Antwerpen op de borden bij knp Batadorp

Moderator: Moderatoren

A70
dorpsstraat

Antwerpen op de borden bij knp Batadorp

Bericht door A70 » do 18 aug 2005, 23:36

Sinds kort is aan de bestaande borden op de A2/A58 voor knp Batadorp een paneeltje met 'Antwerpen' erop toegevoegd.

Het leek mij eerlijk gezegd nogal overbodig en zonde van het geld: het vermelden voor knp De Hogt lijkt mij vroeg genoeg. Wat vinden jullie?

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 18 aug 2005, 23:41

Ben ik niet met je eens. Mijn voornaamste argument daarvoor is dat het meer duidelijkheid schept voor verkeer dat vanaf de A2 en de A50 komt (want moet dat nu rechtdoor de A58 op, of linksaf de A2 op?). Wellicht dat hier iemand een meer 'technische' reden kan geven. ;)

A70
dorpsstraat

Bericht door A70 » do 18 aug 2005, 23:51

Ik snap op zich wel wat je bedoeld. Ik meende echter te hebben begrepen op dit forum dat je in principe op een bepaalde route alleen die plaatsen aangeeft die langs die route liggen of waar die route indirect naar leidt.

En op zich is de A2 niet de zo'n route naar Antwerpen. Althans niet in de zin zoals bijvoorbeeld de A16 of de A67 dat zijn. Toch?

Maar misschien heb je toch wel gelijk. Het zou in ieder geval de maatregel verklaren.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 18 aug 2005, 23:58

In het grotere geheel bekeken is de Randweg om Eindhoven natuurlijk wel dé route vanaf de A2/A50 naar de A67. In die zin lijkt het mij althans logisch Antwerpen ook aan te geven. Maar goed, ik heb er ook geen verstand van.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 19 aug 2005, 0:14

Een foto hiervan kun je hier bijvoorbeeld zien:
http://users.skynet.be/IQ.online/Snelwe ... CF0828.JPG

Ik vind het opzich niet vreemd dat het er staat, bij knooppunt De Hogt stond het immers altijd al op de borden. Ze hadden het wel iets netter mogen oplossen van mij. Net als die bordjes met Nijmegen erop.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 19 aug 2005, 0:16

Tsja, een nieuw bord zal wel te duur zijn geweest. Wacht maar tot redesign er komt... :twisted: :twisted: :twisted:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 aug 2005, 8:08

Een ovaaltje met alleen (B) erop, had hier volstaan: Je zit dan altijd goed, of je nu richting Antwerpen of richting Luik had gemoeten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 19 aug 2005, 8:14

Nee, dank je. Liever geen ovaaltjes.

Die verwijzing Antwerpen kan er wel eens mee te maken hebben dat men niet nodeloos veel verkeer op de A16 en de A58 wil hebben, vanwege de werken in Antwerpen en de omleidingsroute voor dat traject, waarin de A58 een rol speelt. Vanaf KP De Hogt staat Antwerpen toch al standaard verwezen, dus dat kan relatief eenvoudig en goedkoop met ruitertjes ook vanaf KP Batadorp verwezen worden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

A70
dorpsstraat

Bericht door A70 » vr 19 aug 2005, 8:32

René schreef:dat kan relatief eenvoudig en goedkoop met ruitertjes ook vanaf KP Batadorp verwezen worden.
Is dat de vakterm voor zo'n los bordje, een 'ruitertje'?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 19 aug 2005, 8:34

A70 schreef:Is dat de vakterm voor zo'n los bordje, een 'ruitertje'?
Ja, goed gezien ;)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 19 aug 2005, 9:29

Ik vind het wel goed dat Antwerpen erbij is gekomen. Ik vind het in België altijd wel handig dat bij het oprijden van een ring alle kruisende wegen meteen worden genoemd, zelf inclusief wegnummer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 aug 2005, 10:15

Ds79m schreef:Ik vind het wel goed dat Antwerpen erbij is gekomen. Ik vind het in België altijd wel handig dat bij het oprijden van een ring alle kruisende wegen meteen worden genoemd, zelf inclusief wegnummer.
Met wegnummers krijg je wel erg volle borden, vrees ik. Ook onrustig, met op iedere regel een schildje in een afwijkende kleur. Verder meen ik dat Nederlanders en andere Europeanen niet zo sterk op wegnummers letten. Er wordt primair op bestemming gereden. Daarom wordt die overdaad aan gegevens naar mijn mening beter vermeden, mede gezien het feit dat het menselijk oog maar een beperkt aantal gegevens kan verwerken bij hoge snelheid.

Desalniettemin moet het denk ik wel een doel zijn om op ringwegen (inclusief incomplete ringwegen zoals die van Eindhoven) in ieder geval de doelen van kruisende wegen aan te geven. Naarmate een ring meer aansluitingen heeft, zal daarin uiteraard wel moeten worden gesneden. Daarbij ligt het voor de hand niet de kruisende wegen aan te geven, waarvoor je beter de tegengestelde richting van de ring had kunnen nemen.

Op de Randweg Eindhoven is het op zich erg goed te doen om bij het oprijden de kruisende doelen te noemen.
Komende vanuit Den Bosch: Breda (of Tilburg), Antwerpen, Maastricht, Venlo (of Duisburg).
Komende vanuit Venlo: Antwerpen, Breda (of Tilburg), Amsterdam.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 19 aug 2005, 10:32

Mijn bedoeling was eigenlijk om er zoiets van te maken:

Afbeelding

(Let even niet op de weggestreepte dingen, want ik heb het plaatje even van N342 uit de quiz geleend)

In dit geval dan vanuit Den Bosch;

Breda (A58)
Antwerpen (A67)
Venlo (A67)
Maastricht
A2-E25

Dat lijkt me nog wel te overzien, en ik kan me niet veel plaatsen voorstellen waar het noodzakelijk is om meer dan 4 plaatsen op deze manier aan te geven.
Overigens vind ik tegelijkertijd hiermee wel dat allerlei 'witte' bestemmingen zoveel mogelijk van de borden moeten verdwijnen, en moeten worden aangegeven met een "witte bestemming: richting ...."-bord, zoals die bijv. rond Arnhem staan. Dan kun je de informatie op de borden beperken tot bestemmingen voor doorgaand verkeer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 19 aug 2005, 11:10

Pino schreef:Op de Randweg Eindhoven is het op zich erg goed te doen om bij het oprijden de kruisende doelen te noemen.
Komende vanuit Den Bosch: Breda (of Tilburg), Antwerpen, Maastricht, Venlo (of Duisburg).
Inderdaad. Eigenlijk was het vreemd dat Antwerpen niet op de borden stond, en Venlo wel. Dat is nu dus verholpen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 aug 2005, 11:11

Ds79m schreef:Mijn bedoeling was eigenlijk om er zoiets van te maken:
Haken en platte tekst zijn naar mijn mening in ieder geval beter dan schildjes. Toch zie ik de kruisende wegnummers, zeker op ringwegen, liever helemaal niet. Maar da's puur persoonlijke voorkeur.

Wat betreft "witte" doelen: in principe zoveel mogelijk niet op doorwegwijzers. Tegelijkertijd zullen witte doelen bij gelegenheid noodzakelijk zijn om het verkeer in goede banen te leiden - zodat duidelijk wordt dat men voor doel X niet hier de snelweg afmoet, maar pas op een volgende afrit.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 19 aug 2005, 11:22

Pino schreef:Met wegnummers krijg je wel erg volle borden, vrees ik. Ook onrustig, met op iedere regel een schildje in een afwijkende kleur.
Zelfs als ze in tekst tussen haakjes staan wordt het erg vermoeiend. Zie de situatie op de ring van Almelo, waar N35, N36, A35 en N349 te onpas en te onpas vermeld staan.
In Almere spelen ze het klaar om 2 wegnummers tussen haakjes achter een plaats te zetten: "Hilversum (A6) (A27)". :kots:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

A70
dorpsstraat

Bericht door A70 » vr 19 aug 2005, 12:41

Antwerpen zal wel bij knp Batadorp op de borden zijn gekomen i.v.m. de A50 zodat verkeer voor de richting België houvast heeft. Maar dan zou Rotterdam (van mij) daar ook op de borden moeten staan.

Dus zoiets misschien:

komende vanuit Den Bosch A2/Nijmegen A50
Maastricht
Venlo A67
Antwerpen A67

komende vanuit de richting Maastricht A2/Venlo A67
Utrecht
Amsterdam
Nijmegen A50
Tilburg A58
Rotterdam A58

en dan op de franse manier zoals DS79M suggereerde en illustreerde.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » zo 21 aug 2005, 12:18

Pino schreef:Met wegnummers krijg je wel erg volle borden, vrees ik. Ook onrustig, met op iedere regel een schildje in een afwijkende kleur. Verder meen ik dat Nederlanders en andere Europeanen niet zo sterk op wegnummers letten. Er wordt primair op bestemming gereden...
Dat denk ik ook. Op de heenweg naar Kroatië vertelde mijn vader dat het noteren van wegnummers - zoals ik had gedaan - inderdaad wel handig kan zijn; hij rijdt (reed) naar eigen zeggen steeds op bestemmingen en heeft (had) geen oog voor wegnummers. Idem voor mijn moeder.

Ze zijn paradoxaal genoeg er echter wel van overtuigd dat het makkelijker is om de wegnummers te volgen, bijvoorbeeld wanneer slechts het nummer staat aangegeven, zonder bijhorende bestemmingen.

Ik vind dat in de bewegwijzering enkel het nummer van de weg waarlangs het bord staat, in een schildje moet worden aangeduid. Anders krijg je een onrustig ogend en moeilijk leesbaar bord. Ik ben absoluut geen voorstander van de huidige Belgische methode, om het E- of A-nummer in een schildje vóór of achter de bijhorende bestemming(en) te plaatsen. Liever, zoals doorgaans in Frankrijk, gewoon geen verdergelegen wegnummers aangeven - ze worden toch niet gebruikt - of, als het moet, tussen haakjes en in wit-op-blauw, zoals in Nederland of op de A1 nabij Lille (zie bovenstaande foto van Peter).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 12:22

Pino schreef:Met wegnummers krijg je wel erg volle borden, vrees ik. Ook onrustig, met op iedere regel een schildje in een afwijkende kleur. Verder meen ik dat Nederlanders en andere Europeanen niet zo sterk op wegnummers letten. Er wordt primair op bestemming gereden. Daarom wordt die overdaad aan gegevens naar mijn mening beter vermeden, mede gezien het feit dat het menselijk oog maar een beperkt aantal gegevens kan verwerken bij hoge snelheid.
Daar denken ze in Spanje toch echt anders over: :P
Afbeelding

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 21 aug 2005, 14:15

Ds79m schreef:Mijn bedoeling was eigenlijk om er zoiets van te maken:

http://img15.imageshack.us/img15/5673/b ... ijk9qr.jpg

(Let even niet op de weggestreepte dingen, want ik heb het plaatje even van N342 uit de quiz geleend)

In dit geval dan vanuit Den Bosch;

Breda (A58)
Antwerpen (A67)
Venlo (A67)
Maastricht
A2-E25
Zoiets?

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 21 aug 2005, 14:38

Dat vind ik een stuk netter en beter uitzien :)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 21 aug 2005, 16:50

Zoiets inderdaad, fraai gedaan. Ik denk dat je zo zonder veel moeite veel informatie kan toevoegen. Soms zijn plaatsnamen immers nogal verrassend, maar in combinatie met een wegnummer lijkt me dat de kans op misverstanden kleiner is.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 22 aug 2005, 7:56

Waarom hebben de borden op de Randweg Eindhoven allemaal een lege regel tussen de bestemming "Randweg Eindhoven" en overige bestemmingen? Iemand enig idee of (en zo ja: wat) er nog niet tussengezet moest worden? Antwerpen staat daar al bij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 22 aug 2005, 10:01

Hasselt (A69) misschien? 't Is maar een gokje...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 22 aug 2005, 10:04

Nee, daar zijn die borden veel te nieuw voor.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 22 aug 2005, 10:07

De A50 tussen Oss en Eindhoven?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 22 aug 2005, 10:25

Mark schreef:De A50 tussen Oss en Eindhoven?
Nee, want de borden die ik bedoel staan richting zuid. Ik heb helaas geen voorbeeld bij de hand.

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 22 aug 2005, 10:28

De oorspronkelijk geplande A68 :mrgreen:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 22 aug 2005, 17:01

Palance schreef:
Mark schreef:De A50 tussen Oss en Eindhoven?
Nee, want de borden die ik bedoel staan richting zuid. Ik heb helaas geen voorbeeld bij de hand.
U vraagt, wij draaien ... ;)

Voorbeelden:
Oud: http://users.skynet.be/IQ.online/Snelwe ... CF0848.jpg
Nieuw: http://users.skynet.be/IQ.online/Snelwe ... CF0845.jpg

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 aug 2005, 17:04

Wat mist er op dat bord? Turnhout? Hasselt? Liège? ;) Sittard-Geleen, Aachen, ik heb geen idee.