Uit een oude doos...

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Jackbauer1350 » zo 31 jan 2016, 10:59

De Stationsstraat in Bunnik herken ik met dat kerkje. Die kruising met verkeerslichten is er nog maar geen voorwegwijzer meer. Alleen een handwegwijzer op de kruising zelf. De weg is in de loopt der tijd ook heringericht.
Verder weer een stuk lijnverlichting aan de wiki kunnnen toevoegen. Nooit geweten dat het ook op de A2 stond bij Oudenrijn. Aan de ene kant opzich nog wel te bedenken omdat het op de A12 daar ook gestaan heeft. Vraag is alleen nu van waar tot waar precies het op de A2 stond.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Kaaiman » zo 31 jan 2016, 11:23

Schitterend document! :worship:

Opvallend is dat er qua consistentie in ontwerp in al die jaren eigenlijk geen vooruitgang is geboekt. :nahzeg:

1970: bijzondere locaties op uiteenlopende manieren aangegeven, allerhande pijlsoorten, inconsistent kleurgebruik, oud lettertype, Ee/Cc en lettertype Ovink door elkaar...
2016: bijzondere locaties op uiteenlopende manieren aangegeven, allerhande pijlsoorten, inconsistent kleurgebruik, Ee/Dd/Cc en Uu door elkaar...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Pino » zo 31 jan 2016, 12:01

^^ Tja. Toch is er in de lay-out wel wat vooruitgang geboekt. Wat mij wel triggert is het onderbord op pagina 20, en de suggestie dat hier bewust werd gescheiden, in de zin dat de toeristische bewegwijzering op deze manier mocht meeliften met de hoofdbewegwijzering. Was dat daadwerkelijk hoe men er eind jaren '60 over dacht? Je ziet dat meeliften ook in de (als experimenteel gepresenteerde) symbooltjes voor voorzieningen aan de afrit. Uiteindelijk zijn we met dit soort doelen gegaan van "meeliften onderop" naar regulier afritdoel en pas sinds NBA weer terug naar separate bermbordjes - de bekende serviceborden. Met wijsheid achteraf heeft men in de jaren '60 een verkeerd experiment gehouden, waarna het ruim veertig jaar heeft geduurd voordat het wiel opnieuw was uitgevonden.

Als ik de experimentele groene borden zo zie, vind ik dat geen heel fraaie groentint werd gebruikt. Lijkt nauwelijks te onderscheiden, en misschien niet zo heel raar dat men dan ook nog eens meende het woord autoweg te moeten toevoegen. Wel leuk foto's van het experiment eens te zien uit een andere plaats dan Amstelveen. Wat betreft de "beruchte" wijkbordjes van Delft: als kleine bordjes aan palen een heel stuk beter te behappen dan datgene waar men later de blauwe borden mee volplempte. Maar dat is misschien een herhaling van een thema: sinds de jaren '60 heeft de ANWB de Nederlandse borden voller en voller gemaakt, en die schade zijn we nu zo'n beetje aan het opruimen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door marcel » zo 31 jan 2016, 13:17

RSK schreef:Welke ontzettende Hollandse boer heeft die teksten naar het Frans vertaald zeg?!
Het Frans was mij niet zo opgevallen, maar in het Duits zag ik wel wat rare dingen (hoewel het niet slecht is).
Grappig dat ik de foto op blz 29 herkende, maar dat er toch iets niet leek te kloppen. De bomen in de achtergrond staan waar nu de straat Vredebest ligt, naar het station. De panden ter linkerzijde daarvan zijn inmiddels gesloopt, op de hoek is een kantoor van ABN AMRO verrezen waar mijn vader nog een jaar of vijf gewerkt heeft.
Ik kwam daar als kind ook weleens, ook omdat mijn vader in Gouda werkte, maar ik had dit niet herkend. Ik zie wel dat het sindsdien nogal veranderd is.
Het mes is hier wel behoorlijk in de doelen gegaan. Waddinxveen, Reeuwijk, Bodegraven, Amsterdam en 'Autoweg' zijn verdwenen. Tegenwoordig staan alhier het Groene Hart Ziekenhuis en Rotterdam, Den Haag en Utrecht alsmede de P+R verwezen.
Ik wist niet dat hier ooit autoweg stond, en helemaal niet in groen ...
Ook opvallend: N93 in wit op rood (blz. 12), ik kende zulke nummers alleen in wit op blauw.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door mavas » zo 31 jan 2016, 13:34

^^ Is dat niet omdat naar een N-nummer in wit-op-blauw werd verwezen en als je er eenmaal op reed, het nummer gewoon in (rood)bruine achtergrond werd gezet?

Prachtig document! De scheiding van centrum met de andere 2 doelen door middel van een horizontale lijn vind ik ook leuk, die had ik nog niet eerder gezien.
En nu ook een verklaring waarom Amsterdam in het oranje werd aangegeven :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uit een oude doos...

Bericht door waldo79 » zo 31 jan 2016, 17:30

Prachtig :)<>:

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Afrit13 » zo 31 jan 2016, 19:16

Mooie foto's, toevallig ook in- en rondom mijn woongebied. :D

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door harry » ma 01 feb 2016, 22:05

mavas schreef:Is dat niet omdat naar een N-nummer in wit-op-blauw werd verwezen en als je er eenmaal op reed, het nummer gewoon in (rood)bruine achtergrond werd gezet?
Dat gold in ieder geval niet voor de N-wegen in het Noorden van het land, zoals de N89. (Maar die waren toen meestal nog geen autosnelweg.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Willem » di 02 feb 2016, 16:54

Jackbauer1350 schreef:De Stationsstraat in Bunnik herken ik met dat kerkje. Die kruising met verkeerslichten is er nog maar geen voorwegwijzer meer. Alleen een handwegwijzer op de kruising zelf. De weg is in de loopt der tijd ook heringericht.
De verwijzing naar De Bilt daar is wel een aparte.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Jackbauer1350 » di 02 feb 2016, 22:24

^^ Bedenk wel dat de A27 en de A28 bij Utrecht in 1970 nog niet bestonden.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Widejo » vr 08 apr 2016, 10:13

Ik vind het 'Hoge Veluwe' in blauw op wit wel een interessante. Dat zou hedendaags niet misstaan om grote toeristische bestemmingen te bewegwijzeren.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Willem » vr 08 apr 2016, 15:44

Heden ten dage hebben we wel de bruine achtergrond om dat soort belangrijke toeristische bestemmingen aan te geven.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Uit een oude doos...

Bericht door nickdh » zo 27 nov 2016, 8:15

Deze kwam ik tegen op de site van de anwb. De doelen naar links zijn de Beneluxtunnel en Rotterdam. Ik zou alleen niet weten waar de foto gemaakt zou moeten zijn, hoewel de enige echte opties Schiedam en het oude dorpje Kethel zijn.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Pino » zo 27 nov 2016, 8:36

U gaat niet door voor de koelkast. Dit is Vlaardinger Ambacht. 8-)

Je kijkt vanaf de afrit Vlaardingen op de A20 de Burgemeester Verkadesingel op. Tot in de jaren '80 was dit de bewegwijzerde route richting Vlaardingen-Centrum. Verkadesingel / Knottenbeltsingel / Binnensingel af tot aan Verploegh Chasséplein, en dan rechtsaf de Schiedamseweg op. Tegenwoordig zou je hier rechtsaf gaan richting Centrum: Burgemeester Heusdenslaan en dan de Burgemeester Pruissingel. Maar die route met brug over de Vlaardinger Vaart is pas begin jaren '80 aangelegd.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Naturist » zo 27 nov 2016, 10:41

^^ Hier dus. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Wesso » zo 27 nov 2016, 11:45

Die nostalgische lampenkappen hebben volgens mij ook in Delft gehangen, waar ze later zijn vervangen door de kwikbollen (bij René wel bekend).

@nickdh: is er ook een grotere versie van de foto?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Willem » zo 27 nov 2016, 12:11

Die lampenkappen hebben inderdaad in Delft gehangen en als je met de trein langs het DSM-terrein rijdt zie je er geloof ik nog een paar hangen (dat is natuurlijk geen terrein van de gemeente).
Kwikbollen hebben in Delft nooit gehangen, maar wel in Pijnacker.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Wesso » zo 27 nov 2016, 15:44

^^ Inderdaad, hier te zien vanaf de overweg 't Haantje :)

Bij nader onderzoek in een crappy beeldbank blijken de lampenkappen vervangen te zijn door VIGH- (zoals in Nootdorp) en AEG-armaturen. In 1982 stonden de lampenkappen nog in het straatbeeld tussen de AEG-koffers...

Afbeelding
(Rotterdamseweg)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Pino » zo 27 nov 2016, 15:50

Naturist schreef:^^ Hier dus. ;)
Inderdaad. Waarbij je dus aardig kunt zien dat de Burgemeester Heusdenslaan, die parallel aan de A20 loopt en op Streetview het kruispunt in de achtergrond is, er op deze foto nog niet lag. In zoverre klopte mijn eerdere opmerking dat je "hier" tegenwoordig rechts zou gaan dus ook niet, want "hier" rechtsaf is de afrit Vlaardingen vanuit Maassluis oftewel spookrijdend de A20 op ...

De Burgemeester Heusdenslaan is pas in de jaren '70 aangelegd. Het gedeelte ten oosten van dit punt verschijnt in 1976 voor het eerst op de topografische kaart, het gedeelte ten westen van dit punt pas in 1982. Linksaf op de oude foto ga je dus direct de A20 op, alleen deze foto is kennelijk ouder dan dat wegnummer ...

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Uit een oude doos...

Bericht door MaartenE » ma 28 nov 2016, 2:38

Afbeelding
Ik zit mij af te vragen waar in Eindhoven dit is, iemand die het weet? (Als het Eindhoven is, maar daar ben ik vrijwel zeker van.)
Ik vermoed of op de rondweg (Ring), of de Boschdijk, maar zeker weten doe ik het niet, ga er even vanuit dat de foto tussen 1965 en 1970 is gemaakt.
Het lijkt alsof de straat waar het gefotografeerd is de Boschdijk is, is het pand in aanbouw op de achtergrond misschien het oude hoofdkantoor van Philips?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Egbert » ma 28 nov 2016, 7:13

Dat lijkt wel een beetje op het Philips hoofdkantoor ja. Dan moet dit de kruising Boschdijk/Frankrijkstraat zijn, waar nu het verkeersplein in de Boschdijk/Marconilaan/Kronehoeflaan ligt, anders zijn die wegwijzers niet logisch.
Het huidige verkeersplein was vroeger een schuine kruising met de Frankrijkstraat, wat de weg naar Son was.

Ook mooi is dat kleine wegwijzertje naar de E9. :D

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door captain007 » ma 28 nov 2016, 7:21

Het oude hoofdkantoor is inderdaad goed te herkennen. Een van de weinige hoogbouw in die hoek van de stad. Dat plein met de ring is ook flink veranderd in de loop der tijd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Rene » ma 28 nov 2016, 10:17

Ook opvallend op die foto: de voetgangersoversteeklichten, en het feit dat een VRI-armatuur aan een lichtmast is bevestigd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Uit een oude doos...

Bericht door nickdh » ma 28 nov 2016, 11:40

Ik zit meer aan hier te denken.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Naturist » ma 28 nov 2016, 11:52

Daar heb ik ook gekeken, maar het profiel van de huizen aan de overkant heeft toch meer weg van de kruising in de buurt van de Frankrijkstraat. Daarnaast heb ik de afstanden op de wegwijzer gemeten op basis van wandelen en dan klopt dat met zowel Son als Best.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Egbert » ma 28 nov 2016, 12:17

En er stonden geen woningen bij de Pieter Zeemanstraat. Kijk op die plaats eens in de history van streetview, daar is een paar jaar geleden een andere kantoortoren gesloopt.
Volgens mij zie je de rechte dakkapellen van de huisnummers Boschdijk tot 357. Plus dat die wegwijzer dan op een heel vreemd punt staat.

En realiseer je ook dat dit waarschijnlijk met een telelens is genomen, of iig met een 50mm camera en streetview wordt met een camera met een veel kortere brandpuntsafstand opgenomen.

Foto van dat punt vanuit een ander perspectief:
Afbeelding

Laat je niet verrassen door die kerk die niet over het hoofd te zien is, daar wordt net langs af gefotografeerd. De auto's die rechts geparkeerd staan staan op het plein bij de kerk. Het huis wat je daarachter ziet heeft twee karakteristieke dubbele donkere baksteenstrepen, die zie je ook terug in het huis achter de kerk. Let ook op het kleine dakkapelletje op dat huis.
De kerk is in 1996 gesloopt.
Laatst gewijzigd door Egbert op ma 28 nov 2016, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Naturist » ma 28 nov 2016, 12:25

Precies dat huis met die schoorsteen op de hoek zie je op de oude foto. :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Willem » ma 28 nov 2016, 18:40

Wesso schreef:(Rotterdamseweg)
Inmiddels is daar wel het nodige veranderd:

https://www.google.nl/maps/@52.0024988, ... 312!8i6656

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Uit een oude doos...

Bericht door nickdh » wo 30 nov 2016, 20:55

Elten, langs de Streuffstraße oftewel het straatje achter de kerk langs. Voor de mensen die het niet weten- Elten was van 1949 tot 1963 een Nederlands dorp, doordat de Duitsers als gevolg van de oorlog het dorp aan Nederland hadden gegeven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Vahalis » wo 30 nov 2016, 21:51

^^ zeg maar gewoon geannexeerd door Nederland.

Plaats reactie