[foto] Weert is de weg kwijt...

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

[foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door harry » zo 22 apr 2012, 22:32

De gemeente Weert heeft de ringweg en toeleidende wegen van nieuwe wegwijzers voorzien.
Daarbij hebben ze kennelijk niet de ANWB ingeschakeld. Het resultaat is er dan ook naar...

1. De industrieterreinen zijn nu genummerd, maar ze blijven ook de namen gebruiken!
2. Dorpen als Laar en Altweerterheide worden zwart-op-wit aangegeven, alsof het wijken zijn. Een beetje zoals in Vlaanderen.
3. Wegnummers worden op rood/geel vlak aangegeven, terwijl het indirecte verwijzingen zijn. Voor de plaatsnaam gezet, een beetje zoals in Vlaanderen.
4. De N292 wordt diverse keren (op de Ring-West) aangeduid als N266. Die weg heeft al sinds 1993 een ander nummer...
5. De N564 wordt ook aangegeven. Dat doet de provincie ook. Maar op diverse borden is het nummer ineens N254 geworden. (Waar halen ze het vandaan?)
(En inderdaad, A2 wordt drie verschillende kanten op bewegwijzerd. Meestal zonder plaatsnamen. RIchting Eindhoven staat er wel "A2 Eindhoven" - op dit moment afgeplakt omdat een kruising wordt heraangelegd.)

Oordeel zelf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Rene » zo 22 apr 2012, 22:51

OMG :facepalm:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door mavas » zo 22 apr 2012, 23:10

Er zijn een aantal dingen waar ik blij van word:
- alle bestemmingen in een apart vlak
- lettertype
- old-schoolpijlen

De rest word ik niet blij van.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door peter51 » zo 22 apr 2012, 23:41

Tja, ik ben eerst door de plaatjes gescrold en mijn eerste indruk was: goed, duidelijk.

Daarna las ik de tekst pas....
En ja ik denk dat het overgrote deel van de weggebruikers net zo denkt :roll:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 apr 2012, 23:43

De reactie van René past hier het best bij: OMG :facepalm:
Het wordt heel hard tijd dat we dwingende regels krijgen voor alle bewegwijzering...
Enne gojje mins blieft altied leave.

denbosch12
dorpsstraat
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 05 dec 2007, 16:14

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door denbosch12 » ma 23 apr 2012, 0:06

Vreselijk, wat een afwijkende gedrochten. :redangry: Richtlijnen vanuit de Rijksoverheid lijken me echt noodzakelijk, het blijkt maar al te duidelijk dat als je gemeenten de vrije hand geeft ze er allemaal op hun eigen manier een rommeltje van maken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Willem » ma 23 apr 2012, 2:36

Voor Maaseik hoef je kennelijk niet de N292 te volgen, terwijl dat toch dezelfde kant op is als Stramproy.

Ze hebben zich verder duidelijk door Vlaanderen laten inspireren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Palance » ma 23 apr 2012, 7:44

Je zou dat lijstje met gebreken eens naar de gemeente Weert moeten mailen. Ik ben dan toch altijd benieuwd of er een uitvlucht komt (en zo ja, welke..)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bizzie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:26
Locatie: Zwolle

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Bizzie » ma 23 apr 2012, 7:58

Zelfde leverancier als Almelo?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Attietattie » ma 23 apr 2012, 8:24

^^ Ik ben ook best benieuwd welke aannemer deze borden heeft geplaatst. Harry, heb je achterop de borden gekeken?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Mandelsoft » ma 23 apr 2012, 8:26

@Attentattie: Blijkbaar. Die stijl ken ik ook van Almelo en Zoetermeer. Hoewel in Zoetermeer de borden over het algemeen overzichtelijker zijn geworden (al blijft het ontwerp nog steeds raar), is men hier totaal de mist ingegaan. In Zoetermeer hadden ze tenminste gesnoeid in de doelen op de Afrikaweg, hier krijg je hele boodschappenlijstjes voorgeschoteld :facepalm:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Snelwegfreak » ma 23 apr 2012, 8:26

Deze zijn allemaal gemaakt door een bedrijf uit Tegelen dat begint met A en eindigt met GMI.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Attietattie » ma 23 apr 2012, 8:27

Snelwegfreak schreef:Deze zijn allemaal gemaakt door een bedrijf uit Tegelen dat begint met A en eindigt met GMI.
Dank u.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Palance » ma 23 apr 2012, 8:33

Ik vind die toevoegingen (B) ook wel opvallend. Ik had juist het idee dat die landencodes aan het uitsterven waren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » ma 23 apr 2012, 8:58

^^ Juist in de omgeving van Weert kwamen die van oudsher redelijk veel voor. Men zal de oude doelen hebben gekopieerd.

Op de hele boodschappenlijstjes met doelen na vind ik het op zich duidelijke borden. Dat ze niet aan de richtlijn voldoen, vind ik stuitend, maar de boodschap komt goed over. Waarbij ik dan ook eerlijk moet zeggen dat ik de indirecte verwijzingen van het slag [wegnummerschildje][hoofddoel] best ok vind. Doet enigszins denken aan Duits systeem. Het zet mij hoe dan ook maar weer eens aan het denken of dat rigide denken met schildjes tegenover indirecte wegnummers in platte tekst zo onvermijdelijk is als het in deze draad door deze en gene wordt gepresenteerd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Rene » ma 23 apr 2012, 9:00

Nog even mijn commentaar bij de foto's van Harry:
Afbeelding
* 13 informatieeenheden op één bord, in een rommeltje gehusseld. Onbelangrijk prominent bovenaan, belangrijke interlokale doelen ergens onderin weggemoffeld, verspringend door al dan niet weergeven wegnummer. :geenlach:
* Een afgaande richting zonder doelen moet in contour
* Lijnen zonder pijlpunten dragen allerminst bij aan de duidelijkheid
* P+R-logo hoort vóór de aanduiding "Station" te staan.
* Wegnummers voor doelen, maar ook wegnummers zonder doelen erachter: zoek het maar uit, weggebruiker...
* Er staat geen A2-doel op het bord, dus hoort A2 niet op het bord thuis, anders dan eventueel in wit op blauw, en niet in een schildje.
* Merk op: IJzeren Man en Weerterbergen in twee losse kaders

Afbeelding
* Waarom regelborden ? Dit had ook op een gewoon vertakkingsbord van dezelfde omvang gepast.
Regelborden vragen een dubbele leestaak, en moet je alleen maar willen toepassen als een gewoon vertakkingsbord buitenproportioneel groot of ècht onleesbaar dreigt te worden. In het laatste geval moet de bordontwerper zich bovendien afvragen of er niet teveel op het bord staat...
* Geen doelen voor de A2 ? Dan ook geen rood/wit-wegnummerschild. (alles wat ik al genoemd heb ga ik vanaf nu niet meer opnieuw noemen)

Afbeelding
* Kan Nederweert niet nòg kleiner ?
* Zet de doelen op één arm, en de wegnummers op een andere arm.

Afbeelding
* Merk op: IJzeren Man en Weerterbergen in één kader

Afbeelding
* Dit had makkelijk op een vertakkingsbord gepast met één rotonde-combipijl.

Afbeelding
Véél te veel informatieeenheden op dit bord. Maximum is 9, hier staan er 20, ook nog eens verdeeld over 2 borden.
Moet verkeer soms gaan stilstaan om de informatie te kunnen bevatten ?
mavas schreef:Er zijn een aantal dingen waar ik blij van word:
- alle bestemmingen in een apart vlak
- lettertype
- old-schoolpijlen

De rest word ik niet blij van.
* Lokale bestemmingen bundelen is overzichtelijker, neemt minder ruimte in beslag en laat borden ook niet teveel ondersneeuwen in de lokale witte meuk
* lettertype Uu kan me nog altijd niet bekoren omwille van de leesbaarheid.
* de hartkoppijlpunten zijn inderdaad beter dan redesign-pijlen


Nee, ik heb bepaald geen warme gevoelens hierbij.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Snelwegfreak » ma 23 apr 2012, 9:09

Harry zei in de beginpost al dat er achter A2 nog Eindhoven staat, maar dat dat nog is afgeplakt. Dat scheelt dus al één kritiekpuntje ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Rene » ma 23 apr 2012, 9:12

Dan zou het Eindhoven (A2) moeten zijn, in wit-op-blauw.
Het in rechtdoorgaande richting plaatsen van een rood schildje wekt de indruk dat na het kruispunt de snelweg begint.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » ma 23 apr 2012, 9:19

^^ Toch even advocaat van de duivel spelen. Het is er bij ons in Nederland ingeramd dat dit soort schildjes suggereren dat de A2 na het kruispunt begint. Maar dat is aangeleerd gedrag. Mocht men in Nederland nog eens aansturen op een richtlijn waarin het onderscheid tussen directe verwijzingen met schildjes en indirecte verwijzingen in platte tekst zou verdwijnen, dan zou ik daar denk ik niet enorm rouwig om zijn. Zo'n systeem werkt in landen als Duitsland uitstekend.

Maar goed, het is niet aan gemeenten om zelf de nationale richtlijn opzij te zetten. Voor zover ze daar nu nog bevoegdheid toe hebben, moeten ze het niet willen omdat ook gemeenten moeten begrijpen dat bewegwijzering beter functioneert wanneer er landelijke uniformiteit is. Dat vind ik het meest stuitende aan dit verhaal. Voor het overige erger ik me vooral aan de grote hoeveelheden doelen. Maar het moet gezegd: ik vind het resultaat beter dan de eigen systemen van Almelo en Zoetermeer.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 23 apr 2012, 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Rene » ma 23 apr 2012, 9:22

In Duitsland is de achtergrond bij zo'n bord dan ook geel, en alleen als je bij het kruispunt met de Autobahn komt, wordt de achtergrond pas blauw...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » ma 23 apr 2012, 9:25

^^ Klopt. Maar Bundesstrassen worden op dezelfde manier indirect verwezen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Rene » ma 23 apr 2012, 9:32

^^
Klopt. Maar dat zal niet bij de weggebruiker tot de gedachte leiden dat je na het kruispunt je gaspedaal verder in kunt trappen.
Want dat laatste is wel de boodschap die vele Nederlanders menen te kunnen halen uit een bord met A-schildje rechtdoor, nog vanuit de tijd dat het snelwegennet nog wat meer versprokkeld was en regelmatig op verkeerslichten eindigde. Situaties vergelijkbaar met de A44 bij Wassenaar, de rw783 bij Nijmegen, en wat van die kruispunten langs de A256, A270, de situatie bij het Julianaplein, etc.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Peter » ma 23 apr 2012, 10:05

Duitsland hanteert ook geen uniform systeem om Bundesstrassen, waar het om indirecte verwijzingen gaat. Of na een kruispunt een snelweg begint (of niet) is lang niet altijd aan de voorwegwijzers te zien, meestal wel aan de handwijzers / opritborden. Wegwijzers geven daarnaast in geen enkel land de garantie wat voor type weg je op zit, of wat de Vmax is. Daarnaast zijn er snelwegen met gele borden en Bundeswegen met blauwe borden. Uitzonderingen, maar toch...

Het rigide NLse systeem is (denk ik) voortgekomen uit de plaatsbepaling voor (papieren) kaartlezers. Als er Nxxx op de wegwijzers staat, dan moet je ook op de Nxxx zitten of deze direct oprijden. Wanneer ook toeleidingswegen ingekleurd worden is het lastig je te orienteren op de kaart. Wie de wegnummers als route gebruikt, is juist gebaat bij een opvallend routekenmerk. Die papieren kaarten raken wat uit voor de routebepaling onderweg...

Maar goed: als iedereen zijn eigen voorkeur implementeert, weet je helemaal niet meer waar je aan toe bent. Of je nu landelijk links of rechts rijdt is qua veiligheid minder interessant. Wel dat je dat eenduidig vastlegt.

PS De bewegwijzering van A-nummers in rood is ook binnen RWS geen eenduidigheid. Een A30 op de A1 in wit-op-blauw (ook nieuwe borden), maar bij KP Ypenburgh/Rijswijk wordt weer niet moeilijk gedaan over stukjes niet-snelweg of zelfs OWN. De A28 vanaf de N33 staat tussen haakjes voor A28 noord (waar je zonder ontsnapping op de A28 uitkomt), terwijl de afrit naar Assen-zuid EN de A28-zuid, de A28 weer wel rood is. Lekker inconsequent.
De Utrechtsebaan is weer een ander verhaal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Mandelsoft » ma 23 apr 2012, 10:39

Peter schreef:Duitsland hanteert ook geen uniform systeem om Bundesstrassen, waar het om indirecte verwijzingen gaat.
Klopt. Soms staat het schildje voor de bestemming, soms erachter, soms staat het op z'n Scandinavisch (gestreept schildje) en soms staat er "züm [xxx]". Lekker consequent...

Persoonlijk vind ik de Scandinavische manier estetisch de mooiste en duidelijkse manier om indirect te verwijzen. In Almelo en Zoetermeer wordt hier van gebruik gemaakt op nieuwe wegwijzers, al is de uitvoering hiervan niet iets om naar huis te schrijven...

Dit voorbeeld in Duitsland is wat mij betreft beter uitgevoerd:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » ma 23 apr 2012, 10:45

Rene schreef:Klopt. Maar dat zal niet bij de weggebruiker tot de gedachte leiden dat je na het kruispunt je gaspedaal verder in kunt trappen.
Want dat laatste is wel de boodschap die vele Nederlanders menen te kunnen halen uit een bord met A-schildje rechtdoor, nog vanuit de tijd dat het snelwegennet nog wat meer versprokkeld was en regelmatig op verkeerslichten eindigde.
Als dat zo is, is het hoe dan ook aangeleerd gedrag. En aangeleerd gedrag laat zich ook afleren. Overigens denk ik dat de reactie van mensen op A-schildjes rechtdoor uit die tijd mede was ingekleed door de wegsituatie ter plaatse. In de tijd dat het snelwegennet nog hier en daar onderbroken was, zal het gebruik van het reguliere A-schildje voor veel mensen inderdaad een soort van verademing zijn geweest die gepaard ging met de wetenschap dat je op een onderbroken snelweg rijdt én het beeld van een volledige autosnelweg voor je. Maar dat beeld is toch ook sinds pak 'm beet begin jaren '80 vrijwel verdwenen doordat onderbroken snelwegen steeds minder vaak voorkwamen. Dan praat je dus over 30 jaar nieuwe chauffeurs. Wordt een A-schildje op een bord niet "bevestigd" door een snelweg-wegbeeld voor je (zoals op de Oosterhout-foto's van Harry), dan zal vrijwel niemand denken dat hij op het punt staat om de autosnelweg op te rijden. Ook op knooppunten als Hooipolder en Paalgraven ontstaan geen gevaarlijke situaties doordat weggebruikers uit het gebruik van A-schildjes menen te kunnen afleiden dat het knooppunt conflictvrij is.

Ik denk dat Peter een terechte opmerking plaatst wanneer hij zegt dat het rigide onderscheid tussen directe en indirecte wegnummers is ingegeven door de wens om duidelijker te maken op welke weg je zit, wat weer handig is voor de kaartlezers - maar ook als routebevestiging in het algemeen. Maar goed, andere landen laten zien dat je ook met een wat minder rigide onderscheid duidelijk kunt blijven maken op welke weg je zit / je direct kruist en welke weg een bestemming op zichzelf is. De combi [wegnummer][hoofddoel], zoals die wordt gebruikt in Weert, kan daarbij uitermate behulpzaam zijn. We hebben in Nederland trouwens sowieso wel ervaring met die combi. In de tijd dat Knooppunt Klaverpolder nog incompleet was, werd vanuit zuidelijke richting zo'n combi gebruikt voor de verbinding vanuit Breda naar de A17/A59.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door mavas » ma 23 apr 2012, 13:00

Rene schreef:* Lokale bestemmingen bundelen is overzichtelijker, neemt minder ruimte in beslag en laat borden ook niet teveel ondersneeuwen in de lokale witte meuk
Daar ben ik het nog altijd niet mee eens. Alle bestemmingen scheiden is stukken duidelijker, het leest veel sneller waardoor de weggebruiker meer tijd heeft voor de rijtaak (die lokale witte meuk moet er eigenlijk gewoon van borden af, ik dacht dat dat naast ASW's ook ziets toegepast zou worden op interlokale bewegwijzering). Neem nou dit bord als voorbeeld van vele 10.000'en borden die er in NL op deze manier staan:
Afbeelding

Minder ruimte in beslag nemen is ook niet nodig. Als je het gewoon zo doet (bord links met centrum en kijkduin geplitst):
Afbeelding dan neemt het geen extra ruimte in.
* lettertype Uu kan me nog altijd niet bekoren omwille van de leesbaarheid.
Dit is toch geen Uu, maar gewoon Ee?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door harry » ma 23 apr 2012, 13:14

peter51 schreef:Tja, ik ben eerst door de plaatjes gescrold en mijn eerste indruk was: goed, duidelijk. Daarna las ik de tekst pas....
En ja ik denk dat het overgrote deel van de weggebruikers net zo denkt :roll:
Als dat echt zo is, kunnen we de wegnummers in Nederland wel afschaffen. Er staan echt op diverse kruispunten gewoon verkeerde wegnummers. Daarover is geen discussie mogelijk.
Rene schreef:Zet de doelen op één arm, en de wegnummers op een andere arm.
Dan verlaat je juist het Weertse principe [indirect-wegnummer]+doel. Alle wegnummers zijn indirecte aanduidingen.
Rene schreef:Moet verkeer soms gaan stilstaan om de informatie te kunnen bevatten ?
Dat is ter plaatse onmogelijk, c.q. veel te gevaarlijk! Het is dat het bord zo ontzettend groot is (en dat het zondag was), anders had ik geen tijd gehad om mijn camera te pakken.
Snelwegfreak schreef:Harry zei in de beginpost al dat er achter A2 nog Eindhoven staat, maar dat dat nog is afgeplakt. Dat scheelt dus al één kritiekpuntje ;)
De borden met A2 Eindhoven staan niet op de foto. Vanuit Weert zijn er 3 wegen naar de A2. Alleen de weg naar het noorden is voorzien van een bestemming (A2 Eindhoven dus - die op dit moment is afgesloten).
Peter schreef:Een A30 op de A1 in wit-op-blauw (ook nieuwe borden)
Het nieuwe (en enige?) NBA-bord heeft juist A30 wit-op-rood.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Pino schreef:De combi [wegnummer][hoofddoel], zoals die wordt gebruikt in Weert, kan daarbij uitermate behulpzaam zijn. We hebben in Nederland trouwens sowieso wel ervaring met die combi. In de tijd dat Knooppunt Klaverpolder nog incompleet was, werd vanuit zuidelijke richting zo'n combi gebruikt voor de verbinding vanuit Breda naar de A17/A59.
Het is mij nooit opgevallen dat daar combi's gebruikt werden. Op de enige foto die ik nog van die situatie heb is dat ook niet het geval:
SPOILER: TOON

Afbeelding
De enige combi die ik wél ken is bij knooppunt Vught: Tilburg N65, met N65 achter Tilburg op een geel vlak.
Mandelsoft schreef:soms staat er "züm [xxx]".
Bijna: er staat "zur". Zonder puntjes, en Bundesstrasse is vrouwelijk. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » ma 23 apr 2012, 13:33

^^ Het bord op het incomplete Klaverpolder waarover ik schreef stond op de A16 zelf, niet op de afrit. Vergelijkbaar met het bord bij Vught waarover je schrijft.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Snelwegfreak » ma 23 apr 2012, 13:52

Merk overigens op dat het lettertype hier ANWB Uu is in plaats van Tiresias Signfont (wat normaal de 'norm' is voor dit ontwerp). Dat vind ik dan wél een verbetering, al had RWS Ee uiteraard beter geweest.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Via » ma 23 apr 2012, 17:49

Aparte ontwerpen moet ik zeggen. Op zich vind ik ze qua leesbaarheid wel duidelijk met die gesloten pijlpunten en een grotere letter (of lijkt dat maar?). De bordindeling vind ik niet zo geslaagd, alsmede het teveel aan bestemmingen. En fouten horen er natuurlijk helemaal niet op te staan.

Nee, al met al toch de plank best mis geslagen... :roll:

Plaats reactie