[foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg

Bericht door harry » za 02 mar 2013, 10:13

boe! schreef:Reactie Rijkswaterstaat:
Netjes!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mark6565 » za 13 jul 2013, 15:36

Wat mij opvalt, aan de overigens prachtige foto's van het wegennet rond Tilburg, is de nogal overambitieuze houding van de gemeente Tilburg. Ik weet dat de verantwoordelijkheid van de borden langs de A58 bij Rijkswaterstaat ligt, maar het lijkt er op dat de lokale overheid behoorlijk wat invloed heeft gehad bij het ontwerp er van. De aanduiding "RING" Tilburg suggereert dat Tilburg op zijn minst een miljoenen-stad is (ik als geboren en getogen Tilburger weet wel beter ;) ) én dat deze ring een weg betreft die in zijn geheel de status autosnelweg heeft. Verder staan de borden er maar wat slordig bij, in verschillende groten, afmetingen, dan weer naast de weg dan weer er boven, kortom volgens het nieuwe concept van Rijkswaterstaat.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door boe! » za 13 jul 2013, 16:04

mark6565 schreef:De aanduiding "RING" Tilburg suggereert dat Tilburg op zijn minst een miljoenen-stad is.
Ik geloof niet dat er veel Nederlanders zijn die bij het zien van de term RING ineens aan een miljoenenstad denken en al helemaal niet als je die aanduiding in Nederland tegenkomt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door harry » ma 15 jul 2013, 13:26

^^ Sneek en Assen hebben bijvoorbeeld ook een Ring.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mark6565 » ma 15 jul 2013, 13:56

^^ En als ik me niet vergis heeft Weert ook een (halve) ring.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » ma 15 jul 2013, 14:00

^^ Die van Weert staat tenminste niet aangegeven op de A2. Maar laten we Rijkswaterstaat vooral niet op ideeën brengen. Men doet al voldoende zijn best om het mogelijk bestaande verwachtingspatroon steeds verder uit te kleden. Het wachten is op de eerste dubbelnummering tussen twee ringen: die van Tilburg met die van Hilvarenbeek of zo.

Het blijft lokaal gekonkel op interregionale wegen. Ik zou toch weer heel graag teruggaan naar de tijd dat er op het Nederlandse snelwegennet drie bewegwijzerde ringwegen waren: Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven (die laatste uiteraard als Randweg). Dat zijn de enige ring-vermeldingen waar doorgaand verkeer echt iets aan heeft, omdat bij die plaatsen vaak meerdere afslagen moeten worden genomen om van de ene interregionale verbinding op de andere te komen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door harry » ma 15 jul 2013, 17:33

Pino schreef:Die van Weert staat tenminste niet aangegeven op de A2.
De ring van Weert komt dan ook nergens in de buurt van de A2.
Pino schreef:Het wachten is op de eerste dubbelnummering tussen twee ringen
Dat zou leuk zijn. Bij Ring en P-ring was dat al het geval (in Alphen aan den RIjn) en de Ring Barendrecht raakt de Ring Rotterdam op 1 kruispunt, maar daar is nog net geen overlap.
Pino schreef:Ik zou toch weer heel graag teruggaan naar de tijd dat er op het Nederlandse snelwegennet drie bewegwijzerde ringwegen waren
Ikzelf vind dingen als Ring Groningen wel handig. Maar die is wel (bijna) consequent autosnelwegvrij.
Pino schreef:Dat zijn de enige ring-vermeldingen waar doorgaand verkeer echt iets aan heeft
Ik denk dat RIngen nooit bedoeld zijn geweest voor doorgaand verkeer. Eerder om het aantal lokale bestemmingen op doorgaande routes beperkt te houden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » ma 15 jul 2013, 17:56

harry schreef:Ikzelf vind dingen als Ring Groningen wel handig. Maar die is wel (bijna) consequent autosnelwegvrij.
Ringen op OWN vind ik prima, daar is het ook onderliggend wegennet voor. Op het hoofdwegennet vind ik het te vaak nutteloze bordvulling. In hoeverre het iets te maken heeft met de wens om lokale bestemmingen beperkt te houden? Moeilijk in te schatten. Jij herinnert je zeker ook nog de periode waarin op de ruit rond Rotterdam het doel "Rotterdam" werd gebruikt als permanent rechtdoordoel. Nu was dat een beetje oneigenlijk doel op de borden, maar het werkte en de borden toen waren zeker niet voller dan ze nu zijn.

Als het gaat om lokale geleiding, zou je voldoende moeten hebben aan het vermelden van één lokaal doel: of dat nu de naam van de volgende afrit is (Duitse methode) of een ander lokaal doel waarvoor je nog rechtdoor moet (Italiaans gebruik). De combinatie ring + naam volgende afrit is dubbelop, zou ik menen. Behalve als je interlokaal nut kunt toekennen aan het vermelden van de ring naast dat lokale doel. Maar goed, dat is de mening van ondergetekende en ik heb niet het idee dat ik daar op één lijn zit met de denkwijze binnen Rijkswaterstaat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Palance » ma 15 jul 2013, 18:02

harry schreef:
Pino schreef:Het wachten is op de eerste dubbelnummering tussen twee ringen
Dat zou leuk zijn. Bij Ring en P-ring was dat al het geval (in Alphen aan den RIjn) en de Ring Barendrecht raakt de Ring Rotterdam op 1 kruispunt, maar daar is nog net geen overlap.
Het lijkt me leuk als Schiedam nog ooit een soort centrumring gaat introduceren. Dan heb je een ring in een ring.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mark6565 » ma 15 jul 2013, 19:01

Pino schreef: Ringen op OWN vind ik prima, daar is het ook onderliggend wegennet voor. Op het hoofdwegennet vind ik het te vaak nutteloze bordvulling.
Inderdaad, zie RING- Tilburg.
Pino schreef:Als het gaat om lokale geleiding, zou je voldoende moeten hebben aan het vermelden van één lokaal doel: of dat nu de naam van de volgende afrit is (Duitse methode) of een ander lokaal doel waarvoor je nog rechtdoor moet (Italiaans gebruik).
Maar om het even bij het Tilburgse voorbeeld te houden: het snelweggedeelte is niet echt een ring. Het is niet meer dan de doorgaande A58 van vroeger, die zich vervolgens splitst in de A65 richting Den Bosch en het deel van de A58 naar Eindhoven. Dat is zo altijd al geweest; het enige verschil is dat we tegenwoordig de Noord-Oosttangent en de Noord-Westtangent kennen. Deze laatste twee zijn niet van het type autosnelweg maar behoren tot het OWN. Mijn punt is dat bestuurders op de A58 vaak meer geïnteresseerd zijn in het hoofddoel dan een lokaal doel.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » ma 15 jul 2013, 19:34

^^ En dat ben ik volledig met je eens. Op het OWN-gedeelte van de ring vind ik het prima om ring-borden te plaatsen; moeten ze in Tilburg zelf weten. Ze mogen ook zelf weten of ze daar dan "RING" neerzetten of "Randweg" omdat je zonder continuering over de A58/A65 niet tot een volledig sluitende ring komt. Op de A58 en de A65 vind ik het daarentegen niet gepast om meer dan één item per bord te besteden aan lokale geleiding. Namelijk hetzij de naam van de eerstvolgende afrit (Duitse methode) hetzij een ander relevant geacht lokaal doel (Italiaanse methode) hetzij het rechtdoordoel "RING" en verder alleen het hoofddoel. Maar niet de dubbelop-methode die men er nu op nahoudt, inclusief extra kleuren op het bord.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » ma 15 jul 2013, 21:43

Een ring is een ring. Als die toevallig over de snelweg loopt is dat geen reden om deze te onderbreken. :yes:

Overigens, als de Ringweg Dordrecht wordt doorgetrokken over de A 15 en de A 16 krijg je ook de interessante situatie dat de Ring Rotterdam en Dordrecht elkaar "hoeken".
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » ma 15 jul 2013, 21:55

Vinny schreef:Een ring is een ring. Als die toevallig over de snelweg loopt is dat geen reden om deze te onderbreken.
De meeste 'ringen' die over Nederlandse snelwegen lopen zijn toevallige samenraapsels van doorgaande wegen langs de stad in kwestie. Die van Rotterdam is bewust vormgegeven als ruit om de stad heen, de A10 is als ring om Amsterdam geconcipieerd, maar daarna houdt het heel snel op. Dat er rond Utrecht twee noord-zuidwegen lopen en één oost-westroute maakt dat geen onderdeel van een altijd zo bedachte ring. Bij plaatsen als Den Haag, Zwolle en Den Bosch wordt het alleen maar fantasierijker.

Daarom is het ook moeilijk om te spreken over onderbreken. Zeker bij Tilburg niet, waar ze een boog hebben gebouwd tussen twee afritten aan de aloude snelweg Breda - Den Bosch.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 15 jul 2013, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » ma 15 jul 2013, 21:58

Tilburg is ook een stuk groter geworden. Verder ken ik jou mening omtrent ringwegen. Ik ben het er niet mee eens. Sneek heeft zelfs een vrijwel perfecte ringweg. Een beetje verpest door het N7 project. Maar goed, tegen Nimby's kun je niet op ringwegen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » ma 15 jul 2013, 22:15

Met perfecte ringwegen heb ik geen enkel probleem. Die kruisen de invalswegen, en dat helpt de ring je om de stad heen. Twee keer van wegnummer wisselen (of tenminste TOTSOend langs de stad), maar het beantwoordt meestal aardig aan de verkeersstromen. Het klassieke spinnenwebsysteem is niet voor niets zo groot geworden. De bewegwijzering is geen probleem: de hoofddoelen van de belangrijkste uitvalswegen zijn de rechtdoordoelen; lokale doelen zie je vrijwel alleen op afritten.

Imperfecte ringwegen zijn lastiger. Niet omdat ze ongeschikt zijn als vorm van geleiding langs een stad, maar wel in de zin dat een doorgaande route ook ineens een lokale functie krijgt toegewezen. Gevolg: borden moeten worden volgeplempt om iets inzichtelijk te krijgen dat de weggebruiker niet zo ervaart. Ruimte op borden is schaars, en het door elkaar heenlopen van lokale geleiding en doorgaande doelen levert een geheel op dat er niet begrijpelijker op wordt. Dus ja, dan kies ik toch liever voor het optimaal in beeld brengen van de doorgaande verbinding. Daar rekent de weggebruiker op het hoofdwegennet namelijk op. Een werkelijk sluitend argument voor de wildgroei van ringen op het Nederlandse hoofdwegennet heb ik nog nooit gehoord. Als je er even over nadenkt, voegt het met name niets toe in het vinden van een juiste afrit op een doorgaande snelweg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » ma 15 jul 2013, 23:43

De reden dat Nederland in vergelijking met bijv. Frankrijk en België vrijwel geen perfecte ringwegen heeft moet je meer zoeken in het feit dat de historische stadsverdediningswallen in Nederland reeds in een vroegtijdig stadium als cultureel erfgoed werd beschouwd, en niet als op te offeren gebied voor zes- of achtsstrooks snelwegen. Daarnaast kun je het daadwerkelijke nut van wegen als de R 8 (ringweg Kortrijk) ook wel betwijfelen, ter vergelijking: steden als Hilversum, Purmerend en Hoorn zijn groter en doen het zonder hoogwaardig uitgebouwde ringweg. Die van Hilversum zou ik zelfs een persiflage op het concept Ringweg willen noemen.

Het probleem in Nederland is dat Ringwegen een te dominante positie innemen in de bewegwijzering. Ring Alkmaar (noord) had vroeger zelfs twee regels nodig op de bewegwijzering. Da's natuurlijk wel een beetje veel. NBA beoogt dat op te lossen door Ring+wegnummer te bewegwijzeren. Dat sluit ook meer aan bij de beleving van de weggebruiker.

In Frankrijk wordt met een symbooltje gewerkt, in België en Denemarken met een (samenvattend) wegnummer. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Belgische oplossing, maar zal dit in Nederland niet werken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door sirdanilot » di 16 jul 2013, 0:48

Vinny schreef:Een ring is een ring. Als die toevallig over de snelweg loopt is dat geen reden om deze te onderbreken. :yes:

Overigens, als de Ringweg Dordrecht wordt doorgetrokken over de A 15 en de A 16 krijg je ook de interessante situatie dat de Ring Rotterdam en Dordrecht elkaar "hoeken".
Net niet natuurlijk, je hebt nog het traject tussen Ridderkerk-Noord en Ridderkerk-Zuid.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mavas » di 16 jul 2013, 8:27

Pino schreef:Een werkelijk sluitend argument voor de wildgroei van ringen op het Nederlandse hoofdwegennet heb ik nog nooit gehoord. Als je er even over nadenkt, voegt het met name niets toe in het vinden van een juiste afrit op een doorgaande snelweg.
Ik denk dat de enige reden, of althans de hoofdreden is, dat men bij stremming van een deel van de ring, via het andere deel van de ring weer terugkomt op het punt waar men de route wil vervolgen.
Maar wat dan dan wel belangrijk is, is dat alle delen van de ring min of meer dezelfde capaciteit moeten hebben om zo'n stremming op te kunnen vangen. Ik zie het namelijk niet zo goed voor me hoe bij een afgesloten A58 al dat verkeer via de noordkant van Tilburg zonder vertraging verder zou moeten komen. Je zit met zoveel verkeerslichtenkruisingen en de weg is maar 2x2 itt de A58 die 2x3/4x2 is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » di 16 jul 2013, 8:57

^^ Bij echte snelwegringen kan dat zo werken. Bij vrijwel alle andere steden kan het niet-snelweggedeelte van de ring het extra verkeer totaal niet aan. Bij plaatsen als Den Haag, Tilburg, Utrecht, Zwolle, Den Bosch is het kansloos. En bovendien zou een permanente omleidingsroute een veel betere methode zijn om voor dat soort calamiteiten te bewegwijzeren.
Vinny schreef:De reden dat Nederland in vergelijking met bijv. Frankrijk en België vrijwel geen perfecte ringwegen heeft moet je meer zoeken in het feit dat de historische stadsverdediningswallen in Nederland reeds in een vroegtijdig stadium als cultureel erfgoed werd beschouwd, en niet als op te offeren gebied voor zes- of achtsstrooks snelwegen.
Wellicht ook omdat het Nederlandse wegennet veel minder dan dat van landen als België, Frankrijk en Spanje is gebaseerd op dat klassieke radiale patroon. Amsterdam is feitelijk de enige stad van Nederland waar de snelwegen echt radiaal uitwaaieren, andere steden hebben in het snelwegennet nooit meer rol gehad dan tussenstation op weg naar het einddoel. Zelfs Rotterdam was altijd gedacht als niet meer dan een tussenstation op de noord-zuidroutes 4 en 16; alleen dat liep anders door de weerstand tegen de bewuste corridors, waardoor belangrijke noord-zuidassen nu doodlopen op de Ruit van Rotterdam. Ook de Eindhovense Randweg was niet gepland op haar huidige verbindingsfunctie tussen uitvalswegen. De A2 zou ruim oostelijk van de stad lopen, en de Poot van Metz was niet meer dan het noordelijke einde van de geplande snelweg richting Hasselt. Hoe dan ook, waar hoofdwegen niet zijn vormgegeven als invalswegen, maar als bypasses, hoef je niet meer zo na te denken over een aparte ringweg (al dan niet over verdedigingslinies).
Het probleem in Nederland is dat Ringwegen een te dominante positie innemen in de bewegwijzering. Ring Alkmaar (noord) had vroeger zelfs twee regels nodig op de bewegwijzering. Da's natuurlijk wel een beetje veel. NBA beoogt dat op te lossen door Ring+wegnummer te bewegwijzeren. Dat sluit ook meer aan bij de beleving van de weggebruiker.
Het is een bewegwijzeringsprobleem - daarover zijn we het geloof ik wel eens. Daarom zou een eigen wegnummer vermoedelijk ideaal zijn, ware het niet dat je die eigenlijk alleen kunt realiseren bij de genoemde perfecte ring die invalswegen kruist en die met elkaar verbindt (of die ring nu volledig sluitend is of niet). We zitten in Nederland nu eenmaal met imperfecte ringen en moeten op de een andere manier lokale geleiding combineren met geleiding van doorgaand verkeer.

NBA is inderdaad een vooruitgang, maar onder de streep bestaat er ook met NBA nog teveel bordvervuiling, vind ik. De extra borden bij het naderen van de ring (extra witte vlakken op een simpel knooppuntbord) en de extra regels die op hoekpunten nog steeds nodig zijn, dat vind ik nog steeds behoorlijk veel eer voor lokale geleiding. Op andere plaatsen langs de ringen heb je de dubbele 'lokale geleidingsboodschap' van de naam van de volgende afrit en de ringvermelding. Die laatste is dan met NBA afgeslankt, maar principieel is het nog steeds dubbelop en extra kleuren op het bord. En als je dat dan vergelijkt met de invulling van de bewegwijzering op de 'ring' van een Duitse stad als Köln, vind ik lokale geleiding en geleiding van doorgaand verkeer aldaar veel beter geregeld.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door sirdanilot » di 16 jul 2013, 11:22

Een lokale stadsring moet je niet over een snelweg ook willen bewegwijzeren. In de meeste gevallen rijdt bijna niemand van de ene naar de andere afrit van zo'n "ring". Meestal heeft alleen het OWN een daadwerkelijke functie .Je moet echt ee ngrote stad hebben vorodat het lonend wordt om via de snelweg naar een andere wijk in die stad te rijden, bijvoorbeeld R'dam of Amsterdam.

In Tilburg zou je de ring zelfs helemaal via het OWN kunnen leiden, namelijk over e Ringbaan-Zuid. De ringverwijzingen op de A58 worden dan indirecte verwijzingen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » di 16 jul 2013, 13:42

^^ Dat geeft hoe dan ook maar aan hoe imperfect de Tilburgse ring is: samengeraapt uit een paar wegen die je de status 'ring' meegeeft. Nou goed, ze moeten in Tilburg zelf maar weten welke straten ze als ring bestempelen. Ik kan me zo voorstellen dat ze er niet zo op zitten te wachten om gebiedsontsluitingswegen als de Ringbaan en de Baroniebaan als zodanig te gebruiken. Maar verder mogen ze er gemeentelijke en provinciale wegen voor inzetten wat ze willen; als de bewegwijzering op het hoofdwegennet maar geschoond blijft. Wat overigens niet wil zeggen dat de ring geen afritdoel mag zijn op de A58 of de A65. Je hoeft wat dat betreft niet moeilijk te doen met indirecte verwijzingen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Ds79m » di 16 jul 2013, 18:51

Pino schreef:NBA is inderdaad een vooruitgang, maar onder de streep bestaat er ook met NBA nog teveel bordvervuiling, vind ik. De extra borden bij het naderen van de ring (extra witte vlakken op een simpel knooppuntbord) en de extra regels die op hoekpunten nog steeds nodig zijn, dat vind ik nog steeds behoorlijk veel eer voor lokale geleiding. Op andere plaatsen langs de ringen heb je de dubbele 'lokale geleidingsboodschap' van de naam van de volgende afrit en de ringvermelding. Die laatste is dan met NBA afgeslankt, maar principieel is het nog steeds dubbelop en extra kleuren op het bord. En als je dat dan vergelijkt met de invulling van de bewegwijzering op de 'ring' van een Duitse stad als Köln, vind ik lokale geleiding en geleiding van doorgaand verkeer aldaar veel beter geregeld.
Dit blijft op zich niet beperkt tot ringwegen alleen en ook niet tot snelwegbewegwijzering alleen. In de voorbije 25 jaar is er geleidelijk steeds meer 'bij-informatie' op de borden verschenen, die vaak ook nog een redelijke prominente plaats inneemt. Voor al die zaken kun je op zich wel argumenten vóór bedenken. Toch zou het goed zijn als er eens onafhankelijk onderzoek zou worden gedaan naar de kosten/baten van deze extra bewegwijzering. Ik denk dan aan:

-Ringwegen
-S-wegen
-R-wegen
-U-routes
-E-nummers
-Drie-cijferige N-nummers
-Permanente omleidingsroutes

Er zijn best redenen om die dingen toe te voegen op de bewegwijzering, maar even over de grens in Duitsland heb je de meeste zaken niet, en de bewegwijzering daar is toch zeker niet slechter te noemen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » di 16 jul 2013, 19:10

Hoe dan ook, waar hoofdwegen niet zijn vormgegeven als invalswegen, maar als bypasses, hoef je niet meer zo na te denken over een aparte ringweg (al dan niet over verdedigingslinies).
Dat ben ik grotendeels niet met je eens. Veel buitenlanders klagen dat snelwegen in Nederland juist doodlopen in stedelijke agglomeraties, dus als invalsweg ontworpen zijn.
Bijvoorbeeld: Haarlem, Leeuwarden (wordt nu wat aangedaan), Nijmegen en Arnhem voor wat betreft de voormalige A 52, Groningen (de ringweg is over niet-autosnelwegen getraceeerd), Alkmaar (idem), Sneek (tot ongeveer 2010), Maastricht (wordt nu ook wat aan gedaan), Enschede (tot ongeveer 2006, maar de snelweg houdt nog steeds op), Almelo (tot 2008, maar de A 35 loopt nog altijd niet verder door).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door nederland24 » di 16 jul 2013, 19:18

Overigens heb ik weinig problemen met het aangeven van Ringwegen. Zo kan je namelijk voorkomen dat er veel lokale meuk op de rechtdoorborden komt. Zolang je de plaatsnaam maar bij de Ring zet is het altijd vrij duidelijk.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door mavas » di 16 jul 2013, 21:26

Vinny schreef:Veel buitenlanders klagen dat snelwegen in Nederland juist doodlopen in stedelijke agglomeraties, dus als invalsweg ontworpen zijn.
Waar komt dat vandaan? Uit onderzoek, of ergens anders vandaan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Palance » di 16 jul 2013, 21:30

Ook in het buitenland zijn er meer dan genoeg wegen die doodlopen in een stad. Denk eens aan de A8 aan beide zijden van München.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » di 16 jul 2013, 21:44

^^ Ook de voorbeelden zelf vind ik niet echt representatief voor ons hoofdwegennet. Plaatsen als Haarlem, Leeuwarden Groningen en Enschede liggen aan de uiteinden van ons wegennet, evenals Den Haag. Het is niet raar dat snelwegen daar in binnensteden eindigen en geen bypass vormen. Het zou immers een bypass vormen naar nergens, op zijn best naar een weinig gebruikte Duitse Bundesstrasse. Bij Alkmaar en Almelo zie je datzelfde, alleen dan met Nederlandse rijkswegen als N9 en N35, dus met relatief lage gebruikersaantallen.

Plaatsen als Groningen en Maastricht vormen algemeen erkende missing links in doorgaande routes. Daarmee iets heel anders dan de uiting van een op radialen gebaseerd hoofdwegennet. Niet voor niets krijgt Maastricht ook geen ringweg, maar een snelweg onder de huidige N2. En dan nog Arnhem en Nijmegen: steden waar de belangrijkste snelwegen langs lopen (A12, A73, toekomstige A15), maar voorzien van inprikkers vanaf die hoofdwegen. En lekker gek, inprikkers eindigen naar hun aard in binnensteden ...
Laatst gewijzigd door Pino op di 16 jul 2013, 22:31, 3 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door boe! » di 16 jul 2013, 22:02

Pino schreef:Plaatsen als Haarlem, Groningen en Enschede liggen aan de uiteinden van ons wegennet, evenals Den Haag.
Maar Groningen en Enschede liggen niet aan het uiteinde van het wegennet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Pino » di 16 jul 2013, 22:09

^^ Hoofdwegennet, bedoelde ik. Je kunt geen internationaal doorgaande verbinding voorbij Enschede aanwijzen; de B54 heeft niet meer dan regionaal karakter. Groningen hoorde niet in het rijtje uiteinden thuis, maar in de missing links. Typo inmiddels gecorrigeerd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [A058] [A065] NBA rond Tilburg en [A261]

Bericht door Vinny » di 16 jul 2013, 22:22

mavas schreef:
Vinny schreef:Veel buitenlanders klagen dat snelwegen in Nederland juist doodlopen in stedelijke agglomeraties, dus als invalsweg ontworpen zijn.
Waar komt dat vandaan? Uit onderzoek, of ergens anders vandaan?
De internationale fora die ik vroeger vaak doorlas toen ik nog tijd over had :)

En met de huidige Google Maps layout kun je het ook prachtig zien als je satteliet-beeld plus wegen aanzet op een hoog zoomniveau. Allemaal worstjes. En dat terwijl ik daar zo tegen gevochten heb binnen de organisatie
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie