Friesland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Friesland

Bericht door Vinny » zo 13 mar 2005, 18:52

Ja ja een weekendje Fryslân gedaan. Een aantal opvallende zaken:

- Veel zone 70 borden binnen de bebouwde kom :?:
- Er bestaan hectometerpaaltjes, geïntegreerd met de reflectorpaaltjes. De afstandsindicatie is alleen nauwelijks te lezen. Tevens wordt bij x,0 gewoon alleen de hectometering gegeven dus geen wegnummer of provincielogo.
- Balk: Sneek staat in zwart-op-wit aangegeven in het dorpscentrum. Ik neem aan dat dat een foutje is. Het hoort rood-op-wit te staan denk ik, omdat de aangegeven route doodloopt op een fietspad.
- Wegwijzers staan allemaal in het Nederlands, bebouwde kom bordjes zijn tweetalig en gemeentenamen allemaal in het Fries aangegeven. Op het busstation van Lemmer worden mededelingen van de busmaatschappij ALLEEN in het Fries aagegeven :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 13 mar 2005, 18:59

Hmm, wat raar dat het alleen in het Fries is aangegeven. Ik vind het nogal arrogant overkomen dat het voor een buitenstaander dan niet te begrijpen is. :(

Ook al vreemd is het dat er totaal geen wegbeheerders of wegnummers staan aangegeven op hectometerpaaltjes. Maar dat zal nog wel komen.

Geen foto's gemaakt? ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Friesland

Bericht door Rene » zo 13 mar 2005, 19:00

Vinny schreef:Wegwijzers staan allemaal in het Nederlands, bebouwde kom bordjes zijn tweetalig en gemeentenamen allemaal in het Fries aangegeven.
De plaatsen in de officieel Friestalige gemeenten staan in het Fries aangegeven op de wegwijzers, en de officieel Nederlandstalige gemeenten in het Nederlands. Om het helder te houden... :roll:

Dus: Leeuwarden (Ljouwert), Joure (De Jouwer), Sneek (Snits), Heerenveen (It Hearrenfean) of Oudehaske (Aldehaske); maar tezelfdertijd Grou (Grouw), Burgum (Bergum), Aldeboarn (Oldeboorn) Reduzum (Roordahuizum), Easterlittens (Oosterlittens) of Hurdegaryp (Hardegarijp) :roll: :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mar 2005, 19:03

Kheb t zowieso niet op de friese taal als hoofdtaal op bewegwijzering. Hoeveel Nederlanders spreken er nou Fries? 500.000 en dat op 16.000.000 das dus 1/32 inwoners. Ik heb overigens niet tegen friezen hoor. Maar tis net of ze niet bij Nederland willen horen, terwijl ze in feite afhankelijk zijn van de rest van Nederland. (subsidies). Ook is daar de hoogste werkloosheid van Nederland meen ik ergens gelezen te hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 13 mar 2005, 19:20

Dus: Leeuwarden (Ljouwert), Joure (De Jouwer), Sneek (Snits), Heerenveen (It Hearrenfean) of Oudehaske (Aldehaske); maar tezelfdertijd Grou (Grouw), Burgum (Bergum), Aldeboarn (Oldeboorn) Reduzum (Roordahuizum), Easterlittens (Oosterlittens) of Hurdegaryp (Hardegarijp)
Hier zie ik het probleem dus écht niet van in. Ik zou niet eens weten of Burgum de Friese versie is of de Nederlandse. In de regio waar ik was (Balk) stonden de Friese namen boven op de bebouwde kom borden (Waldsein inplaats van Woudsend) maar stond Woudsend gewoon op de ANWB borden. Straatnamen waren in de hele regio wel weer alleen Fries. In Sneek verstond ik de mensen in de winkel ook niet overigens als ze met elkaar praatten. Gelukkig bleken ze ook gewoon ABN te kunnen ;) (weer niet in de disco waar ik gisteravond was).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 13 mar 2005, 19:32

Vinny schreef:Hier zie ik het probleem dus écht niet van in. Ik zou niet eens weten of Burgum de Friese versie is of de Nederlandse. In de regio waar ik was (Balk) stonden de Friese namen boven op de bebouwde kom borden (Waldsein inplaats van Woudsend) maar stond Woudsend gewoon op de ANWB borden. Straatnamen waren in de hele regio wel weer alleen Fries.
Het is gewoonweg niet consequent. Je moet besluiten om overal Fries toe te passen of overal Nederlands.
Hoe zou jij het vinden als in het Sorbenland de ene plaats in het Sorbisch en de andere in het Duits zou zijn aangegeven ? Of als in de Elzas de ene gemeente kiest voor alle plaatsen in het Elsässisch (Duits) en de andere voor het Frans ?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 13 mar 2005, 19:39

Of als in de Elzas de ene gemeente kiest voor alle plaatsen in het Elsässisch (Duits) en de andere voor het Frans ?
Ik vind het prima. Maar dan moeten ze consequent zijn en dus de voorkeursnaam absolute prioriteit geven en op alle kaarten en wegwijzers als zodanig aangeven.
Tenslotte is de 'Nederlandse' versie van een plaatsnaam al net zo ondoorgrondelijk als het Friese orgineel. Ik ga me toch ook niet druk maken of 's Gravenvoeren nou comte-le-Fouron is of niet? Als het maar consequent op de wegwijzers staat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 13 mar 2005, 19:40

Van mij mag Nieuweschans zich best Neuschanz noemen ;)
Tenslotte wordt Siebengewalt ook geen Zevenwouden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 13 mar 2005, 19:46

Ach ja, nou nog bij wegnummering wat meer pragmatisme. Geef de wegbeheerders alle vrijheid, en zeur niet over systeemzaken. Als de kaart maar klopt met de borden op de weg, dan is het goed. Dan hoeven we tenminste ook niet steeds te parten over hernummeringen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 13 mar 2005, 19:58

@ René: ik zal in de desbetreffende draad nog wat schrijven over mijn visie t.a.v. wegnummering. Nu ga ik eerst eten (want dat heb ik nog niet gedaan en de hele dag leven op een broodje hagelslag bij het 'ontbijt' is ook zo mager...).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 13 mar 2005, 21:55

Ah.In 1 woord belachelijk dat friese gedoe.Het is toch beter 1 grote taal te hebben dan 25 verschillende dialecten!We hebben net een eenheidstaal ontwikkeld en nu gaan we weer naar de middeleeuwen waar iedere streek zijn eigen taal spreekt.
Waarom dat eigelijk nog bij Nederland zit vraag ik me af.Het is bij jullie al even erg als hier in België.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 13 mar 2005, 23:06

ach kijk, ik vind het wel wat hebben, zo'n tweede taal in Nederland.

De Friezen zijn heel lang een eigen volk geweest, dus ook een eigen taal, die duidelijk anders is dan Nederlands (Fries lijkt zelfs eerder op Engels). Ik weet de precieze redenen niet, maar kennelijk is er ooit (lang geleden) besloten dat de Friese taal een officiële taal is. Zo staat er zelfs in de Algemene Wet Bestuursrecht dat er in het Fries gesproken mag worden op vergaderingen (dit moet ook in het Fries genotuleerd worden!!) en dat bezwaarschriften etc. in het Fries mogen worden ingediend. (op verzoek moet wel Nederlands worden gesproken) Dit geldt echter alleen in de provincie Friesland...

Of het irritant is? Neuh, iedere Fries spreekt ook Nederlands, bovendien is wat folklore en traditie helemaal niet zo verkeerd in een tijd waarin in ieder stadscentrum dezelfde winkelketens staan, waar auto's vrijwel precies hetzelfde zijn (m.u.v. de buitenkant) en waarin iedereen dezelfde Ikea meubeltjes in huis heeft staan.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 14 mar 2005, 11:15

Bart schreef:De Friezen zijn heel lang een eigen volk geweest, dus ook een eigen taal, die duidelijk anders is dan Nederlands (Fries lijkt zelfs eerder op Engels).
Onzin. Fries heeft een paar historische woordjes die aan het rijke eigen verleden herinneren, maar voor de verderest is het onder invloed van het ABN feitelijk verworden tot een zeer zwaar dialect. Grammaticale verschillen met het Nederlands zijn minimaal. Leren verstaan en lezen is voor een Nederlander van niet-Friese komaf al helemaal geen probleem, zelfs als die persoon absoluut geen talenknobbel heeft (zoals ondergetekende).
Je moet er alleen wat moeite voor willen doen.

Plaats reactie