A2 een stukje korter

Moderator: Moderatoren

Hensepens
verkeersader

A2 een stukje korter

Bericht door Hensepens » do 25 aug 2005, 20:42

Al een tijdje rij ik op de A2 bij knoopunt Amstel vanaf afslag 1 (Zuidoost) naar Ring A10 Zuid. Ter hoogte van dit knooppunt is de rijbaan indeling gwijzigd. Hierover is/zijn al threads geopend.

Echter, ik heb na die indeling steeds het idee gehad dat de aanduding op de nieuw portaalborden anders was ten opzichte van de oude borden.

Volgens mij ben ik er nu achter. De portaal borden die boven de A2 hangen en de wegindeling aangeven, hebben A10 als wegnummer en niet A2.

A2 gaat over in A10 Zuid en A10 oost, maar nu lijkt het alsof de weg al na afslag 1 al het nummer A10 heeft. VOlgens mij was dit bij de oude borden A2 en is dat ook correct. De A10 is de ringweg en niet deze weg er naar toe.

Volgens mij geven de HM paaltjes gewoon A2 aan.

In mijn ogen is de aanduiding A10 dus niet correct. Pas later wanneer de weg zich splits in twee banen richting A10 zuid en twee banen A10 oost, is de aanduiding A10 correct. Niet eerder.

Is iemand dit meer opgevallen?

ps. Volgens mij is dit nog nergens in een htread genoemd. Anders esxuus voor dubbel posten.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » do 25 aug 2005, 22:17

Bij afrit 1 staat rechtdoor A2. Dan komt knoppunt Amstel, daar houdt de A2 op, en staat er links s110, rechts A10.
Zie de foto's van Frits, serie 060.
Dit is toch heel gewoon?

Andersom is veel erger: in Duitsland zie je soms op de parallelrijbaan van klaverbladen rechtdoor (om linksaf te slaan dus) nog het wegnummer van de weg waar je op rijdt, i.p.v. het nummer van de kruisende weg.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 23:10

Vroeger was stad in ook al S110, en afslaand A10. Aantal rijstroken is gewijzigd, wegnummering niet. De tijd dat de A2 als rijksweg doorliep tot de Utrechtsebrug ligt al een jaar of 7 achter ons.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » vr 26 aug 2005, 23:13

René schreef:Vroeger was stad in ook al S110, en afslaand A10. Aantal rijstroken is gewijzigd, wegnummering niet. De tijd dat de A2 als rijksweg doorliep tot de Utrechtsebrug ligt al een jaar of 7 achter ons.
Accoord. Maar ik heb het over de portalen VOOR het knooppunt. Dan is er nog geen sprake van de splitsing. Het is een standaard portaal waarin de wegindeling wordt aangegeven (3 pijlen) met daartussen A10. M.i. rij ik dan nog op de A2. Pas LATER krijg je het wave-vak met 1 baan rechtdoor , 2 naar A10 Zuid en 2 naar A10 Oost.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 27 aug 2005, 16:03

Hensepens schreef:
René schreef:Vroeger was stad in ook al S110, en afslaand A10. Aantal rijstroken is gewijzigd, wegnummering niet. De tijd dat de A2 als rijksweg doorliep tot de Utrechtsebrug ligt al een jaar of 7 achter ons.
Accoord. Maar ik heb het over de portalen VOOR het knooppunt. Dan is er nog geen sprake van de splitsing. Het is een standaard portaal waarin de wegindeling wordt aangegeven (3 pijlen) met daartussen A10. M.i. rij ik dan nog op de A2. Pas LATER krijg je het wave-vak met 1 baan rechtdoor , 2 naar A10 Zuid en 2 naar A10 Oost.
Jij bedoelt dat op dit bord A2 is vervangen door A10?

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » za 27 aug 2005, 22:30

Palance schreef:
Hensepens schreef:
Jij bedoelt dat op dit bord A2 is vervangen door A10?

Afbeelding
Nee, het hetzelfde bord hierna NA deze afrit. Maar wel hetzelfde type. Alleen ipv. A2 staat daar nu A10. A2 komt op de portalen NIET meer voor.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 28 aug 2005, 22:16

Hensepens schreef:
Hensepens schreef:Nee, het hetzelfde bord hierna NA deze afrit. Maar wel hetzelfde type. Alleen ipv. A2 staat daar nu A10. A2 komt op de portalen NIET meer voor.
Ook voor de reconstructie hing boven de linker 2 rijstroken S110, boven de rechter 2 stroken A10. Er is dus niets gewijzigd qua wegnummering op de borden. Zie dit plaatje:
Afbeelding

Overigens is het geen wave-vak, maar gewoon een weefvak.

Vroeger was het een asymmetrisch weefvak (3+1 --> 2+2).
Thans is het een splitsing (4 {+ invoeger} --> 1+3)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » zo 28 aug 2005, 22:41

Ok,

helder antwoord. Kan ik niets tegen inbrengen. Meende dat hier vroeger A2 stond, wat dus duidelijk niet zo is. In iedergeval bedankt voor de reacties.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2005, 23:29

Ja dat is HEEL vroeger. Toen liep de A 2 nog door tot de Utrechtse brug; meer bepaald de eerste keer dat je het wegnummer tegenkwam was óp de Utrechtse brug: Rechtdoor A 2, Maastricht 208 kilometer. Dat maakte wel indruk op me als kind.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 aug 2005, 8:18

René schreef: Overigens is het geen wave-vak, maar gewoon een weefvak.
:mrgreen:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 29 aug 2005, 15:32

Palance schreef:Afbeelding
Doet me denken aan de situatie op dit moment in New Orleans: Katrina and the waves (tevens ooit de naam van een Britse popgroep).
:offtopic:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.