Scheidingen tussen groepen van doelen

Moderator: Moderatoren

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » do 06 okt 2005, 7:36

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/alb/067/slides/062.html
Zo'n bord met streep (tussen Schiedam-West en Ring Rotterdam) zie je niet vaak. Of heb ik andere borden over het hoofd gezien?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 06 okt 2005, 8:25

Breyten schreef:http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/alb/067/slides/062.html
Zo'n bord met streep (tussen Schiedam-West en Ring Rotterdam) zie je niet vaak. Of heb ik andere borden over het hoofd gezien?
De linker 3 (OK, 2 :) ) rijstroken gaan door een andere tunnelbuis van de Beneluxtunnel dan de rechter 2. En de afrit is alleen via de rechter 2 te bereiken. Blijkbaar wilde men het op deze manier aangeven

(En bah, E25 op dit bord....)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 06 okt 2005, 14:00

Je ziet ze soms bij een afrit die tevens naar een parkeerplaats/tankstation gaat. Maar soms ook niet (bij afrit H.I.Ambacht/Sandelingen-Oost in de A15 staat bijvoorbeeld weer geen streep).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 okt 2005, 14:54

harry schreef:
Je ziet ze soms bij een afrit die tevens naar een parkeerplaats/tankstation gaat. Maar soms ook niet (bij afrit H.I.Ambacht/Sandelingen-Oost in de A15 staat bijvoorbeeld weer geen streep).
Die borden zien op één afslag waarop zich ook een tankstation bevindt. Dit bord bij de Beneluxtunnel geeft aan dat er feitelijk twee afslagen zijn, namelijk eerst Schiedam-West en dan pas de A 20. Daar zit nog wel een kilometer of 1,5 tussen.

Persoonlijk vind ik het een prima idee, zo'n scheiding. Neemt de indruk weg dat je al die doelen over één kam kunt scheren. Wat mij betreft doe je het ook bij klaverbladen. Beetje zoiets:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op do 06 okt 2005, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 06 okt 2005, 15:10

Pino schreef:
harry schreef:
Die borden zien op één afslag waarop zich ook een tankstation bevindt. Dit bord bij de Beneluxtunnel geeft aan dat er feitelijk twee afslagen zijn, namelijk eerst Schiedam-West en dan pas de A 20. Daar zit nog wel een kilometer of 1,5 tussen.

Persoonlijk vind ik het een prima idee, zo'n scheiding. Neemt de indruk weg dat je al die doelen over één kam kunt scheren. Wat mij betreft doe je het ook bij klaverbladen. Beetje zoiets:
http://www.geocities.com/roelofs.geo/ro ... ctions.gif
Prima plan, je ziet het ook in een aantal omringende landen, Duitsland met een streep, Frankrijk met een kleine opening (vind ik iets mooier wanneer er meer dan 1 streep moet komen, bijv.een klaverblad met een afrit), maar zelden in Nederland. Wat mij betreft wordt zoiets wel ingevoerd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 06 okt 2005, 16:17

Pino schreef:Wat mij betreft doe je het ook bij klaverbladen. Beetje zoiets:
Afbeelding
Op 1500 m vallende pijlen voor de rechtdoorrichting. Kan ik niet echt een geslaagde oplossing noemen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 okt 2005, 16:35

René schreef:Op 1500 m vallende pijlen voor de rechtdoorrichting. Kan ik niet echt een geslaagde oplossing noemen.
Geloof dat dit niet een moment is om over pijlen te discussiëren. Het ging om het scheiden van doelen op afslagen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 06 okt 2005, 17:15

Stel dat je alleen het rechter paneel zou zien, kun je mij dan de meerwaarde van de strepen aangeven ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 okt 2005, 18:04

René schreef:Stel dat je alleen het rechter paneel zou zien, kun je mij dan de meerwaarde van de strepen aangeven ?
Het bord zou moeten worden geplaatst bij Kreuz Walldorf, oftewel een volledig knooppunt. De weggebruiker richting A 5 gaat eerst een parallelbaan op en krijgt daarop nog de splitsing tussen A 5 noord (Heidelberg / Frankfurt) en A 5 zuid (Karlsruhe / Basel).

De streep geeft aldus aan dat niet alle vier doelen één en dezelfde richting vormen, maar dat sprake is van een combinatie van twee afslagen die alleen maar zeer tijdelijk dezelfde richting uitgaan. Op die manier is de weggebruiker voorbereid op de nadere splitsing.

Dat bord op de A 4 is niet anders. Verkeer richting Schiedam-West en Vlaardingen-Oost moet maar heel even dezelfde kant uit als het andere verkeer op die banen. Om die reden staan die eerste twee bestemmingen duidelijk afgescheiden van de rest.

De onderste streep is vervolgens weer bedoeld om aan te geven dat wegnummer en afstand op het geheel zien en niet alleen op de twee doelen die toevallig binnen die streep staan.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 06 okt 2005, 18:56

Juist, in vele gevallen is een bord met een afscheiding duidelijker dan een rijtje plaatsen. Zo vind ik bijvoorbeeld

Afbeelding

dit bord niet duidelijk. Wanneer je niet een kaart als van Michelin hebt waar het knooppunt gedetailleerd op staat uitgewerkt, zou je hier de mist in kunnen gaan door te denken dat Knooppunt Ridderkerk-Noord pas 3 km verder is en dit allemaal bestemmingen zijn voor de richting A15 -> Oost.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 okt 2005, 20:19

Ergerlijk aan dat laatste bord is ook dat de doelen voor A 15 oost en west niet alleen niet gescheiden zijn, maar ook nog eens door elkaar lopen. De Havens staan helemaal onderaan, terwijl die toch gekoppeld zijn aan de bovenste doelen (Ring Zuid en Europoort). De ruiter met "Fast Ferry" hoort dan weer bij Gorinchem (of Ridderkerk?).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 okt 2005, 21:44

Ze moeten sowieso in Nederland eens moeten beginnen met het groeperen van de witte bestemmingen :roll:

(overigens ontgaat mij in de meeste gevallen het nut van het eindeloos herhalen van dezelfde bestemmingen op de rechtdoorborden. Wat mij betreft is één/twee keer voldoende. Op de A 4 tussen Hoofddorp en Schiphol kom je echt ONTELBAAR de kreet rechtdoor Den Haag / Rotterdam of Utecht / Amsterdam tegen. Dat is echt niet nodig. Alleen een aanduiding van de afrit is in de meeste gevallen voldoende. Dat zorgt gelijk voor het minder massaal overkomen van de bestemmingen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 okt 2005, 8:21

Pino schreef:Ergerlijk aan dat laatste bord is ook dat de doelen voor A 15 oost en west niet alleen niet gescheiden zijn, maar ook nog eens door elkaar lopen. De Havens staan helemaal onderaan, terwijl die toch gekoppeld zijn aan de bovenste doelen (Ring Zuid en Europoort). De ruiter met "Fast Ferry" hoort dan weer bij Gorinchem (of Ridderkerk?).
Fast Ferry hoort bij Ridderkerk:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net