[FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

[FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Wesso » zo 18 jul 2010, 16:37

Dit heb ik nog niet eerder gezien. Een nieuwe trend?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Mandelsoft » zo 18 jul 2010, 16:56

Ik heb een vergelijkbaar bord gezien op de A9 voor het Zijkanaal C.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door jan » zo 18 jul 2010, 19:10

Is inderdaad nieuw beleid, Wesso.;) Op de A2 bij Den Bosch zie je het bijvoorbeeld ook.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Palance » zo 18 jul 2010, 19:35

Ik vind het onzin om waterlopen een bruin bord te geven. Zo toeristisch is de Gouwe nou ook weer niet. En het water opdat bord loopt niet helemaal door, schijnbaar is het bovenste deel van het bord al vervangen voordat het geplaatst werd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Willem » zo 18 jul 2010, 19:59

Het schijnt een Europese regel te zijn dat de namen van waterlopen niet meer op blauwe borden mogen (voor sommige landen niet meer op groene borden). In bv. Portugal zie je al langer dat de namen van rivieren op bruine borden staan. Een riviernaam op blauwe borden kan verwarring opleveren (hoe dan ben je geneigd te denken, want voor of onder de naam staat nog het riviersymbooltje).
De kleurcode bruin staat voor meer dan alleen toeristische bestemmingen, het is eigenlijk de kleurcode voor alles wat minder relevant is (rivier- en streeknamen, bezienswaardigheden enz.).

In het verleden is het invoeren van groene wegwijzers op de snelwegen niet doorgegaan omdat dat te duur was. Nu is er kennelijk wel geld genoeg om een aantal doelen te "verbruinen". Dan was het zinvoller geweest om het beschikbare geld aan groene borden voor de snelweg uit te geven.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Wouter N14 » zo 18 jul 2010, 20:38

Voor sommige mensen wordt het nu misschien wel duidelijk hoe het knooppunt aan z'n naam is gekomen :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jul 2010, 23:17

Willem schreef:In het verleden is het invoeren van groene wegwijzers op de snelwegen niet doorgegaan omdat dat te duur was. Nu is er kennelijk wel geld genoeg om een aantal doelen te "verbruinen". Dan was het zinvoller geweest om het beschikbare geld aan groene borden voor de snelweg uit te geven.
Groen niet als snelwegkleur gebruiken heeft ook een andere reden: wit-op-blauw is net iets beter leesbaar dan wit-op-groen. Zeker voor de hoge snelheden die op de snelweg worden gereden is dat belangrijk.

Eerder stonden waterlopen in Nederland in blauw-op-wit. Dat vond ik eigenlijk prima.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Via » do 22 jul 2010, 11:58

Blauw-op-wit vond ik ook een fraaiere combinatie, maar deze bruine borden zijn ook wel geslaagd. Alleen het water klopt op het bovenstaande bord niet helemaal.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Mandelsoft » do 22 jul 2010, 12:05

^^^Als ik nog eens dat bord goed bekijk, had dat wel gemoeten; je ziet precies een lijn over de breedte van het bord lopen daar waar het watersymbool ophoud. Er lijkt een stuk ertussenuit zijn gehaald.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Pino » do 22 jul 2010, 15:29

Coen Tunnel schreef:
Willem schreef:In het verleden is het invoeren van groene wegwijzers op de snelwegen niet doorgegaan omdat dat te duur was. Nu is er kennelijk wel geld genoeg om een aantal doelen te "verbruinen". Dan was het zinvoller geweest om het beschikbare geld aan groene borden voor de snelweg uit te geven.
Groen niet als snelwegkleur gebruiken heeft ook een andere reden: wit-op-blauw is net iets beter leesbaar dan wit-op-groen. Zeker voor de hoge snelheden die op de snelweg worden gereden is dat belangrijk.
Dat laatste is indertijd bij mijn weten nooit als argument gebruikt. Wat misschien te maken had met het feit dat in de jaren '70, toen de test met groen werd uitgevoerd, nog geen Diamond Grade bestond. Pre-Diamond Grade was het verschil in leesbaarheid tussen blauwe borden en groene borden verwaarloosbaar. En hoe aantrekkelijk het ook klinkt, een keuze uit de jaren '70 om geld niet uit te geven mag 35 jaar na dato geen argument meer zijn voor een andere mogelijke kostenpost.

Maar ja, over wat voor kostenpost heb je nou? De wissel van blauwe waterloop-bordjes naar bruine waterloop-bordjes lijkt mij kostenneutraal, net zoals de voorafgaande wissel van witte waterloop-bordjes naar blauwe. In tegenstelling tot NBA of groene snelwegbewegwijzering is het puur een kwestie van reguliere vervanging van afgeschreven bordjes. Verder maakt de kleur me overigens weinig uit.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Peter » do 22 jul 2010, 16:11

Mandelsoft schreef:^^^Als ik nog eens dat bord goed bekijk, had dat wel gemoeten; je ziet precies een lijn over de breedte van het bord lopen daar waar het watersymbool ophoud. Er lijkt een stuk ertussenuit zijn gehaald.
Ik neem aan dat versie 1 een spelfout had. "Gouda" of "Gouw" of "Gauwe" of zo. Hebben ze dus 2/3 vervangen ipv geheel.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Willem » do 22 jul 2010, 21:37

Pino schreef: In tegenstelling tot NBA of groene snelwegbewegwijzering is het puur een kwestie van reguliere vervanging van afgeschreven bordjes.
De invoering van NBA was een mooie gelegenheid geweest, want de borden worden nu toch vernieuwd (pardon: vervangen als ze afgeschreven zijn). Dus wat je voor de bruine borden schrijft, gaat net zo goed op voor de borden langs de snelweg. Daar hoeft het net zo goed niet in een dag rond te zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Pino » do 22 jul 2010, 22:17

Wat bedoel je? Dat invoering van de NBA een mooie gelegenheid was geweest om alsnog de snelwegen van groene bewegwijzering te voorzien? Had gekund, maar met de huidige inzichten over leesbaarheid van kleurcombinaties (dat wil zeggen: de stand van zaken met Diamond Grade) zou invoering van groen als snelwegkleur niet tot de meest fantastische resultaten hebben geleid qua leesbaarheid. Je zou dan eerder blauw moeten handhaven op de snelweg en geel of groen moeten gaan gebruiken op het OWN. Maar ja, dat is nou net weer geen onderdeel van het NBA-proces...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Wouter N14 » do 22 jul 2010, 22:26

^^ Geel op het OWN had toch mooi gekund met de invoering van redesign :mrgreen:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Bruin bord bij Gouwe-aquaduct

Bericht door Wesso » ma 28 sep 2015, 18:24

*kuch*

Mijn geheugen heeft me niet in de steek gelaten: niet zo heel lang geleden werd het kruisen van de Gouwe in blauw-op-wit aangegeven. Best jammer dat men hier ooit van af gestapt is (en dat er zelfs een bruin bord is geplaatst).

Afbeelding
(Foto uit de RWS beeldbank)

Plaats reactie