[N044] Hoe lang nog?

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door verfmeer95 » wo 20 sep 2017, 13:32

Op dit moment is een substantieel gedeelte van het verkeer onderweg tussen Leiden-West/Katwijk/Bollenstreek en het Prins Clausplein. Dat verkeer ben je straks met de Rijnlandroute wel kwijt. Volgens mij heb ik in de discussie over de Rijnlandroute wel getallen voorbij zien komen hoe groot die stroom is en in mijn hoofd was dat iets van 12.000 tot 20.000 voertuigen per dag. Daarmee zou de N44 dan flink ontlast worden.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Basjuh1981 » wo 20 sep 2017, 13:58

Probleem van de Utrechtsebaan is in de ochtend het verkeer wat de stad in moet en 's middags stad uit.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Willem » wo 20 sep 2017, 15:05

En de N44 heeft een eveneens een functie voor verkeer vanuit Leiden en Amsterdam dat in Den Haag zelf moet zijn. Het zal misschien wat rustiger worden, maar dan houdt het wel op.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 sep 2017, 16:50

Chris schreef:Op zich een begrijpelijk pleidooi. Een ondertunneling kost echter veel geld en de prioriteit lijkt vooral uit te gaan naar de A4 qua rijkswegen.

Hoe is de doorstroming eigenlijk op de Benoordenhoutseweg? Je zou denken dat de Hubertustunnel die wel enigszins ontlast en ter hoogte van de Laan van NOI liggen 2x3 rijstroken bij de verkeerslichten.

Vanaf Wassenaar splitst het verkeer van de N44 zich in drie richtingen (N14 west en oost) en Benoordenhoutseweg. Zou een verbetering bij Wassenaar echt zoveel effect hebben op de Utrechtsebaan? Men is sowieso al voornemens om de N14 meer ongelijkvloers te maken door Leidschendam. Je hebt dan de hele Utrechtsebaan niet meer nodig om van de N44 snel naar de A12 te komen.
Doorgaand verkeer tussen de N44 en :KP: Prins Clausplein kan mijns inziens sowieso beter over de N14-A4 dan over de S101-A12. Ja, in filevrije omstandigheden is het verschil klein, de Benoordenhoutseweg rijdt ook wel redelijk goed door, maar het lijkt mij geen reden om per se S101-A12 te willen nemen en dus verwacht ik ook geen grote ontlasting van de Utrechtsebaan door verbeteringen van de N44 bij Wassenaar. Ik ben het met je eens dat een verbetering van de N14 meer zoden aan de dijk zal zetten.
Willem schreef:En de N44 heeft een eveneens een functie voor verkeer vanuit Leiden en Amsterdam dat in Den Haag zelf moet zijn. Het zal misschien wat rustiger worden, maar dan houdt het wel op.
Ja, verkeer naar Den Haag-Centrum wordt bij :KP: Burgerveen via de A44/N44 geleid, maar je kunt je afvragen of dat nog wel zou moeten. A4-A12 is in filevrije omstandigheden net zo snel, en naar de zuidkant van het centrum ook gunstiger.

jordi
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 7:17

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door jordi » ma 19 mar 2018, 7:58

Ik heb zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen een 'Een willekeurige partij uit Wassenaar' benaderd om toelichting te geven ten aanzien van de visie op de eventuele onderunneling van de N44. Hieronder heb ik gedeeltelijk zijn reactie vermeld. Aan jullie om daar een mening over te vormen :top:

Helaas was dit de enigste reactie die ik kreeg nadat ik verschillende parijen binnen mijn gemeente had benaderd.

Op sommige punten kan ik het niet altijd even goed volgen, maar naar mijn mening is er in ieder geval een duidelijke visie.
Het mobiliteitsprobleem los je eenvoudig op door in de Rijnlandroute een afslag/oprit Voorschoten te maken en een viaduct te maken ter hoogte van de Amerikaanse school voor het verkeer uit Wassenaar dorp en Noord. Voor het verkeer uit Wassenaar Zuid voldoet de Landscheidingsweg als op en afrit.
Kruizingen uit de N44 en gewoon doorrijden naar Den Haag. Kijk maar naar het voorbeeld van de A1 ter hoogte van Bussum naar Laren.

Voor Wassenaar is dit een noodscenario! Met hetzelfde gemak haal je nog een keer de busbaan eruit en een stukje ventweg; drie groene pijlen boven de weg heen en drie groene pijlen boven de weg terug! Opgelost.

'Een willekeurige partij uit Wassenaar' staat een duurzame oplossing voor! Nu de Rijnlandroute(alternatieve route als de tunnel dicht is. Wettelijk verplicht) een feit is, is het mogelijk om de N44 te ondertunnelen. Hoe goed zou het zijn om dit cultuur historisch stukje Nederland weer te herstellen opdat we straks boven op de tunnel kunnen fietsen, wandelen, hardlopen oftewel kunnen recreëren en genieten van de monumenten welke weer zichtbaar gemaakt kunnen worden als we Duin, Horst en Weide weer met elkaar verbinden.
Een opsteker voor de gehele Ranstad, um Metropool!
Nu zijn de Zocherparken van Prins Frederik met al haar monumenten in verval wat veelal zal gaan leiden tot sloop!

Een boortunnel van 7Km kost 600 mio! De Rijnlandroute 1.4 Miljard!
Een tunnel met een lengte van 7Km vraagt om een wetswijziging en mag geen op en afritten hebben. Het Rijk zal ook een zogenaamde MKBA “ Maatschappelijke Kosten Baten Analyse” laten maken.

De visie van 'Een willekeurige partij uit Wassenaar' is dat wij als gemeente Wassenaar samen met gemeente Den Haag met één plan naar het Rijk moeten.

Staat de ondertunneling op de agenda van de MRDH, de MIRT en de provincie.
De gemeente Wassenaar heeft bij Royal Haskoning nu een Quik Scan laten uitvoeren naar gedeeltelijke ondertunneling van de kruispunten tot gehele ondertunneling.

Dit rapport zal komende periode in de raad besproken worden. Het is een eerste stap, maar 'Een willekeurige partij uit Wassenaar' zal er weer op wijzen dat we de samenwerking met buurgemeente DenHaag moeten opzoeken voor een duurzame oplossing. Gelukkig is er altijd licht aan het einde van de tunnel!

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Jackbauer1350 » ma 19 mar 2018, 9:55

Een tunnel met een lengte van 7Km vraagt om een wetswijziging en mag geen op en afritten hebben.
Dit moet zeker gelezen worden als; Er mogen nu geen afslagen in een tunnel zitten, de wet moet gewijzigd worden om dat mogelijk te maken.

Het kan ook zoals bij de N14, aparte tunnels met daar tussen de kruispunten.
Of zoals de Gaasperdammertunnel met een parallelstructuur. De tunnel voor de hoofdrijbanen met doorgaand verkeer loopt aan een stuk door en de paralleltunnels worden steeds onderbroken voor de kruisingen. De kruisingsvlakken liggen dan op het tunneldak van de hoofdrijbanen.

Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk, is het waard om zoveel geld uit te geven voor een tunnel daar.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 19 mar 2018, 10:56

Een tunnel van 7km, laat staan eentje met parallelstructuur, lijkt me wat al te gek.

Om de doorstroming van de N44 en leefbaarheid van Wassenaar te verbeteren kan ik me wel iets voorstellen bij een 1km tot maximaal 2,5 km lange ondiepe tunnel.

Hierop zou je dan voor de ontsluiting van Wassenaar een 1+1 stadslaan kunnen aanleggen, eventueel met enkele ventwegen, die aan weerszijden van de tunnel aansluit op de N44/A44.

In een sobere uitvoering loopt deze van vlak voor de Rozenweg tot net na de Lange Kerkdam. De kruising van de N448 met de stadslaan kan een bajonet worden. In een wat langere uitvoering zou je Wassenaar verder ontlasten van verkeersoverlast en barrièrewerking en kun je meer wegen op de bovenliggende stadslaan kunnen aansluiten. Aan de westkant zou je deze verlenging ook kunnen uitvoeren als open verdiepte ligging.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Basjuh1981 » ma 19 mar 2018, 10:58

^^ ^^ Zoals de Afrikaweg in Zoetermeer zou ook kunnen. Al kost dit heel veel ruimte, wat er m.i. niet is, tenzij er wat gesloopt gaat worden.

Ik denk wel dat de ondertunneling het waard is. Door de VRI's is het in de spits tot voorbij Leiden langzaam rijden. De andere kant op geldt het zelfde maar dan tot Kerkehout. Als de doorstroming verbetert, heeft iedereen daar wel baat bij.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door mavas » ma 19 mar 2018, 12:59

Ik denk dat het niet realistisch is om al een 1 kilometer lange tunnel te bouwen. Kosten-baten met een tunnel die bewaakt moet worden liggen erg scheef en dat zal dus een hele dure tunnel worden.
Zo lang het gesloten deel onder de 250 meter blijft qua lengte dan is er geen extreem dure tunnelbewaking nodig. Je zou in dat laatste geval dan een verdiepte bak kunnen maken met af en toe een gesloten deel van 249 meter, zoals nu ook in Amstelveen gaat gebeuren.

Een groot deel van het verkeer rijdt op de N44 omdat de verbinding Amsterdam-Den Haag centrum via de N44 redelijk snel is; sneller dan via de A4-N14. De N44 blijft ook in de toekomst een belangrijke verbinding voor deze relatie, dus in mijn opinie is het ook nodig om iets aan de N44 te doen. In mijn ogen komen er korte ondertunnelingen (<250 meter) bij de kruisingen die nu met VRI geregeld zijn. Dat is het meest kosteneffectief lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door sven_engelen » ma 19 mar 2018, 13:12

Is iets als de 's-Gravendijkwal geen oplossing met af en toe een weefvak op maaiveldniveau?
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Chris » ma 19 mar 2018, 14:18

^^ Daar zat ik ook aan te denken. Een smalle 2x2 verdiepte ligging (of tenminste onderdoorgangen) met parallelwegen waar nodig. Alleen ter hoogte van het kruispunt met de N448 is dat wel heel erg krap. Een mogelijkheid is misschien om de N448 te verleggen naar het kruispunt met de Rozenweg en het huidige kruispunt te vervangen door een ongelijkvloerse oversteek. Uitwisseling kan dan bij de Rozenweg.

jordi
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 7:17

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door jordi » ma 19 mar 2018, 14:58

mavas schreef: ma 19 mar 2018, 12:59 In mijn ogen komen er korte ondertunnelingen (<250 meter) bij de kruisingen die nu met VRI geregeld zijn. Dat is het meest kosteneffectief lijkt me.
Dat lijkt mij ook het beste. Ongelijkvloerse kruisingen op ieder punt waar nu een VRI staat, vanaf de kruising bij het Rozenplein tot aan de kruising bij N44-A12.

Op plekken waar de ruimte schaars is, kan dan worden gekozen voor een enkele rijstrook voor het vervolgen van de weg, of het nemen van de afrit. Daarnaast zou dan rechts inhalen en linksrijden moeten worden gedoogd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door boe! » ma 19 mar 2018, 18:45

jordi schreef: ma 19 mar 2018, 7:58'Een willekeurige partij uit Wassenaar'
De VVD dus, want de overige partijen zijn niet zo uitgesproken in de media.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Wouter N14 » ma 19 mar 2018, 18:53

Er zal niks gaan gebeuren aan de N44. De weg was al nooit bedoeld voor doorgaand verkeer, oorspronkelijk had de Bezuidenhoutseweg moeten afbuigen naar de Leidsebaan ter hoogte van de rw14. Met de aanleg van de RijnlandRoute, het Poorten&Inprikkers-programma (waaronder de doorstroming op de N14) en het ontlasten van de Utrechtsebaan met behulp van de Rotterdamsebaan wordt de noodzaak van de N44 voor doorgaand verkeer kleiner en kleiner.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door sven_engelen » ma 19 mar 2018, 19:45

Maar het verkeer blijft groeien en er zal dus op termijn ingegrepen moeten worden!
Svenlo

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Wouter N14 » ma 19 mar 2018, 19:49

^^ En dus leggen ze een Rotterdamsebaan, Rijnlandroute en P&I aan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door mavas » ma 19 mar 2018, 20:18

Wouter N14 schreef: ma 19 mar 2018, 18:53Met de aanleg van de RijnlandRoute, het Poorten&Inprikkers-programma (waaronder de doorstroming op de N14) en het ontlasten van de Utrechtsebaan met behulp van de Rotterdamsebaan wordt de noodzaak van de N44 voor doorgaand verkeer kleiner en kleiner.
Ik betwijfel dit toch. De Rotterdamsebaan zal niet veel de N44 ontlasten omdat die weg andere relaties bedient. De enige weg die de N44 zou kunnen ontlasten is de N14. Maar daar zijn nou net de plannen voor de ongelijkvloerse kruisingen als onhaalbaar bestempeld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Wouter N14 » ma 19 mar 2018, 20:22

Indirect wellicht wel. De Rotterdamsebaan moet verkeer van de Utrechtsebaan wegnemen, dat is uiteraard geen N44-verkeer. Maar daardoor ontstaat er op de Utrechtsebaan wel ruimte voor N44-verkeer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Ds79m » ma 19 mar 2018, 20:44

^^ Dat is toch vooral de theorie. Voor veel relaties blijft een route via de N44 het meest logisch en de alternatieven zijn ook weer niet dusdanig uitgebouwd dat ze echt aantrekkelijk zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Wouter N14 » ma 19 mar 2018, 20:47

Beleid wordt vooral gebouwd op theorie. Rijk en regio zien meer kansen in de uitbouw van andere wegen die wellicht het probleem verzachten. Dat de N44 voor bepaalde stromen aantrekkelijker blijft hoeft niets af te doen aan de beleidskeuze dat ook dat verkeer geacht wordt van andere routes gebruik te maken. Dan kan ondertunneling voor lokaal verkeer en/of de directe omgeving nog steeds wenselijk zijn, maar dan wordt het een strikt Wassenaars feestje partijtje.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 19 mar 2018, 21:16

Die nieuwe verbindingen kunnen eventueel ook in combinatie met de N44 worden gebruikt. Het blijft afwachten hoe de theorie in de praktijk uitpakt.

Als blijkt dat keuzes van het rijk en de provincie de druk op de N44 niet verminderen of zelfs verzwaren is een bijdrage in maatregelen toch niet zo gek meer.

Op korte termijn hoeft men in Wassenaar niet veel te verwachten, maar de tijd zal het leren. Als ze daar denken dat hun ambities wel enige kans maken dan kunnen ze ook maar beter met concrete plannen en vragen komen.

jordi
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 7:17

Re: [N044] Hoe lang nog?

Bericht door jordi » di 20 mar 2018, 8:05

Feit is dat de Rijnlandroute mijn voorkeur zal hebben om naar het zuiden van het land te reizen al betekent dat wel dat je 2 x 2 km omrijdt, maar dan hoef ik ten minste niet meer (bijna) continu te stoppen voor alle VRI richting Den Haag. De N14 probeer ik trouwens ook te mijden aangezien het daar (naar mij gevoel) slechter geregeld is met de afstemming van de VRI.

Plaats reactie