[FOTO] Wegbeheer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[FOTO] Wegbeheer

Bericht door Palance » zo 16 jan 2011, 18:59

We kennen de wegbeheerders van het Rijk, de Provincie, de Gemeente en de Waterschappen. Ik wist niet dat het Ministerie van Defensie ook wegen in beheer had - buiten de kazernes en te terreinen wel te verstaan. Deze is genomen nabij Garderen.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door boe! » zo 16 jan 2011, 19:10

Het Zeisterspoor, Kolonel van Roijenweg, Laan Blussé van Oud Alblas en Zuiderweg (allen ten noorden van de Leusderheide) zijn ook allemaal in beheer van Defensie.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Willem » zo 16 jan 2011, 19:57

Zo zijn er wel meer kleine wegbeheerders te vinden. Vroeger stond er bij de ingangen van de universiteitswijk in Delft bordjes met "eigen terrein TU". Dat suggereert dat de wegen daar in beheer zijn bij de universiteit. Hetzelfde zal gelden voor de campus van de UT in Enschede.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Via » zo 16 jan 2011, 19:59

In Eindhoven ook het geval bij de TU. En in Oirschot heeft Defensie ook wel wat wegen in beheer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jan 2011, 21:08

In het Bankenbos bij Veenhuizen zijn ook de nodige fiets- en bospaden waar een bordje bij staat dat het terrein van het Ministerie van Justitie is. Er zullen ongetwijfeld ook wel verharde wegen bij zitten. Wellicht nog wel meer wegen in het gebied rond Veenhuizen, want pas sinds 1981 is Veenhuizen vrij toegankelijk en niet meer een gesloten dorp. Er zitten nog wel steeds meerdere strafinrichtingen (Esserheem, Norgerhaven en Bankenbosch). Er staan bordjes langs de wegen en de fietspaden, tenminste, die stonden er nog wel toen ik vroeger in Assen woonde en vaak een fietstochtje maakte. Langs de Bankenbosweg is in Streetview dit bord te zien, helaas is niet te lezen wat er op staat... Ik weet nog wel dat ik daar als jongen van een jaar of 9 voor het eerst kwam op de fiets, met mijn vader. Ik vond het reuze spannend, dat we op terrein waren dat eigenlijk bij de gevangenis hoorde. :)

Heeft Staatsbosbeheer misschien ook wegen in beheer? Sowieso zullen er de nodige bospaden en -lanen bij zitten, maar misschien ook fietspaden of verharde boswegen? Deze SBB-wegwijzer is wel een aanwijzing dat deze wegen (in dit geval in de boswachterij Gieten-Borger) in het beheer zijn van Staatsbosbeheer. En nog een voorbeeld: Hier is ook duidelijk te zien dat bij het SBB-bord het wegdek verandert. :!: Iets verderop zie je langs de geasfalteerde weg het bekende groene bordje staan dat bij elk terrein staat dat Staatbosbeheer beheert. En deze boswachterij is een groot gebied; de verharde weg, de Bosweg/Houtvester Jansenweg is een verbinding tussen Gasselte en Eexterhalte/Eext/Rolde. Hetzelfde zou kunnen gelden voor (een deel van) de Steenhopenweg tussen Drouwen en Papenvoort, het Drents Boomkroonpad ligt hier aan. In ieder geval, het lijkt mij heel aannemelijk dat Staatsbosbeheer dus ook wegen in beheer heeft.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Peter » ma 17 jan 2011, 11:18

SBB heeft redelijk wat wegen in boswachterijen in bezit, soms openbare geasfalteerde doorgaande wegen (ook voor auto's) zoals idd door de Boswachterij Gieten (langs het Boomkroonpad). Op de Veluwe zijn ook de nodige SBB wegen door het Nationaal Park, waavan sommigen gewoon door auto's gebruikt mogen worden. Er zullen weinig SBB wegen zijn die een bewegwijzerde doorgaande route zijn (voor auto's; niet voor fietsen natuurlijk) anders dan naar het park zelf.
Veel Waddeneilanden zijn ook voor een groot deel in bezit van SBB, vermoedelijk dus ook een deel van de wegen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jan 2011, 12:42

Hier staat een wegwijzertje naar Papenvoort, al is het daarmee nog lang geen doorgaande bewegwijzerde route. ;) Toch, de snelste routes van Gasselte naar Papenvoort en Eexterhalte en van Drouwen naar Papenvoort gaan over de wegen van SBB. Google Maps kwalificeert de Steenhopenweg van Drouwen naar Papenvoort zelfs als een gele, een doorgaande weg. Dat terwijl een deel van deze weg niet verhard is (of zijn het Drentse natuurkeien?). :lol:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Peter » ma 17 jan 2011, 16:44

Keien en zand met diepe kuilen inderdaad voor het middenstuk. Steenhopen eigenlijk ;) Hier begint het. Zonder 4WD niet berijdbaar....
http://maps.google.nl/maps?q=drouwen&oe ... 14248&z=16
Het wegwijzertje staat al in het bos. "Uitgang Papenvoort" had beter geweest voor wie was wezen zwemmen bij het Nije Hemelriek (oude zandwinplas met beperkte horeca)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jan 2011, 17:46

Het Nije Hemelriek ken ik, ik kwam er vroeger heel vaak. 8-)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door harry » ma 17 jan 2011, 18:10

Ik ook. Maar ik geloof dat het tegenwoordig Nije Hemelrijk heet. (Of "Neie"?)

EDIT: in mijn jeugd (jaren 60/70) heette het 't Neie Hemelriek. Later (jaren 80?) korte tijd hernoemd naar 't Neie Hemelrijk, maar tegenwoordig in correct Drentse spelling 't Nije Hemelriek geheten.
Laatst gewijzigd door harry op ma 17 jan 2011, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jan 2011, 18:13


Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Vinny » ma 17 jan 2011, 18:15

Coen Tunnel schreef:Hier staat een wegwijzertje naar Papenvoort, al is het daarmee nog lang geen doorgaande bewegwijzerde route. ;) Toch, de snelste routes van Gasselte naar Papenvoort en Eexterhalte en van Drouwen naar Papenvoort gaan over de wegen van SBB. Google Maps kwalificeert de Steenhopenweg van Drouwen naar Papenvoort zelfs als een gele, een doorgaande weg. Dat terwijl een deel van deze weg niet verhard is (of zijn het Drentse natuurkeien?). :lol:
off topic: Een weg kan best "geel" op Google Maps zijn terwijl de weg niet verhard is. In Nederland en Belgie lijkt me dat zeldzaam, maar in andere landen is het eerder regel dan uitzondering... :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Peter » ma 17 jan 2011, 20:18

Coen Tunnel schreef:Nee, 't Nije Hemelriek.
Je kan het een Leidschendammer niet kwalijk nemen dat hij geen noordelijke dialecten beheerst :dyn_hyp:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Sophie » ma 17 jan 2011, 20:37

Peter schreef:
Coen Tunnel schreef:Nee, 't Nije Hemelriek.
Je kan het een Leidschendammer niet kwalijk nemen dat hij geen noordelijke dialecten beheerst :dyn_hyp:
Komt die Leideschendammer niet uit Stad?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Peter » ma 17 jan 2011, 20:42

Ja. En daarom een klein plagerijtje richting spellingspurist Harko uut Grunn....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door harry » di 18 jan 2011, 10:35

^^ Helemaal geen kwestie van afkomst, kunnen spellen of dialect kennen. Alleen een kwestie van leeftijd. Zoals ik mezelf aanvulde:
harry schreef:in mijn jeugd (jaren 60/70) heette het 't Neie Hemelriek. Later (jaren 80?) korte tijd hernoemd naar 't Neie Hemelrijk, maar tegenwoordig in correct Drentse spelling 't Nije Hemelriek geheten.
Ik herinner me nog de verbazing (en ergernis) van mezelf en mijn familie toen er ineens Hemelrijk op de wegwijzers kwam te staan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Peter » di 18 jan 2011, 11:05

Denkbaar dat er een Hollander (in ruime zin) bij SBB of als pachter zat, die bang was dat "Riek" wellicht door toeristen geassocieerd zou worden met de boeren-riek (soort hooivork) of het werkwoord rieken (stinken). Een muffe plek dus, die je beter links kon laten liggen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door harry » di 18 jan 2011, 11:33

Of een Drent die al dat dialectgedoe maar onzin vond. Nij (of nei) kon nog net, want er was ook Gasselternijveen. Maar Hemelriek was toch wel erg "plat".
Dit was in de tijd dat de meeste mensen een dialect alleen geschikt vonden voor binnenshuis of als humor. Ook nu zijn er nog wel mensen die zo denken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jan 2011, 12:02

harry schreef:^^ Helemaal geen kwestie van afkomst, kunnen spellen of dialect kennen. Alleen een kwestie van leeftijd. Zoals ik mezelf aanvulde:
harry schreef:in mijn jeugd (jaren 60/70) heette het 't Neie Hemelriek. Later (jaren 80?) korte tijd hernoemd naar 't Neie Hemelrijk, maar tegenwoordig in correct Drentse spelling 't Nije Hemelriek geheten.
Inderdaad, ik kwam er al van jongs af aan, maar vanaf mijn jeugd (jaren '90) kan ik mij alleen de naam 't Nije Hemelriek herinneren.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] Wegbeheer

Bericht door Rene » di 18 jan 2011, 17:28

harry schreef:Dit was in de tijd dat de meeste mensen een dialect alleen geschikt vonden voor binnenshuis of als humor. Ook nu zijn er nog wel mensen die zo denken.
Inderdaad. "Streektalen" idem dito.

Plaats reactie