Buitenlandse plaatsen op Nederlandse wegwijzers

Moderator: Moderatoren

Wanneer moet welke buitenlandse plaats op de Nederlandse borden staan?

Geen enkele moeite met verre doelen: op de A 2 meteen naar Luxemburg en op de A 16 naar Parijs.
10
21%
Systeem is eigenlijk wel goed zo. Misschien niet helemaal logisch, maar het garandeert dat niet al te ver, maar ook niet al te kort voor de grens een buitenlands doel op de borden komt.
13
27%
Een goed excuus om nu eindelijk het systeem van eindbestemmingen af te schaffen. In Nederland steeds naar een control city rijden en als de laatste Nederlandse control city voorbij is, pak je een buitenlandse.
8
17%
Neem het op het eerste bord ná de grens genoemde doel als eindbestemming (continuïteitsbeginsel).
4
8%
Op een vaste afstand voor de grens (50 km bijvoorbeeld) wordt het tijd voor één of twee buitenlandse doelen.
10
21%
Buitenlandse bestemmingen horen niet op Nederlandse borden thuis. Zoveel mogelijk beperken.
0
Geen stemmen
Iets anders (zo ja, wat?)
3
6%

Totaal aantal stemmen: 48

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 12 jul 2005, 15:26

Oké, Tegelen en Blerick kunnen wellicht weg.

Wat betreft de bewegwijzering zou ik het toch hierop houden:

A7 Groniningen -> Hoogezand, Oldenburg -> Winschoten, Oldenburg -> Nieuweschans, Oldenburg -> Leer, Oldenburg en evt. A31

A37 Hoogeveen -> Emmen, Meppen -> Klazienaveen, Meppen -> Meppen en evt. A31

A1 Apeldoorn -> Deventer, Hengelo, Osnabrück -> Almelo, Hengelo, Osnabrück -> Hengelo, Osnabrück -> Oldenzaal, Osnabrück -> Osnabrück, Hannover en evt. A31

A35 Almelo -> Hengelo, Enschede -> Enschede, Münster -> Gronau, Münster en evt. A31

A12 Utrecht -> Arnhem, Oberhausen -> Zevenaar, Doetinchem, Oberhausen -> Oberhausen, Köln

A73/A77 Nijmegen -> Venlo, Köln -> Krefeld, Köln

A67 Eindhoven -> Venlo, Duisburg -> Duisburg

A73/A74 Venlo -> Mönchengladbach -> Mönchengladbach, Koblenz

A76 Geleen -> Heerlen, Aachen -> Kerkrade, Aachen -> Aachen, Köln

A2 Eindhoven -> Weert, Maastricht -> Roermond, Maastricht -> Sittard, Maastricht -> Maastricht, Luik -> Luik

A76 Aachen -> Heerlen, Antwerpen, Eindhoven -> Sittard, Antwerpen, Eindhoven -> Antwerpen, Leuven

A67 Venlo -> Eindhoven, Antwerpen -> Antwerpen, Turnhout

A16 Rotterdam -> Dordrecht, Breda -> Breda, Antwerpen -> Antwerpen

A4 Bergen op Zoom -> Goes, Vlissingen, Antwerpen -> Antwerpen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 jul 2005, 17:52

@Hanno, heb het gevoel dat je op bepaalde wegen bijna probeert te forceren om nog iets Nederlands op de borden te houden: Nieuweschans, Klazienaveen, Zevenaar. Zelfs steden als Heerlen, Venlo en Breda vind ik de status van control city eigenlijk niet waard. Je moet een stad niet "upgraden" naar bewegwijzeringsdoel, omdat hij toevallig dicht bij de grens ligt. Men hoeft naar mijn mening niet bang te zijn voor het aangeven van buitenlandse doelen. Anderzijds is de A 37 maar nauwelijks een internationaal veel gebruikte route, dus dan is het gebruiken van lokale doelen veel meer geïndiceerd dan op een internationaal wél veel gebruikte route als de A 16.

Daarnaast vind ik dat je waar mogelijk consistent moet zijn in het aantal doelen op je borden. Mijn voorkeur heeft het om op wegwijzers je te beperken tot (1) eerstvolgende afslag en (2) control city. Kortom, altijd twee doelen, tenzij het met het oog op het in goede banen leiden van het verkeer meerdere lokale doelen geïndiceerd zijn.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 12 jul 2005, 20:43

@ Chrizz: Bad Bentheim! :oops: Bedankt. Rheine zou er trouwens trouwens ook wel kunnen
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 12 jul 2005, 20:53

@ Hanno. Jouw schets doelt meer op wat er op de rechtdoor verwijzende borden (portaalborden) zou moeten staan. Mijn idee was echter een echt grote stad als control city te nemen (Hannover, Bremen, Duisburg, Keulen) en de rest op afstandsborden te zetten.

@ Pino: Met jouw systeem van control cities op portaalborden (zo noem ik het maar even) ben ik het op zich eens. Ik vind echter wel degelijk dat Venlo, Heerlen en Breda die status verdienen. De routes waaraan deze steden liggen zijn inderdaad veel gebruikte internationale routes, maar het gros van het verkeer gaat toch niet de grens over. Daarnaast zijn met name Venlo en Breda belangrijke verdeelpunten en tellen Venlo en Heerlen bijna 100.000 inwoners. Breda zelfs 166.000. Ik vind dit bij elkaar opgeteld reden genoeg om deze steden als control cities te handhaven.
Rainier

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 12 jul 2005, 21:58

Die afstandsborden zie ik ook wel wat in, hoewel in Nederland de afstanden tussen de afritten vaak dermate klein zijn, dat dergelijke afstandsborden niet kunnen worden geplaatst.

Verder ben ik het absoluut niet met Pino eens dat ik op bepaalde wegen bijna probeer 'te forceren' om nog iets Nederlands op de borden te houden. Nieuweschans is gewoon een grensplaats en wordt nu ook al op de bewegwijzering gebruikt. Klazienaveen is, zoals je zelf al zegt, een regionale plaats langs een regionale snelweg. Over Zevenaar zou je inderdaad kunnen twijfelen. :?

Daarnaast wil ik steden als Heerlen, Venlo en Breda absoluut de status van hoofddoel, of zoals jullie dat zo mooi noemen 'control city', geven. Daarin ben ik het zeker met Riva eens. Dergelijke steden vind ik gewoon veel belangrijker dan allerlei buitenlandse plaatsen. :twisted:

Maar nogmaals, op afstandsborden zou meer ruimte zijn voor dergelijke doelen! :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 12 jul 2005, 22:16

Hanno schreef:Nieuweschans is gewoon een grensplaats en wordt nu ook al op de bewegwijzering gebruikt.
Dat is geen reden om dat in de toekomst ook te doen.
Vergelijk het met Tjechië. Als je daar rijdt, wil jij graag vanaf Plzen de bestemming Nürnberg op de borden zien, en niet Rozvadov, een of ander gat vlak voor de Duitse grens.

Zo moet je het ook zien met de bewegwijzering in Nederland. De gebruiker van die bewegwijzering, de ter plekke onbekende, zit helemaal niet te springen om het noemen van de laatste plaats voor de grens.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 jul 2005, 22:31

Riva schreef:Ik vind echter wel degelijk dat Venlo, Heerlen en Breda die status verdienen. De routes waaraan deze steden liggen zijn inderdaad veel gebruikte internationale routes, maar het gros van het verkeer gaat toch niet de grens over. Daarnaast zijn met name Venlo en Breda belangrijke verdeelpunten en tellen Venlo en Heerlen bijna 100.000 inwoners. Breda zelfs 166.000. Ik vind dit bij elkaar opgeteld reden genoeg om deze steden als control cities te handhaven.
Valt inderdaad veel voor te zeggen.

Heb ooit geprobeerd criteria voor het kiezen van control cities vast te stellen. Dat lukte niet, al was het alleen maar omdat al naar gelang de rol van een weg in het regionale, nationale of internationale verkeer die criteria anders zouden moeten zijn en omdat je in een gebied als de Randstad of het Ruhrgebiet (veel grote steden) snel in de problemen zou komen met harde regels. Dito in een leeg gebied (zeg: de Australische Outback).

De volgende factoren zouden een rol moeten spelen:
- stad ligt aan de weg, waar je op dat moment op rijdt
- omvang
- afstand ten opzichte van volgende en vorige control cities
- dient de stad als "verdeelpunt"?

Wat die laatste factor betreft geldt echter: je moet bij een bepaalde stad echt vele kanten uitkunnen. Ligt een stad bij de kruising van een noord-zuidroute met een oost-westroute, dan geeft dat natuurlijk een zeker verdeeleffect, maar vormt naar mijn mening geen dwingende reden om die stad als control city te gebruiken. Stadjes als Walldorf en Crailsheim (A 5 / A 6 respectievelijk A 6 / A 7 in Duitsland) zet je niet op de borden. Een stad als Antwerpen kwalificeert echter alleen al om deze reden: vanaf de Antwerpse ring kun je zeker vijf kanten uit, terwijl er geen duidelijke route "rechtdoor" is aan te wijzen.

Zelfs per Nederlandse weg control cities aanwijzen vond ik al behoorlijk lastig. Zowel Breda, Venlo als Heerlen zijn het noemen op de borden meer dan waard, maar als er één doel moet worden uitgekozen, kies ik om verschillende redenen toch voor een andere control city. De genoemde plaatsen moeten het daardoor dus doen met een plek op de afstandsborden. Ook op borden die naar de snelweg verwijzen, kunnen ze uiteraard terugkomen.

Breda: inderdaad een belangrijk verdeelpunt, maar juist het feit dat Antwerpen erachter ligt (en toch wel degelijk het nodige verkeer trekt), doet Breda "wegvallen". Op de A 16 dan. Op de A 58 is Breda een logische control city.

Venlo: ligt toevallig op de kruising van een oost-westroute met een noord-zuidroute. Die omstandigheid "redt" Venlo niet, althans niet op de A 67. Op de A 73 en op de Duitse A 61 wél als control city gebruiken.

Heerlen: ligt naar mijn gevoel te dicht op Kerensheide / de Belgische grens. Je moet voorkomen dat om de haverklap van control city wordt gewisseld. Op de A 79 is Heerlen het eindpunt, dus daar wel gebruiken.
Hanno schreef:Verder ben ik het absoluut niet met Pino eens dat ik op bepaalde wegen bijna probeer 'te forceren' om nog iets Nederlands op de borden te houden.
Kwam misschien wat aanvallender uit de hoek dan gepland. Hoe dan ook, mijn schrikbeeld is Spanje, waar je op de AP-7 vanaf Barcelona steeds kleinere doelen krijgt die ook steeds dichter op elkaar liggen. Kortom, doelen die "in het binnenland" nooit als doel zouden worden gebruikt. Meen dat je na Barcelona eerst Gerona krijgt, dan Figueras en dan nog iets kleiners.

Dat schrikbeeld kwam om welke reden dan ook even bij me op. Hoofdregel zou naar mijn mening moeten zijn dat de criteria om een stad als control city te gebruiken (zie hierboven) hetzelfde moeten zijn, of een doel nu in het binnenland of in het buitenland ligt. Dus niet nog even een binnenlands doel "promoveren".

Bedenk me wel nog een tweede punt bij jouw lijst, namelijk de afstanden tussen control cities. Mij lijkt het ideaal dat je gedurende langere tijd naar één doel kunt toerijden (waarbij de definitie van langere tijd natuurlijk per weg verschilt). Opeenvolgingen als Arnhem-Doetinchem-Zevenaar en Hengelo-Almelo-Oldenzaal-Osnabrück levert naar mijn mening control cities op die te kort op elkaar volgen.

Anderzijds is dat natuurlijk alleen een probleem als je ervoor kiest om slechts één control city te gebruiken (waar mijn voorstel vanuit gaat). Gebruik je Hengelo / Almelo / Osnabrück, gevolgd door Almelo / Oldenzaal / Osnabrück (enz.) dan zou die continuïteit weer wel gewaarborgd zijn.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 13 jul 2005, 9:22

Als je werkt met het systeem van afstandsborden moet daar op de A7 na Winschoten niet Nieuweschans bij. In het huidige systeem doe ik dat alleen maar om aan te geven dat, wanneer je de snelweg vervolgt, niet direct bij de grens bent, maar ook nog een aantal Nederlandse afritten hebt.
In het van Duitsland afgeleide systeem (liever niet 1 op 1 overnemen!) krijg je bij de afrit ook de eerstvolgende afrit aangereikt en weet je dus dat je, wanneer je de snelweg vervolgt, nog in Nederland blijft. Dan kunnen er wel andere doelen op de afstandsborden staan en dat vind ik wel een goede zaak. Ik was alleen even uitgegaan van het huidige bewegwijzeringsysteem.

Ik zou het volgende systeem toe willen passen:

- 1200m voor de afrit de benaming van de afrit en voor rechtdoor de eerstvolgende afrit met het eerstvolgende hoofddoel
- 600m voor de afrit alle plaatsen waarvoor je de afrit moet nemen
- Bij de afrit herhaal je dit
- Na de oprit komt een afstandsbord

Zie ook de plaatjes via onderstaande link!

http://img317.imageshack.us/img317/444/ ... na74xk.jpg
Laatst gewijzigd door Hanno op wo 13 jul 2005, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 jul 2005, 9:40

@Hanno, zie mijn bewegwijzering voor afritten hier en in deze draad.

Je zult zien dat ik naast het gebruik van een control city op de voorwegwijzers pleit voor de naam van de volgende afslag. Echter niet meer en ook niet minder.

Verder: wellicht aardig om je ontwerpen ook nog te posten in de draad "zelfgemaakte borden".

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 13 jul 2005, 10:12

Hanno,

Welk lettertype heb jij voor je plaatjes gebruikt ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 13 jul 2005, 10:19

Lucida Sans Unicode 20 ptn.

Verder nog even in reactie op Pino: ik heb dus ook op de voorwegwijzer de eerstvolgende afrit en de eerst volgende control city.

Ook vind ik dit systeem van bewegwijzering (in welke vormgeving dan ook) veel beter dan het huidige Nederlandse. Het is ook veel gebruikelijker in Europa en je kunt zo mooi de (inter-)lokale doelen en de (inter-)nationale doelen scheiden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 13 jul 2005, 10:41

Heerlen: ligt naar mijn gevoel te dicht op Kerensheide / de Belgische grens. Je moet voorkomen dat om de haverklap van control city wordt gewisseld. Op de A 79 is Heerlen het eindpunt, dus daar wel gebruiken.
Voor zover ik weet is het de enige Nederlandse stad die zowel in Duitsland als in Belgie wordt aangegeven op de E 314 :!:

Vanuit Duitsland:
Heerlen
Maastricht
Antwerpen

Vanuit Belgie:
Geleen
Heerlen
Aachen

Als ik me goed herinner. Het zou dan van de zotte zijn als deze plaats in Nederland haar control-city status zou verliezen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 13 jul 2005, 11:13

Mijn lijstje:

naar Duitsland:
A7: A280 Bremen - Oberhausen (A31)
Aangeven vanaf afrit 44 (Veendam / N 33)

A37: 402 Bremen
Aangeven vanaf knooppunt Holsloot

A1: A30 Osnabrück
Aangeven vanaf knooppunt Buren

A12: A3 Oberhausen
Aangeven vanaf knooppunt Waterberg

A77: A57 Duisburg Düsseldorf
Aangeven vanaf knooppunt Rijkevoort

A67: A40 Duisburg
Aangeven vanaf knooppunt Zaarderheiken

A74 (toek.): A61 Mönchen-Gladbach
Aangeven vanaf knooppunt Ulingsheide (A73)

A76: A4 Aachen - Köln
Aangeven vanaf knooppunt Kerensheide

naar België
N62: R4 Gent
Aangeven vanaf de Westerscheldetunnel

A4: A12 Antwerpen
Aangeven vanaf knooppunt Markiezaat

A16: E19 (A12) Antwerpen
Aangeven vanaf knooppunt Princeville

A67: E34 (A21) Antwerpen
Aangeven vanaf knooppunt De Hogt

A76: E314 (A2) Brussel

A2: E25 (A?) Liège
Donateur Vereniging Wegenforum

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 13 jul 2005, 12:47

@ Hajo: Voor de A37 vind ik Bremen iets te ver voeren. Deze weg gaat daar niet naartoe. Wel kun je aangeven:

Meppen
A31 Bremen - Oberhausen (Bottrop of Essen)

Verder vind ik dat je de buitenlandse doelen wat laat aangeeft.

A7: Bremen (vanaf Groningen)
A37: Meppen (vanaf Hoogeveen)
A1: Hannover (vanaf Azelo)
A12: Duisburg, Keulen (vanaf Lunetten)
A77: Keulen (vanaf Ewijk (A73)
A67: Duisburg (vanaf Leenderheide)
A74: Mönchengladbach (vanaf Zaarderheiken (A73)
A76: Aken, Keulen (vanaf Belgische grens)

A2: Luik (vanaf St. Joost)
A76: Antwerpen (vanaf Duitse grens)
A67: Antwerpen (vanaf Duitse grens)
A16: Antwerpen (vanaf Ridderkerk-zuid)
A4: Antwerpen (vanaf Vaanplein)
N62: Gent (vanaf aansluiting A58)
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 13 jul 2005, 12:48

De Belgische E25 is geinig genoeg ook de A25. :D
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 13 jul 2005, 12:52

Pino schreef:@Hanno, zie mijn bewegwijzering voor afritten hier en in deze draad.

Je zult zien dat ik naast het gebruik van een control city op de voorwegwijzers pleit voor de naam van de volgende afslag. Echter niet meer en ook niet minder.

Verder: wellicht aardig om je ontwerpen ook nog te posten in de draad "zelfgemaakte borden".
Ik vind niet dat we te star moeten vasthouden aan maximaal twee doelen op het pull through sign. In sommige situaties (voor mijn part de meeste) kan het nuttig zijn meerdere doelen op te nemen.

In één van je eerdere posts noemde je als één van de criteria voor conrol cities dat de weg langs de weg moet liggen. Voor de control city is dit een goed criterium. Ik ben echter van mening dat ook doelen die via kruisende of aansluitende wegen te bereiken zijn, aangegeven moeten worden (bijvoorbeeld Apeldoorn op de A28 tussen Amersfoort en Utrecht). Als je op een bord alleen een control city en de volgende afslag aangeeft, kan je de bestemmingen langs kruisende wegen niet vermelden, omdat deze niet voldoen aan het criterium "langs de weg" voor control cities.
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 13 jul 2005, 12:57

Riva schreef:De Belgische E25 is geinig genoeg ook de A25. :D
Ja, en de Duitse A30 is ook E30.
En er was ook een tijd dat de Nederlandse A10 ook E10 was.
Zo vreemd is dat dus nu ook weer niet.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 13 jul 2005, 13:25

hierbij een voorbeeld van een 'routetafel' zoals die gebruikt kan worden vanaf een bepaalde afstand tot de grens. Ik heb even de A1 gebruikt. De afstanden zijn gegokt, dus besteed daar niet teveel aandacht aan, en waarschijnlijk zijn de aanduidingen Hengelo en Oldenzaal ook niet echt logisch (want geen echte hoofddoelen), maar het gaat even om het ontwerp. Op deze manier weet je alles wat je weten moet: je zit op de A1-E30 die nog naar Hengelo en Oldenzaal gaat (fictief de laatste twee NL-hoofddoelen). Dan passeer je de Duitse grens waar de E30 verder gaat en de A1 overgaat in (BAB)30 waarna de twee belangrijkste eerstkomende Duitse hoofddoelen worden vermeld.

Overigens, de routetafels worden direct na invoegstroken geplaatst.

http://img305.imageshack.us/img305/3557/a15vm.jpg
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 jul 2005, 13:38

Riva schreef:In één van je eerdere posts noemde je als één van de criteria voor conrol cities dat de weg langs de weg moet liggen. Voor de control city is dit een goed criterium. Ik ben echter van mening dat ook doelen die via kruisende of aansluitende wegen te bereiken zijn, aangegeven moeten worden (bijvoorbeeld Apeldoorn op de A28 tussen Amersfoort en Utrecht).
De ANWB hanteert een criterium dat op afstandsborden (d.w.z. die voor de afslag) ook nog andere doelen kunnen komen te staan, wanneer dat nodig is om -grof gezegd- het verkeer in goede banen te leiden. Dat uitgangspunt vind ik correct en als zodanig dan ook een reden om van de basisregel "2 doelen" af te wijken. Denk dat het met name op ringwegen niet mogelijk c.q. wenselijk is om je zo verregaand te beperken.

De reden van mijn beperking is denk ik gelegen in mijn benadering van kruispunten in het algemeen. Ik ga ervan uit dat ik rechtdoor moet, tenzij ik op de een of andere manier een afslag op wordt gestuurd. In de bebording voor rechtdoor zoek ik dan ook niet meer dan een bevestiging dat de hoofdroute rechtdoor loopt (vandaar wegnummer en control city) en het alternatief voor deze afrit (vandaar de naam van de volgende afrit).

Die wijze van benadering zie je ten dele terug in de Nederlandse bewegwijzering, met name wanneer het gaat om niet-portaalborden. Je krijgt maar zelden de naam van de volgende afrit en een tweeledige control city (focal point en remote focal point/eindbestemming). Kortom, ook hier in principe geen doelen aan kruisende wegen. En dat is naar mijn mening ook goed zo. Je raakt maar zelden de weg kwijt, ook al staan de doelen aan de kruisende weg pas bij het knooppunt aangegeven. Heb in ieder geval niet het idee dat ik iets mis of de weg kwijt raak.

Wat betreft Apeldoorn op de A 28: bij de afslag vóór Knooppunt Hoevelaken is Apeldoorn natuurlijk volgende afslag. Daarnaast blijft natuurlijk altijd de mogelijkheid om een doel als Apeldoorn aan te geven op afstandsborden met daarbij het wegnummer van de kruisende weg. Dan weet je meteen, welk wegnummer je in de gaten moet houden.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 13 jul 2005, 16:16

Het opnemen van doelen aan kruisende wegen op afstandentableaux is een goede optie i.c.m. het huidige systeem, waarbij over het algemeen één of twee afslagen vòòr het knooppunt een doel op de kruisende autosnelweg verschijnt. In het voorbeeld van Apeldoorn op de A28 verschijnt Apeldoorn op het pull through sign bij afrit 7 (Leusden) voor het eerst. Daarna volgt nog afslag 8 (Amersfoort, Hoevelaken). Daarna komt knooppunt Hoevelaken. Dit bevalt mij op zich prima; ik vind echter wel dat tussen Utrecht en Amersfoort Apeldoorn dan op de afstandentableaux moet worden opgenomen.

In complexere situaties, zoals de A50 Grijsoord-Ewijk v.v., is het nuttiger om doelen aan kruisende wegen eerder te brengen. Dat gebeurt daar ook: denk aan Venlo, Köln, Doetinchem, Rotterdam.

Ringwegen zijn weer een ander verhaal. Op de Ring Amsterdam vind ik bijvoorbeeld dat er te weinig doelen worden getoond. Bijvoorbeeld Watergraafsmeer A1 -> A10-oost: alleen Den Haag. Hier zouden minstens Utrecht, Haarlem (en wat mij betreft ook Leiden) bij moeten.

Maar ik geloof dat ik iets meer fan ben van meer info op de borden dan Pino. :D
Rainier

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 13 jul 2005, 20:01

Leiden is natuurlijk onzin. Dat staat zelfs niet op de A 4 aangegeven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jul 2005, 21:09

Oberhausen op de A7, zoals Hajo voorstelt, is niet eens zo'n gek idee! :D Klinkt best wel goed. Ook kun je dat op de (A1/)A35 aangeven (als Oberhausen/Münster), Oberhausen is voor Nederlanders toch een belangrijke (eerste) stad in Duitsland.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 13 jul 2005, 21:18

NEE, dat schopt mijn hele topokennis van Duitsland in de war! En ik haal Osnabruck en Oberhausen; Hannover en Hamburg al veel te vaak door elkaar. Ik wil dat dus absoluut niet hebben op de A 7.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 jul 2005, 21:46

Riva schreef:Maar ik geloof dat ik iets meer fan ben van meer info op de borden dan Pino. :D
Ja, in dit soort discussies (met jou en anderen) voel ik me altijd redelijk minimalist. Anderzijds, ga in Italië kijken en zie dat het nóg minimalistischer kan :)

Hoe dan ook, mijn "minimalisme" is geen doel. Meer het gevolg van het empirische gegeven dat de mens maar een bepaalde hoeveelheid informatie kan verwerken per tijdseenheid. Dat betekent dat er (afhankelijk van de snelheid van de weggebruiker en de leesbaarheid van de informatie van afstand) maar een beperkt aantal gegevens op een wegwijzer kunnen staan.

Met dat gegeven in het achterhoofd, kun je je de vraag stellen, of je liever veel informatie ziet voor rechtdoor of voor de afslag. Ik kies er daarbij voor om de ruimte te geven aan de afslagborden. Logische consequentie is een beperking van de gegevens op de "doorwegwijzers" (pull through signs).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 13 jul 2005, 22:06

Vinny schreef:NEE, dat schopt mijn hele topokennis van Duitsland in de war! En ik haal Osnabruck en Oberhausen; Hannover en Hamburg al veel te vaak door elkaar. Ik wil dat dus absoluut niet hebben op de A 7.
Dat is jouw probleem. Heb je dan ook problemen met Amersfoort en Apeldoorn, met Heerenveen, Hoogeveen en Hoogezand ?

Lijkt me wel wat voor de A12: Dortmund, Düsseldorf, Duisburg, Dormagen, Dorsten, Dinslaken :P

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 13 jul 2005, 22:37

Dat is jouw probleem. Heb je dan ook problemen met Amersfoort en Apeldoorn, met Heerenveen, Hoogeveen en Hoogezand ?
Dat lijkt me edcoh een probleem waar de GEMIDDELDE NL weggebruiker mee te maken heeft, en aangezien 98 % van de weggebruikers Nederlanders betreft verzoek ik de forummers dan ook om dat vooral in ogenschouw te blijven houden. En pas op, ik heb een buurmeisje dat TOTAAL niet gediend is van deze nieuwerwetse onzin. Er is maar een soort bord dat haar goedkeuring kan verdragen en dat is het standaard ANWB rechtdoorbord zonder opsmuk waarbij gewoon de belangrijkste control city en eindbestemming wordt genoemd :!:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 14 jul 2005, 7:56

Vinny schreef: Dat lijkt me edcoh een probleem waar de GEMIDDELDE NL weggebruiker mee te maken heeft, en aangezien 98 % van de weggebruikers Nederlanders betreft verzoek ik de forummers dan ook om dat vooral in ogenschouw te blijven houden.
98%? Dat geloof ik niet, daarvoor zie ik teveel nuitenlandse kentekenplaten op de weg.
Vinny schreef: En pas op, ik heb een buurmeisje dat TOTAAL niet gediend is van deze nieuwerwetse onzin. Er is maar een soort bord dat haar goedkeuring kan verdragen en dat is het standaard ANWB rechtdoorbord zonder opsmuk waarbij gewoon de belangrijkste control city en eindbestemming wordt genoemd :!:
Tsja, vrouwen en de weg vinden... :hap: :EE: :PP:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 jul 2005, 9:04

Coen Tunnel schreef:Oberhausen is voor Nederlanders toch een belangrijke (eerste) stad in Duitsland.
Volgens mij is Oberhausen alleen belangrijk voor die Nederlanders die over de A 12 Duitsland inrijden. En mogelijk voor degenen die de ICE nemen. Op de A 12 zou wat mij betreft Köln worden aangegeven. Dan zul je eens zien, hoe snel die associatie van "belangrijke stad in Duitsland" weg is.

Ikzelf ga van oudsher bij Venlo de grens over. Voor de opening van het stukje A 61 bij Kerpen gingen we bij Aachen de grens over. Ik heb die hele associatie met Oberhausen dus niet en dus ook niet de behoefte om Oberhausen maar aan te geven als "Duits doel aller doelen". Wil je Oberhausen soms ook nog aangeven op alle grensovergangen vanaf Nijmegen en zuidelijker? :twisted:

Ga er wat dat betreft ook vanuit dat Oberhausen noch aan de Duitse kant van de A 7, noch aan de Duitse kant van de A 1 staat aangegeven, zelfs niet op afstandsborden. De Duitsers zien ook Bottrop en niet Oberhausen als einddoel van hun A 31.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 11:06

@ Erwin: ja, er zijn maar twee procent buitenlandse verkeersdeelnemers. Op sommige wegen zal dat wel wat hoger liggen, maar dit is een gemiddelde voor heel Nederland. Op de A12 en de E25 ligt het % duitsers en belgen bij de grensovergang op 50% denk ik, maar dat is op zich zelf slechts een kleine groep. De rustigste snelwegen lopen allemaal naar de grens...

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 14 jul 2005, 13:20

Vinny schreef:Leiden is natuurlijk onzin. Dat staat zelfs niet op de A 4 aangegeven.
Het argument dat Leiden niet op de A4 staat aangegeven is juist onzin. Dit is een discussie om een ander (beter) systeem van bewegwijzering te bedenken. Dan moet je je niet laten leiden door het feit of een bestemming op dit moment wel of niet wordt aangegeven.
Rainier