[N044] Hoe lang nog?

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 29 jun 2007, 9:40

En SGH heeft dan helemaal niet een eigen verantwoordelijkheid om erop te wijzen dat dergelijke plannetjes van Haagse ambtenaren niet optimaal zijn ?
Of is SGH niet meer dan een financieel doorgeefluik ? U zegt het maar...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 29 jun 2007, 11:24

In hoeverre de plannetjes wel of niet optimaal zijn moet dus uitgewezen worden door de aangekondigde onderzoeken. Natuurlijk zijn wij geen afgetrainde schoothond die braaf doet wat de laag boven ons opdraagt, maar je hebt natuurlijk wel je verplichtingen en doelen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 30 jun 2007, 8:26

René schreef:De capaciteit van de tegen veel belastinggeld uitgebreide 4-sporige spoorlijn wordt amper benut.
Op het spoor gebeurt nu, wat op de weg al jaren het geval is: het langzame verkeer, wordt gescheiden van het snelle verkeer. En zeg nu zelf: worden die fietspaden nou zo extreem goed benut?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 30 jun 2007, 8:48

Fietspaden worden voornamelijk aangelegd voor de verkeersveiligheid, niet zo zeer voor de doorstroming. 4-sporige baanvakken wel, want daar speelt het veiligheidsaspect nauwelijks een rol.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 30 jun 2007, 14:14

De capaciteit van de tegen veel belastinggeld uitgebreide 4-sporige spoorlijn wordt amper benut.
Mijn ervaring is van wel. De treinen Den Haag HS -> Schiphol/Den Haag Centraal -> Haarlem geven in Leiden een cross-platform overstap. Ik heb er zelf regelmatig gebruik van gemaakt. Dat kan alleen als het spoor viersporig is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 12 jul 2007, 9:46

Wil men in Voorburg juist een viaduct kwijt, komt ene rijksadviseur met het plannetje om de A44 op pootjes te zetten...
[url=http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/leidenenregio/article2137085.ece]Leidsch Dagblad[/url], 10 juli 2007 schreef: Pleidooi voor A44 'op pootjes'

Gepubliceerd op 10 juli 2007, 15:27
Laatst bijgewerkt op 10 juli 2007, 18:06

oegstgeest -
Rijksadviseur infrastructuur Jan Brouwer pleit voor een verhoging van de A44 tussen Oegstgeest en Wassenaar. In een volledig ondergrondse A44 en Rijnlandroute ziet hij niets.

Prof. ir. Brouwer doet zijn uitspraken in het nieuwste bulletin van regiobestuur Holland Rijnland .

Het in regionaal verband geopperde idee om de A44 deels ondergronds aan te leggen noemt Brouwer 'een slecht idee'. ,,De barrièrewerking van de snelweg is daarmee wel opgelost, maar op de tunnel kun je toch niet bouwen. De strenge wetgeving voor het transport van gevaarlijke stoffen verhindert dat.'' Brouwer vindt het daarnaast geen goed idee om een snelweg als 'een riool onder de grond te stoppen'.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » do 12 jul 2007, 13:45

Ik vind het een goed alternatief. In Nederland zijn zichtbare of verhoogde wegen vaak taboe, terwijl in het buitenland goede voorbeelden zijn aan te wijzen van hoe het op een goede manier kan. Voordeel van zo'n variant is dat er op maaiveld voorzieningen kunnen worden gebouwd en dat het goedkoper is in aanleg.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Ruby
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 mei 2007, 20:27
Locatie: Gouda

Bericht door Ruby » do 12 jul 2007, 19:16

Ik ben het helemaal met je eens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 12 jul 2007, 19:20

Het voordeel van een verhoogde weg is, dat je het kan bundelen met lokale weginfrastructuur. Bijvoorbeeld een snelle weg boven, en lokale wegen eronder. Dat scheelt ruimtebeslag.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 12 jul 2007, 22:40

Zijn de nadelen van een verhoogde weg niet groter? De problematiek van lucht en geluid speelt sterker en het vormt meer een barrière dan een verdiepte weg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » vr 13 jul 2007, 7:53

overdrive schreef:(er stond zelfs al een viaduct ergens tussen Wassenaar en Voorschoten) is één vd eerste snelwegen in Nederland die onder druk van een splintergroepering geschrapt is(...)
Afbeelding Afbeelding

(volgens mij staat op de hoofdsite ook ergens een plaatje)
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 13 jul 2007, 8:55

praatpaal schreef:Ik vind het een goed alternatief. In Nederland zijn zichtbare of verhoogde wegen vaak taboe, terwijl in het buitenland goede voorbeelden zijn aan te wijzen van hoe het op een goede manier kan. Voordeel van zo'n variant is dat er op maaiveld voorzieningen kunnen worden gebouwd en dat het goedkoper is in aanleg.
Ik denk dat je het hebt over stadswegen. Verhoogde wegen zijn er genoeg indien er veel kruisend water en wegen zijn (denk aan A12). Wellicht minder dan in het buitenland, maar dat zal meer met onze slappe ondergrond te maken hebben waardoor een talud meestal veel duurder is.

Stadswegen zijn er ook wel wat, maar wel uit de jaren 60-80. Denk aan N7 Groningen of A12 Den Haag, A28 Zwolle, Waterlinieweg Utrecht.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » vr 13 jul 2007, 10:01

Verhoogd bedoel ik in deze zin mee en weg op palen. Dat is in Nederland vrij zeldzaam.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 13 jul 2007, 14:22

Toevallig afgelopen week in Wassenaar verbleven en kan dus wel wat zeggen over de N44.

Het is zeker een mooie route, maar het is allemaal zo ongelofelijk krap uitgevoerd. De linkerrijstroken zijn heel smal en sommige uitvoegstroken ook. En toch rijdt het allemaal wel aardig door zo overdag. Ik denk daarom ook dan alleen de kruispunten ondertunneld moeten worden en dat voor de rest het geld beter in verbetering van de A4 kan worden gestoken. Het is gewoon zonde om die hele grote bomen op de landgoederen langs de N44 te kappen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 16 jul 2007, 13:21

Verhoogde aanleg? Op zich een goed idee, maar of dat met de huidige eisen voor luchtkwaliteit is te verenigen... :roll:

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » ma 16 jul 2007, 15:04

Volgens het artikel gaat het over de A44 tussen Oegstgeest en Wassenaar, en dus niet het stuk door Wassenaar.
De weg ligt tussen Oegstgeest en Leiden Zuid nu al verhoogd op een dijk. De barriërewerking op dat stuk is niet zo groot omdat er veel tunneltjes zijn. En welk probleem er moet worden opgelost met een weg op poten op het stuk tussen de Rijnbrug en Wassenaar is me helemaal een raadsel.

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » di 24 jul 2007, 9:47

Bart71298 schreef:
overdrive schreef:(er stond zelfs al een viaduct ergens tussen Wassenaar en Voorschoten) is één vd eerste snelwegen in Nederland die onder druk van een splintergroepering geschrapt is(...)
(knip: plaatjes)
Afbeelding
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Rene » ma 02 mar 2009, 12:47

** STOF STOF ***
AD Haagsche Courant (28-2-2008) schreef:Twee tunnels onder Rijksstraatweg
Snellere doorstroming bij Wassenaar kost 100 miljoen euro

WASSENAAR - Het college van B&W van Wassenaar wil twee tunnels onder en naast rijksweg N44 aanleggen. Met deze maatregel heeft het doorgaande verkeer tussen Amsterdam en Den Haag geen last meer van vier hinderlijke verkeerslichten. De kosten van de tunnels - een van ongeveer 800 meter lengte tussen de Rozenweg en de Lange Kerkdam en een van ongeveer 300 meter leng te tussen de Houtlaan en de Van der Oudermeulenlaan - zijn geraamd op totaal 100 miljoen euro. Rijkswaterstaat heeft aan Wassenaar laten weten geen bezwaar te hebben tegen het plan, maar voegde er aan toe er voorlopig geen geld voor te hebben. Wethouder Nico Alkemade (CDA, verkeer) staat echter op het standpunt dat dit voor de gemeente geen beletsel vormt om door te gaan met deze plannen. Wassenaar zoekt al jaren naar een manier om het dorp te ontlasten van de dagelijkse 60.000 voertuigen die de gemeente op deze weg passeren.
(...)
Een onderzoek van het bureau Haskoning voor een zes kilometer lange geboorde tunnel - tussen Maaldrift tot aan de Sijtwenderoute acht Alkemade op dit moment niet reëel. „Zo'n tunnel is becijferd op 400 tot 500 miljoen euro."
Het plan voor de tunnels komt in april of mei aan bod in de gemeenteraad.
Nou, met twee tunnels ter plaatse van de VRI-kruispunten zou de angel al aardig uit het probleem worden gehaald.
Een snelweg is beter, maar dit voorstel van twee kleine tunneltjes is waarschijnlijk voorlopig de meest haalbare kaart.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Wouter N14 » di 03 mar 2009, 23:22

^^ Probleempje is alleen dat er ook een kruisende fietstunnel is gepland. Daar heeft ook een artikel over gestaan op ad.nl. En nu is er wat politiek geharrewar over welke van de twee nu gerealiseerd moet worden :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door duikgek89 » wo 04 mar 2009, 16:48

De autotunnel natuurlijk. Dan kunnen de fietsers via het maaiveld oversteken en tegelijkertijd haal je de overlast van het verkeer weg.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door jelger » wo 04 mar 2009, 17:02

Lijkt me de juiste insteek. De eerste 2 stoplichten in Wassenaar komende vanaf Leiden zijn de grootste blokkades.
Deze weg zal door de beperkte ruimte in de breedte helaas altijd wel een stadsautoweg blijven.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Wouter N14 » wo 04 mar 2009, 18:13

@ duikgek: op maaiveld blijft de weg gehandhaafd, en wel voor het afslaande verkeer naar de Papelaan (richting Voorschoten) en de Lange Kerkdam. De fietsoversteek blijft dus een knelpunt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Rene » wo 04 mar 2009, 19:31

Nee, want als het doorgaande N44-verkeer uit de verkeersregelingen wordt gehaald, dan wordt de oversteek veiliger maar ook makkelijker, omdat de cyclustijden flink verkort kunnen worden. Waarbij de Papelaan ook nog eens in voorrang kan komen te liggen t.o.v. de verbindingswegen van/naar de N44.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Wouter N14 » wo 04 mar 2009, 20:59

^^ Is ook een optie. Ik weet inhoudelijk (nog) niet zo veel van dit project ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Wouter N14 » do 07 mei 2009, 9:18

Moderatoren: wat is het verschil tussen de bovenste twee N44-topics?
[url=http://www.ad.nl/denhaag/stad/3199791/Onrust_over_tunnels_Wassenaar.html]www.ad.nl[/url] (6-5-2009) schreef: Onrust over tunnels Wassenaar

Door HANS VERHAGEN
WASSENAAR - Nadat al tientallen jaren diverse ideeën voor Den Deijl zijn ontwikkeld, komt het Wassenaarse college van burgemeester en wethouders nu met een ambitieus tunnelplan. Consequentie is dat zowel tuincentrum De Bosrand als het Shell-pompstation langs de N44 moet verdwijnen. Om dit project zo rendabel mogelijk te maken dienen rond de tunnel, die vanaf de Rozenweg in een boog onder het terrein van De Bosrand via de Papeweg voorbij de Lange Kerkdam weer op de N44 uitkomt, zo’n 300 woningen te worden gebouwd. Beide bedrijfseigenaren zien het plan totaal niet zitten.

De gemeente moet rekening houden met gigantische afkoopsommen, blijkt uit de reacties van directeur Koos van Haaster van De Bosrand en Ton Strous van Swart & Strous Carservices. Het college heeft dit zelf ook al bedacht. Het stelt dat de ongedekte kosten van het plan zijn geraamd op minimaal tientallen miljoenen euro's.

„We zijn hier eigenlijk ziek van,’’ zegt Van Haaster. „Zo’n vijf jaar terug heb ik m’n vroegere compagnon uitgekocht. Drie van mijn kinderen willen het dolgraag voorzetten.’’ Zo’n 2,5 jaar geleden zette De Bosrand, met meerdere vestigingen in de regio, een gloednieuw complex met uitgebreide parkeergelegenheid langs de N44 neer. „Op 6,5 hectare hebben wij hier onze hoofdvestiging. Ik weet niet of ze bij de gemeente wel beseffen waar ze over praten als ze ons hier weg willen hebben. Onze jaaromzet van zo’n 30 tot 35 miljoen euro, ligt maar iets onder de hele begroting van Wassenaar. Ik heb 200 man vast personeel in dienst. Wij hebben hier echt een goedlopende bedrijf. Ik sta hier wel raar van te kijken, want ik zie niet zo snel een alternatieve plek voor ons.’’

Datzelfde zeg Ton Strous. De pomphouder met 5000 meter eigen grond en een eigen benzinestation reageert gelaten op het ambitieuze plan van de gemeente. Hij ziet voor zijn bedrijf ook niet zo snel een alternatieve locatie, omdat dergelijk lucratieve locaties er niet zo snel zijn. „Ook ik wil hier niet weg, want mijn twee zoons willen het bedrijf graag overnemen. Tientallen jaren terug had het rijk een schittend plan voor de Leidse Baan, een snelweg tussen Wassenaar en Voorschoten waarvoor zelfs al een viaduct werd neergezet. Maar die weg is afgeblazen en het viaduct werd weer afgebroken, ik geloof omdat er een stel zeldzame padden waren ontdekt. Nu zitten we al die jaren met dit probleem. Hoeveel plannen hebben we voor dit gebied al niet gehad? Nog vorig jaar heb ik uitvoerig onderhandeld, omdat de gemeente nabij de Papeweg een nieuw gemeentekantoor wilde bouwen. Kennelijk heeft men onder dat idee nu ook weer een streep gezet. Weet men bij de gemeente wel wat men precies wil?’’
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Peter » do 07 mei 2009, 10:32

Ik zie niet in waarom het tuincentrum weg zou moeten. Hoogstens enkele delen als de parkeerplaatsen verplaatsen, zodat de A44/N44 kan afbuigen.

Het Shell-station zal vermoedelijk niet weg hoeven, maar zal dan aan een weg zitten met nog maar 20% van het oorspronkelijke verkeer. Een nieuwe plek zal lastig zijn inderdaad, maar als je oostelijke parallelweg verschuift (daar waar geen huizen staan) moet het kunnen aan de A44 zelf. Er zat vroeger ook een benzinestation nabij de loopbrug, maar die was heel erg krap bemeten. Het benzinestation aan de N44 net na Van der Valk (N14) is volgens mij een jaar of 2 geleden gesloten, waardoor bij sluiting (of onbereikbaarheid) van het Den Deijl station het eerste benzinestation op de N44/A44 richting Amsterdam pas bij Sassenheim zal liggen. Een beetje als dat het eerste A12 station ri Utrecht pas voorbij Gouda ligt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Wouter N14 » ma 11 mei 2009, 10:01

[url=http://www.rtvwest.nl/nieuwsitem/30134]www.rtvwest.nl[/url] (11-5-2009) schreef: Wassenaar bespreekt tunnelplan N44

WASSENAAR - Het idee van Wassenaar om twee tunnels onder de N44 aan te leggen, wordt maandagavond besproken in de gemeenteraad. Het plan is bedoeld om de grote hoeveelheid verkeer om te leiden. De benodigde 100 miljoen euro is echter nog niet bij elkaar. Verder zouden er nog vele miljoenen nodig zijn om enkele bedrijven te verplaatsen. Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat er geen geld voor is. Toch wil de gemeente Wassenaar graag een plan klaar hebben, voor het geval dat de aanleg van de tunnels op gegeven moment door kan gaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Willem » ma 11 mei 2009, 21:13

Het plan zal de dagelijkse files voor Den Deijl aanzienlijk kunnen terug dringen en dat is meer waard dan de belangen van een pompstation. De argumenten van de pomphouder zijn begrijpelijk, maar verplaatsing van pompstations zie je wel vaker. Verplaatsing van de pomp naar een nieuwe VZP langs de A44 heeft bovendien als voordeel dat de bestaande plek midden tussen de bebouwing verdwijnt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Wouter N14 » ma 11 mei 2009, 21:22

Het punt is meer dat de RijnlandRoute (rw11-west) een groot deel van de noodzaak van de tunnel wegneemt. Immers, het doorgaande verkeer zowel van als naar Den Haag wordt dan afgebogen naar de A4. Maar de lokale politiek zit nogal te kicken op die tunnel, dus ja... :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N44 -> Hoe lang nog?

Bericht door Rene » ma 11 mei 2009, 21:52

Wouter N14 schreef:Het punt is meer dat de RijnlandRoute (rw11-west) een groot deel van de noodzaak van de tunnel wegneemt. Immers, het doorgaande verkeer zowel van als naar Den Haag wordt dan afgebogen naar de A4.
Dat gebeurt dus niet, dat is wishful thinking.
Verkeer op de A44 met bestemming Den Haag moet vaak in een dusdanig deel van Den Haag zijn, dat over de A4 alleen maar vreselijk omrijden betekent.
Plus dat de A4 tussen Leiden en Den Haag volstrekt te weinig capaciteit heeft om de verkeersstroom van rw44 erbij te kunnen hebben.

Plaats reactie