A7: Zurich - Joure

Moderator: Moderatoren

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » zo 18 sep 2005, 16:39

Wouter N14 schreef:@ Ed, ja dat moet Kruisdonk zijn en niet Kerensheide, oeps. En nee, ik ga geen rekening houden met windrichting en dergelijke zoals in de VS en Duitsland! Ook vind ik het niet nodig om wegen om te nummer uit historisch besef, bijvoorbeeld terug naar een nummer zoals dat ooit eens oorspronkelijk in een plan is genoemd in het jaar 0. Ook omnummeren om een weg een nummer te geven dat beter aansluit op de 'belangrijkheid' van een weg vind ik niet goed, zoals in een andere topic gesuggereerd wordt om de 59 naar 19 en de 58 naar 18 te omnummeren. Verder ben ik het er wel mee eens dat niet iedere stukje snelweg een eigen nummer hoeft te krijgen, zo laat ik de 59 met rust in het westen, waar hij met de 16, 17 en 29 meeloopt (had Zonzeel nou gewoon met Noordhoek verbonden :kwaad: !!)
Ach... ik dacht eraan om A/N59 Noordhoek-Zierikzee A/N18 te noemen... en de A29 Vaanplein-Klaaswaal A19 te noemen... dan klopt ook weer "een beetje" dat A15 tm A19 als een ster uitstralen vanuit R'dam
It aint over 'till it's over...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 19 sep 2005, 7:43

LennyKravitz schreef: Ach... ik dacht eraan om A/N59 Noordhoek-Zierikzee A/N18 te noemen... en de A29 Vaanplein-Klaaswaal A19 te noemen... dan klopt ook weer "een beetje" dat A15 tm A19 als een ster uitstralen vanuit R'dam
Grappig, weer terug naar af. De N59 wordt weer N18, en de A18 in het oosten kunnen we met de geplande doortrekking weer gewoon A15 noemen. Net als vroegâh :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 19 sep 2005, 9:35

Palance schreef:Grappig, weer terug naar af.
Nou ja, dat "af" vind ik lang zo slecht nog niet. Als ik naar de oude Rijkswegnummering kijk, komt die mij vaak veel logischer voor dan de huidige A-nummering. De TOTSOs en dubbelnummeringen, waar op dit forum vaak kritiek op wordt geleverd, komen er niet in voor. Bovendien vormt de Rijkswegennummering geloof ik grotendeels de basis voor de hectometerpaaltjes in Nederland. Omdat de Rijkswegennummering echter niet gevolgd werd, zit de hectometrering in de Nederlandse snelweg vol met onlogica.

In zoverre zou je kunnen zeggen dat er bij de "conversie" van niet-bewegwijzerde RW-nummers naar bewegwijzerde A-nummers in de jaren '70 redelijk broddelwerk is afgeleverd. Maar ja, om dat dertig jaar na dato weer helemaal ongedaan te gaan maken ...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 19 sep 2005, 11:24

@ Wicher: bij Joure is het heel duidelijk dat het oostelijk deel van de A7 precies in het verlengde van het westelijk deel ligt, dus dat zou je zonder problemen moeten kunnen beschouwen als de doorgaande rijrichting. Verder lost de E22 ook een groot deel van 'jullie' bezwaren op indien deze volgens de enige correcte route wordt getrokken: A1-A6-A50 en dan rechtsaf de A7 op. Het is dan onzin om dan ook nog eens je A-nummers af te laten buigen, E- en A-nummers hebben ieder hun eigen functie en je moet dan niet A-nummers de functie van een E-nummer gaan geven. Idem dito bij Hoogeveen, de E312 gaat al linksaf dus is het overbodig om ook nog eens de A28 linksaf te sturen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2005, 11:36

Wouter N14 schreef:@ Wicher: bij Joure is het heel duidelijk dat het oostelijk deel van de A7 precies in het verlengde van het westelijk deel ligt, dus dat zou je zonder problemen moeten kunnen beschouwen als de doorgaande rijrichting. Verder lost de E22 ook een groot deel van 'jullie' bezwaren op indien deze volgens de enige correcte route wordt getrokken: A1-A6-A50 en dan rechtsaf de A7 op. Het is dan onzin om dan ook nog eens je A-nummers af te laten buigen, E- en A-nummers hebben ieder hun eigen functie en je moet dan niet A-nummers de functie van een E-nummer gaan geven. Idem dito bij Hoogeveen, de E312 gaat al linksaf dus is het overbodig om ook nog eens de A28 linksaf te sturen.
Bij Joure is het juist heel duidelijk dat de doorgaande richting Heerenveen-Emmeloord v.v. is. De tak naar Sneek buigt juist vrij scherp af. Het hernummeren van de A6 in A50 is absurd, de A6 is de doorgaande route en zo creëer je enkel een extra wegnummer voor de automobilist die van Groningen naar Amsterdam rijdt. Na de ombouw van Joure tot trompetknooppunt zal de doorgaande rijrichting ook Heerenveen-Emmeloord (en v.v.) zijn. E-nummers worden in Nederland nauwelijks gebruikt (ze worden op het OWN niet aangegeven) en hebben niks met de nationale wegnummering te maken.

Bij Hoogeveen loopt trouwens de E232. Jij was dus al compleet verkeerd gereden als je naar Assen had gemoeten en op het E-nummer had gelet, omdat je het nummer niet eens kent. :mrgreen:

Dat Hoogeveen een slecht knooppunt is weet ik, maar dat het meeste verkeer daar rijdt tussen de beide A28-takken is zo zeker als wat. Nogmaals: omnummeringen kunnen soms logisch lijken, maar zijn voor de gemiddelde weggebruiker van weinig nut en kosten klauwen vol met geld: nieuwe kaarten, nieuwe routebeschrijvingen, nieuwe borden (wat ook niet allemaal in één keer kan en ook niet zal gebeuren, dus veel fouten). De kosten wegen simpelweg niet op tegen de baten. Niemand, maar dan ook echt helemaal niemand heeft ook maar enig belang bij een herhernummering van de A6 tussen Emmeloord en Joure in A50. Dat gebeurde toen juist omdat het logischer was (omdat anders een Ax-weg in een Axx-weg zou eindigen?) en omdat het toen al duidelijk was dat de A6 tussen Emmeloord en Groningen via Appelscha er nooit meer van zou komen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2005, 11:37

Pino schreef:In zoverre zou je kunnen zeggen dat er bij de "conversie" van niet-bewegwijzerde RW-nummers naar bewegwijzerde A-nummers in de jaren '70 redelijk broddelwerk is afgeleverd. Maar ja, om dat dertig jaar na dato weer helemaal ongedaan te gaan maken ...
Ja, dat is weer het andere uiterste! :)

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » ma 19 sep 2005, 11:44

Coen Tunnel schreef:Bij Joure is het juist heel duidelijk dat de doorgaande richting Heerenveen-Emmeloord v.v. is. De tak naar Sneek buigt juist vrij scherp af.
Dit is helemaal niet waar! De A7-takken liggen juist RECHT tegenover elkaar. De A6 tussen Emmeloord en Joure zou A50 kunnen heten (gewoon het verlengde van de N50). Je zou dan mooi de E22 tussen Groningen en Amsterdam via Emmeloord en Almere kunnen laten lopen. De belangrijkheid van die route wordt dan hiermee geschetst.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2005, 11:46

De A7 richting Sneek buigt juist na Joure wel ineens af naar het noordwesten, terwijl de A7 vanaf Groningen tot aan Joure juist zuidwestelijk gaat. In een wat groter perspectief bekeken liggen de zaken dus heel anders. Eerst richting zuidwesten en daarna zuiden is logischer dan eerst richting zuidwesten en daarna noordwesten.

Anders loopt de route van Drachten naar Sneek in een boog. Van Drachten naar Emmeloord ziet er op de kaart al een stuk vloeiender en logischer uit.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 19 sep 2005, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 19 sep 2005, 11:48

Coen Tunnel schreef:Bij Hoogeveen loopt trouwens de E232. Jij was dus al compleet verkeerd gereden als je naar Assen had gemoeten en op het E-nummer had gelet, omdat je het nummer niet eens kent.
:oops: ik kom nooit in dat soort uithoeken en ik dacht dat ik dit wel veilig zonder kaart kon opschrijven... sorry! Doet overigens niets af aan mijn mening. Als je die E-nummers nou beter zou benutten dan zouden ze ook beter bekend raken ( :lol: ) en kun je ze gebruiken náást de A-nummers, en dan kan je dus op knooppunten logisch te werk gaan met je A-nummers.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2005, 11:53

Tuurlijk moeten E-nummers beter gebruikt worden, maar zo werk je met twee verschillende systemen. Als je over een doorgaande route (en Utrecht-Zwolle-Groningen is een doorgaande route, Utrecht-Zwolle-Emmen niet) gaat met TOTSO's zou ik dus van jou een E-nummer moeten volgen, maar over een doorgaande route zonder TOTSO's moet ik het A-nummer volgen.

Hoe ben je dat dan van plan met de A2, die 6 TOTSO's heeft?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 19 sep 2005, 11:55

zoals ik al heb gezegd, heb ik geen bezwaar als een wegnummer vor korte duur met een andere snelweg meeloopt en daarna weer op eigen houtje verder gaat. Ik haalde al het voorbeeld A59 en A50 aan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 sep 2005, 13:34

In een notendop mijn visie:
* De huidige nummering is op bepaalde punten inconsequent.
* Als men die inconsequentie wil aanpassen: prima, maar hernummer dan alles in een 'big bang' en zorg ervoor dat er dan een goed fundament ligt, waarin alle toekomstige (mogelijke) wegenplannen een eigen uniek nummer kunnen krijgen zonder dat dat A 50/N 59 achtige problemen geeft, en werk volgens een bepaalde systematiek zodat vergissingen makkelijker voorkomen kunnen worden.
* Hernummer niet een weg wanneer de nummering feitelijk onlogischer wordt, en zeker niet als het slecht een verandering van wegbeheer inhoudt.
* Het voorkomen van TOTSO's en dergelijke moet op een bepaald schaalniveau plaatsvinden. Bedenk dat wanneer men de A 2 naar Limburg om deze reden gaat hernummeren, het in de regio Eindhoven juist moeilijker wordt om de weg te vinden.
* A 6/ A 7 discussie: In feite is het logischer om de A 6 door te laten lopen naar Groningen. Of de investering opweegt tegen het voordeel van een logischer route: Ik denk het niet. De meeste mensen zullen gewoon de A 6 als A 7 blijven zien denk ik. Wanneer de A 7 bij Sneek een hoger nummer krijgt (A 39?) Dan is een nummerwijziging in A 6 natuurlijk onontkoombaar. Dat behelst trouwens ook de aanpassing van knp. Drachten en een volledig uitgevoerde A 31. Dan wordt het nl. sneller om van de afsluitdijk via deze weg naar Groningen te rijden (indien de rondweg Sneek wordt uitgesteld).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 19 sep 2005, 15:52

Hanno schreef:
Coen Tunnel schreef:Bij Joure is het juist heel duidelijk dat de doorgaande richting Heerenveen-Emmeloord v.v. is. De tak naar Sneek buigt juist vrij scherp af.
Dit is helemaal niet waar! De A7-takken liggen juist RECHT tegenover elkaar. Afbeelding
Dat maakt allemaal niet zoveel uit. Er is in elk geval niet één hoofdbaan. In de huidige situatie moet het verkeer hoe dan ook afslaan van de rotonde, of het nu naar de A6 of A7 gaat.

Wel gaat het knooppunt in de toekomst verbouwd worden, waardoor er wél één hoofdbaan onstaat. En dan komen we op een omgekeerde redenering uit. Moet dan namelijk de hoofdbaan de wegnummering gaan volgen, of moet de hoofdbaan de hoofdverkeersstroom gaan volgen? Het laatste lijkt mij beter.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2005, 16:15

Het laatste is natuurlijk het beste, zonder twijfel. Verkeer naar Sneek, Bolsward, Harlingen (via Zurich) en de Afsluitdijk, laat staan verder, is er nou niet zoveel.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 sep 2005, 8:13

de nieuw te bouwen hoofdbaan (-banen) moeten de belangrijkste verkeersstroom volgen, dus zuid-oost v.v. En dan kan je daar wel het wegnummer op aanpassen als je zou willen, dus de A6 (A50 :P ) doortrekken naar de grens. Als je dan ook de A50 in het zuiden corrigeerd, dan krijg je de A50 Tilburg - Nieuweschans :D

A70
dorpsstraat

Bericht door A70 » di 20 sep 2005, 12:17

Wouter N14 schreef:Als je dan ook de A50 in het zuiden corrigeerd, dan krijg je de A50 Tilburg - Nieuweschans :D
??? Eindhoven - Nieuweschans dan toch nog altijd lijkt me?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 sep 2005, 12:30

Nee als je het goed doet dan heb je A 50: Vlissingen - Nieuweschans. Na aanleg van knooppunt Eindhoven Noord-Oost (De bokt of zo) en Paalgraven blijft het aantal TOTSO's ook beperkt... :)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 sep 2005, 12:55

nee, niet Vlissingen want vanaf KP De Baars moet de A50 hernummerd worden in A65.

Mijn omnummeringsplan:

A6
inkorten tot KP Muiderberg – KP Emmeloord

A12
inkorten tot grens D – afrit Voorburg, restant wordt N12 (is al autoweg)

A27
inkorten tot KP Almere – KP St. Annabosch

A28
bij KP Hoogeveen doortrekken naar Duitsland; A37 vervalt; A28 KP Hoogeveen – KP Julianaplein wordt A48

A29
indien A4 gerealiseerd wordt, inkorten tot KP Vaanplein – KP Cromstrijen (nieuw, waar nu de A29-banen zo ver uit elkaar liggen. Er is misschien al wel een (werk-)naam voor, mij niet bekend)

A37
vervalt (zie A28)

A48
nieuw, van KP Hoogeveen – KP Julianaplein (zie A28)

A50
KP Emmeloord – KP Joure hernummeren van A6 tot A50
KP Ekkersrijt – KP De Baars hernummeren van A58 tot A50, Ekkersrijt is geen KP
Indien Joure gereconstrueerd wordt, wordt de route van de A50: KP De Baars - Nieuweschans-Grens.

A58
inkorten tot KP Markiezaat – Vlissingen. Afritnummering aanpassen: Rilland = 1

A65
doortrekken over traject A58, KP De Baars > KP Galder > KP Princeville > KP De Stok. Omlegging bij Roosendaal: A65 noordelijk aansluiten op
A17, bijv. in verlengde van de N258. KP Cruysland? Eventueel doortrekken naar Dinteloord, KP met de te realiseren A4.

Op te heffen dubbelnummers:
A4-A58: wordt A4
A17-A58: wordt A17
A27-A58: wordt A65

E-route mutaties:
A10 ontdoen van E-routes
E22 via A1-A6-A50(-A7)

En verder:
Aansluiting A22-A208 heeft nog geen naam: KP Driehuis?

Ook zouden vele afritnamen en –nummers gewijzigd moeten worden.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » di 20 sep 2005, 13:00

pffff....
A50 omnummeren in A3... 8-)
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 20 sep 2005, 13:01

Wouter N14 schreef:A65
doortrekken over traject A58, KP De Baars > KP Galder > KP Princeville > KP De Stok. Omlegging bij Roosendaal: A65 noordelijk aansluiten op
A17, bijv. in verlengde van de N258. KP Cruysland? Eventueel doortrekken naar Dinteloord, KP met de te realiseren A4.
Dit alleen als de N65 Vught - Tilburg omgebouwd wordt tot autosnelweg. Nu is de doorgaande route Breda - 's-Hertogenbosch m.i. via de A27 en A59. Het zou raar zijn als er een rechtstreeks nummer beide plaatsen verbindt, terwijl de doorgaande route via de A27 en A59 is.

Verder topplan! :top:
Ook de doortrekking van de 65 aan de 4. Maar of dan nou zo nodig is :?:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 sep 2005, 13:03

ja, A50 kan ook A3 worden, maar daar zit minder logica achter en is ook wat omslachtiger. En wat doe je dan met de N3? Die moet je dan ook wijzigen. Lijkt me al met al niet handig!

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 sep 2005, 13:58

Het wegennet in West-Noord-Brabant na mijn wijzigingetjes...

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 20 sep 2005, 14:14

Ik vraag me af of die doorgetrokken A65 wel nodig is.....

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 20 sep 2005, 14:15

Die snelweg tussen Dinteloord en Roosendaal ligt er denk ik niet voor 2156. En ik zou ook niet weten wat voor verkeer er gebruik van zou moeten maken trouwens.

Mocht die er ooit wel komen, dan vind ik A65 geen geschikt nummer voor het hele stuk van Dinteloord naar 's-Hertogenbosch, omdat de route waarbij het nummer wordt gevolgd een onlogische route is tussen die 2 plaatsen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 sep 2005, 14:23

op deze manier is de A4-A65 een alternatief voor de A13-A16. Maar aan het nut kun je zeker twijfelen...

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 20 sep 2005, 14:28

Dat alternatief creeer je ook met de A17/A59 en A4.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 20 sep 2005, 14:58

Dit maken wij in dit leven niet meer mee. Als de A4 tussen Bergen op Zoom en Dinteloord er ligt, mag je al blij zijn.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 20 sep 2005, 15:53

Frits schreef:Dit maken wij in dit leven niet meer mee. Als de A4 tussen Bergen op Zoom en Dinteloord er ligt, mag je al blij zijn.
Precies. En meer is m.i. ook niet nodig.
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 sep 2005, 16:22

Nou een afsnijding van de A 59 had best gekund in plaats van de volledigisering van knooppunt Klaverpolder. Nu pleit ik er toch heel hard voor om de A 59 ten westen van knp. Noordhoek een ander nummer te geven. Wat mij betreft A 55.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 20 sep 2005, 16:56

Beter dan een doortrekking van de A65 was in mijn ogen de ombouw van de bestaande N65 tot A65 en doortrekking van de A59 tussen Noordhoek en Zonzeel. Ook de A4 moet natuurlijk worden doorgetrokken. ;)