[foto] Weert is de weg kwijt...

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door sirdanilot » wo 02 mei 2012, 13:40

duikgek89 schreef:Dan zal ik wel raar zijn. Ik navigeer veel met wegnummers...
Palance schreef:Dan ben ik blijkbaar ook raar.
Jullie zijn wegenforummers. Ik zelf let ook altijd op de wegnummers als ik in de auto zit (meestal navigeer ik voor bijvoorbeeld mijn vader die de weg nooit weet), maar dat komt alleen omdat ik weet waar alle A-nummers lopen. Jan-met-de-pet gebruikt de A-nummers alleen als routebevestiging (eens kijken hoor... Utrecht, oh ja, A12 !) en navigeert eerder op hoofddoelen.

Deze discussie heb ik overigens al vaker gehad. Het wil bij wegenforummers en wegnummerfetisjisten blijkbaar niet doordringen dat de meeste mensen niet hoofdzakelijk op wegnummers navigeren... erg jammer dat men zich niet in anderen kan verplaatsen hier.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Peter » wo 02 mei 2012, 13:50

Veel mensen plannen een langere reis door niet al te bekend gebied op de (internet of papieren) kaart. Het laat zich niet altijd even goed raden welke bestemmingen je moet volgen op de borden, wat dat staat niet op de kaart.

In de regel werken de meesten dus met bestemmingen EN wegnummers. Lastig als soms in de praktijk de (verwachte) bestemming EN de wegnummers niet op de borden staan en je af moet op lokale gehuchten die niet op de kaart te vinden zijn....Wellicht dat een deel van de huidige generatie de bestemming alleen intypt op de TomTom en zich laat verrassen. Dat zijn ook de lui die in Frankfurt an der Oder belanden, terwijl ze naar F. am Main wilden....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » wo 02 mei 2012, 16:14

Henk en Ingrid zullen wegnummers waarschijnlijk wegzetten als onnodig / linkse hobby / dictaat uit Brussel. Kortom als iets dat ze nooit gebruiken, want wij letten alleen op doelen.

Zeggen ze.

Want onbewust doet de meeste mensen (de mensen die blind vertrouwen op de TomTom daargelaten) veel meer met wegnummers dan ze denken. Ze worden ingezet als vorm van routebevestiging, als bevestiging dat een gekozen richting de juiste is. Hoe ter plaatse onbekender je bent, des te groter de kans dat je navigeert met wegnummers. Dat merk je wel als Henk en Ingrid ná de jaarlijkse vakantie de brievenrubriek van De Kampioen weer eens volschrijven met klaagschriften over de slechte borden in hun vakantieland.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Palance » wo 02 mei 2012, 17:12

sirdanilot schreef:Het wil bij wegenforummers en wegnummerfetisjisten blijkbaar niet doordringen dat de meeste mensen niet hoofdzakelijk op wegnummers navigeren... erg jammer dat men zich niet in anderen kan verplaatsen hier.
Ervaring: ik ken meer dan genoeg mensen die niks met wegen hebben, maar toch precies kunnen vertellen waar hier in de regio welke snelweg loopt en dat je bv. van Rotterdam naar Utrecht de A20 en A12 moet volgen. Het zijn er meer dan jij denkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door sirdanilot » wo 02 mei 2012, 17:33

^^ Dat is ook zo, maar ze gebruiken wegnummers zoals Pino zegt, als routebevestiging. Het wegnummer is dus duidelijk van secundair belang t.o.v. het hoofddoel.

'Hooffdoelen niet terug te vinden op de kaart' is onzin; ik keek bijvoorbeeld op de kaart toen ik met wat vrienden naar Otterlo (veluwe) ging, en zag grote plaatsen staan als Utrecht, Arnhem en bij nadere inspectie afrit Ede-Noord. Het klopt ook inderdaad dat dit de hoofddoelen zijn die je moet volgen. Als dit niet zo was zouden de hoofddoelen niet logisch gekozen zijn, en in Nederland zit dit meestal wel snor.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Vinny » wo 02 mei 2012, 17:47

Pino schreef:^^ Het verdrag zegt niet meer dan dat E-nummers bewegwijzerd moeten worden. De precieze invulling daarvan is aan de lidstaten. Nederland heeft het lang eigenlijk alleen bij knooppunten gedaan, de Zwitsers doen dat nog steeds en pakken (nog maar sinds een jaar of 15) de afstandenborden mee, Duitsland bewegwijzert ze alleen op afstandenborden, etcetera.

Dat dan uitgerekend de Italianen op dit punt zo recht in de leer willen zijn dat ze de E-routes bewegwijzeren op een manier die niet bij hun verdere principes past voor het bewegwijzeren van wegnummers lijkt dus vooral een kwestie van verdragsinterpretatie door henzelf, niet van een harde UNECE-eis.
Volgens mij is dat wel een harde eis: als je het aangeeft dan moet je dat consequent langs de route doen. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Vinny » wo 02 mei 2012, 17:52

Dat merk je wel als Henk en Ingrid ná de jaarlijkse vakantie de brievenrubriek van De Kampioen weer eens volschrijven met klaagschriften over de slechte borden in hun vakantieland.
De meeste brieven gaan niet over wegnummering. Overigens is wegnummering bij mijn weten uitgevonden om het makkelijker te maken voor de gewone mensen om routes uit te stippelen. Daarom vind ik ook dat een klein beetje moet worden geprobeerd om een éénduidig systeem in het leven te roepen, dat ook nog eens bij voorkeur grensoverschrijdend is. Dat maakt het namelijk een stuk makkelijker. Zolang er nog wegbeheerders bestaan waarbij je totaal geen idee hebt waar wanneer welk wegnummer verschijnt, en of er uberhaupt wel een wegnummer staat aangegeven, dan kun je moeilijk spreken van een versimpeling van de orientatietaak van de automobilist.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Peter » wo 02 mei 2012, 18:41

sirdanilot schreef: 'Hoofddoelen niet terug te vinden op de kaart' is onzin;
Wat ik bedoelde, is dat je op een wegenkaart niet kan zien welke doelen hoofddoelen zijn (zowel in NL als in buitenland). Wie zijn reis voorbereidt (en niet tijdens het rijden probeert kaart te lezen) kan dus soms lastig raden wat de hoofdbestemmingen van snelwegen zullen zijn en kan geen lijstje maken. Probeer maar eens op (van tevoren bedachte) bestemmingen door het Ruhrgebiet te rijden (waarbij je minstens 3 keer moet afslaan) om een kleiner plaatsje te vinden. Onmogelijk, behalve met veel geluk. Een wegnummerlijstje gaat prima. Te veel potentiele hoofddoelen....

Pas als een weg geen nummer heeft (platteland Frankrijk of Wallonie), moet je gokken wat de bestemming is, of continue stoppen om de kleine plaatsjes op de wijzers terug te vinden op de kaart. Dan heb ik liever toch ook even een TomTom....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Willem » wo 02 mei 2012, 21:50

Peter schreef:Wat ik bedoelde, is dat je op een wegenkaart niet kan zien welke doelen hoofddoelen zijn (zowel in NL als in buitenland).
Op de Michelin-kaarten staan de plaatsen die op de groene borden terugkomen aangegeven door middel van een groene rand om de plaatsnaam. Hetzelfde geldt voor het VK met de plaatsen die op de Britse groene borden (dus de A-wegen) terugkomen. Het kan dus wel.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door sirdanilot » wo 02 mei 2012, 23:28

In het Roergebied is het inderdaad erg lastig rijden omdat daar maar weinig doelen zijn die ter plaatse onbekenden iets zeggen (Essen, Dortmund, allemaal grote steden waarvan ik wel ongeveer weet waar ze liggen maar zeker niet precies). Ook wij raakten daar enigszins in de war door. Maar daar noem je dan ook een enorm dichtbevolkt gebied met heel veel snelwegen in een 'grid'-vorm. Zelfs in de Randstad is dat al minder. Goed, een plaatsje als Delft staat bijna nergens aangegeven, maar dan weet je of je Den Haag of Rotterdam moet volgen, en op een gegeven moment zie je de afslagen voor Delft wel.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door duikgek89 » wo 02 mei 2012, 23:59

Dat is naar mijn mening een kromme redenering. Ofwel je weet de weg en het is logisch welke plaats je moet volgen, ofwel je weet de weg niet en weet niet welke plaats je moet volgen. Iedereen kent op andere plaatsen de weg dus is het niet zo heel simpel te vergelijken. In Düsseldorf ken ik best een paar straten en wegen en een groot deel van de plaatsen en snelwegen in het Roergebied weet ik ook te liggen. Maar drop mij niet ergens in Amsterdam want dan weet ik het dus gewoon niet.
Daarbij, in Duitsland wordt regelmatig over wegnummers gesproken. Het is niet onmogelijk dat Jan-mit-der-Kappe over het algemeen anders navigeert als Jan-met-de-pet.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door marcel » do 03 mei 2012, 0:12

Pino schreef:^^ Italië is vermoedelijk het enige land op de wereld dat meer doet aan indirecte bewegwijzering van wegnummers dan aan directe.
Dit is toch wel wat overdreven. Ik denk wel dat 90 % van de wegnummers die je ziet direct zijn. Maar in Nederland is het misschien 99.8 % en in Duitsland 99.5 %.
Uiteraard zou Italië Italië niet zijn zonder uitzondering op die regel. Dat zijn E-nummers.
Voor E-nummers geldt net zo goed dat ze vaak indirect aangegeven worden. Ik had het over nummers die alleen in een richting aangegeven worden, daarbij had ik de E612 in gedachten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » do 03 mei 2012, 8:49

E-nummers in Italië worden inderdaad ook indirect aangegeven. Wat ik maar wilde zeggen is dat het de enige nummers zijn die er (min of meer) verzekerd van zijn dat ze worden gebruikt als het directe wegnummer van een doorgaande verbinding. En dat dus in situaties waarin het nationale wegnummer doorgaans wordt weggelaten.

Dat brengt me vanzelf op de 90%. We zullen het erover eens zijn dat het wegnummer rechtdoor meestal wordt weggelaten op de Italiaanse borden. Directe wegnummers zijn dus vooral iets voor afslagen (je ziet het nummer van een direct kruisende weg). Op een rechtdoorbord c.q. de doorgaande richting op een vertakkingsbord zijn vermelde wegnummers hoofdzakelijk indirect, terwijl je voor de afslaande richting ook wel regelmatig nog een indirect wegnummer meekrijgt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door harry » do 03 mei 2012, 11:29

duikgek89 schreef:Ofwel je weet de weg en het is logisch welke plaats je moet volgen, ofwel je weet de weg niet en weet niet welke plaats je moet volgen.
Nee, zo simpel is het niet, want je kunt niet altijd voorspellen welke plaats op de wegwijzers zal staan.

Ik herinner me dat ik (jaren geleden, toen ik nog niet vaak op de weg kwam) bij Winterswijk over de grens Duitsland in reed, op weg naar iets waarbij we eens stukje B70 moesten hebben. De richtingen op die B70 waren op sommige borden alleen Emden en Wesel. We hebben toch even flink op de kaart moeten zoeken waar Wesel lag. En zonder B70 op de borden waren we eerder gestopt om zeker te weten dat we goed reden...

(Inderdaal, Wesel. Beroemd van zijn burgemeester.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Peter » do 03 mei 2012, 13:39

harry schreef: Inderdaal, Wesel. Beroemd van zijn burgemeester.
En zijn echoput....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Vinny » do 03 mei 2012, 18:22

Ik denk wel dat 90 % van de wegnummers die je ziet direct zijn.
Ik waag dat in hoge mate te betwijfelen. Vergeet niet dat men in Italië ook een heleboel handwegwijzers naar de autostrada heeft neergezet. Die tellen ook mee in indirecte wegnummerverwijzingen (hoewel dan wel duidelijk is dat het een indirecte verwijzing is natuurlijk).

http://maps.google.nl/maps?q=napoli&hl= ... 1,,2,-3.85
Dit telt ook lekker aan om boven de 10% uit te komen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie