Meer (verdere) bestemmingen op verkeersborden

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 13 mar 2005, 20:16

Even een zijsprongetje, maar waarom doen we in Nederland de afstandsbewegwijzering voor een afslag i.p.v. erna zoals in andere landen? Dat lijkt me toch handiger voor de mensen die invoegen. Zelfs België heeft dat beter voor mekaar, ook al zetten ze die borden in de middenberm neer i.p.v. rechts.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 13 mar 2005, 20:22

Frits schreef:Even een zijsprongetje, maar waarom doen we in Nederland de afstandsbewegwijzering voor een afslag i.p.v. erna zoals in andere landen? Dat lijkt me toch handiger voor de mensen die invoegen.
Zie mijn eerdere post in deze discussie. Helemaal mee eens.

Voor de mensen die invoegen staan vóór de oprit (dus als je vanaf de secundaire weg de snelweg opgaat) op de richtingborden de afstanden aangegeven.

Verder hadden wij in Nederland altijd de "trailblazer", na de afslag een bordje met daarop alleen "A xx / E xx". Kon je zien dat je op de juiste weg zat (maar niet bevestigd zien of je op die weg ook de juiste kant op rijdt). Die borden zijn alleen aan het verdwijnen, nu de wegnummers op de hectometerpaaltjes staan verwerkt. Zie je niet alleen niet, of je wel de goede kant oprijdt op die weg, maar ook het E-nummer niet ...
(alsof je daarop zit te wachten)

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 13 mar 2005, 20:27

Je kunt het in Nederland op zich laten zoals het is en alleen afstandentableaux toevoegen na de afslagen en knooppunten met meerdere bestemmingen erop. Het mooiste is om dat, zoals Chrizz al aangaf te doen volgens het Duitse systeem met een streep tussen bestemmingen per weg.

Een andere mogelijkheid is om afstandentableaux om de zoveel (10 ofzo) kilometer te plaatsen. Bij de afslagen hou je dan gewoon eerstvolgende grote bestemming (dus toch Hoorn) en einddoel.
Rainier

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 13 mar 2005, 20:27

Even een zijsprongetje, maar waarom doen we in Nederland de afstandsbewegwijzering voor een afslag i.p.v. erna zoals in andere landen? Dat lijkt me toch handiger voor de mensen die invoegen.
Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit... Waarom niet:

1. Als je de snelweg oprijdt staat er een wegnummer en een aantal plaatsnamen op de bewegwijzering van het OWN.

2. Als je de verkeerde kant op bent gereden, dan kun je toch niets anders doen dan doorrijden en keren bij de eerstvolgende afrit.

Ofwel: voor bovengenoemde kwesties maakt het in principe niets uit waar nou de "rechtdoor" bestmmingen staan.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 13 mar 2005, 20:28

Chrizz schreef:Wat mij betreft doen we het volgende: 1 bord met de naam van de afslag 1000m, dan een bord met de afslag, en de steden bij die afslag 500m, met een pijl bovenaan naar de naam van de volgende afslag+control city. Dan alleen de afslagen.
Zeg maar het Duitse systeem, maar dan met een control city op het 500 meter bord :-)

't Heeft niet mijn voorkeur. Aan een 1000 m-bord, Duitse stijl, heb je naar mijn mening niets. Óf je geeft meteen alle bestemmingen weg zonder gegevens over de doorgaande weg, óf je geeft alleen de naam afslag, maar dan ook meteen informatie over de doorgaande weg - heb je meteen alles op een rijtje.

Ik zie dan juist weer weinig in één bord (op 500 m of waar dan ook) met met álle gegevens: bestemmingen afslag, doorgaande route.

Kortom, de informatie wordt naar mijn mening in Duitsland (en in jouw voorstel) onjuist gedoseerd: te weinig op het 1000 m-bord; teveel op het 500m-bord. Dat kun je beter uitwerken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mar 2005, 20:35

De ene helft op t eerste bord, de andere helft op het 2e bord? :PP:
Overigens heeft het toch wel nut, want in routebeschrijvingen en verkeersinfo wordt vaak alleen de naam van de afslag vermeld, omdat er meerdere afslagen kunnen zijn met dezelfde namen op de borden (gedeeltelijk). die rare afstanden 1200m en 600m in Nederland vind ik ook maar apart. Gewoon niet logisch, maarja daar hebben ze voor gekozen...

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 13 mar 2005, 20:39

Ik sluit mij voor 100% bij Chrizz aan. :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 13 mar 2005, 20:47

die rare afstanden 1200m en 600m in Nederland vind ik ook maar apart.
Omdat er over nagedacht is! Het is de meest ideale afstand voor het Nederlandse wegennet met een Vmax van 120 km/u.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mar 2005, 20:48

Het zal wel... ik weet daar weinig van, maar andere landen hebben dus geen optimale borden???

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 13 mar 2005, 20:55

Zat ik op te wachten. Maar de ANWB vindt dus van niet. In de kampioen stond een aantal jaar geleden bij de beantwoording van een briefschrijver over dezelfde kwestie waarom we niet gewoon de Belgen kopieërden met een 1500 meter en 800 meter aanduiding. Het antwoord was dat in Nederland de bewegwijzering op resp. 1200 en 600 meter 'beter overkwam' op de automobilist, temeer er vaak niet eens 1200 tussen de oprit van de ene aansluiting en de afrit van de andere inzit. Bovendien had de ANWB gewoon het beste systeem ter wereld (vrije interpretatie van het antwoord.)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 13 mar 2005, 21:00

Vinny schreef:
die rare afstanden 1200m en 600m in Nederland vind ik ook maar apart.
Omdat er over nagedacht is! Het is de meest ideale afstand voor het Nederlandse wegennet met een Vmax van 120 km/u.
Tuurlijk.

Toen het systeem eind jaren '60 werd ingevoerd hadden we in Nederland nog geen maximumsnelheid op de autosnelwegen. In de jaren '70 is het overal gestandaardiseerd uitgebouwd. Toen was de maximumsnelheid 100 km/h...

Overigens is er in heel veel buitenlanden ook heel erg goed over nagedacht. Zij komen bijna allemaal tot een stramien waarbij 500 m en 1 km gebruikelijk zijn. Maar ja, wij Nederlanders denken nu eenmaal superieur, toch ? Of toch niet ? :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 14 mar 2005, 10:07

Nederlanders zijn toch superieur :schijnheilig:

Maar alle gekheid op een stokje, dat was min of meer wat de ANWB zelf beweert over de bewegwijzering..
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 14 mar 2005, 14:55

René schreef:Het feit dat Den Helder bij de afrit Den oever genoemd wordt op de A7 vind ik al meer dan genoeg eer voor een plaats waar *niets* gebeurt.
René, heb je je eigen forumregels gelezen?
Het (potentieel) beledigen van 60000 Nederlanders lijkt me niet helemaal on-topic op een autsnelwegen-forum.

Evenmin als dit bericht trouwens. Laat ik dan nog even mijn mening toevoegen over het onderwerp zelf: ik vind Den Helder een prima naam om op wegwijzers aan te geven. De meeste Nederlanders weten waar het ligt, en het is een duidelijke "eindbestemming". Ook Lauwersoog heeft bijvoorbeeld deze functie op de Groningse en Friese provinciale wegen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 14 mar 2005, 15:36

Het wel noemen van Den Helder ten koste van een ander, belangrijker Noord-Hollands doel is een beledinging voor alle Noord-Hollanders die niet in Den Helder wonen, Harry... ;)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 14 mar 2005, 15:53

René schreef:Het wel noemen van Den Helder ten koste van een ander, belangrijker Noord-Hollands doel is een beledinging voor alle Noord-Hollanders die niet in Den Helder wonen, Harry... ;)
Ach, ik denk dat die mensen zo blij zijn dat ze zelf niet in Den Helder wonen, dat ze dit nadeeltje wel voor lief nemen. :)

Plaats reactie