[foto] Weert is de weg kwijt...

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door duikgek89 » ma 23 apr 2012, 18:01

Willem schreef:Ze hebben zich verder duidelijk door Vlaanderen laten inspireren.
Het lijkt meer op een afgelegen hoek van Wallonië, meer als 10 jaar geleden... Alleen de groene aanslag moet er nog op.. Wat een bende.

Verder wordt het mijns inziens tijd dat er één nationaal geldende norm (dus niet vrijblijvende richtlijn) komt waar elke wegbeheerder zich aan houdt. Bovendien lijkt het mij niet slecht als de borden van gemeentelijke beunhazen door andere wegbeheerders gecontroleerd zouden worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Vinny » ma 23 apr 2012, 18:55

Ik ben zelf voor een strak onderscheid tussen direct en indirecte wegnummers. Wanneer er een wegnummer staat aangegeven terwijl je er nog (lang) niet bent, dan schept dat verwarring, vooral voor hen die navigeren op basis van wegnummer+wegenkaart.
Voor wat betreft korte onderbrekingen van het snelwegnet geldt inderdaad dat er geen consistentie geweest is en het toepassen van rode schildjes is kennelijk afhankelijk geweest van de locale wegbeheerder, rijkswaterstaatafdeling, of ANWB-afdeling. Wat mij betreft is het tijd om hier in de nieuwe richtlijnen aandacht aan te besteden. Consistentie kost namelijk niets, zeker niet wanneer je je de wegwijzers pas vervangt als het nodig is, maar het levert wel duidelijkheid op.
Verder sluit ik me aan bij eerder gemaakte opmerkingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Willem » ma 23 apr 2012, 20:47

Vinny schreef:Ik ben zelf voor een strak onderscheid tussen direct en indirecte wegnummers.
Gezien alle foto's van het tegengestelde die hier op het forum voorbijkomen lijkt het erop dat Nederland langzamerhand aan het overgaan is op het direct aangeven van indirecte wegnummers.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » ma 23 apr 2012, 21:57

Vinny schreef:Ik ben zelf voor een strak onderscheid tussen direct en indirecte wegnummers. Wanneer er een wegnummer staat aangegeven terwijl je er nog (lang) niet bent, dan schept dat verwarring, vooral voor hen die navigeren op basis van wegnummer+wegenkaart.
Ik ben het met je eens dat een goed onderscheid tussen directe en indirecte verwijzingen wenselijk is. De vraag is hoe je dat vormgeeft. Ik denk dat er drie gangbare methoden bestaan:
1. Regulier schildje vooraf laten gaan door een woord als "TO" (methode bij uitstek gangbaar in de VS).
2. Regulier schildje, maar door plaatsing op bord tussen de reguliere doelen, vaak ook met hoofddoel, duidelijk maken dat het wegnummer indirect is (Italië, Spanje, België, vrij gangbaar in Duitsland).
3. Afwijking van het reguliere schildje: stippelrand (Scandinavië), haken (UK) of platte tekst (Nederland, Frankrijk).

Op zich vind ik alle drie geschikt om te dienen als vorm van bewegwijzering van indirecte wegnummers. Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat je niet voor niets steeds meer fouten tegenkomt op Nederlandse borden met indirecte vermeldingen. De schildjes zijn zo ingeburgerd geraakt dat men ze op automatische piloot ook indirect is gaan gebruiken; methode 3 zal het daarmee uiteindelijk niet redden. En de gemiddelde weggebruiker zal het waarschijnlijk niet eens opvallen. Zoals uit mijn eerdere posts kan worden afgeleid heb ik zelf wel wat met methode 2. Maar die heeft wel weer zijn eigen risico. De plaatsing op de borden wordt heel belangrijk; indirecte wegnummers zouden standaard gekoppeld moeten worden aan doelen. En je moet waken voor wegnummerbingo, kris-kras over een bord geplaatste schildjes met allerlei kleuren.
Laatst gewijzigd door Pino op di 24 apr 2012, 7:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Vinny » ma 23 apr 2012, 22:09

Een ander probleem met indirecte wegnummers is een bingo-kaart aan wegnummers. Een probleem dat je veel ziet in Spanje en de VS en nu ook in Nederland dreigt. Dat vind ik ook een probleem aan de borden in Weert. Er staan drie verschillende wegnummers op de handwegwijzers dezelfde richting op. Ik vind dat gewoon te veel...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18212
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door mavas » ma 23 apr 2012, 22:12

Willem schreef:Gezien alle foto's van het tegengestelde die hier op het forum voorbijkomen lijkt het erop dat Nederland langzamerhand aan het overgaan is op het direct aangeven van indirecte wegnummers.
Overigens maakt uitgerekend Rijkswaterstaat al jaren die fout voor N-wegen die niet direct bij de afrit beginnen. Die worden ook volledig in geel schildje aangeduid. Zie bijvoorbeeld de afrit van de A2 richting de N296, de aanduiding van de N202 vanuit de Velsertunnel, en zo zijn er vast nog meer voorbeelden te vinden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Rene » ma 23 apr 2012, 22:20

Vinny schreef:Een ander probleem met indirecte wegnummers is een bingo-kaart aan wegnummers.
Inderdaad, dat werkt niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Vinny » ma 23 apr 2012, 22:23

http://maps.google.nl/maps?q=barneveld& ... ,,0,-17.91
@ Mavas: Hier ontbreekt het wegnummer N 301 anders in zijn geheel...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » ma 23 apr 2012, 22:50

Vinny schreef:Een ander probleem met indirecte wegnummers is een bingo-kaart aan wegnummers. Een probleem dat je veel ziet in Spanje en de VS en nu ook in Nederland dreigt. Dat vind ik ook een probleem aan de borden in Weert. Er staan drie verschillende wegnummers op de handwegwijzers dezelfde richting op. Ik vind dat gewoon te veel...
Ben het met je eens dat je moet waken over een overdaad aan indirecte wegnummers. Maar dat geldt feitelijk voor alle drie systemen die ik beschreef. In een systeem waar indirecte wegnummers in platte tekst op de borden staan word ik nog steeds niet vrolijk van een bord waarop achter ieder doel weer een wegnummer tussen haken staat. Terwijl ik in Den Haag ook nooit heel vrolijk werd van tritsen wegnummers als A4 A12 A13 naast elkaar op de borden. Dat creëert wellicht ietsje minder onrust dan de bingokaarten die je in de VS nog wel eens tegen komt (daar kunnen ook de Belgen en Spanjaarden nog een puntje aan zuigen), maar onrust blijft 't. Daarom zou ik met name op ringwegen vast blijven houden aan het bestaande Nederlandse gebruik om in beginsel géén kruisende wegnummers aan te geven. De hoofddoelen van de voornaamste uitvalswegen volstaan.

Overigens: afstandenborden kunnen grotere hoeveelheden indirecte wegnummers beter aan dan richtinggevende bewegwijzering. Wellicht daarom ook niet zo heel gek dat Nederland voor haar afstandenborden gebruik is gaan maken van systeem 2?
Laatst gewijzigd door Pino op di 24 apr 2012, 7:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door harry » di 24 apr 2012, 0:10

mavas schreef:Overigens maakt uitgerekend Rijkswaterstaat al jaren die fout voor N-wegen die niet direct bij de afrit beginnen. Die worden ook volledig in geel schildje aangeduid. Zie bijvoorbeeld de afrit van de A2 richting de N296, de aanduiding van de N202 vanuit de Velsertunnel, en zo zijn er vast nog meer voorbeelden te vinden.
Niet eens zo heel erg veel. En het lijkt me een kwestie van schaal: vanaf de snelweg is het onbelangrijk dat er nog een stukje weg tussen de afrit en de eigenlijke N-weg zit.
Eenmaal de afrit af wordt het pas belangrijk dat je voor de echte N-weg (en dus voor beide richtingen) nog een stukje moet rijden.
Ander voorbeeld is N207 vanaf de A12 bij Gouda.

En nog een (ouder) voorbeeld van een bingokaart:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Peter » di 24 apr 2012, 8:44

Het gebeurt heel vaak dat een afrit of oprit eindigt op een stukje parallelweg, om zo verkeersstromen te kunnen bundelen bij een kruising.
Meestal wordt de N-weg wel vanaf de snelweg in geel aangegeven, ook in bewegwijzering onder aan de afrit (denk aan afslag A28zuid>N377 oost). Andersom wordt ook wel wat gesmokkeld door de snelweg te vroeg aan de geven, wat ik zelf prima vind, zoals deze oprit die nog lokale bestemmingen heeft (oa Koperen Hoogte):
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 6,,0,15.31

Alleen Groningen lijkt dat niet te doen, waardoor veel Nwegen op afslagen ontbreken of ontbraken (naast een andere reden dat veel N3xx wegen tot ca 2000 niet met nummers bewegwijzerd waren). Bij de nieuwe borden wordt in Groningen vanuit het westen de N370 nu tussen haakje bewegwijzerd, vanwege een klein stukje parallelweg. Slecht voor het netwerkprincipe.

Andersom wordt nu de snelweg verstopt achter een bestemming (vanwege 200 m parallelweg), zoals Zuid-Holland dat meestal doet, zoals bij de N206-A4, zodat het hier lijkt dat de A4 altijd het viaduct over is.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 75,,0,7.83

Consistentie is ver te zoeken.

Mijn voorkeur zou zijn alle bijna-aansluitingen wel in kleur aan te geven, waarbij de A-wegen alleen als de oprit binnen ca 500 meter van de kruising ligt (of de weg onvermijdelijk naar de snelweg leidt) en er geen ander wegnummer aanwezig is. Kleurenkermis krijg je dan alleen bij complexe aansluitingen zoals Velperbroek.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door harry » di 24 apr 2012, 11:36

Peter schreef:Andersom wordt nu de snelweg verstopt achter een bestemming (vanwege 200 m parallelweg), zoals Zuid-Holland dat meestal doet, zoals bij de N206-A4, zodat het hier lijkt dat de A4 altijd het viaduct over is.
Er is hier een bewegwijzerde bestemming, Vlietland. Om niet te suggereren dat die bestemming alleen via de A4 te bereiken is, vind ik een blauwe A4 hier op zijn plaats.

Dit vind ik bijvoorbeeld echt fout, omdat Domburg en Middelburg helemaal niet via de A58 gaan:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Via » di 24 apr 2012, 18:58

Er zijn zelfs raadsvragen over gesteld: http://www.weertdegekste.nl/blog/2011/1 ... wijzering/

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » di 24 apr 2012, 20:33

Voor de volledigheid de vragen gesteld aan het College van B&W (waaruit overigens blijkt dat de borden vorig najaar zijn geplaatst). Zoals te verwachten was, gaan ze niet over de afwijkingen van de richtlijn en geklooi met wegnummerschildjes.
SP Weert (http://www.weertdegekste.nl/blog/wp-content/2011/12/20111206-nieuwe-bewegwijzering-Ringbaan.pdf) schreef:Op dit moment wordt de bewegwijzering op en rond de Weerter Ringbanen vervangen. Naast positieve reacties zijn er bij de SP de afgelopen dagen en weken enkele opmerkingen binnen gekomen waarover wij u een viertal vragen willen stellen.
- Hoe is de nieuwe bewegwijzering tot stand gekomen? Is dit in samenwerking gebeurd tussen u als gemeente en andere partijen zoals adviesbureaus of andere overheden? Zo ja, welke?

Op verschillende plekken zijn de aangebrachte wijzigingen in de bewegwijzering weer aangepast of zelfs ongedaan gemaakt. Zo zijn er borden geplaatst en weer verwijderd langs de Bocholterweg en de Ringbaan Zuid ter hoogte van de St Jozefslaan. Rond het kruispunt Maaseikerweg/Ringbaan Zuid zijn
wegwijzers foutief opgehangen en inmiddels ook weer correct aangepast.
- Waardoor zijn deze, toch meerdere, fouten ontstaan en hoe wilt u ze in het vervolg voorkomen?
- Is met de kosten voor het wijzigen of zelfs weer geheel ongedaan maken van bewegwijzering rekening gehouden in de dekking? Zo nee, hoe wilt u deze kosten (gaan) dekken?

Tot slot.
- Is er binnen de nieuwe bewegwijzering rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen zoals de aanleg van Kampershoek-Noord en Laarveld?
Een antwoord van B&W kon ik op de website van de gemeente zo snel niet vinden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Ds79m » wo 25 apr 2012, 14:42

Ik vind het idee van wegnummers met daarachter een bestemming helemaal niet zo slecht. Dat zou van mij best standaard zo mogen worden aangeduid. Voor de rest is de uitvoering van deze borden uiteraard vrij dramatisch.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door marcel » do 26 apr 2012, 22:51

Peter schreef:Duitsland hanteert ook geen uniform systeem om Bundesstrassen, waar het om indirecte verwijzingen gaat..
Niet bepaald nee, ik ken in Duitsland minstens 9 verschillende manieren om een Bundesstrassennummer indirect aan te geven.

1 Zonder onderscheid met een directe verwijzing (helaas toch het meest voorkomend)
2 d.m.v. 'zur'
3 met een nummer in een gestippeld kader
4 met een nummer in een gestippeld kader met B
5 met een soort haken als in Koblenz
6 met een kader met B
7 met het nummer tussen haakjes zonder B
8 met het nummer tussen haakjes met B
9 Door associatie met een plaats waarbij een ander nummer direct wordt aangegeven

Zie
https://picasaweb.google.com/1177422945 ... References#

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Vinny » do 26 apr 2012, 23:17

Volgens mij geldt dit in andere landen ook.
In Frankrijk wordt: "Vers R.N. 23" veel gebruikt. In Zwitserland bestaat het onderscheid tussen directe en indirecte wegnummers niet, maar komen indirecte wegnummers wel heel erg weinig voor (vooral omdat directe wegnummers zelfs op snelwegen ook regelmatig ontbreken). In Italie is een wegnummer bijna per definitie indirect. In Belgie hebben ze een theoretisch systeem: directe wegnummers worden in de pijl of op het routebevestigingsbord geschreven, indirecte wegnummers achter hun bestemming. Gaat in de praktijk bijna altijd fout.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door harry » vr 27 apr 2012, 13:32

Vinny schreef:Gaat in de praktijk bijna altijd fout.
Dat valt heel erg mee! Het is een van de dingen in België waar men zich verrassend goed aan het systeem houdt.

@Marcel: je vergeet deze nog. :)
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door marcel » zo 29 apr 2012, 12:36

harry schreef:@Marcel: je vergeet deze nog. :)
Daarom schreef ik ook minstens ...
Hier nog een voorbeeld van punt 9. Dit is vrij subtiel en meestal niet erg duidelijk.
https://picasaweb.google.com/1177422945 ... 0921832594
B206 direct, B404 indirect.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door sirdanilot » ma 30 apr 2012, 0:15

Vinny schreef:Ik ben zelf voor een strak onderscheid tussen direct en indirecte wegnummers. Wanneer er een wegnummer staat aangegeven terwijl je er nog (lang) niet bent, dan schept dat verwarring, vooral voor hen die navigeren op basis van wegnummer+wegenkaart.
Ten eerste; de meeste mensen navigeren op basis van hoofddoelen. Zo reed ik laatst met wat vrienden naar Otterlo; in plaats van nietszeggende dingen als 'N11, A12, N224' onthielden we gewoon Utrecht - Ede-Noord - Otterlo. Veel gemakkelijker, omdat je die dingen kunt terugvinden op zowel een fysieke landkaart als in je topografische 'kaart' in je hoofd. Mensen onthouden wegen als bijvoorbeeld de N11 als bijvoorbeeld 'de weg langs Alphen'. In het achterhoofd weten de meeste mensen ongeveer wel waar bijvoorbeeld de A12 of zo ligt, maar dan moeten ze wel even nadenken. Wegnummers dienen eerder als routebevestiging dan als richtinggevende doelen.
Ten tweede: zelfs als je op wegnummer navigeert, scan je gewoon alle borden op dat wegnummer en rijd je die kant op. Of je nu op die weg rijdt of nog 400 meter over een parallelweggetje moet maakt niet uit. Ik vind het onderscheid tussen direct en indirect dus nogal onzinnig. Het is wel handig om wegnummers meer aan doelen te koppelen (zoals vaak in België wordt gedaan) maar een onderscheid is niet strikt noodzakelijk.
Het bord waarbij Domburg en Middelburg over de A58 werden geleid waar dit niet het geval is, is wel misleidend. Zet A58 dan bij de doelen die ook over de snelweg gaan !

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door duikgek89 » ma 30 apr 2012, 1:01

Dan zal ik wel raar zijn. Ik navigeer veel met wegnummers...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Palance » ma 30 apr 2012, 8:39

Dan ben ik blijkbaar ook raar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door boe! » ma 30 apr 2012, 8:43

sirdanilot schreef:Het bord waarbij Domburg en Middelburg over de A58 werden geleid waar dit niet het geval is, is wel misleidend.
Sinds de opening van de N57 ten oosten van Middelburg wordt het verkeer via A58 en nieuwe N57 geleid i.p.v. dwars door Middelburg.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door marcel » di 01 mei 2012, 17:58

Ik vind het ontbreken van onderscheid tussen directe en indirecte nummers vooral verwarrend in landen waar dat niet gebruikelijk is/was.
In Nederland was het vroeger duidelijk, nu steeds minder, en dat kan je toch soms op het verkeerde been zetten.
Italië spant natuurlijk de kroon: Soms vanaf 100 km voor het eind van een weg zie je alleen nog de nummers van andere wegen staan. En sommige wegen worden alleen in een richting bewegwijzerd, terwijl in de andere richting alleen indirecte nummers staan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » di 01 mei 2012, 21:29

^^ Italië is vermoedelijk het enige land op de wereld dat meer doet aan indirecte bewegwijzering van wegnummers dan aan directe. Dus als je op een Italiaanse wegwijzer een wegnummer ziet, kun je als uitgangspunt nemen dat het geen directe vermelding is. De redenering is nog niet zo heel ondeugdelijk: als je eenmaal op de juiste weg zit (die je met wegnummers hebt kunnen vinden), heb je het wegnummer niet meer nodig om de weg over die route te kunnen vervolgen. En dat laatste kun je makkelijker met behulp van een continu bewegwijzerd hoofddoel dan op basis van iets anders.

Uiteraard zou Italië Italië niet zijn zonder uitzondering op die regel. Dat zijn E-nummers.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Vinny » di 01 mei 2012, 22:04

E nummers moeten verdragtechnisch gezien aangegeven worden op de weg waar de E route loopt. De Italianen mogen hier dus niet afwijken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » di 01 mei 2012, 22:21

^^ Het verdrag zegt niet meer dan dat E-nummers bewegwijzerd moeten worden. De precieze invulling daarvan is aan de lidstaten. Nederland heeft het lang eigenlijk alleen bij knooppunten gedaan, de Zwitsers doen dat nog steeds en pakken (nog maar sinds een jaar of 15) de afstandenborden mee, Duitsland bewegwijzert ze alleen op afstandenborden, etcetera.

Dat dan uitgerekend de Italianen op dit punt zo recht in de leer willen zijn dat ze de E-routes bewegwijzeren op een manier die niet bij hun verdere principes past voor het bewegwijzeren van wegnummers lijkt dus vooral een kwestie van verdragsinterpretatie door henzelf, niet van een harde UNECE-eis.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door harry » di 01 mei 2012, 23:20

Zullen we dan maar on-topic worden door te concluderen dat Weert het Italië van Nederland is (of Italië het Weert van Europa)?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Rene » di 01 mei 2012, 23:40

harry schreef:(of Italië het Weert van Europa)?
Volgens mij gaat die "eer" eerder naar Almelo...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Weert is de weg kwijt...

Bericht door Pino » wo 02 mei 2012, 12:33

^^ Arme Italianen ...

Anyway, vond dit wel een aardige discussie over bewegwijzeringsprincipes bij indirecte wegnummer-verwijzingen. Misschien dat gedeelte toch eens afsplitsen naar een zelfstandige draad?

Plaats reactie