrecht' wordt. Ik ben er dus wel over te spreken dat men met voortschrijdend inzicht alvast die aansluiting opruimt.

Overigens gaat vanaf de Burgemeester Smeetsweg verreweg het meeste verkeer de N11 op, er is dus een zeer beperkte hoeveelheid rechtdoorgaand verkeer. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar een ongeregelde kruising, lijkt me dit een ideale plek voor een DDI. Komen er nog inspraakrondes waarbij dit soort suggesties ingebracht kunnen worden?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie