Kleef

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 12 aug 2005, 0:17

Hajo schreef:Slordig, slordig. :neenee:
Ach, hoor jij het verschil tussen 'kleef' en 'kleve' dan? ;)
Hajo schreef:Nu wel, vroeger niet. Zie "geannexeerde gebieden" in het Wegrestaurant. Trouwens: het was niet het hele dorpje dat destijds bij Nederland werd gevoegd, maar slechts een aantal woningen bij de grens en een aardige lap Duitse grond daaromheen.
Ik mag hopen dat dat lang geleden is. Ik woon nl. zelf in dat mooie dorpje :). Anders heb ik een halve familie die 'geemigreerd' is naar Nederland. :mrgreen: :lol:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 12 aug 2005, 10:02

Jeroentjuh16 schreef:Ik woon nl. zelf in dat mooie dorpje :). Anders heb ik een halve familie die 'geemigreerd' is naar Nederland. :mrgreen: :lol:
Zie wegrestaurant: "geannexeerde gebieden" voor kaartjes. :)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 12 aug 2005, 13:09

Jeroentjuh16 schreef:[quoto="Hajo"]
:D
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 12 aug 2005, 13:14

harry schreef:
Jeroentjuh16 schreef:[quoto="Hajo"]
:D
:mrgreen:

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 31 okt 2005, 17:48

Het enige land dat zich daaraan houdt, is nederland.
De rest wordt gewoon voortgezet in de eigen taal (nimwegen, treves)
of tussen haakjes de buitenlandse schrijfwijze
Dus ik begrijp de ophef over "kleef" niet.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 31 okt 2005, 18:21

Niet dus, Nijmegen staat iig gewoon als zijnde Nijmegen aangegeven (zie ook dit topic:http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... t=nimwegen)

En de 'ophef' over kleef is dat we dus afgesproken hebben dat we buitenlandse namen niet meer in onze eigen taal vermelden maar in de taal van waar die plaats ligt. Daarom is het een wegweizer

Welkom op het forum trouwes ;)

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 31 okt 2005, 18:30

dank je Jeroen.
Vanaf Moers ri. Nijmegen is dat zo (ook pas sinds kort) Ook heb ik op plaatsen Nimwegen [nijmegen] gezien, maar op de nieuwe gele borden staat vooralsnog weer Nimwegen alsmede op de rest van de A57 beneden Moers ook.
Arnheim is en blijft Arnheim.

Ik ben voor het systeem Aken(Aachen) Emmerik (emmerich) etc...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 31 okt 2005, 20:55

Op de BAB2 in het Ruhrgebied staat al een wegwijzer met Arnhem erop. De Duitsers twijfelen kennelijk al een beetje.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 31 okt 2005, 21:21

De Duitsers twijfelen kennelijk al een beetje.
Niet helemaal hoor. Er is een Europese richtlijn die voorschrijft dat je plaatsnamen in een Europese lidstaat moet bewegwijzering volgens hun officiele schrijfwijze.
Helaas gaat dat soms fout, immers: Luik heeft twee officiele schrijfwijzen: Liège en Luik.
Ook is (nog) niet duidelijk wat voor effect dat heeft op de minderheidstalen in de EU. Volgens mij (maar daar moet ik de papieren voor in) is het zo dat een taal als het Fries of het Bretons het recht heeft op plaatsnamen in eigen taal. Dat conflicteert met het streven naar eentalige bewegwijzering in de meeste Europese landen.
Ook heb je nog politieke problemen zoals het schrappen van Breslau op de bewegwijzering in Oost-Duitsland extreem-rechts in de kaart kan spelen. Ook het hebben van Wroclaw als control city (of ander onuitspreekbare Poolse plaatsen) op doorgaande Duitse snelwegen is niet erg praktisch. Kortom een eenvoudig probleem kan best heel ingewikkelde vormen aan nemen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » di 01 nov 2005, 0:04

Vinny schreef: Ook heb je nog politieke problemen zoals het schrappen van Breslau op de bewegwijzering in Oost-Duitsland extreem-rechts in de kaart kan spelen.
Ehm.. zou niet juist het schrappen van de _Poolse_ naam extreem-rechts (die doorgaans erg nationalistisch zijn) in de kaart spelen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 01 nov 2005, 16:07

ik denk het niet. een hoop duitse nazi's houden het liever op Breslau, met de ijdele hoop het ooit nog tot Duitsland te kunnen voegen. Het schrappen van Breslau zal met de gebruikelijk extreem-rechtse 'argumentatie' de haat tegen niet-Duitsers nog verder aanwakkeren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 01 nov 2005, 17:04

Hoe wordt Breslau in Duitsland aangegeven? Als Breslau of in het Pools "Wroclaw"? En hoe zit dat met Sczecin (Stettin)?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 01 nov 2005, 17:05

In Duitsland wordt Breslau aangegeven op de bewegwijzering. Hoe dat met de andere Poolse steden zit weet ik niet, maar ik geloof op zijn Duits.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 01 nov 2005, 17:13

Ik meen me te herinneren dat er Breslau (Wroclaw) stond op de A4 na Dresden, en de A15 richting Polen. Poznan wordt vanaf de A10 nog niet aangegeven. Stettin weet ik niet.

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » wo 02 nov 2005, 8:09

Op oude borden altijd alleen de duitse versie, op borden na ca 1987 de duitse versie gevolgd door een dunner lettertype tussen haakjes met de poolse-tjechische versie.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » wo 02 nov 2005, 12:06

Op de duitse autobahn is het nog altijd "Breslau", i.p.v. Wrocław. Het ligt dus voor de hand dat er op de A11 "Stettin" vermeld wordt i.p.v. Szczecin.
(Even tussendoor, hoe spreek je in godsnaam "szcz" goed uit??)

Bij de Weg: De duitse gedeeltes van de sites http://www.szczecin.pl en http://www.wroclaw.pl laten meerdere malen naast de Poolse, ook de Duitse namen meerdere malen vallen.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 02 nov 2005, 12:23

N342 schreef: (Even tussendoor, hoe spreek je in godsnaam "szcz" goed uit??)
sz=sj
cz=tsj

Tussen de 'sz' en de 'cz' begint een nieuwe lettergreep.
Ik weet alleen weer niet hoe je de 'c' in het Pools uitspreekt (In de meeste Slavische talen is dat als 'ts', zoals de Duitse 'z').
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 02 nov 2005, 12:25

sjtsjetsin, nou dat komt ook lekker makkelijk uit je strot.. :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 02 nov 2005, 12:48

Jeroentjuh16 schreef:sjtsjetsin, nou dat komt ook lekker makkelijk uit je strot.. :roll:
Uit jouw strot niet, wellicht. Maar mijn Slavische strot heeft daar weer weinig moeite mee :mrgreen:

In de Sloveense Alpen staat een berg waarvan de eerste 4 letters alleen uit medeklinkers bestaat en de eerste 3 letters vormen de eerste lettergreep: Škrlatica. Oefen daar maar eens op :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Wesso » wo 02 nov 2005, 13:04

Palance schreef:

In de Sloveense Alpen staat een berg waarvan de eerste 4 letters alleen uit medeklinkers bestaat en de eerste 3 letters vormen de eerste lettergreep: Škrlatica. Oefen daar maar eens op :)
Heeft-ie pootjes dan? :)
zapracowuję się tutaj na śmierć ('ik zit me kapot te werken')

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 02 nov 2005, 13:22

Wesso schreef:
Palance schreef:

In de Sloveense Alpen staat een berg waarvan de eerste 4 letters alleen uit medeklinkers bestaat en de eerste 3 letters vormen de eerste lettergreep: Škrlatica. Oefen daar maar eens op :)
Heeft-ie pootjes dan? :)
Ik kan wel een discussie beginnen of een berg staat of ligt, maar dat doe ik niet :)
Wesso schreef: zapracowuję się tutaj na śmierć ('ik zit me kapot te werken')
Ik heb voor de liefhebber nog een leuke site met tongbrekers in allerlei talen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 02 nov 2005, 13:49

Szczecin.
Volgens de omroep op het Amsterdamse Centraal Station (daar vertrekt één keer per dag een trein naar dit barre oord ;)) spreek je dit uit als Stettin, waarbij de S als een afgezwakte 'sj' klinkt en iets langer wordt aangehouden als een normale 's'. De Polen zullen het ongetwijfeld anders doen... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Bericht door PatrickOudejans » wo 02 nov 2005, 14:47

Vinny schreef:
Szczecin.
Volgens de omroep op het Amsterdamse Centraal Station (daar vertrekt één keer per dag een trein naar dit barre oord ;)) spreek je dit uit als Stettin, waarbij de S als een afgezwakte 'sj' klinkt en iets langer wordt aangehouden als een normale 's'. De Polen zullen het ongetwijfeld anders doen... ;)
Klopt: sj-tsje-tsien. Als je een tijdje oefent is de uitspraak geen probleem meer.

Niet dat ik Pools spreek hoor. Ik weet alleen de uitspraak...
Groetsels, Patrick

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » wo 02 nov 2005, 19:13

"Stettin" is de Duitse uitspraak (en schrijfwijze), net zoals Wroćlaw (Breslau), Gdansk (Danzig), en nog een paar plaatsen meer.

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Bericht door PatrickOudejans » wo 02 nov 2005, 22:37

Mus schreef:"Stettin" is de Duitse uitspraak (en schrijfwijze), net zoals Wroćlaw (Breslau), Gdansk (Danzig), en nog een paar plaatsen meer.
[mierenneukmodus]
Het is Wrocław en Gdańsk ;) :D
[/mierenneukmodus]
Groetsels, Patrick

Plaats reactie