Lokaal of Globaal

Moderator: Moderatoren

Als er moet worden geschrapt in het aantal doelen op de bewegwijzering dan...

moet vooral geschrapt worden in het aantal locale doelen
12
41%
moet vooral geschrapt worden in het aantal (boven)regionale doelen
4
14%
Dan moet de continuiteitsregel worden geschrapt.
3
10%
Er hoeft (op kleine uitzonderingen na) niets te worden geschrapt, maar er moet ZEKER niets bijkomen.
6
21%
Er moet een gesplitst bewegwijzeringssysteem komen bij grote steden. Op sommige borden alleen de bovenregionale en op andere alleen de locale doelen.
4
14%

Totaal aantal stemmen: 29

Vinny
4x5 autosnelweg

Lokaal of Globaal

Bericht door Vinny » ma 17 okt 2005, 0:16

Ik weet dat Rene zoveel mogelijk locale bestemmingen van de snelwegbewegwijzering wil schrappen. Ook omdat bijvoorbeeld mensen in de toekomst steeds meer navigatiesystemen in de auto hebben en dus niet naar zaken als Crematoria, Transferia, Centra of Stadsdelen hoeven te worden verwezen.
Ik ben zo vrij om het er niet mee eens te zijn. Om de Ring A 10 west als uitgangspunt te nemen. Er staat overal Purmerend/Zaanstad/Leeuwarden. Voor iedere afrit wordt dit een aantal keer vermeld. Volgens mij moet je het IQ van 50 hebben om dit iedere keer weer als routebevestiging nodig te hebben. De vermelding "A 10 west" voldoet naar mijn mening perfect voor deze routebevestiging. Het gaat er natuurlijk om wanneer je moet afslaan naar De Baarsjes, Westerpark, Bos en Lommer of een transferium.
Hoe denken jullie daar over.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 17 okt 2005, 9:18

Een hoofdwegennet is opgezet voor het middellange afstandsverkeer. Dat moet primair worden verwezen.
Allerlei lokale rimram is wat mij betreft zo min mogelijk te verwijzen, en als het al gedaan wordt, dan éénmalig en enkel bij een aansluiting.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 17 okt 2005, 10:02

Dit topic is een beetje gemengde oude wijn in nieuwe zakken. Ik ben zelf een groot voorstander van een algemeen bord met belangrijke witte bestemmingen voor het bereiken van de stad. Witte Bestemming A/B/C/D richting E of via Afrit X. Dat helpt al een deel voor wat betreft de vele witte bestemmingen op de borden. Onder meer rond Arnhem is een goed voorbeeld hoe dit efficiënt kan worden toegepast.

Verder zou ik sowieso wel wat zien in het meer toepassen van dat soort "A richting B"-borden, dat kan een hoop schelen, zeker wanneer het om minder voor de hand liggende bestemmingen gaat als Vlissingen op de A58 bij Oirschot.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 okt 2005, 11:28

Dit topic is een beetje gemengde oude wijn in nieuwe zakken
Omdat deze discussie in allerlei topics opduikt nu maar een poll van gemaakt... ;)

orakel
woonerf

Bericht door orakel » ma 17 okt 2005, 12:42

Ik heb gekozen voor een gesplitst bewegwijzeringssysteem liefst met eigen kleur. Afhankelijk van het doel van de weggebruiker (boven regionaal of lokaal) weet hij/zij op welke bewegwijzering gelet moet worden.
Dit voorkomt bewegwijzeringspanelen met veel te veel doelen (lokaal en (boven) regionaal door elkaar) zoals op de A2 in zuidelijke richting voor Veldhoven. Dit is voor een terplekke onbekende automobilist (3 krappe rijstroken net na een bocht) niet te bevatten.
Geen mening is ook een mening

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 okt 2005, 13:12

Eindhoven is een aflopende zaak. Wanneer de A 2 via doorgaande rijbanen wordt aangelegd dan ontstaat er natuurlijk vanzelf een gesplitst bewegwijzeringssysteem... ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 17 okt 2005, 22:23

Heb niet gestemd, want ik weet geen eenduidig antwoord.

Je moet geen interlokale doelen aangeven om interlokale doelen aan te kunnen geven. Uiteindelijk moeten de borden toch verwijzen naar lokaties waar mensen echt naar op weg zijn.

Toch valt het mij de laatste paar jaar op dat er steeds meer doelen op de borden verschijnen en dat dat bovenal lokale doelen zijn. De hele collectie crematoria, diergaardes, transferia, enz. Dat is natuurlijk een paradoxale ontwikkeling in tijden dat navigatiesystemen steeds populairder worden, maar eenieder toch minstens even een routebeschrijving en kaartje van Via Michelin kan halen.

Bovendien klopt het uitgangspunt naar mijn mening niet. Je kunt hoe dan ook niet alle mogelijke doelen op de borden zetten, dus je moet kiezen. Van de weggebruiker kan daarbij worden verwacht dat hij zich voorbereid. Niet dat de weggebruiker meent te kunnen vertrouwen op de wegbeheerder, omdat die verplicht zou zijn om alles op de borden te zetten, waar meer dan vijf mensen per week komen.

Kortom, beperken lijkt me een mooi devies. Waarin? 't Zal vooral van het type weg afhangen. Binnen een stad heeft het bijvoorbeeld weinig zin om een hele serie doelen voor de snelweg op te nemen. Volstaan met één doel als "verzameldoel" voor de snelweg volstaat. Op een eerder doorgaande (internationale) snelweg zijn lokale doelen minder gepast dan op een stadssnelweg. Kortom, roept u maar.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 okt 2005, 22:37

Goed concreet voorbeeld:
A 2 komende uit Amsterdam in richting Den Bosch

Je komt bij afrit Maarssen / Ring Utrecht noord en dan?
Pino: De A 2 is een doorgaande weg met veel internationaal verkeer (en een E route classificatie trouwens). Hoewel mensen goed voorbereid zijn (ga ik even van uit) is het logisch dat je niet weet welke afrit je moet nemen voor de Jaarbeurs. (Het is niet ondenkbaar dat er veel mensen naar toe op weg zijn).
Hamvraag: Moet 'Jaarbeurs' worden aangegeven of bijvoorbeeld 'Arnhem', of 'Luik'? Welk verkeer wil je geleiden? Dat is het dillema waar het hier over gaat.
Ik kies: Jaarbeurs. Arnhem kan wat mij betreft ook pas bij Oudenrijn aangegeven worden, en 's Hertogenbosch/Maastricht is ook niet perse noodzakelijk: dat heb je op de hele A 2 voor het binnenrijden van Utrecht al gezien.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 okt 2005, 22:22

Vinny schreef:Je komt bij afrit Maarssen / Ring Utrecht noord en dan?
Hamvraag: Moet 'Jaarbeurs' worden aangegeven of bijvoorbeeld 'Arnhem', of 'Luik'?
Mijn eigen uitgangspunt voor "doorwegwijzers" (d.w.z. de wegwijzers voor rechtdoor) is dat daar in principe slechts de naam van de volgende afslag en de control city op moeten staan. Op ringwegen zijn met het oog op geleiding vaak wat extra wegwijzers nodig. Desalniettemin kan ik de Ring Utrecht nooit helemaal serieus nemen, dus aan de afwijking komen we niet toe.

Kortom, beperken tot "Lage Weide / Eindhoven". Geen "Jaarbeurs", geen "Arnhem" (kan mooi op de borden één afslag voor Oudenrijn) en ook geen "Luik".

Het heeft geen zin om een beurs of een ander veelbezocht gebouw rondom een hele stad aan te geven. Je ziet dat ook in Amsterdam of Rotterdam en ook niet bij buitenlandse steden. Wederom geldt: ook voor een jaarbeursbezoeker geldt dat hij kan uitzoeken, waar in de stad hij ongeveer moet zijn. Of hij heeft een navigatiesysteem.

Hoogstens zou bij het naderen van de stad een bord "Jaarbeurs volg Arnhem" op zijn plaats kunnen zijn. Dergelijke informatie kan eventueel ook op DRIPs worden geplaatst: bij Rotterdam staan er een paar die speciaal voor evenementen worden gebruikt. Afgelopen zaterdag stond er informatie voor een of ander gebeuren in Ahoy' op. Op dezelfde manier heb ik op een reguliere Franse DRIP (zo'n standaard ding boven de weg) wel eens informatie gezien voor de bezoekers van een voetbalwedstrijd. "Stade de XX, sortie YY". Weer eens iets anders dan "A 12 tot afrit Ede filevrij".

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 okt 2005, 10:54

Je ziet dat ook in Amsterdam of Rotterdam en ook niet bij buitenlandse steden.
De RAI staat gewoon aangegeven van af de A 2. Bovendien heette de s 109 afrit vroeger 'afrit RAI'. Ook Ahoy staat geloof ik aangegeven bij knp. Vaanplein. Maar hang me hier niet aan op, Erwin weet dat beter... ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 okt 2005, 21:25

Vinny schreef:
De RAI staat gewoon aangegeven van af de A 2. Bovendien heette de s 109 afrit vroeger 'afrit RAI'. Ook Ahoy staat geloof ik aangegeven bij knp. Vaanplein. Maar hang me hier niet aan op, Erwin weet dat beter... ;)
Da's iets anders. Ik heb er niets op tegen dat RAI en Ahoy' op een gegeven moment doel van een afslag worden. Bij Utrecht staan de borden Jaarbeurs echter over de gehele ring verspreid en dat gaat me een beetje te ver (denk trouwens dat het te maken heeft, omdat je voor de jaarbeurs bij Lunetten én bij Oudenrijn de parallelbaan opmoet).

Je herinnering over Ahoy' is trouwens correct.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 20 okt 2005, 10:35

Schrappen in lokale doelen: maar alleen op autosnelwegen. Bij afritten wel lokale doelen opnemen, net zoals op het OWN. Daarbij hoeft uiteraard niet elk gehucht te worden vermeld.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 okt 2005, 14:33

Van doelen als Meerkerk op de A27, Katwijk op de A44 maar ook Hardenberg op de A28 moeten we af. In Zwolle word je verwezen naar Hardenberg en Meppel als je de A28 oprijdt. Leuk, maar Groningen en Leeuwarden (en eventueel Meppel) lijkt mij beter.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 okt 2005, 14:46

Vinny schreef:
Ik hang je niet op :) Ahoy' staat inderdaad aangegeven bij KP Vaanplein (preciezer: afrit 19a)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 20 okt 2005, 14:47

Coen Tunnel schreef:Van doelen als Meerkerk op de A27, Katwijk op de A44 maar ook Hardenberg op de A28 moeten we af. In Zwolle word je verwezen naar Hardenberg en Meppel als je de A28 oprijdt. Leuk, maar Groningen en Leeuwarden (en eventueel Meppel) lijkt mij beter.
Wanneer dat soort doelen voorkomen dat het verkeer verkeerd rijdt, of dwars door een bebouwde kom rijdt, mogen ze wat mij betreft blijven. Uiteraard is het niet de bedoeling dat Meerkerk e.d. al vanaf Hilversum ofzo worden aangegeven, maar wanneer dat 1 afrit van tevoren is, wil ik dat soort bestemmingen best 'gedogen'.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 okt 2005, 15:42

Het staat bij Lexmond aangegeven, vanaf daar is het nog 11 kilometer. Via de afrit Lexmond is veel korter, maar blijkbaar willen ze al het verkeer naar Meerkerk via de afrit Noordeloos. Maar om daar nu een plek onder op een portaalbord voor vrij te maken...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 20 okt 2005, 15:49

Nou ja goed, of het in dit specifieke geval verstandig is om het verker te laten rondrijden, weet ik niet, daar moet Snelwegracer ofzo maar over oordelen, maar in principe heb ik er geen problemen mee wanneer kleinere plaatsen 1 afrit van tevoren worden genoemd, om het verkeer via de beste route te sturen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 okt 2005, 15:52

Zoiets gebeurt ook bij Assen-Noord. Daar wordt Vries rechtdoor aangegeven, terwijl het via die afrit en de voormalige N372 veel korter en sneller is om in Vries te geraken. Ook staat er bij Eelde al een vermelding Zuidlaren, maar die afrit volgt direct daarna.

Dat op het Julianaplein Zuidhorn, Drachten, Leeuwarden en Amsterdam staan aangegeven is ook een beetje veel. Sowieso Zuidhorn mag daar best weg, Drachten zou ik eventueel vervangen door Heerenveen. Zuidhorn bij de afrit aangeven is meer dan genoeg. Niemand zal daar verkeerd rijden.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 20 okt 2005, 18:57

Zoveel mogelijk schrappen in lokale doelen en kleine dorpjes op doorwegwijzers. Meerkerk is een goed voorbeeld, maar ook doelen als Crematorium, P+R en Fast Ferry. Op de afslag aangeven lijkt me meer dan voldoende. Door wegwijzers zijn naar mijn mening bedoeld voor interlokale doelen. Bij Utrecht zou ik dus Lage Weide, Jaarbeurs, Centrum en dergelijke vervangen door Den Haag, Arnhem en Amersfoort. Ook Eindhoven mag toegevoegd worden. De 'witte' doelen worden al ondervangen door de aanduiding 'Ring Utrecht'. Persoonlijk ben ik een voorstander van het aangeven van doelen op kruisende wegen i.p.v. lokale doelen. In het buitenland zie je dat ook: ten noorden van Parijs begint me Bordeaux, Nantes en Lyon aan te geven. In het geval van Utrecht zouden dit dus Den Haag, 's Herotgenbosch, Arnhem en Amersfoort moeten zijn.
Rainier

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 okt 2005, 19:02

Mjah, maar alleen als dat logische doelen zijn, die via een logische route te bereiken moeten zijn. Op de A50 ten noorden van Arnhem is Amersfoort nog niet meteen logisch. Hengelo/Enschede echter wel (maar staat er niet).

Toppunt vind ik nog steeds Lille bij Beaune. Dan moet je nog over de A31, A5, A26 en A1. Maar wat dacht je van Mulhouse bij Troyes: A5, A31, A39, A36.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 20 okt 2005, 19:33

Chrizz schreef:Toppunt vind ik nog steeds Lille bij Beaune. Dan moet je nog over de A31, A5, A26 en A1. Maar wat dacht je van Mulhouse bij Troyes: A5, A31, A39, A36.
Wat is daar zo gek aan dan?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 okt 2005, 19:34

Ds79m schreef:
Chrizz schreef:Toppunt vind ik nog steeds Lille bij Beaune. Dan moet je nog over de A31, A5, A26 en A1. Maar wat dacht je van Mulhouse bij Troyes: A5, A31, A39, A36.
Wat is daar zo gek aan dan?
Dat je nog zoveel snelwegen moet volgen om bij die stad te komen. Vooral Mulhouse op de A5 bij Troyes al aangeven lijkt me wat overdreven. Dijon/Nancy/Lyon lijkt me voldoende. Bovendien is Mulhouse nou ook weer niet zó groot.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 20 okt 2005, 19:43

Ja het gaat ook niet om Mulhouse zelf alleen, maar meer om die richting aan te geven. Verkeer voor de richting Mulhouse, en Belfort, Colmar, Freiburg, Basel, Noord-Zwitserland en Duitsland ten zuiden van de route via Straatsburg.

In het geval van Lille geldt dat het voor het hele stedelijke gebied rond Lille is, en en passant het dichtbevolkte departement Nord, West-België, de Kanaaltunnel naar Engeland en steden als Reims, Calais, Arras, enz. Om te voorkomen dat dit verkeer het Ile-de-France nog drukker maakt dan het al is, wordt dit zo gestuurd. Lille verschijnt overigens ook op de A40/A39-splitsing bij Bourg-en-Bresse.

Wat concurrentie in deze categorie is Strasbourg op de A48 bij Grenoble of Barcelona op de A8 bij Aix-en-Provence.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 21 okt 2005, 9:50

Ten eerste is dat niet bijzonder: In Amsterdam Noord staan borden Leeuwarden en dan moet je nog over:
de s 116, A 10, A 8, A 7, N 31, A 31, N 383...

Verder is het binnenkort niet meer de bedoeling om Lille door de regio Paris aan te geven. Er komen nieuwe ringwegen (La Francilienne) en de A 28 gaat ook een goed alternatief worden voor Lille <--> Bordeaux en ten oosten loopt de A 26, A 31 etc.
Kortom achterhaald principe in 2020 ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 21 okt 2005, 10:27

Vanuit de regio Lyon/Genève wordt Lille al via de A31/A5/A26-route aangegeven. Wat mij betreft een correcte zaak. De A28 houdt Rouen nog wel als bottle-neck. In de huidige toestand niet minder ernstig dan oponthoud rond Parijs, lijkt mij.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 21 okt 2005, 10:54

...gaat worden... ;)