[FOTO] De Almelose bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Davy » zo 02 mar 2014, 22:07

Ik snap eerlijk gezegd de aversie t.o.v. dat lettertype niet zo goed, zo slecht vind ik dat niet.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door nederland24 » zo 02 mar 2014, 22:42

sirdanilot schreef:Overigens ook mooi dat je gewoon 70 mag op die weg :top:
Hier in de buurt zijn de maximumsnelheden vaak wel behoorlijk realistisch. Ook flitsen ze hier in de buurt niet zo snel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Pino » zo 02 mar 2014, 22:45

Rene schreef:Als je de discussie hoogte/uitvoering wilt vermengen, dan weet je bij voorbaat al waar 't schip strandt...
Ik snap wat je bedoelt. Hoewel je zeker ook zou kunnen betogen dat één geïntegreerde stap sneller zou kunnen gaan. Je introduceert dan namelijk een soort bord dat helemaal niet op een bestaand bord lijkt. Dat scheelt een gevecht met mensen die al decennia met de oude borden werken en volledig vastgeroest zitten in het idee dat ieder aspect van de bestaande handwegwijzers -van hoogte via verlichting en paalvorm naar het stapelmodel- het beste zijn dat de Nederlandse bewegwijzering heeft kunnen overkomen. Door een bordvorm te introduceren als iets dat ook naast handwegwijzers kan worden gebruikt, zou je jezelf een principiële discussie over de ideale vormgeving van handwegwijzers kunnen besparen.

Maar goed, dit is niet meer dan de gok van iemand die niet opereert binnen in het publieke wereldje.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 02 mar 2014, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door mavas » zo 02 mar 2014, 23:01

Is het iemand al opgevallen dat men nu ook gebruik maakt van het centrumsymbool? Op de foto's van 2008 op de 1e pagina in dit onderwerp is dat nog nergens te vinden.
Kennelijk is er een soort van 2.1 versie (ipv 2.0) van de bewegwijzering geweest?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door harry » zo 02 mar 2014, 23:04

mavas schreef:Is het iemand al opgevallen dat men nu ook gebruik maakt van het centrumsymbool?
Ja, mij en minimaal ook Snelwegfreak want die heeft hem in zijn versie weggehaald.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 mar 2014, 23:18

^^ :yes:

@Mandelsoft: aha, nu zie ik het. Ziet er goed uit! Het lijkt erop dat doordat het lettertype in Almelo zo slecht is dat ze de kapitaalhoogte maar vergroot hebben. Erkenning van de zwakte lijkt me.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Kaaiman » ma 03 mar 2014, 9:08

Daviedoff schreef:Ik snap eerlijk gezegd de aversie t.o.v. dat lettertype niet zo goed, zo slecht vind ik dat niet.
Zonder een discussie over de voor- en nadelen te willen ontketenen: helemaal mee eens.

Ik stoor me eerder aan al die windrichtingen. Dat is in Nederland totaal niet gebruikelijk en persoonlijk heb ik meer aan doelen dan aan windrichtingen. Doelen heb ik wel op een kaartje in mijn hoofd staan, maar voor windrichtingen moet ik eerst nadenken welke de goede is. Al kan ik me voorstellen dat het voor velen andersom is. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door petervdveen » ma 03 mar 2014, 9:17

ˆˆ Eens. De windrichtingen weg en de afstanden rechts uitlijnen en het is voor mij een perfect systeem.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Palance » ma 03 mar 2014, 11:18

Kaaiman schreef:Ik stoor me eerder aan al die windrichtingen. Dat is in Nederland totaal niet gebruikelijk
Sterker nog, op de locaties waar ze het meest bekend waren (Ring Amsterdam) worden ze juist weggehaald.
Laatst gewijzigd door Palance op ma 03 mar 2014, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Sophie » ma 03 mar 2014, 12:01

Het weghalen van het indirecte wegnummer vind ik op het ontwerp van snelwegfreak jammer. Ook de indirecte ringverwijzing op het origineel is beter. De windrichting is mij om het even, maar pricipieel vind ik het ook geen slecht idee. Deze keer kan Snelwegfreaks idee me dus niet bekoren...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door harry » ma 03 mar 2014, 12:07

Palance schreef:op de locaties waar ze het meest bekend waren (Ring Amsterdam) worden ze juist weggehaald.
In Amsterdam hadden ze ook een andere betekenis (Noord = "ten noorden van de stad", niet "gaat naar het noorden").
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 03 mar 2014, 17:20

^^ Bij een ringweg heeft de windrichting bijna als vanzelf een andere betekenis dan bij een doorgaande route. Maar dat is nu juist ook het probleem van de windrichtingen op windrichtingenringwegen. Op een 'hoekpunt' van de ring geeft zo'n windrichting nog een idee over je oriëntatie ten opzichte van de centrale stad. Maar dan alleen aan verkeer op de invalsweg; verkeer op de ring of in de stad koopt er niets voor en koopt des te meer voor een windrichting die uitvalswegen beschrijft. Juist bij verwijzingen gericht op doorgaand verkeer zou ik vaker een windrichting willen zien, omdat ze naast wegnummers en doelen een generieke rijrichting aangeven. Daarmee bied je een extra hulp bij het vinden van de juiste richting.

Alleen de manier waarop men dat in Almelo grafisch vormgeeft kan me allerminst bekoren. We hebben in Nederland een prima wijze van indirecte verwijzing naar wegnummers. Zonder in het algemeen af te willen doen aan systemen waarin een stippelrand indirecte wegnummers aanduidt, is het in Nederland onnodig om naast de standaard-wijze van indirecte bewegwijzering dan ook nog eens met zo'n rand te gaan werken.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 03 mar 2014, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door harry » ma 03 mar 2014, 17:25

Pino schreef:het probleem van de windrichtingen op windrichtingen
Ik vermoed dat in de tweede windrichtingen een paar letters te veel staan. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Chris » zo 31 jan 2021, 10:41

De fotohost van de eerste pagina werkt niet meer.

Het is inmiddels allemaal niet nieuw meer, maar voor degenen die de foto's van 13 jaar geleden gemist hebben, een update.

Deel I voert vanaf het XL Businesspark tot aan de ringweg van Almelo. Dit is grotendeels de N349.

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Bewegwijzering Almelo 14 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Via » zo 31 jan 2021, 11:21

Lettertype vind ik matig, maar voor de rest eigenlijk wel prima borden. En de manier van afstanden tot actiepunt aanduiden als onderbord buiten de bies vind ik zelfs stukken beter dan Ddesign en NBA, mag van mij zo de standaard worden.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door MaartenE » zo 31 jan 2021, 11:23

Vind het dan wel weer grappig dat het normale welkomstbord bij het binnenrijden dan wel in zijn gebruikelijke lettertype is uitgevoerd.
Volledig consequent zijn ze nog niet. ;)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Kaaiman » zo 31 jan 2021, 11:26

Er zitten inderdaad wel wat ontwerpprincipes in die ik zeker kan waarderen. Met als hoogtepunt de indirecte wegnummerverwijzingen. Maar die windrichtingverwijzingen vind ik dan weer helemaal niks, zeker niet in het wegnummerschild. Of had het dan op z'n Deens/Noors gedaan met alleen 1 letter voor de windrichting, bijvoorbeeld [N35o] voor N35-oost.

Sommige zaken zijn echter net zo slecht als Ddesign, zoals die enorme voorsorteerpijlen op portaalborden, met veel te hoge borden en teveel blauwvlak tot gevolg en daardoor onbalans: de borden zijn grafisch topzwaar.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Chris » zo 31 jan 2021, 11:40

Ook wel opvallend is die indirecte vermelding van de N346. Die ligt 10 kilometer verderop bij Delden. Omdat de N741 niet wordt aangegeven op de wegwijzers kunnen ze dat nummer niet gebruiken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Palance » zo 31 jan 2021, 12:11

Kaaiman schreef: zo 31 jan 2021, 11:26 Maar die windrichtingverwijzingen vind ik dan weer helemaal niks, zeker niet in het wegnummerschild.
In Amsterdam zijn we er net vanaf, in Almelo vinden ze het weer uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 feb 2021, 14:50

Almelo gebruikt die windrichtingen al meer dan 10 jaar.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door N235 » ma 01 feb 2021, 15:02

Maar wat is daar de meerwaarde van? Volgens mij denkt iemand meer van "die plaats in de richting van plaats x" dan "die plaats ligt naar het westen"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 feb 2021, 15:20

^^ Er zijn natuurlijk genoeg landen die wel windrichtingen op de bewegwijzering gebruiken. Scandinavische landen, de VS - het is niet per se ongebruikelijk. In Nederland is het in de jaren '60/'70 ook wel kortdurend gebruikt op sommige E-wegen. Maar het blijft hier een uitzondering.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 01 feb 2021, 15:34

N235 schreef: ma 01 feb 2021, 15:02 Maar wat is daar de meerwaarde van? Volgens mij denkt iemand meer van "die plaats in de richting van plaats x" dan "die plaats ligt naar het westen"
De waarde is eerder omgekeerd. Je weet dat je in Almelo bent en dat je naar het westen wilt. Maar je kunt de aangegeven doelen van de A35 niet goed plaatsen. Maar met een windrichting erbij valt het kwartje wel. Het routenummer is altijd al een eerste stap voor ter plaatse onbekende weggebruikers die maar moeten gokken welke doelen op de borden zullen staan; de windrichting verdeelt dan ook nog eens de beide rijrichtingen van dat wegnummer in tweeën - waarmee je écht niet langer van doelen afhankelijk was.

De A35 is hier trouwens wel een lastig voorbeeld van, aangezien die bij Almelo nu net van een noord-zuid-route in een oost-west-route verandert. En vele mensen die van Almelo naar het westen willen, zullen toch echt naar de A1 moeten, waarvoor je eerst de A35 op moet (in datgene wat hier bewegijzerd staat als de oostelijke richting).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Vinny » ma 01 feb 2021, 20:08

Het is natuurlijk ook hoe je de windrichtingen gebruikt. Bij Amsterdam wees de windrichting op de positie van de A 10 ten opzichte van de stad. In Almelo de globale oriëntatie van de route; in andere landen heb ik het wel eens gezien als rijbaanindicatie, dus zoals wij 'oostelijke rijbaan' noemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 01 feb 2021, 20:19

^^ Er is internationaal eigenlijk maar één gangbare methode om met windrichtingen bij wegnummers te werken. En dat is de richting waarin je rijdt. Dat ons enige voorbeeld van enige omvang een ringweg was, waarop je in een cirkel rijdt, zorgt wellicht voor een wat troebel beeld. Maar als je dit in Nederland zou willen invoeren voor doorgaande routes, kán het feitelijk alleen maar op die manier.

Dat het daarnaast ook kan worden gebruikt als onderscheid tussen de rijbanen (wat bij ons dan de Li en Re is), heeft in geen enkel land de richtinggevende bewegwijzering gehaald. Hoogstens de hectometerpalen, of in namen als Rasthof Hunsrück West (die dan dus aan de A61 richting zuid ligt). Bij dat soort verzorgingsplaatsen zie je de windrichting overigens maar zelden terug op de bewegwijzering naar die verzorgingsplaats. Alleen in Italië komt die toevoeging vaak voor.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » ma 01 feb 2021, 21:17

^^ Peulwijk-West en -Oost staan ook als zodanig op de bewegwijzering.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Ds79m » ma 01 feb 2021, 22:10

^^ Sandelingen en De Lucht in elk geval ook (en Coen Tunnel weet vast nog heel veel voorbeelden). Echt noodzakelijk lijkt het me in dit soort gevallen overigens niet om de windrichting toe te voegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Steptimer » ma 01 feb 2021, 22:23

Ik vind het best aardige borden, maar erg vol met veel doelen/veel informatie. Hierdoor wordt het wat onoverzichtelijk voor onbekende weggebruikers.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 01 feb 2021, 22:35

Ds79m schreef: ma 01 feb 2021, 22:10 ^^ Sandelingen en De Lucht in elk geval ook (en Coen Tunnel weet vast nog heel veel voorbeelden). Echt noodzakelijk lijkt het me in dit soort gevallen overigens niet om de windrichting toe te voegen.
In Nederland hebben (vrijwel) tegenover elkaar liggende verzorgingsplaatsen meestal totaal afwijkende namen. Maar waar de naam in beide rijrichtingen wel gelijk is, lijkt inderdaad vaker wél dan niet een windrichting toegevoegd. Ruygen Hoek komt nog in me op als voorbeeld zónder. Ik geloof trouwens niet dat dit altijd zo geweest is. Zowel De Lucht als Sandelingen herinner ik me uit het wat verdere verleden nog wel zonder. Ik acht het nut vrij beperkt. Misschien helpt het voor de plaatsbepaling, maar die zou je toch eerder doen op basis van hectometerpaaltjes dan op basis van de geleiding naar een verzorgingsplaats toe...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door harry » ma 01 feb 2021, 22:46

Ds79m schreef: ma 01 feb 2021, 22:10 Coen Tunnel weet vast nog heel veel voorbeelden
Wouwse Tol. Hazeldonk. Zo heel veel meer zijn er niet.
(Tolnegen, Monument en Den Ruygen Hoek hebben aan beide kanten van de weg dezelfde naam.)

Bron: https://wegnummers.nl/nba/alfvzp.html
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie