[foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » di 16 jul 2013, 22:26

Ook de voorbeelden zelf vind ik niet echt representatief voor ons hoofdwegennet.
Jawel dus. De steden die ik noemde zouden in België bijna allemaal voorzien zijn van een hoogwaardig uitgebouwde ringweg. We hebben hier veel meer losse eindjes in het netwerk dan in de rest van Europa. Niet dat er geen missing links zijn in Frankrijk en Duitsland, maar wij leven te veel in het tijdperk Zürich-voor-2009. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » di 16 jul 2013, 22:36

Natuurlijk hebben we losse eindjes. Maar het geeft geen pas om op basis van een paar plaatsen, grotendeels gelegen aan de uiteinden van ons hoofdwegennet of aan de slecht uitgebouwde A7, te roepen dat Nederlandse snelwegen van binnenstad naar binnenstad lopen.

Dat de plaatsen in kwestie in België een ringweg zouden hebben, mag misschien zijn. In de Nederlandse benadering krijgen plaatsen dat principieel niet, omdat de hoofdwegen nu eenmaal niet zo gepland zijn dat ze naar de binnensteden toelopen. Dat je bij gelegenheid nog wel door die binnensteden heen moet, is ook niet iets dat primair met een ringweg zou moeten worden opgelost. Het alsnog aanleggen van de allang geplande bypass is in het Nederlandse wegennet doorgaans veel efficiënter. Alleen janmer dat we nog een paar gaten te gaan hebben ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » di 16 jul 2013, 22:50

Check your facts:
Alleen de A 1, A 5, A 6 (na ombouw van knooppunt Joure), A 10, A 13, A 16, A 17, A 22, A 27, A 30 (behoudens knp. Barneveld), A 37, A 67, A 73, A 74 en A 76 zijn integraal doorlopende snelwegen. Dit zijn dus zelfs eerder uitzonderingen dan regel ! (15 uit 46)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door harry » wo 17 jul 2013, 0:15

Vinny schreef:(15 uit 46)
Zo'n telling hangt wel heel erg van de toevallige wegnummering af. Je diskwalificeert direct maar de hele A12 omdat er toevallig een klein stukje Den Haag inloopt.
En waarom mag de A50 niet meetellen? Omdat er een N50 bestaat?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » wo 17 jul 2013, 8:40

^^ Statistiek-alarm! Alle rijkswegen die deels als autosnelweg zijn gebouwd en deels niet worden hier als wegen met missing links gepresenteerd, wat natuurlijk niet het geval is. Op deze manier blaast Vinny de getallen al buitenproportioneel op. Maar als je vervolgens kijkt naar de daadwerkelijke missing links, zijn dat met uitzondering van bekende gevallen als Sneek, Groningen en Maastricht allemaal gaten buiten stedelijk gebied. De gaten in de A4, de incomplete A8, de door te trekken A15, de A65. Dat heeft niets meer met het door Vinny zo geroemde Belgische ringweg-model te maken. Het gaat hier kennelijk alleen nog over het worstjes-verhaal.

Maar ook dat wordt gewoon verkeerd benaderd. De missing links daargelaten, eindigen snelwegen in Nederland als "worstje" om drie redenen: (i) ze zijn een inprikker, (ii) het zijn verbindingen tussen een doorgaande snelweg en voorsteden/industriegebieden, (iii) ze lopen naar een stad aan de rand van de "bewoonde wereld" en daarachter bestaat niet voldoende verkeersvraag om een snelweg of zelfs maar een bypass te rechtvaardigen. Om een paar voorbeelden te noemen, onder (i) heb je de A12 in Den Haag, de A35 en de A325; onder (ii) heb je de A15 door de Rotterdamse haven, de A18, zo je wilt ook de A8; onder (iii) praat je over de wegen naar Leeuwarden, Haarlem, Alkmaar of Vlissingen. Ik verwerp de suggestie dat we teveel van dat soort "worstjes" zouden hebben. Het zijn juist toevoegingen ten opzichte van de kern van ons wegennet waar deze routes geen deel van uitmaken, ook al zijn het meestal rijkswegen. Had je dan liever gewild dat die toevoegingen er niet lagen en de bewuste gebieden volledig door niet-autosnelwegen met een totaal ander nummer zouden worden bediend? Moeten we belastingcenten verkwanselen om eindpunten als Alkmaar en Vlissingen te laten bedienen door twee snelwegen die op elkaar uitkomen?

Nee, dat worstjes-verhaal krijg je als je boven een kaart hangt zonder na te denken over de onderliggende demografie. Volgens mij heeft Vinny meer verstand van appeltaarten 8-)

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mark6565 » wo 17 jul 2013, 17:50

Ik weet niet hoe de situatie nu is, op de ring rond Tilburg maar zo was ie in 2011:

https://www.youtube.com/watch?v=zRApKfm ... Gi8HzVrXZP

Als ik het filmpje zo eens bekijk, krijg ik, nadat de (motorrijder, denk ik) de A58 heeft verlaten, een compleet verlaten gevoel. Kijk maar eens na ongeveer 3 minuut 30.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » wo 17 jul 2013, 18:51

ee, dat worstjes-verhaal krijg je als je boven een kaart hangt zonder na te denken over de onderliggende demografie. Volgens mij heeft Vinny meer verstand van appeltaarten
Als je geen argumenten hebt kun je altijd op de persoon gaan spelen :roll:

Het punt is dat veel mensen niet snappen dat verkeer moet "circuleren". Er bestaan geen fabriekjes en kerkhoven*, die moet je dan ook niet op je wegennet willen toestaan.
De investering in de Ringweg van Alkmaar en de Haak van Leeuwarden zijn erg zinvolle uitgaven van belastinggeld geweest. Gelukkig zijn er mensen die soms een beetje boos worden om worstjes. Want dat helpt een investeringsprogramma op gang te helpen dat dit soort zaken oplost. Je kunt niet altijd 100% je zin krijgen maar iedere winst is mooi meegenomen. :yes:

* Wegen die in het niets beginnen en ophouden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » wo 17 jul 2013, 19:21

^^ Ik geloof dat ik meer dan genoeg argumenten heb gegeven, maar op de een of andere manier wordt het onderwerp steeds een stukje aangepast door er iets ongerelateerds bij te halen. Nu weer of de ringwegen van Alkmaar en Leeuwarden wel of niet zinnige uitgaven van belastinggeld zijn geweest. Je hoort mij niet zeggen dat het niet zo is. Maar hun aanleg brengt je werkelijk geen centimeter dichterbij jouw ideaal dat verkeer moet kunnen circuleren over hoogwaardig uitgebouwde wegen. Bij Alkmaar is het kerkhof (worstje zo je wilt) gewoon verplaatst van de zuidkant van de stad naar het punt dat de autoweg ophoudt, op de N9 dus al in het noordwesten van Alkmaar. Bij Leeuwarden kun je dan straks circuleren tussen de routes Leeuwarden - Zurich, Leeuwarden - Heerenveen en Leeuwarden - Drachten, terwijl tussen alle drie eindpunten een handiger route beschikbaar is. Meer dan een verbinding voor lokaal verkeer gaat het niet worden. In het grote netwerkgeheel is dat peanuts.

En dit is feitelijk het verhaal van alle snelwegen die thans in het niets eindigen, behalve de alom bekende missing links. Omdat ze buiten de kern van het Nederlandse/internationale netwerk staan, wordt hun eindpunt (de overgang van gelijkvloerse enkelbaansweg naar een meerbaans en ongelijkvloers) gedreven door het punt waar het aantal weggebruikers dusdanig groot wordt dat die hoogwaardige uitbouw gevraagd is. Soms ligt het in een stad, soms is het handiger nog even door te trekken tot de andere kant van een stad, soms ligt het op een strategisch kruispunt (dat dan wordt omgebouwd tot ongelijkvloerse afrit, en daarna houdt de snelweg op). Het omslagpunt verschuift in de loop der tijd en daarom wordt ook nog wel eens een kerhofje verplaatst. Houdt ons op dit forum weer bezig ... Maar met een einde in het niets of in een stad is bij dat soort wegen niets mis. Dat is een gevolg van verkeersvraag die op een gegeven moment gewoon onder een kritisch minimum zakt. Daarom ook iets dat je ook regelmatig ziet in andere landen met een zeer dicht snelwegennet.
Laatst gewijzigd door Pino op do 18 jul 2013, 8:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Ds79m » wo 17 jul 2013, 19:28

Ik begrijp het hele punt eigenlijk niet zo. In West-Europa is Frankrijk wellicht de uitzondering, met nauwelijks 'eindigende' snelwegen, maar ook in België eindigen vrijwel alle snelwegen op een gegeven moment op een niet-snelweg. Iets wat ik overigens totaal niet als een probleem beschouw.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » wo 17 jul 2013, 19:42

^^ Het Belgische wegennet is natuurlijk sterk gebaseerd op de verschillende E-verbindingen, dus op de een of andere manier lopen er daar veel snelwegen van grens tot grens of van E-verbinding naar E-verbinding. Alleen de niet-E-wegen eindigen wegen vaak in het niets. Maar of dat België beter maakt dan Nederland? Het geeft vooral aan dat er buiten het kern-netwerk van autosnelwegen weinig toe- en afvoerwegen zijn; het eeuwige probleem dat het Belgische wegennet veel te veel hangt op die paar hoofdassen.

Andere landen met een dicht snelwegennet zitten er voller mee. Paar vlugge voorbeelden uit Noord-Duitsland: A21, A23, A25, A27, A29, A39. In hun functie vervullen die wel een redelijke gelijkenis met de Nederlandse snelwegen die niet eindigen op een andere snelweg. Denemarken begint ze nu steeds meer te krijgen, buiten hun E-wegennet. In Italië een paar A-wegen, maar vooral veel in de tolvrije categorie van Raccordi Autostradali en expreswegen. In Frankrijk ook veel onder de tolvrije autosnelwegen (A30, A33, A34, Bretagne) en in de expreswegen. Vermoedelijk is het voor tolmaatschappijen minder interessant om "open" te bouwen. In Engeland draait alles op een paar kern-snelwegen en daar takt van alles vanaf naar een "kerkhof". Ook in de VS zie je het veel voorkomen.

Je moet als land een sluitend kern-netwerk hebben van autosnelwegen, waarmee je zo'n beetje alle ter zake doende verbindingen volledig met autosnelwegen kunt bedienen. Alles wat daar op enig moment van aftakt, is meegenomen. Of de aftakking dan in een stad eindigt, op de gesloten ringweg van een stad, aan het einde van de bypass van een stad of in het niets: het is niet meer dan een kwestie van regionaal belang. En als de regionale aftakking dan zo lang wordt dat 'ie weer op een andere snelweg uitkomt, dan heb je een extra netwerkverbinding te pakken 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » wo 17 jul 2013, 21:25

Ik geloof dat ik meer dan genoeg argumenten heb gegeven,
Ik heb afdoende bewezen dat in Nederland het snelwegennet punt-tot-punt georienteerd is en dat dit gegeven de ontwikkeling van het verkeer minder wenselijk is. Jij beweert dat het een uitzondering is, en ik beweer dat het een patroon is. Steden als Hilversum, Haarlem, Nijmegen en Tilburg (on topic!) gewoon onvoldoende toegerust om het verkeer te laten circuleren. In Tilburg hebben ze er wat aan gedaan (net als de andere plaatsen waar ringwegprojecten in uitvoering of in verregaande staat van planning zijn).

Maar het gaat om de aanduiding van de ring Tilburg. Die is verder prima. Het vervuilt de doorgaande A 58 bewegwijzering tegenwoordig amper en is goed in de geleiding van het regionale en lokaal georienteerd verkeer. Prima dus. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door harry » wo 17 jul 2013, 22:14

Vinny schreef:Ik heb afdoende bewezen
Zo je al iets hebt bewezen, dan in ieder geval niet afdoende.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » wo 17 jul 2013, 22:22

Vinny schreef:Ik heb afdoende bewezen dat in Nederland het snelwegennet punt-tot-punt georienteerd is en dat dit gegeven de ontwikkeling van het verkeer minder wenselijk is. Jij beweert dat het een uitzondering is, en ik beweer dat het een patroon is. Steden als Hilversum, Haarlem, Nijmegen en Tilburg (on topic!) gewoon onvoldoende toegerust om het verkeer te laten circuleren.
Het zijn twee losstaande punten. De verkeerssituatie van de plaatsen die je noemt heeft weinig tot niets te maken met de vormgeving van het Nederlandse wegennet als geheel.

Neem Hilversum: bediend door twee autosnelwegen die niet punt-tot-punt lopen, maar die beginnen met een knooppunt en die eindigen op een andere snelweg. Dat er daar lokaal iets tekort schiet, dat er misschien wel belang bestaat bij een extra boogverbinding tussen A1 en A27 zuidelijk langs de stad, dat kan zomaar zijn. Of er ligt een hele goede oplossing in de aanleg van één of meerdere inprikkers vanaf beide wegen, zónder dat die direct met elkaar verbonden zijn. Daar moeten ze vooral lokaal naar kijken en er een lokaal gepaste oplossing voor vinden. Verkeer dat niet op weg is van of naar Hilversum, Bussum of Kortenhoef koopt er niet veel voor. Datzelfde geldt bij Tilburg: wat ze gedaan hebben is weinig meer dan een (in mijn optiek lovenswaardige) lokale ontwikkeling.

En wat levert dat op voor het netwerkplaatje? Mogelijk een extra snelweg tussen twee snelwegen. Maar misschien ook wel een snelweg bij Hilversum die voorbij de A1 of de A27 nog wel een stukje doorloopt, zodat je een nieuwe snelweg krijgt die niet op een snelweg doodloopt. Zo ook Tilburg. Ze hoeven de N260 maar een beetje door te trekken naar Turnhout en die fantastische vernieuwing van jou is een nieuwe verwerpelijke punt-naar-puntroute geworden. De snelwegen die niet eindigen op een andere snelweg zullen altijd blijven, gewoon omdat ze lokaal nut toevoegen. Maar dat zijn en blijven snelwegen die niet meer verzorgen dan een verbinding (als inprikker of regionale toevoerweg) naar het vrijwel volledig gesloten kern-snelwegennet.
Maar het gaat om de aanduiding van de ring Tilburg. Die is verder prima. Het vervuilt de doorgaande A 58 bewegwijzering tegenwoordig amper en is goed in de geleiding van het regionale en lokaal georienteerd verkeer.
Wellicht minder vervuiling dan vroeger, maar nog steeds teveel. Of wellicht anders gezegd: de te sterke vervuiling van vroeger op alle borden is verruild voor weinig vervuiling op de meeste borden en extra vervuiling op de hoekpunten. De situatie bij afritten als Tilburg-Centrum West overleeft dan ook nog wel, al blijf ik het veel eer vinden voor lokale geleiding. Maar ik heb principieel moeite met de toeters en bellen op de hoekpunten van de ring: afrit Tilburg-Noord, Knooppunt De Baars, afrit Tilburg-Reeshof. Het gebruik van extra witvlakken op aankondigingsborden, en het gebruik van strepen en hoofdletters op de vorkborden en portalen suggereren groot belang. Alsof je een majeure splitsing tussen interregionale routes nadert. Dat is in mijn optiek gewoon teveel voor het verdelen van verkeer met lokale bestemmingen; onnodige kermis in het gezicht van weggebruikers. Het had echt wel volstaan om bij Tilburg-Noord en Tilburg-Reeshof de Ring (eventueel te hernoemen tot Randweg) tussen de doelen op te nemen, en op alle tussengelegen punten te zorgen dat de naam van de eerstvolgende afrit op de borden staat. Model Dordrecht, zeg maar. Het zorgt voor even goede geleiding van lokaal verkeer én rustiger borden voor doorgaand verkeer.
Laatst gewijzigd door Pino op do 18 jul 2013, 11:17, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » wo 17 jul 2013, 23:09

Datzelfde geldt bij Tilburg: wat ze gedaan hebben is weinig meer dan een (in mijn optiek lovenswaardige) lokale ontwikkeling.
Dat is natuurlijk niet zo heel vreemd aan gezien de provincie de trekker van het project is. De planvorming vond overigens plaats in de jaren '90 toen stedelijke knooppunten ineens heel erg hip waren. Er heeft wel eens een hele bijlage in de NRC gestaan over deze dingen. Opmerkelijk is wel dat de Ringweg Tilburg bijna precies zo is aangelegd als destijds bedacht (al werd in het bijgevoegde artikel gesuggereerd dat er een volwaardige autosnelweg zou komen). Bij veel andere steden is het bij mooie woorden gebleven.

Overigens zou het natuurlijk al een stuk beter zijn als de relatie A 261-Ring Tilburg Oost en A 261-Ring Tilburg West conflictvrij zouden zijn uitgevoerd. Dat is op het huidige ruimtebeslag echter totaal onmogelijk. Je zult iets met fly-overs moeten doen en die dingen zijn loeiduur terwijl de A 261 zelf natuurlijk ook niet de belangrijkste snelweg van Nederland is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mark6565 » do 18 jul 2013, 0:03

Vinny schreef: De planvorming vond overigens plaats in de jaren '90 toen stedelijke knooppunten ineens heel erg hip waren. Er heeft wel eens een hele bijlage in de NRC gestaan over deze dingen. Opmerkelijk is wel dat de Ringweg Tilburg bijna precies zo is aangelegd als destijds bedacht (al werd in het bijgevoegde artikel gesuggereerd dat er een volwaardige autosnelweg zou komen). Bij veel andere steden is het bij mooie woorden gebleven.
Bijzonder is dat ik me uit mijn kindertijd herinner, dat er in de vroege jaren 70 al plannen waren, voor een ringweg rond Tilburg. Deze zou dan geheel de status autosnelweg krijgen. Dit was echter nog voor het bestaan van de Reeshof, dus zou het westelijke deel wat oostelijker komen te liggen. Jammer dat er van deze prille plannen niets meer terug te vinden is.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » do 18 jul 2013, 14:13

^^ Dat zal zijn wat in het Rijkswegenplan 1968 stond ingetekend als rijkswegen 62 en 66. De huidige N261/A261 was ooit gedacht als verder doorlopende noord-zuidverbinding. Maar hoe de routering binnen Tilburg zelf was gedacht, is mij niet duidelijk. Op topografische kaarten uit die periode zie je in ieder geval geen tracé ingepland.
Laatst gewijzigd door Pino op do 18 jul 2013, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mark6565 » do 18 jul 2013, 16:14

Rijksweg 62 staat op deze kaart in ieder geval wel op dezelfde plek, ten westen van Tilburg, waar hij toen zou moeten komen!
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Ds79m » do 18 jul 2013, 19:13

^^ Ondertussen zou die dan dwars door de stad gaan.

Steden van het formaat Tilburg met een complete snelwegring zijn in het algemeen vrij schaars overigens.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mark6565 » do 18 jul 2013, 22:29

^^ Dan had ie inderdaad dwars door de stad gelopen, om precies te zijn tussen de wijk 'Het Wandelbos' en de Reeshof. En ik ben het ook met je eens dat steden als Tilburg meestal niet in aanmerking komen voor een totale snelwegring.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Willem » do 18 jul 2013, 22:35

In de tijd dat de weg gepland was, was er van de Reeshof nog totaal geen sprake. Die wijk ligt sowieso erg excentrisch ten opzichte van de rest van de stad. Het Wandelbos zorgt voor een soort tweedeling.

Een complete snelwegring is wat overdreven, maar een verbinding tussen de A261 en de A58 westelijk van Tilburg (zodat Dongen mee kon profiteren) was wel logisch geweest.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » do 18 jul 2013, 22:38

Ze zijn toch bezig om de ringweg grotendeels tot 2x2 uit te breiden? Met uitzondering van knooppunt Tilburg Noord (de afwezigheid ervan) heb je dan toch in principe een snelweg. In ieder geval qua leefomgevingsimpact. :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mark6565 » vr 19 jul 2013, 0:23

^^ Inderdaad qua leefomgevingsimpact. 'In principe een snelweg' is in mijn beleving dus nog steeds: geen snelweg!
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door harry » vr 19 jul 2013, 17:31

Is een weg met stoplichten "in principe een snelweg"?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » vr 19 jul 2013, 21:07

De hoeveelheid geluidhinder en emissies zijn zelfs hoger dan bij een echte snelweg. Het is dan ook totaal ridicuul om uit oogpunt van de bescherming van de leefomgeving een weg met verkeerslichten voor te staan. Maar op papier hoeft zo'n weg aan minder strenge normen te voldoen, dus op papier is de weg wel beter voor het milieu :wall: :heygrr:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mark6565 » vr 19 jul 2013, 23:45

^^ En dus ook een van de redenen waarom we in Nederland op veel plekken al die onzinnige 2x2 wegen mét stoplichten hebben, in plaats van volwaardige snelwegen.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door sirdanilot » vr 19 jul 2013, 23:49

Moet je eens in België kijken... het wegtype 2x2 met stoplichten mag van mij wel meer toegepast worden in Nederland hoor. Alles beter dan enkelbaansweggetjes met rotondes.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Wouter N14 » vr 19 jul 2013, 23:55

^^ Doe eens een gok waarom Nederland betere verkeersveiligheidscijfers heeft dan België....

Maar uhm, :offtopic:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Ds79m » za 20 jul 2013, 9:41

^^ Logisch dat zulke wegen dan continu nieuw worden aangelegd in Nederland.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

alexanderpas
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 14 feb 2011, 15:50

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door alexanderpas » di 23 jul 2013, 2:27

^^ 2x2 met turborotonde dan maar?

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mark6565 » di 23 jul 2013, 12:57

Gewoon een volwaardige 2x2 autosnelweg ;)
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Plaats reactie