Hengelo op de A10 (netwerkdoelen)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Hengelo op de A10 (netwerkdoelen)

Bericht door harry » zo 06 mei 2012, 23:27

Afbeelding

Dit is de oprit vanaf de s112 naar de A10.
Waarom moet daar Hengelo op de wegwijzers? Waarom wordt Amersfoort niet gebruikt als A1-doel? (Of desnoods Almere?)

Hm... het is niet mijn bedoeling om hier een doelendiscussie te starten. :)
Daarom graag alleen feitelijke reacties (d.w.z. antwoorden op mijn vraag) en niet wat je vindt hoe iets zou moeten zijn.
Laatst gewijzigd door harry op vr 11 mei 2012, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door sirdanilot » ma 07 mei 2012, 0:11

Wat een contrast... Diemen één kilometer, Hengelo 142, en dat beide over de snelweg. Misschien had men hier nog een hoofddoel-einddoel systeem in gedachten? Of zouden ze gewoon klakkeloos de doelen van de snelweg hebben overgenomen en die op de handwegwijzers gezet?

Overigens vind ik wel vaker vreemde doelen bij snelwegopritten. Hier bijvoorbeeld een wijk van een niet al te grote plaats...

Hier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Rene » ma 07 mei 2012, 8:12

Als de A10-verbreding wordt uitgevoerd, zal op de hele A10-oost de vermelding Amersfoort (wat het historisch eindpunt was van rijksweg 1, maar tegenwoordig in netwerkzin van ondergeschikte betekenis is) worden vervangen door de netwerkdoelen Hengelo en Groningen, waar vanaf KP Watergraafsmeer dan ook nog Almere bijkomt. Amersfoort zal in de toekomst vanaf KP Muiderberg op de borden staan, net als netwerkdoel Zwolle.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Seat » ma 07 mei 2012, 9:17

Vreemde zaak, want als je naar Amersfoort wil, moet je toevallig maar weten dat je daar uitkomt als je Hengelo volgt (heeft de bij wijze van spreken helft van de Amsterdammers nog nooit van gehoord)...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door paolie » ma 07 mei 2012, 10:20

Amersfoort ook niet 8-) :duck:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door sirdanilot » ma 07 mei 2012, 10:37

Rene schreef:Als de A10-verbreding wordt uitgevoerd, zal op de hele A10-oost de vermelding Amersfoort (wat het historisch eindpunt was van rijksweg 1, maar tegenwoordig in netwerkzin van ondergeschikte betekenis is) worden vervangen door de netwerkdoelen Hengelo en Groningen, waar vanaf KP Watergraafsmeer dan ook nog Almere bijkomt. Amersfoort zal in de toekomst vanaf KP Muiderberg op de borden staan, net als netwerkdoel Zwolle.
Overduidelijk een voorbeeld van systeemautistisch beleid bij RWS in plaats van klant (weggebruiker) -gericht. Het percentage automobilisten dat naar Amersfoort moet is vele malen groter dan het verkeer richting Hengelo. Dat men een dom netwerkkaartje op papier belangrijker vindt dan dat, bewijst wel waar RWS naartoe af aan het glijden is...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Seat Ibiza » ma 07 mei 2012, 10:38

^^
Harry schreef:Hm... het is niet mijn bedoeling om hier een doelendiscussie te starten.
Daarom graag alleen feitelijke reacties (d.w.z. antwoorden op mijn vraag) en niet wat je vindt hoe iets zou moeten zijn.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door sirdanilot » ma 07 mei 2012, 10:43

Dat is geen doelendiscussie (ik zeg niet dat er per se Almere of Amersfoort of Enschede of wat dan ook moet staan), het is een opmerking over het wanbeleid van RWS jegens de weggebruiker. Je moet gewoon de bestemming bewegwijzeren waar het meeste verkeer naartoe wil vanaf dat punt, en dat is in dit geval zeker niet Hengelo.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door harry » ma 07 mei 2012, 11:17

sirdanilot schreef:Overigens vind ik wel vaker vreemde doelen bij snelwegopritten. Hier bijvoorbeeld een wijk van een niet al te grote plaats...
Voorhout-Oosthout was een aparte afrit van de A44, omdat het nogal excentrisch lag ten opzichte van de rest van Voorhout.
Inmiddels is Voorhout-Oosthout van de borden op de A44 zelf verdwenen; dat wordt nu als het zwaartepunt van Voorhout beschouwd.
Als het bord op Streetview er nog staat, is het een relikwie van de oude situatie.
sirdanilot schreef:Je moet gewoon de bestemming (= doel) bewegwijzeren waar het meeste verkeer naartoe wil vanaf dat punt
Dat is een keuze en het is niet de keuze die RWS gemaakt heeft. Punt.

Tot zover deze discussie over doelen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Rene » ma 07 mei 2012, 11:45

sirdanilot schreef:Overduidelijk een voorbeeld van systeemautistisch beleid bij RWS in plaats van klant (weggebruiker) -gericht. Het percentage automobilisten dat naar Amersfoort moet is vele malen groter dan het verkeer richting Hengelo.
Typisch een voorbeeld van een uitspraak van iemand die werkelijk de ballen verstand heeft van bewegwijzeren en de doelgroep die je moet bedienen. Ben dan ook niet van plan daar verder nog een woord aan vuil te maken. Ga maar eens zelf nadenken waar je redenering totaal de mist in gaat...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door sirdanilot » ma 07 mei 2012, 13:42

Als het bord op Streetview er nog staat, is het een relikwie van de oude situatie.
Ik heb een foto uit, volgens mij, november of zo waar dat bord er nog stond. Ik moet zometeen een eind fietsen en misschien kom ik er langs, maar hier is de foto:
Afbeelding

"Je moet gewoon de bestemming (= doel) bewegwijzeren waar het meeste verkeer naartoe wil vanaf dat punt"

Een gewoon persoon zou eerder bestemming dan doel zeggen. Een gewoon persoon zegt ook eerder stoplicht dan verkeersregelingsinstallatie.

^^

1. Ik ben inderdaad geen professional en dat beweer ik ook niet te zijn. Ik redeneer vanuit de weggebruiker, niet vanuit een hoge ivoren toren. Maar ja, blijkbaar zijn de meningen van een leek RWS te min :roll: tewijl 99% van de weggebruikers leken zijn in plaats van wegenforummers of RWS-beambten.

2. Als je me statistieken kunt laten zien van het percentage verkeer dat vanaf deze oprit daadwerkelijk naar Hengelo rijdt en dat dit groter is dan het verkeer richting Amersfoort, heb je een punt. Anders blijft het hogepietengepraat over 'netwerksystemen' waar jan-met-de-pet niks aan heeft.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door waldo79 » ma 07 mei 2012, 13:50

^^Je vraagt naar de bekende weg. Het is in diverse draden uitgelegd hoe de bewegwijzering wordt vernieuwd qua benoeming van doelen.
Zelfs op dit forum is niet iedereen het daarmee eens, maar er zit wel degelijk een filosofie achter.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door sirdanilot » ma 07 mei 2012, 14:22

Ik vind over het algemeen de netwerk-benadering op snelwegen wel beter; dit is namelijk bedoeld voor doorgaand verkeer, en op de snelweg staat er zowel Amersfoort als Hengelo bijvoorbeeld (tenminste, dit neem ik aan van wel...). Maar bij opritten moet je m.i. de meest logische routes en bestemmingen aangeven. En dat is niet Hengelo hier.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door waldo79 » ma 07 mei 2012, 14:54

Tja, dat is nu eenmaal het gekozen systeem. Het vorige systeem met hoofddoel en einddoel had ook zijn gebreken.
Maar we gaan hopeloos :offtopic:

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door evos » ma 07 mei 2012, 14:54

waldo79 schreef:maar er zit wel degelijk een filosofie achter.
Dat zal niemand bestrijden, maar hoe werkt die filosofie uit in de praktijk? Ik ben het wel een beetje eens met sirdanilot, dat de consequentie om Hengelo op (een deel van) het Amsterdamse OWN te moeten gebruiken als enige richtinggever voor alles-wat-voorbij-Diemen-ligt, niet erg gelukkig is. Ik weet het, deze hele discussie is inmiddels een allang gepasseerd station, maar ik vind het wel terecht dat er nog eens op dit soort merkwaardige gevolgen wordt gewezen.
Laatst gewijzigd door evos op ma 07 mei 2012, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door waldo79 » ma 07 mei 2012, 14:57

Mee eens. Verder ga ik er in deze draad niet op in.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Snelwegfreak » ma 07 mei 2012, 15:32

Ik vind deze vermelding wel correct. Als je namelijk op de A10 gaat werken met Hengelo en bij de oprit met Amersfoort creëer je namelijk weer verwarring en bovendien is het alles behalve consistent. Dat het in dit geval wat raar is, dat is dan jammer.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Wouter N14 » ma 07 mei 2012, 15:34

Maar op de A2 is Maastricht toch juist vervangen, dus waarom hier wel Hengelo :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Snelwegfreak » ma 07 mei 2012, 15:35

Misschien is dat omdat je bij de A2 meerdere grote steden tegenkomt (Utrecht, 's-Hertogenbosch, Eindhoven...) en via de A1 niet?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Wouter N14 » ma 07 mei 2012, 15:37

De regiofunctie van een wel of niet te bewegwijzeren stad lijkt mij relevanter dan de grootte er van. Het is vast al eens uitgelegd, maar ik snap het verschil niet tussen Maastricht en Hengelo.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Snelwegfreak » ma 07 mei 2012, 15:40

Dat is dan misschien hetzelfde als wat ik net zei. Via de A2 kom je bij Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Die steden zijn voor transport e.d. vrij belangrijk en daarom verdienen ze notatie. Maastricht is daar een stuk minder belangrijk in, en daarom het vermelden vanaf Amsterdam nog niet waard. Op de A1 is dit anders. Je hebt daar eigenlijk alleen Apeldoorn, en richting het oosten nog Hengelo. De A1 is één grote oost-west verbinding, een 'spoke' zeg maar terwijl de steden langs de A2 'hubs' zijn als het ware. Ik hoop dat je het snapt :lol: Het is alleszins wel inconsistent als dit zo is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Wouter N14 » ma 07 mei 2012, 15:41

^^ Dat snap ik ;) Maar dan kijk je wel star naar de A1/2 zelf, niet naar direct daar aanliggende doelen zoals het al genoemde Almere bijvoorbeeld.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Snelwegfreak » ma 07 mei 2012, 15:43

Tja, dat zou René dan als enige weten. Moet hij het wéér uitleggen :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Pino » ma 07 mei 2012, 17:05

Eerlijk gezegd denk ik dat deze keuze helemaal niets te maken heeft met netwerkdoelen en alles met de invulling van een al sinds opening van de A10-oost bestaand schaarsteprobleem. Met welke doelen kun je het traject tussen Knooppunt Amstel en Knooppunt Watergraafsmeer het beste bewegwijzeren? Je zit met mensen die naar de A6 willen, mensen die de A1 naar het oosten zullen pakken, mensen die inzetten op een andere afslaande verbinding van de A10 en mensen met een bestemming in de stad of een aangrenzende gemeente. Het klassieke antwoord op die vraag was: uitsluitend Amersfoort bewegwijzeren op de A10, op Watergraafsmeer dan Almere toevoegen en de rest kwam later wel (Lelystad, als einddoel van de A6, als laatste op Muiderberg). Die keuze ging niet terug op bepaalde regels, maar was puur een pragmatische invulling van een schaarsteprobleem. Eentje die zich ook niet laat vergelijken met de doelenkeuze van de A2, aangezien de A2 niet een aftakking heeft die vergelijkbaar is met de A6.

Ik kan de vervanging van Amersfoort door Hengelo eigenlijk alleen maar zien als het gevolg van een hernieuwde afweging van het aloude schaarsteprobleem. Amersfoort wordt vanuit Amsterdam nu van minder belang geacht; de doorgaande verbinding naar Hengelo wordt van groter belang geacht. Exit Amersfoort op de A10, welkom Hengelo. Voor mij voelt die keuze enigszins raar, maar hij staat in mijn optiek op zichzelf. Het is de invulling van één schaarsteprobleem, waarin dan toevallig aan het netwerkdoel de voorkeur is gegeven boven een hoofddoel. Maar goed, in een andere situatie kies je wel voor een hoofddoel boven een netwerkdoel. En tien jaar terug had men ook voor Hengelo kunnen kiezen boven Amersfoort, alleen toen zou het kindje "einddoel" zijn genoemd in plaats van netwerkdoel.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Groningen » ma 07 mei 2012, 17:43

sirdanilot schreef:
Rene schreef:Als de A10-verbreding wordt uitgevoerd, zal op de hele A10-oost de vermelding Amersfoort (wat het historisch eindpunt was van rijksweg 1, maar tegenwoordig in netwerkzin van ondergeschikte betekenis is) worden vervangen door de netwerkdoelen Hengelo en Groningen, waar vanaf KP Watergraafsmeer dan ook nog Almere bijkomt. Amersfoort zal in de toekomst vanaf KP Muiderberg op de borden staan, net als netwerkdoel Zwolle.
Overduidelijk een voorbeeld van systeemautistisch beleid bij RWS in plaats van klant (weggebruiker) -gericht. Het percentage automobilisten dat naar Amersfoort moet is vele malen groter dan het verkeer richting Hengelo. Dat men een dom netwerkkaartje op papier belangrijker vindt dan dat, bewijst wel waar RWS naartoe af aan het glijden is...
Iedereen met een beetje verstand weet dat je voor Amersfoort de richting Hengelo moet volgen. Is immers beide naar het oosten.

Maar goed, gezien het dramatische onderwijs in NL en de hobbel-maar-achter-de-Tomtom-aan-mentaliteit in NL is dat al teveel gevraagd blijkbaar.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Tachi » ma 07 mei 2012, 18:18

Het is nu toch verzand in een doelendiscussie.

Ik, persoonlijk, vind het logisch als hier naast Hengelo ook Groningen (al eerder genoemd) had gestaan. Beide doelen zijn richtinggevend: oost en noord. Lokale doelen naar snelwegen verwijzen vind ik sowieso niet horen, zoals Diemen, Zaanstad, Hilversum, etc. Je bent wel een hele ontzettende fishstick als je uit de buurt komt en de weg niet weet.
Later bij Watergraafsmeer kan nog Leeuwarden verschijnen voor de westelijke route langs het IJsselmeer naar het noorden en Groningen via de oostelijke route.
Bij Muiderberg, Groningen Almere naar het noorden, Zwolle en Hengelo naar het oosten op de borden. Amersfoort verschijnt wat mij betreft bij Amersfoort. Zo, ik zeg :top:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door harry » ma 07 mei 2012, 18:20

Snelwegfreak schreef:Tja, dat zou René dan als enige weten. Moet hij het wéér uitleggen :)
Het is zo simpel dat ik het zelfs snap.
A1: Amersfoort is geen netwerkdoel. Hengelo wel. Dus verdwijnt Amersfoort.
A2: Maastricht is een netwerkdoel maar Utrecht en Eindhoven ook en die liggen ervoor. Dus verdwijnt Maastricht.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Palance » ma 07 mei 2012, 18:23

Groningen schreef: Iedereen met een beetje verstand weet dat je voor Amersfoort de richting Hengelo moet volgen. Is immers beide naar het oosten.
Ja, maar als je naar Zwolle wilt is Amersfoort heus een logischer punt dan Hengelo. Je zou immers ook kunnen stellen dat iedereen met een beetje verstand weet dat men voor Hengelo in ieder geval richting Amersfoort moet rijden. :yes:

En zet dan Berlijn er maar op. Dan zit je ook al in de goede richting :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door nederland24 » ma 07 mei 2012, 18:37

Ik vind het goed dat de netwerkdoelen steeds meer bewegwijzerd worden. Al gebeurt dat nog niet op alle borden. :( Op de vernieuwde borden van de A73 bijvoorbeeld nog niet.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door petervdveen » ma 07 mei 2012, 19:09

Is er ergens een topic waar dit alles staan uitgelegt?
Is begrijp het namelijk niet echt helemaal meer.

Wat zijn netwerkdoelen bijvoorbeeld?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Plaats reactie