Verwijzing Schiedam op A20

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Verwijzing Schiedam op A20

Bericht door Palance » di 26 jul 2005, 11:18

Zie deze foto, A20 vanuit het westen, bij KP Benelux:

Afbeelding

Het gaat mij om de aanduiding Schiedam-Noord dat om onverklaarbare reden zwart op wit staat. Sowieso ben je hier nog niet in Schiedam, en daarnaast is de volgende afrit (nr. 10) Schiedam-Noord - wit op blauw.

Sowieso is de bewegwijzering richting Schiedam hier wat raar: Als je naar Schiedam-West moet, dan is het op dit punt het eenvoudigst om de A4 te nemen, en de volgende afrit te nemen (16; Vlaardingen-Oost/Schiedam-West).
En waarom hier al Schiedam-Noord vermelden voor rechtdoor, terwijl de enige andere verwijzing naar Schiedam ook rechtdoor staat. :?
Erg slordig naar mijn mening.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 26 jul 2005, 11:32

Inderdaad vreemd. Alleen Schiedam lijkt mij meer dan voldoende. Overigens is dit niet Knooppunt Benelux, maar Kethelplein.
Rainier

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 26 jul 2005, 11:43

Ik vind het ook vreemd en slordig.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 jul 2005, 12:33

Riva schreef:Overigens is dit niet Knooppunt Benelux, maar Kethelplein.
Oeps... :oops: :oops:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » di 26 jul 2005, 13:06

Ook kun je je vraagtekens zetten bij de aanduiding "Zierikzee". Alsof het een hoofdbestemming is voor mensen die uit het Westland komen rijden...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 jul 2005, 13:30

De afslag Schiedam-Noord is natuurlijk onderdeel van het Kethelplein, dus er valt wel wat voor te zeggen om "Schiedam-Noord" náást "Schiedam" aan te geven.

Er wordt echter op geen enkele manier aangegeven dat de afslag wel heel dichtbij is, ook niet door middel van een afritnummer of zoiets. Kan me in zoverre ook het nut van de witte achtergrond niet voorstellen. Grof gezegd, broddelwerk.

@Ed, Zierikzee wordt op het hele zuidelijke gedeelte van de Ring Rotterdam gebruikt als verzameldoel voor de A 29. Je moet de aanduiding Zierikzee dan ook lezen als "op deze manier ga je naar de A 29 toe". Probleem van de A 29 is hoe dan ook dat er geen zinnig alternatief doel valt aan te wijzen.

Maar goed, Zierikzee is voor de ANWB kennelijk altijd erg belangrijk geweest. Op de A 59 krijg je het ook de hele tijd op je af. Ben ooit eens een lijstje tegengekomen met de kleinste control cities van de USA. Nu hebben wij in Nederland natuurlijk geen systeem van control cities, maar als er één doel in Nederland "boven zijn stand leeft", zou het toch wel Zierikzee moeten zijn.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 jul 2005, 13:35

Zierikzee is een populair plaatsje: Hier op de A20 bij Kethelplein en op de A59 vanaf 's-Hertogenbosch. Het is een leuk plaatjse, daar niet van, maar het verdient m.i. geen vroege verwijzing.

Daarnaast blijft die aanduiding Schiedam curieus. Regelmatig is het centrum van Schiedam dicht, dus als je de weg niet weet, en je moet in Schiedam-West zijn, dan rij je je behoorlijk vast in het centrum op de ze wijze (en ligt het niet overhoop dan is het nog geen pretje om doorheen te rijden).

Ik vroeg me af welke reden ten grondslag ligt. Is Schiedam bang voor sluipverkeer via de westzijde? (Kenners weten toch wel hoe dat kan) Of is er weer eens sprake van enige miscommunicatie tussen gemeenten en RWS? En natuurlijk hoort de combinatie Schiedam en Schiedam-Noord (zeker niet zwart op wit) helemaal niet op deze manier.

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 jul 2005, 13:38

Pino schreef:De afslag Schiedam-Noord is natuurlijk onderdeel van het Kethelplein, dus er valt wel wat voor te zeggen om "Schiedam-Noord" náást "Schiedam" aan te geven.
Vroeger lag de afrit Schiedam-Noord tussen de banen van de A4 en de A20 in, en werd het verkeer over de rangeerbaan geleid dat kan worden gebruikt voor de A4 richting Delft. je kon zelf die parallelbaan nemen, de afrit rechts laten leggen, en dan de A20 weer op. Die parallelbaan ligt er nog altijd wortel te schieten, maar de daadwerkelijke afrit naar Schiedam-Noord ligt intussen onder het KP Kethelplein, en niet meer daarvoor. Wellicht dat daar de reden te zoeken is voor de aanduiding Schiedam-Noord, maar slordig blijft het wel.

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 26 jul 2005, 13:44

Pino schreef:@Ed, Zierikzee wordt op het hele zuidelijke gedeelte van de Ring Rotterdam gebruikt als verzameldoel voor de A 29. Je moet de aanduiding Zierikzee dan ook lezen als "op deze manier ga je naar de A 29 toe". Probleem van de A 29 is hoe dan ook dat er geen zinnig alternatief doel valt aan te wijzen.
In de verkeerinformatie loopt de A29 van Rotterdam naar Bergen op Zoom. Dat lijkt me dan ook een zeer geschikt doel voor de A29 (het verschijnt nu overigens pas bij Knooppunt Sabina). Als alternatieven kun je kiezen voor Oud-Beijerland of Roosendaal. Eventueel Antwerpen, met het oog op de toekomst. Alle lijken me beter dan Zierikzee iig, en al met al, vind ik dit geen echt geslaagd bord, omdat zowel Europoort als Zierikzee zeer verrassende plaatsnamen kunnen zijn voor mensen die er voor het eerst komen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 26 jul 2005, 13:46

Zinnig doel A29: Bergen op Zoom.

Tevens vind ik het vreemd dat Den Haag niet op de A20 wordt aangegeven en op de A4 geen Dordrecht of Nijmegen.

Of Zierikzee boven zijn stand leeft, weet ik niet. Feit blijft natuurlijk wel dat er in Zuidwest-Nederland (Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden) geen grote steden te vinden zijn. De grootste zijn Middelburg en Vlissingen met allebei ongeveer 45.000 inw. (Spijkenisse ligt natuurlijk ook op een Zuid-Hollands eiland, maar ligt in de agglomeratie Rotterdam). Zierikzee ligt in dit gebied redelijk centraal. Op zich vind ik dit dus geen onlogisch doel.
Rainier

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 jul 2005, 14:48

Ds79m schreef:In de verkeerinformatie loopt de A29 van Rotterdam naar Bergen op Zoom. Dat lijkt me dan ook een zeer geschikt doel voor de A29 (het verschijnt nu overigens pas bij Knooppunt Sabina). Als alternatieven kun je kiezen voor Oud-Beijerland of Roosendaal. Eventueel Antwerpen, met het oog op de toekomst.
Zierikzee staat ook aangegeven in de buurt van Knooppunt Ridderkerk, wederom als verwijzing naar de A 29. Van daaruit ga je naar Roosendaal, Antwerpen en Bergen op Zoom over de A 16. Daarmee vallen die doelen naar mijn mening af als verzameldoel voor de A 29.

Oud-Beijerland zou kunnen, maar is naar mijn gevoel niet beter dan Zierikzee. Ik gok dat beide ongeveer evenveel inwoners hebben, althans dat een even groot aantal weggebruikers naar die doelen op weg is. Oud-Beijerland heeft tenminste als voordeel dat het dichtbij de A 29 ligt, maar heeft weer als nadeel dat je al heel snel na Rotterdam weer van doel moet wisselen.

Wat betreft Europoort, de A 15 is en blijft een weg naar een industrie- / havengebied, dus ieder einddoel zal de buitenlander licht verdwaasd achterlaten (behalve de vrachtwagenchauffeurs). 't Heeft daarnaast iets dubbels met de havennummering, maar die lijkt me dan weer niet geschikt als einddoel, omdat hij zo sterk variabel is (d.w.z. bij iedere afslag staan weer andere havens voor rechtdoor vermeld).

Je zou het eventueel nog kunnen volhouden met doelen als Oostvoorne of Rozenburg, maar ik geloof niet dat je het verkeer daarmee in betere banen leidt. Voel meer voor Middelburg (N 57). Na de Calandbrug kom je naar mijn mening dan echt niet meer om Europoort of iets dergelijks heen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 jul 2005, 15:47

Europoort staat al heel lang op de borden, nog voor de invoering van de havennummers. Wellicht is het een gewennin geworden dat ze dat hebben laten staan?

Persoonlijk mag dat Europoort (wat geen plaats-/komnaam is) van mij wel verdwijnen. Je hebt meer aan de havennummers, en plaatsen als Hellevoetsluis, Oostvoorne/Rockanje (badplaatsen!), en, inderdaad, Middelburg, ook al is dat nog erg ver verwijderd van de A15/Ring

Autosnelwegen.net

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 26 jul 2005, 17:15

Vroeger stond op de A29 zelf altijd Bergen op Zoom als einddoel aangegeven. Een paar jaar terug is dat veranderd in Roosendaal.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 26 jul 2005, 19:42

Dat laatste klopt. Op de hele A29 staat Bergen op Zoom NIET aangegeven, zelfs niet op het kruispunt met de N259 waar de A29 eindigt.