Uit een oude doos...

Moderator: Moderatoren

Dennal
stadsweg
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Dennal » wo 25 sep 2019, 20:43

Seat Ibiza schreef:
wo 25 sep 2019, 13:36
Dennal schreef:
wo 25 sep 2019, 10:51
Wat beelden uit het Stadsjournaal Eindhoven (tussen 1985 - 1990).

Spoorlijn 18 Winterslag <-> Eindhoven (in de volksmond "Bels lijntje") over de A2 bij Waalre.
Afbeelding
Ik vermoedde dat je dit viaduct bedoelde, ter hoogte van Heeze. Maar dat ziet er anders uit...

Wikipedia meldt dat eind jaren '50 het tracé van Valkenswaard naar Eindhoven verlegd is. Het oude tracé lijkt ook onder de A2/A67 door te hebben gelopen. De laatste trein op het verlegde tracé zou in 1973 hebben gereden. Tot 1985 lag er nog wel spoor.

Vraag is dus: waar en wanneer is jouw foto gemaakt en als het het viaduct in het nieuwe tracé is, waarom ziet dat er tegenwoordig dan anders uit?
Screenshot komt uit 1985, in de link dan ook de laatste bewegende beelden van dit traject.
https://youtu.be/SyKuegdh9cY?t=1273
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » wo 25 sep 2019, 21:17

Huidige locatie: https://goo.gl/maps/gq7BgJQbmm2LMZus7
De spoorbrug lag ten hoogte van het bewegwijzeringsbord.

BHJ
stadsweg

Bericht door BHJ » wo 09 okt 2019, 17:06

Niet helemaal een BWW-foto, maar vermoedelijk wel gebaseerd op een foto. Uit een lokaal blaadje over de bevrijding:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Vermoedelijke locatie
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 12 okt 2019, 21:36

Trouw had vandaag bij een artikel over autoloze zondagen een mooie foto uit 1973:
https://www.trouw.nl/politiek/christenu ... ~b5a11087/

Waar zal die genomen zijn?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 12 okt 2019, 21:57

In ieder geval net voor of net na de IJtunnel. Ondanks de verwijzing naar Amsterdam-Noord vermoed ik dat dit al in Noord is. Misschien bij de Van Hasseltweg ter hoogte van de Nieuwe Leeuwarderweg?

Rein
2x2 autosnelweg

Bericht door Rein » za 12 okt 2019, 22:42

Ik denk ook ergens in die hoek. Helaas komt het kruispuntnummer (903X) niet (meer) in de kruispuntendatabase voor. Anders kon de locatie heel nauwkeurig worden bepaald.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 okt 2019, 1:02

Willem schreef:
za 12 okt 2019, 21:57
In ieder geval net voor of net na de IJtunnel. Ondanks de verwijzing naar Amsterdam-Noord vermoed ik dat dit al in Noord is. Misschien bij de Van Hasseltweg ter hoogte van de Nieuwe Leeuwarderweg?
Ik zit met het gebouw op de achtergrond. Dat kan ik daar, ook met oud kaartmateriaal bij de hand, daar niet plaatsen. Het gebouw lijkt vrij nieuw te zijn voor die tijd (jaren 50-60-70).

Ik twijfel of dit bij een toerit is. Er is geen snelweg te zien, en ook geen afrit aan de andere kant. Het kan ook bij een kruispunt zijn. Als het al wel een toerit is, moet het bij een weg met een verdiepte/diepere ligging te zijn. De vangrail oogt nog erg nieuw (maar goed, de IJtunnel en de Nieuwe Leeuwarderweg waren destijds ook niet zo oud). De Einsteinweg (A10-west) was destijds al grotendeels klaar. Al had je dan misschien ook Haarlem als doel verwacht, maar wellicht deed men destijds niet aan zo'n hoek-om-doel op de wegwijzers. En door de bomen op de achtergrond, die redelijk hoog zijn, lijkt het alsof de weg er al een tijdje ligt. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het de Einsteinweg is. Het is niet bij de S106 (uitgesloten door de foto op de Wegenwiki) en ook niet bij de S107 (vanaf daar lag er nog geen weg naar het noorden in 1973). Bij de andere aansluitingen was destijds al zoveel meer bebouwing dat ik dat ook niet realistisch acht.

Ik heb nog een ANWB-atlas met de kruispuntnummers op de kaarten (1:100.000), maar door de schaal staan daar natuurlijk niet alle kruispuntnummers op. Kruispunt 9036 heb ik niet kunnen vinden. De aansluiting met de Van Hasseltweg heeft daar al nummer 9426, dat nummer wordt daar nu nog steeds gebruikt, dus dat is 'm ook niet. Ik zie eigenlijk geen verder aanknopingspunt om het bij de Einsteinweg of de Nieuwe Leeuwarderweg te zoeken.

Het is gezien de bewegwijzering wel een doorgaande route, dus dan denk ik aan die andere oeververbinding: de Schellingwouderbrug.

Ik heb de 903x-kruispuntnummers ook doorgekeken. Vaak zijn kruispuntnummers niet opeenlopend, maar soms liggen ze wel bij elkaar in de buurt. Ik vond uit dat kruispunt 9038 het kruispunt tussen de IJdoornlaan en Beemsterstraat in Amsterdam was.

Ik heb wat verder rondgekeken en het ooit belangrijke kruispunt tussen de Zuiderzeeweg (komende vanaf de Schellingwouderbrug) en de IJdoornlaan heeft tegenwoordig het hoge kruispuntnummer 18246. Was dit wellicht vroeger kruispunt 9036? Het gebouw op de achtergrond zou dan het huis aan de Gooilustlaan 30 kunnen zijn (in Google Streetview alleen vanaf de zijkant zichtbaar): https://www.google.nl/maps/@52.3890977, ... 312!8i6656

Met wat googlen is wel een foto van (een deel) van de zijkant van de woning te vinden:

Afbeelding

Deze woning komt volgens de BAG-viewer van het Kadaster uit 1964. Dat verklaart ook de nog relatief lage bomen, die waren nog geen tien jaar oud ten tijde van deze foto. Dit was ook de weg naar Amsterdam-Noord, dat toen in aanbouw was. Rechtdoor ging naar de oude kern van Nieuwendam. De IJdoornlaan was vanaf de Schellingwouderbrug de doorgaande route naar de Nieuwe Leeuwarderweg. Ik ben niet 100% zeker maar ik zie in ieder geval wel een behoorlijke gelijkenis.

Hier de situatie van destijds, met de IJdoornlaan naar het noorden/noordwesten en de Zuiderzeeweg naar het zuidoosten:

Afbeelding

Wat denken jullie?

Rein
2x2 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 13 okt 2019, 11:02

Goeie speurtocht Coentunnel! Ik denk dat je gelijk hebt.

Ik heb even gekeken in de Beeldbank van het Amsterdamse stadsarchief en een luchtfoto van die kruising uit denk ik 1973 lijkt jouw vermoeden te bevestigen. Precies op die hoek staat ook een handwegwijzer en het kan bijna niet anders of dat is de handwegwijzer die op de foto in Trouw staat.

Hierbij in de rechteronderhoek de kruising vanaf het zuiden gezien.

Afbeelding

En hier een uitsnede van deze foto met duidelijk de handwegwijzer (van achteren te zien).

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door Mark » zo 13 okt 2019, 12:14

^^ Op de eerste foto van Rein, lijkt daar nu een aanzet gegeven voor een trompetaansluiting?
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

Rein
2x2 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 13 okt 2019, 12:20

Er zijn daar verschillende plannen geweest denk ik.

Op de kaart die Jackbauer een tijdje geleden postte is er een soort verkeersplein ingetekend en liep de Zuiderzeeweg door richting Waterland.

Afbeelding

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » zo 13 okt 2019, 13:33

Grappig, toen ik de foto zag moest ik ook gelijk aan de Schellingwouderbrug denken. Deze weg had vroeger wel autoweg-status. Dat verklaart misschien waarom de foto zo bijzonder was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x2 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 13 okt 2019, 13:41

^^ Als je het daar toch over hebt: bijgaand twee foto's uit het Amsterdamse stadsarchief van de kruising van de Zuiderzeeweg met de Liergouw net ten noorden van de Schellingwouderbrug. Deze foto's zijn gemaakt in 1981.

Afbeelding

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 13 okt 2019, 14:27

Rein schreef:
zo 13 okt 2019, 12:20
Er zijn daar verschillende plannen geweest denk ik.

Op de kaart die Jackbauer een tijdje geleden postte is er een soort verkeersplein ingetekend en liep de Zuiderzeeweg door richting Waterland.
Op de topografische kaarten uit de jaren '70 en '80 zie je ook dat een verlenging van de Zuiderzeeweg stadinwaarts was voorzien. Door het Vliegenbosch (zuidrand, maar toch) naar de Meeuwenlaan, vanaf waar het nog maar een korte doorsteek zou zijn geweest naar de IJtunnel, bij de huidige aansluiting met de Johan van Hasseltweg (meer hier). Dit verklaart het huidige einde "in het niets" van de Zuiderzeeweg en uiteindelijk ook het wat aparte verloop van de S115 -die planvervangend door Nieuwendam zal zijn verlopen. Als je er kritisch naar kijkt, ligt de huidige afrit Durgerdam op de A10 op een best rare plek: een beetje in het niets nu. Met een rechtstreekse verbinding naar de Nieuwe Leeuwarderweg was dat heel anders geweest.

Overigens geven de oude kaarten weinig inzicht in geplande verbindingen vanaf daar richting Waterland.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 13 okt 2019, 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x2 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 13 okt 2019, 14:30

^^ zie ook de SNUP draad ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 13 okt 2019, 16:20

Pino schreef:
zo 13 okt 2019, 14:27
Overigens geven de oude kaarten weinig inzicht in geplande verbindingen vanaf daar richting Waterland.
Is dat niet de oorspronkelijke rw10?
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Dennal
stadsweg
Contacteer:

Bericht door Dennal » zo 13 okt 2019, 19:06

Marconilaan / Boschdijk Eindhoven.

Afbeelding
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 13 okt 2019, 19:27

Wouter N14 schreef:
zo 13 okt 2019, 16:20
Pino schreef:
zo 13 okt 2019, 14:27
Goed mogelijk, maar op de topografische kaarten staat er buiten de geplande A10 niets ingetekend: niet in de jaren '60 en niet in de jaren '70. Je zou wellicht meer kunnen vinden in provinciale plannen, waar Cito toen ongetwijfeld toegang toe had. Vanaf het Rijkswegenplan 1968 was RW10 vanaf Nieuwendam hoe dan ook verleden tijd en werd ingezet op de huidige A6 vanaf Muiderberg. De kaart die Jackbauer postte zal ongeveer uit die periode zijn geweest?

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 14 okt 2019, 21:22

Wouter N14 schreef:
zo 13 okt 2019, 16:20
Afbeelding
Ja. rw10 zou op de Ringweg aansluiten bij de Zuiderzeeweg. Bij de grondwerken voor de ringweg heeft men destijds een vreemde trompetvorm gekozen, omdat het dan benodigde viaduct ook bruikbaar zou zijn geweest binnen de toekomstig beoogde 3-levelstackoplossing met rw10 richting Lelystad
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 okt 2019, 21:31

^^ Doet een beetje denken aan de vorm van KP Emmeloord, dat ook is voorbereid op een doortrekking.

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 14 okt 2019, 21:42

Rene schreef:
ma 14 okt 2019, 21:22
Bij de grondwerken voor de ringweg heeft men destijds een vreemde trompetvorm gekozen, omdat het dan benodigde viaduct ook bruikbaar zou zijn geweest binnen de toekomstig beoogde 3-levelstackoplossing met rw10 richting Lelystad
Is het tegen die achtergrond ook zo dat het vervallen van deze RW10 direct heeft geleid tot schrappen van de trompet ten gunste van een Haarlemmermeeraansluiting? Ik zal als (verkeerskundige en technische) leek vast iets missen, maar in ieder geval van/naar de buitenring lijkt er én plaats voor een trompet én had een trompet je een conflict bespaard. Dus die stap kan ik moeilijker plaatsen.

En weet jij ook meer van wat oorspronkelijk was voorzien met de oprit richting Zeeburgertunnel? Die zie niet terugkomen in de grondwerken en niet op de oude kaarten. Hij ligt erbij als iets dat er pas later nog is bij bedacht, maar was dat ook zo? Misschien iets dat samenhangt met het ontwerp van de Zeeburgertunnel?

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 okt 2019, 21:47

^^ Ik neem aan dat de plannen voor RW10 er niet in voorzagen dat wat wij vandaag als A10 kennen ter plaatse de belangrijkste vekeersstroom zou worden? Uiteraard vanwege het schrappen van RW10 als verbinding naar de Flevopolders maar ook omdat we het hier hebben over een tijd waarin rijkswegen nog vooral min of meer van stadscentrum naar stadscentrum liepen...
Coen Tunnel schreef:
ma 14 okt 2019, 21:31
^^ Doet een beetje denken aan de vorm van KP Emmeloord, dat ook is voorbereid op een doortrekking.
Wikipedia omschrijft dit knooppunt als "een klaverturbine met een vervormde lus". Bestaan er tekeningen hoe dit knooppunt in zijn volledige vorm precies was voorzien?

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 14 okt 2019, 22:33

^^ De hedendaagse A6 had in een min of meer rechte lijn richting Groningen moeten lopen, als ik het goed heb.

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 15 okt 2019, 8:44

^^ Dat is bekend. Mijn vraag ging over de configuratie van het knooppunt.

Bij :KP: Emmeloord deelt de lus Kampen -> Lelystad een kunstwerk met de relatie Lelystad -> Lemmer. Bij een 'gewone' klavertribune hoort een extra kunstwerk om de rechtdoorgaande richtingen elkaar te laten kruisen. De klaverlussen voegen hierop in. Bij Emmeloord zou dit betekenen dat de "vervormde" lus een stuk naar het noorden op zou schuiven, waar er door het knijpende turbineboog vrij weinig ruimte is voor een fatsoenlijke boogstraal.

De ombouw van de ietwat vergelijkbare aansluiting RW10 - Zuiderzeeweg van een trompet naar een volledig knooppunt zou op vergelijkbare uitdagingen stuiten. Rene heeft het over een "3-levelstackoplossing". Dat had dan een soort omgeklapte versie van Vaanplein o.i.d. moeten worden ?

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » di 15 okt 2019, 14:59

Een 3-level-stack is bij 4 armen dus een knooppunt met een tussenniveau met een verkeersplein.
Type Rottepolderplein-Noord.

Er zijn uiteraard wel meer knooppuntvormen met twee niveau's boven maaiveld, maar die hebben doorgaans wel duidelijke namen.
Vaanplein was in zijn oorspronkelijk ontwerp bijvoorbeeld een knooppunt van het type 'windmolen'.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » wo 16 okt 2019, 22:40

Deze komen ook uit het archief waar Rein de luchtfoto vandaan heeft:

Afbeelding
Kruising S113 met de Hugo de Vrieslaan/Wethouder Frankeweg waar de N10 overheen liep.

Afbeelding
Kruising Amsteldijk met de Vrijheidslaan/Mr Treublaan waar de N10 een periode overheen liep.

Afbeelding
Kruising voormalige rijksweg 2 met de Pres. Kennedylaan waar de N10 ook een periode overheen heeft gelopen.

Afbeelding
Nieuwe-Leeuwarderweg

tsov
verkeersader
Contacteer:

Bericht door tsov » do 17 okt 2019, 20:05

^^ Die kleine bordjes N10 hebben daar nog lang gehangen, wellicht zelfs tot de reconstructie voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn (rond 2005).

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » do 17 okt 2019, 22:07

Volgens Harry is het laatste bordje in 2009 verdwenen, en hing het er in 2007 zeker nog. Hij heeft ook nog een foto uit 2005: http://wegnummers.nl/nl/x010.html#nl_n010

Afgaande op Streetviewbeelden van juni 2008 lijkt het bordje daar ook al verdwenen te zijn.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » vr 25 okt 2019, 7:28

Niet te missen, lijkt me.

Afbeelding

Vanwege de Luftwaffe-Reichsadler links en de soldaat aan de rechterkant, zal deze foto in oorlogstijd zijn genomen.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 25 okt 2019, 10:45

Toont ook wel aan, dat ondanks de oorlog er delen van een land zijn die totaal niet aangetast lijken te zijn door het geweld.
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 okt 2019, 14:31

^^ Het was meer een bezetting hè. Tegenwoordig hebben mensen het idee dat het hele land in puin lag, maar op veel plekken ging het leven gewoon door, zij het onder Duitse bezetting en met een NSB-burgemeester. Op veel delen van het Nederlandse platteland is maar weinig gevochten. Mijn pake en beppe in Friesland hebben de oorlogsjaren ook relatief rustig kunnen doorbrengen, ze trouwden tijdens de oorlog en kregen hun eerste zoon.

Plaats reactie