Buitenlandse plaatsen op Nederlandse wegwijzers

Moderator: Moderatoren

Wanneer moet welke buitenlandse plaats op de Nederlandse borden staan?

Geen enkele moeite met verre doelen: op de A 2 meteen naar Luxemburg en op de A 16 naar Parijs.
10
21%
Systeem is eigenlijk wel goed zo. Misschien niet helemaal logisch, maar het garandeert dat niet al te ver, maar ook niet al te kort voor de grens een buitenlands doel op de borden komt.
13
27%
Een goed excuus om nu eindelijk het systeem van eindbestemmingen af te schaffen. In Nederland steeds naar een control city rijden en als de laatste Nederlandse control city voorbij is, pak je een buitenlandse.
8
17%
Neem het op het eerste bord ná de grens genoemde doel als eindbestemming (continuïteitsbeginsel).
4
8%
Op een vaste afstand voor de grens (50 km bijvoorbeeld) wordt het tijd voor één of twee buitenlandse doelen.
10
21%
Buitenlandse bestemmingen horen niet op Nederlandse borden thuis. Zoveel mogelijk beperken.
0
Geen stemmen
Iets anders (zo ja, wat?)
3
6%

Totaal aantal stemmen: 48

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 20 mar 2005, 13:06

Chrizz schreef:De A2:
Amsterdam - Utrecht, Den Bosch, Maastricht
Utrecht - Den Bosch, Eindhoven, Maastricht
Den Bosch - Eindhoven, Maastricht
Eindhoven - Maastricht, Aachen, Luik/Liége
Sittard (A76) - Maastricht, Luik
Maastricht - Luik, Brussel, Luxembourg
Hangt er vanaf, wat je precies bedoelt. Op borden vóór de afslag, moet het aantal bestemmingen wat mij betreft beperkt blijven tot volgende afslag en control city.

Ná de afslag kan een afstandsbord worden geplaatst, zoals je het vrijwel overal in Europa ziet. Daar kunnen meer bestemmingen op. Denk daarbij aan een regionaal centrum, de control city, de daaropvolgende control city en plaatsen aan eventueel kruisende wegen. Denk niet dat er keiharde regels moeten komen, welke plaatsen precies op een afstandsbord verschijnen. Dat leidt namelijk alleen maar tot datgene wat mij niet aanstaat aan het huidige systeem: plaatsen waar mensen wél naar op weg zijn, staan niet op de borden, en plaatsen waar mensen niet naar op weg zijn, staan wel op de borden.

Op afstandsborden op de A 2 denk ik aan:
A'dam - Utrecht: Utrecht, Eindhoven, Arnhem (A 12)
Utrecht - Deil: Den Bosch, Eindhoven, Maastricht, Nijmegen (A 15)
Deil - Den Bosch: Den Bosch, Eindhoven, Maastricht, Tilburg (A 65)
Den Bosch - Eindhoven: Eindhoven, Maastricht, Dortmund (A 67)
Eindhoven - Weert: Weert, Maastricht, Liège
Weert - Kerensheide: Sittard, Maastricht, Liège, Köln (A 76), Antwerpen (A 76)
Kerensheide - Maastricht: Maastricht, Liège
Maastricht - Eijsden: Liège, Luxembourg, Brussel / Bruxelles (E 40)

Om de een of andere reden vind ik dat de Duitse afstandsborden altijd heel sterk de juiste bestemmingen aangeven. Weet iemand, op welke manier daar bepaald wordt, wanneer welke stad op de borden komt?

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » zo 20 mar 2005, 19:32

Pino schreef:Op afstandsborden denk ik aan:
A'dam - Utrecht: *Utrecht, #Eindhoven, $Arnhem (A 12)
Utrecht - Deil: !Den Bosch, *Eindhoven, #Maastricht, $Nijmegen (A 15)
Deil - Den Bosch: !Den Bosch, *Eindhoven, #Maastricht, $Tilburg (A 65)
Den Bosch - Eindhoven: *Eindhoven, #Maastricht, $Dortmund (A 67)
Eindhoven - Weert: !Weert, *Maastricht, #Liège
Weert - Kerensheide: !Sittard, *Maastricht, #Liège, $Köln (A 76), $Antwerpen (A 76)
Kerensheide - Maastricht: *Maastricht, #Liège
Maastricht - Eijsden: *Liège, #Luxembourg, $Brussel (E 40)

De tekentjes vóór de plaatsnamen geven aan, in welke hoedanigheid een stad op de borden staat:
* control city
# volgende control city
! regionaal centrum, maar geen control city
$ control city van een aansluitende weg

Met deze invulling heb ik geprobeerd, plaatsen op de borden te krijgen, waar mensen daadwerkelijk naar op weg zijn.
Interessante discussie. Ik kan me wel vinden in jouw voorstel, Pino. Toch zou ik volgende aanpassingen doen, door binnen het net van "control cities" enkele belangrijke knooppunten - hiermee bedoel ik grote steden waar verschillende belangrijke wegen elkaar kruisen - aanduiden. Deze steden maken het aangeven van doelen op kruisende wegen, of verdergelegen doelen op de weg in kwestie, overbodig. Hier splitst het verkeer zich bovendien dermate op, dat het selecteren van doelen op kruisende wegen ondoenbaar wordt. Op de A2 duid ik Utrecht, Eindhoven en Luik aan als zulke belangrijke knooppunten.

Op afstandsborden denk ik aan:
Amsterdam > KP Oudenrijn: Utrecht, Eindhoven, Oberhausen (of Arnhem)
  • Hier maak ik al een uitzondering: hoewel ik Utrecht beschouw als een belangrijk knooppunt, voeg ik toch Oberhausen toe omdat dit doel belangrijk is voor internationaal verkeer van Amsterdam naar het zuiden van Duitsland. Breda is hier nog niet nodig, precies omdat de (meeste) weggebruikers weten dat ze daarvoor via Utrecht moeten.
KP Oudenrijn > KP Everdingen: Nijmegen, Breda, Eindhoven
KP Everdingen > KP Deil: 's-Hertogenbosch, Nijmegen, Eindhoven
KP Deil > 's-Hertogenbosch: 's-Hertogenbosch, Eindhoven
's-Hertogenbosch > Eindhoven: Eindhoven
  • In Eindhoven splitst het verkeer zich op naar Duisburg (A67), Maastricht (A2) en Antwerpen (A67). Maastricht is dus slechts één van de bestemmingen, en moet niet speciaal omdat het op de A2 ligt, vernoemd worden.
Eindhoven > Weert: Weert, Roermond?, Maastricht, Liège, Köln
Weert > 41 Grathem: Maastricht, Liège, Köln
41 Grathem > KP Kerensheide: Sittard, Maastricht, Liège, Köln
KP Kerensheide > Maastricht: Maastricht, Liège
  • Waarom Maastricht? Je zou kunnen zeggen dat het vermelden van deze stad weinig informatie toevoegt, aangezien Luik al staat aangegeven. Ik beschouw het als een belangrijke bestemming in het zuiden van Nederland en daarom verdient het een plaatsje op de afstandsborden.
Maastricht > Grens B: Liège
  • In Luik splitst het verkeer zich op naar Brussel (E40), Paris/Lille (E42), Luxembourg (E25) en Trier (E42). Luxembourg is slechts één van de bestemmingen. Pas als aangetoond is dat het gros van het verkeer tussen Maastricht en Luik richting Luxembourg gaat, kan deze extra bestemming op de borden.
Het is heel moeilijk om zo'n lijstje op te stellen, zeker wanneer je de situatie ter plekke niet kent (zoals in mijn geval), maar ik heb geprobeerd - door vergelijkingen te maken met de manier hoe ik de signalisatie op Belgische wegen zou inrichten - een lijstje op te stellen dat zo goed mogelijk overeenkomt met de manier die mij het meest efficiënt lijkt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 20 mar 2005, 20:58

Interessante discussie. Ik kan me wel vinden in jouw voorstel, Pino. Toch zou ik volgende aanpassingen doen, door binnen het net van "control cities" enkele belangrijke knooppunten - hiermee bedoel ik grote steden waar verschillende belangrijke wegen elkaar kruisen - aanduiden. Deze steden maken het aangeven van doelen op kruisende wegen, of verdergelegen doelen op de weg in kwestie, overbodig. Hier splitst het verkeer zich bovendien dermate op, dat het selecteren van doelen op kruisende wegen ondoenbaar wordt. Op de A2 duid ik Utrecht, Eindhoven en Luik aan als zulke belangrijke knooppunten.

Ik vind de voorstellen van zowel Rien als Pino zeer geschikt, hoewel ik bovenstaande restrictie niet helemaal nodig vind. Zonder de restrictie zou er m.i. namelijk weinig echt anders zijn. Ik neem tenminste aan dat je niet bijv.Gouda wilt aangeven op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht.

In het geval van Utrecht zou er denk ik niet zoveel veranderen. Ook in het geval van Eindhoven hoeft er zonder restrictie denk ik niet veel te veranderen. Bij Eindhoven splitst de weg zich op in 3 richtingen, de A67 naar Duisburg en Antwerpen en het vervolg van de A2 naar Maastricht. Duisburg is vanaf Den Bosch het snelst via de N279, en dan de A67 vanaf Asten. Antwerpen is het snelst via de A59/A27/E19 of de N65/A58/E19. Merk op dat ook Turnhout sneller is via de N65/(voormalige)N261. Voor de A2 zou je dus alleen Maastricht hoeven toe te voegen vanaf Den Bosch, wil je volledig zijn.

Bij Luik loopt de weg min of meer dood, tenzij je de stad door wilt rijden. Dat blijkt vrij duidelijk op de kaart, en wanneer je de A2 verder wilt volgen dan Luik, lijkt het me logisch dat je Luik op de borden verwacht, vanwege de manier waarop de wegen hier zijn gebouwd (vgl de A13 bij Rotterdam, of de A50 bij Arnhem, waar ook zoiets is).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 21 mar 2005, 11:12

Vinny schreef:Nou heb ik toevallig afgelopen maand voor het eerst op de A 7 gereden tussen de aansluiting met de N 33 en Winschoten. Toen heb ik even op de bestemmingen gelet en daar staat écht Oldenburg als eindbestemming en níet Nieuweschans. Ik dacht dat Nieuweschans niet eens op de bewegwijzering stond.
Beweerde iemand het tegendeel?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 04 jul 2005, 11:40

Ja. Pino beweerde dus het tegendeel.

Zelf zie ik het liefst Leer of Bremen als doel op de A 7. Maar dat had ik al beargumenteerd. In Groningen (op de N 7) voldoet m.i. Hoogezand en Winschoten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jul 2005, 18:41

harry schreef:
Vinny schreef:Nou heb ik toevallig afgelopen maand voor het eerst op de A 7 gereden tussen de aansluiting met de N 33 en Winschoten. Toen heb ik even op de bestemmingen gelet en daar staat écht Oldenburg als eindbestemming en níet Nieuweschans. Ik dacht dat Nieuweschans niet eens op de bewegwijzering stond.
Het heeft wel aangegeven gestaan bij mijn weten. Zo'n tien jaar geleden stond het nog op de borden, volgens mij ook in Groningen. oldenburg stond toen ook al aangegeven, volgens mij ook al op de N7 vanaf het Julianaplein.

Een paar jaar geleden stond in De Groeve (tussen Zuidlaren en Hoogezand) op de N386 ook nog een wegwijzer met een vermelding Nieuweschans.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jul 2005, 19:14

Ik stel voor:

A1: vanaf KP Azelo: Osnabrück, Hannover; vanaf Oldenzaal: Nordhorn
A2: vanaf KP Kerensheide: Luik, Luxembourg
A4: vanaf KP Zoomland: Antwerpen
A7: vanaf KP Julianaplein: Bremen
A12: vanaf KP Lunetten: Oberhausen; vanaf KP Waterberg: Oberhausen, Köln; vanaf KP Oud-Dijk een vermelding voor 's-Heerenberg via BAB3
A15: vanaf KP Valburg: Kleve
A16: vanaf KP Terbregseplein: Antwerpen
A17: vanaf KP Noordhoek: Antwerpen
A27: vanaf KP Everdingen: Antwerpen
A32: vanaf KP Lankhorst: Leeuwarden :twisted:
A35: vanaf KP Buren: Münster
A37: vanaf KP Hoogeveen: Meppen
A67(B): vanaf KP Zaarderheiken: Antwerpen; vanaf KP De Hogt: Turnhout, Antwerpen
A67(D): vanaf KP Leenderheide: Dortmund; vanaf KP Zaarderheiken: Duisburg, Dortmund, (afrit Venlo: Mönchengladbach, Koblenz BAB61)
A73: tussen KP Ewijk en KP Rijkevoort: Köln; bij KP Zaarderheiken: verwijzing Mönchengladbach, BAB61 via A67
A76(B): vanaf grens D/NL: Antwerpen; vanaf KP Kerensheide: Antwerpen, Brussel
A76(D): vanaf grens B/NL: Aachen; vanaf KP Kunderberg: Aachen, Köln
A77: vanaf KP Rijkevoort: Krefeld, Köln
A79: vanaf KP Kruisdonk: Aachen
A325: vanaf KP Ressen: Kleve

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 04 jul 2005, 20:32

Coen Tunnel schreef:Ik stel voor:

A1: vanaf KP Azelo: Osnabrück, Hannover; vanaf Oldenzaal: Nordhorn
Ik weet niet waar je heen wil maar het gros van het volk gaat via de N342/B213 naar Nordhorn vanuit het westen. Een kleinere groep gaat (zoals jij waarschijnlijk voorstelt) via A1/BAB30/B403

Misschien is het wat om Bad Oeynhausen aan te geven op de A1, dat is immers (tijdelijk) het uiteindelijke einde van de A1/BAB30 vanuit Amsterdam.

Waarschijnlijk zal Bad Oeynhausen echter weinig zeggen bij de gemiddelde Nederlander, dus laten we Hannover maar hanteren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 jul 2005, 18:26

Ik dacht dat het juist goed zou zijn als al dat verkeer niet meer over de N342 gaat maar gebruik maakt van de afrit Nordhorn/Bad Bentheim.

Die afrit heet niet voor niets zo. ;)

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » ma 11 jul 2005, 22:17

Waarom allemaal zo moeilijk? We kunnen toch gewoon de normale verwijsstrategie loslaten op de buitenlandse plaatsen en dan volgens de volgende regels:

De bewegwijzering moet zoveel mogelijk volgens de reguliere verwijsstrategie worden uitgevoerd. Op een autosnelweg betekent dat het eerste hoofddoel en het einddoel van de autosnelweg. Eerst moeten de begrippen ‘hoofddoel’ en ‘einddoel’ worden geoperationaliseerd.

Hoofddoel
Een hoofddoel is een belangrijke plaats langs de betreffende weg. De mate van belangrijkheid hangt af van een bepaald aantal factoren:

- De stad heeft een belangrijke bestuurlijke functie en/of
- de stad is groot wat betreft inwoneraantal en/of
- de stad heeft een belangrijke industriële functie en/of
- de stad vormt een knooppunt van belangrijke auto(snel)wegen.

Einddoel
Een einddoel van een autosnelweg is de plaats waar het wegnummer van de auto(snel)weg eindigt of, indien het eindpunt van de auto(snel)wegroute niet aan de eisen voor een hoofddoel voldoet, het laatste hoofddoel langs de auto(snel)weg waar het wegnummer van die auto(snel)weg eindigt.

Het gaat hier in eerste instantie om plaatsen langs nationale wegen, omdat deze plaatsen voor de inwoners meer relevantie hebben dan doelen over de grens. Onder de volgende voorwaarden worden plaatsen over de grens genoemd:

- Tussen het actiepunt en het einddoel van de auto(snel)wegroute liggen geen andere hoofddoelen en de autosnelweg loopt fysiek door naar het buitenland en/of
- de relevantie van de buitenlandse plaats is (economisch) zo groot dat deze plaats genoemd moet worden en/of
- er kan, wanneer de plaats niet wordt genoemd, verwarring ontstaan over de te volgen route en/of
- het verkeer kan een ongewenste (sluip)route nemen, waardoor sturing door middel van bewegwijzering wenselijk is en/of
- volgens de regels voor de bewegwijzering kan op een splitsing de buitenlandse plaats 1 wel worden genoemd en buitenlandse plaats 2 niet, maar voor sturing van het verkeer kan het in zo’n geval wenselijk zijn om plaats 2 ook te noemen en/of
- langs de autosnelweg liggen geen hoofd- en einddoelen meer in Nederland. In zo’n geval wordt het normale bewegwijzeringprincipe gehanteerd, dus eerstvolgende hoofddoel en einddoel (in dit geval dus in het buitenland).

Voor buitenlandse plaatsen wordt de schrijfwijze gehanteerd, zoals deze bij de eerste aansluiting over de grens wordt gebruikt. Verder wordt het landensymbool achter de plaatsnaam geplaatst.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 12 jul 2005, 9:27

Hanno schreef:omdat deze plaatsen voor de inwoners meer relevantie hebben dan doelen over de grens.
Bewegwijzering is voor de ter plaatse onbekenden.
Juist voor hen is het van belang dat er niet een of ander stadje bij de grens als einddoel wordt genomen, maar een aansprekende stad. Die dus ook heel goed buiten Nederland kan liggen.

Maar het hele hoofddoel-einddoel systeem met continuïteitsregel heeft wat mij betreft toch al afgedaan. Ik prefereer een ander systeem.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 jul 2005, 11:08

A 7: Groningen
A 7: Groningen / Hoogezand / Winschoten
A 7: Hoogezand / Winschoten / Leer
A 7: Winschoten / Leer / Bremen
A 7: Nieuweschans / Leer / Bremen
A 7: Leer / Oldenburg / Bremen

A 37: Emmen
A 37: Emmen / Meppen (D)
N 37: Klazinaveen / Meppen / Cloppenburg
N 37: Meppen / Cloppenburg

A 1: Hengelo
A 1: Hengelo / Oldenzaal / Osnabrück
A 1: Oldenzaal / Osnabrück
A 1: Osnabrück

A 12: Arnhem / Doetinchem / (Roergebied*)
A 12: Doetinchem / (Roergebied)
A 12: Emmerich / (Roergebied)

A 77: Gennep / Goch / Duisburg
A 77: Goch / Duisburg

A 67: Venlo / Duisburg
A 67: Duisburg

A 74: Mönchengladbach

A 68: Roermond
A 68: Mönchengladbach / Düsseldorf

A 76: Heerlen / Aachen (Aken)
A 76: Kerkrade / Aachen / Köln (Keulen)
A 76: Aacen / Köln

A 2: Maastricht
A 2: Eijsden / Visé / Liége (Luik)
A 2: Visé / Liége

A 76: Geleen / Antwerpen
A 76: Eindhoven / Maastricht / Antwerpen
A 76: Antwerpen / Leuven / Brussel

A 67: Eindhoven / Antwerpen
A 67: Turnhout / Antwerpen

A 16: Breda
A 16: Breda / Antwerpen
A 16: Brecht / Antwerpen

A 4: Antwerpen

N 62: Zelzate / Gent

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 12 jul 2005, 11:37

Kijk, bovenstaande is heel aardig. Dat is eigenlijk ook volgens het hoofddoel-einddoel principe. Ik begrijp dan ook niet dat René met dat principe heeft afgedaan. Ik ben er ook absoluut niet voor om 1 op 1 het Duitse systeem over te nemen.

Op de A7 zou ik alleen pas ná Hoogezand Winschoten plaatsen en als einddoel Oldenburg i.p.v. Leer. De aangrenzende snelweg is de A280 en die heeft als eindpunt Bunde. Dat is te klein voor de bewegwijzering. Op Dreieck Bunde kruist de A31 Oberhausen - Emden, maar Emden ligt te onlogisch om op te nemen als einddoel voor de A7. Daarom zou ik het eerst volgende hoofddoel van de A28 pakken, dus Oldenburg.

Verder zou ik op de A37 Cloppenburg weglaten en verwijzen naar de kruisende A31 en mag wat mij betreft op de aan te leggen A74 Koblenz als 'einddoel' worden vermeldt. Ook zou ik Luik gewoon in het Nederlands vermelden i.v.m. de voerstreek.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 jul 2005, 11:49

Luik is en blijft een lastige. omdat de eerste afslag na de grens Visé heet, en dus Frans is, zou ik ervoor kiezen om Liège aan te geven, mede omdat de stad officieel ook zo heet en Franstalig is. Buitenlandse doelen moeten gewoon logische doelen zijn, dus idd Oldenburg en niet Emden. En in lijn aangeven wat Duitsland en Belgie ook meteen over de grens aangeven. Op de A30 wordt meteen Hannover aangegeven, dit zou ook al wel vanaf Oldenzaal of Hengelo kunnen.
Overigens zou ik ervoor kiezen om vanaf Breda op de A16 ook Brussel aan te geven, het is immers een stad met 1.000.000 inwoners, een belangrijk knooppunt, een belangrijke Europese stad en niet te vergeten de hoofdstad van België.

Om Koblenz op de A74 aan te geven is wat twijfelachtig. Het is vrij ver. Mönchengladbach en Köln/Aachen lijkt me voldoende.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 jul 2005, 12:13

Kleine toelichting:

A 7: Ik wil juist van Oldenburg af (dat staat er nu), maar Bremen is een veel betere bestemming (groter en bekender). Leer als eindpunt van de A 280 lijkt me ook een goed focuspunt, omdat dat op de meeste wegenkaarten nog vermeld staat.

A 12: Roergebied*: Er staat nu Osnabr"uck als ik me niet vergis. Op de kaart leek de 3 echter naar Essen te lopen. Ik heb daar geen mening over en vandaar dus het sterretje: 'e'en van de plaatsen in het Roergebied moet dus worden aangegeven.

A 2: De officiele regel zegt dat de officiele plaatsnaam gebruikt moet worden. Luik is echter een van de twee officiele plaatsnamen voor Liege en dan schrijft de regel voor de meest op het Nederlands gelijkende naam voor.

A 16: Geen Brussel aangeven, want dan moet je feitelijk ook Gent of zelfs Lille aangeven (is het feitelijke eindpunt als je bij Breda alsmaar rechtdoor rijdt).

(zucht, de accenten willen weer eens niet verschijnen op de computer. Waarvoor excuses).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 jul 2005, 12:15

Chrizz schreef:En in lijn aangeven wat Duitsland en Belgie ook meteen over de grens aangeven. Op de A30 wordt meteen Hannover aangegeven, dit zou ook al wel vanaf Oldenzaal of Hengelo kunnen.
Overigens zou ik ervoor kiezen om vanaf Breda op de A16 ook Brussel aan te geven, het is immers een stad met 1.000.000 inwoners, een belangrijk knooppunt, een belangrijke Europese stad en niet te vergeten de hoofdstad van België.
Dan ga je toch behoorlijk de mist in met je eerstgenoemde uitgangspunt (kijken wat Duitsland en België direct na de grens aangeven). Op de E 19 ten noorden van Antwerpen staat Brussel niet aangegeven. Een van de problemen met Brussel op de A 16 / E 19 is natuurlijk ook dat Brussel maar één van de mogelijke afslagen van de Ring Antwerpen is. Je kunt nog zoveel andere kanten uit.

Persoonlijk meen ik dat je allereerst moet onderscheiden naar type bord. Op afstandsborden ná een afslag kun je wat meer steden kwijt en dan kan het geen kwaad om ook eens een wat verder weg gelegen doel mee te nemen, wanneer aannemelijk is dat een substantieel gedeelte van de weggebruikers naar dat doel op weg is, bijvoorbeeld op de A 73 Koblenz opnemen (zoals meen ik ook op de Duitse A 61 vanaf Venlo gebeurt).

Op wegwijzers vóór een afslag moet je je naar mijn mening beperken tot één control city (en overigens ook de naam van de volgende afslag). Dat zou naar mijn mening in ieder geval een stad moeten zijn aan de weg, waarop je rijdt en daarnaast een stad met een zekere minimum-omvang (100.000 inwoners?). Daarachter gelegen steden en steden aan kruisende wegen neem je vervolgens wel mee op het afstandsbord (dat dan ook meteen wordt geplaatst waar het thuishoort, namelijk ná de afslag).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 jul 2005, 12:18

Vinny schreef:A 7: Ik wil juist van Oldenburg af (dat staat er nu), maar Bremen is een veel betere bestemming (groter en bekender). Leer als eindpunt van de A 280 lijkt me ook een goed focuspunt, omdat dat op de meeste wegenkaarten nog vermeld staat.
Verkijk je niet op Oldenburg. Is in Nederland minder bekend, maar in Duitsland weer een heel stuk meer. Heeft bijvoorbeeld een Oberlandesgericht. Overnemen, wat er in Duitsland wordt gebruikt.
Vinny schreef:A 12: Roergebied*: Er staat nu Osnabr"uck als ik me niet vergis. Op de kaart leek de 3 echter naar Essen te lopen. Ik heb daar geen mening over en vandaar dus het sterretje: 'e'en van de plaatsen in het Roergebied moet dus worden aangegeven.
Er staat Oberhausen. Dat heeft een zekere strategische waarde, omdat daar de A 2 en de A 3 elkaar kruisen. Geef zelf de voorkeur aan Köln.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 jul 2005, 12:21

Verkijk je niet op Oldenburg. Is in Nederland minder bekend, maar in Duitsland weer een heel stuk meer. Heeft bijvoorbeeld een Oberlandesgericht. Overnemen, wat er in Duitsland wordt gebruikt.
Oldenburg is net zo groot als Arnhem. Bovendien een belangrijk kruispunt tussen de A28 en A29 naar Wilhelmshaven (zoveel zeehavens heeft duitsland niet), Bremen (ook havens) en Osnabrück. Dus inderdaad, ook Oldenburg aangeven!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 jul 2005, 12:23

Pino schreef:Verkijk je niet op Oldenburg. Is in Nederland minder bekend, maar in Duitsland weer een heel stuk meer. Heeft bijvoorbeeld een Oberlandesgericht. Overnemen, wat er in Duitsland wordt gebruikt.
Ja, dan verander ik de Duitse borden ook gelijk :twisted:
Maar ik ben wel eens dat je moet overnemen wat in Duitsland moet worden gebruikt, met die aantekening dat ikzelf WEL Bremen kende en niet Oldenburg, en met mij vele Nederlanders. Ik denk dat de bewegwijzering op de A 7 toch met name voor Nederlanders bedoeld is. Duitsers weten de weg naar huis toch wel te vinden? Leer wordt nu helemaal niet genoemd, maar dat staat wel op de wegenkaart en als het (net) buiten de kaart valt met een verwijzing. Ook belangrijk bij het ontwerpen van bewegwijzering lijkt me.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 jul 2005, 12:24

Ik zie trouwens dat ik in de war was en had bij de A 12 Osnabruck gepost, maar dat hoort bij de A 1. Ik bedoelde inderdaad Oberhausen... :oops:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 jul 2005, 12:27

Dan ga je toch behoorlijk de mist in met je eerstgenoemde uitgangspunt (kijken wat Duitsland en België direct na de grens aangeven). Op de E 19 ten noorden van Antwerpen staat Brussel niet aangegeven. Een van de problemen met Brussel op de A 16 / E 19 is natuurlijk ook dat Brussel maar één van de mogelijke afslagen van de Ring Antwerpen is. Je kunt nog zoveel andere kanten uit.
Ik weet dat, maar de E19 loopt toch echt via Brussel. Op de portaalborden zou ik alleen Antwerpen aangeven (ten noorden van die stad), en op de afstandsborden Antwerpen, Gent en Brussel, en evt Lille (agglomeratie van toch bijna 1.000.000 inwoners).
Mechelen en St.-Niklaas lijken me niet belangrijk genoeg om al voor Antwerpen aan te worden gegeven, dat kan na Antwerpen wel op de E19 en E17.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 jul 2005, 12:42

Pas bij de kruising met de A 12 staan er verdere bestemmingen dan Antwerpen aangegeven op de E 19. (overigens betreft het in eerste instantie Eindhoven en Bergen Op Zoom) :lol:

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 12 jul 2005, 13:26

Ik ben net nieuw, weet iemand hoe je plaatjes op het forum zet? Ik ben ook nogal aan het painten met bewegwijzeringborden!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 jul 2005, 13:27

http://www.imageshack.us, uploaden en linken! :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 jul 2005, 13:39

Vinny schreef:Leer wordt nu helemaal niet genoemd, maar dat staat wel op de wegenkaart en als het (net) buiten de kaart valt met een verwijzing. Ook belangrijk bij het ontwerpen van bewegwijzering lijkt me.
Zou je dat niet omdraaien? Dat de makers van kaarten hun verwijzingen aan de rand van een kaart aanpassen aan het doel op de borden.

Hoe dan ook, ik zou op de Nederlandse wegen de volgende control cities gebruiken:
- A 1 (vanaf Apeldoorn) Osnabrück
- A 2 (vanaf Maastricht) Liège (Luik voor de liefhebbers)
- A 4 (gehele zuidelijke traject): Antwerpen
- A 7 (vanaf Groningen) Oldenburg
- A 12 (vanaf Arnhem) Köln
- A 16 (gehele traject) Antwerpen
- A 67 west (vanaf Eindhoven) Antwerpen
- A 67 oost (vanaf Eindhoven) Duisburg
- A 74 (gehele traject) Mönchengladbach
- A 76 west (gehele traject) Antwerpen
- A 76 oost (gehele traject) Köln
- A 77 (gehele traject) Köln

Als ik dit zo lees, wijkt het helemaal niet zo veel af van de huidige situatie. Verschil zit 'm dus met name in het gebruik van doelen náást deze control cities op de borden. Die horen naar mijn mening vooral thuis op afstandsborden, die ná de afrit zelf (d.w.z. niet op een beslissingsmoment) moeten worden geplaatst. In die situatie kun je namelijk met gemak een doel of vier kwijt en is het dus geen probleem om op de A 74 alvast Koblenz mee te nemen (terwijl de wegwijzers zelf naar Mönchengladbach verwijzen) of om op de A 12 toch naar Oberhausen aan te geven (terwijl de wegwijzers zelf naar Köln zouden verwijzen).

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 12 jul 2005, 13:50

Stel dat de A74 klaar is, dan zou dit toch hele aardige bewegwijzering zijn bij Venlo. Stel dan ook even dat het design wordt aangepast en meer internationale afritsymbolen worden gebruikt.

http://img321.imageshack.us/img321/6357/venlo9ja.jpg

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 jul 2005, 14:01

Interessante borden, maar op bord 1b, zo noem ik hem maar, staat wel erg veel, das niet goed te lezen bij 110 á 120km/h Venray en Blerick zou ik schrappen.

Wat ik overigens niet snap is dat de stad Moers nergens zowat wordt aangegeven, ik bedoel de stad telt toch zo'n 110.000 inwoners, en is daarmee net zo groot als Zwolle of Amersfoort. Duisburg is wel een stukkie groter: 514.000 inwoners. Maar Krefeld is ook groter dan ik had verwacht: 238.000 inwoners, vergelijkbaar met Eindhoven! Mönchengladbach heeft zelfs 262.000 inwoners, en das veel meer dan de 107.000 van Koblenz.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 12 jul 2005, 14:51

@Chrizz: Nou, Amersfoort tikt al tegen de 140.000 aan hoor. ;)

Verder ben ik het met je eens, alleen zou ik Blerick en Tegelen weghalen, niet Venray, want dat wordt als control city/focal point gebruikt op de A73-noord.

In de woorden van Pino kan ik me ook vinden, al zou ik i.p.v. Oldenburg kiezen voor Bremen.

Mijn lijstje zou er dan als volgt uit zien:
A7: Bremen (Leer, Oldenburg)
A37: Meppen
A1: Hannover (Bad Bentheim, Osnabrück)
A12: Duisburg of Keulen (Emmerich, Wesel, Oberhausen, Düsseldorf)
A77: Keulen (Goch, Moers, Krefeld)
A67: Duisburg (Essen, Dortmund, Düsseldorf, Keulen)
A74: Mönchengladbach (Koblenz)
A76: Aachen (Keulen)
A2: Luik (Brussel, Namen, Luxemburg)
A76: Antwerpen en Brussel (Genk, Leuven)
A67: Antwerpen (Turnhout)
A16: Antwerpen (Luik, Brussel, Gent)
A4: Antwerpen (Gent, Brussel, Luik)

Achter het wegnummer staat de Control City op de portalen, tussen haakjes de bestemmingen die op de afstandentableaux worden genoemd.
Laatst gewijzigd door Riva op di 12 jul 2005, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Rainier

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 jul 2005, 15:02

Hier kan ik me heel goed in vinden :)
A1: Hannover (Bad Oeynheim, Osnabrück)
Bedoel je nou Bad Bentheim of Bad Oeynhausen?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 jul 2005, 15:19

Chrizz schreef:Interessante borden, maar op bord 1b, zo noem ik hem maar, staat wel erg veel, das niet goed te lezen bij 110 á 120km/h Venray en Blerick zou ik schrappen.
Eens. Zou daarnaast menen dat je het afritsymbool niet moet gebruiken op een knooppunt, zoals Zaardikerheide. A 74 en/of A 61 mogelijk verplaatsen naar achter Mönchengladbach. Kun je daar meteen het D-ovaaltje weghalen (ben daar geen fan van)
Chrizz schreef:Wat ik overigens niet snap is dat de stad Moers nergens zowat wordt aangegeven, ik bedoel de stad telt toch zo'n 110.000 inwoners, en is daarmee net zo groot als Zwolle of Amersfoort. Duisburg is wel een stukkie groter: 514.000 inwoners. Maar Krefeld is ook groter dan ik had verwacht: 238.000 inwoners, vergelijkbaar met Eindhoven! Mönchengladbach heeft zelfs 262.000 inwoners, en das veel meer dan de 107.000 van Koblenz.
Probleem in het Ruhrgebiet is natuurlijk dat het daar een hele verzameling steden van een 200.000+ is. Dat ligt in Nederland (Zwolle, Amersfoort) en Duitsland (Koblenz) wel anders. Je niet al die plaatsen aangeven, zeker niet als control city.