Buitenlandse plaatsen op Nederlandse wegwijzers

Moderator: Moderatoren

Wanneer moet welke buitenlandse plaats op de Nederlandse borden staan?

Geen enkele moeite met verre doelen: op de A 2 meteen naar Luxemburg en op de A 16 naar Parijs.
10
21%
Systeem is eigenlijk wel goed zo. Misschien niet helemaal logisch, maar het garandeert dat niet al te ver, maar ook niet al te kort voor de grens een buitenlands doel op de borden komt.
13
27%
Een goed excuus om nu eindelijk het systeem van eindbestemmingen af te schaffen. In Nederland steeds naar een control city rijden en als de laatste Nederlandse control city voorbij is, pak je een buitenlandse.
8
17%
Neem het op het eerste bord ná de grens genoemde doel als eindbestemming (continuïteitsbeginsel).
4
8%
Op een vaste afstand voor de grens (50 km bijvoorbeeld) wordt het tijd voor één of twee buitenlandse doelen.
10
21%
Buitenlandse bestemmingen horen niet op Nederlandse borden thuis. Zoveel mogelijk beperken.
0
Geen stemmen
Iets anders (zo ja, wat?)
3
6%

Totaal aantal stemmen: 48

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 jul 2005, 13:30

Riva schreef:Het argument dat Leiden niet op de A4 staat aangegeven is juist onzin. Dit is een discussie om een ander (beter) systeem van bewegwijzering te bedenken. Dan moet je je niet laten leiden door het feit of een bestemming op dit moment wel of niet wordt aangegeven.
Op de Ring Amsterdam zijn er zoveel mogelijke doelen dat ik zou menen om per kruisende weg maar één doel aan te geven (wél nog een vliegveld-icoon voor Schiphol). Leiden náást Den Haag lijkt me dan ook geen optie.

Op de A 4 vind ik Den Haag de meest logische control city. Mogelijk zelfs Rotterdam, maar niet Leiden.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 14 jul 2005, 13:32

Pino schreef:
Riva schreef:Maar ik geloof dat ik iets meer fan ben van meer info op de borden dan Pino. :D
Ja, in dit soort discussies (met jou en anderen) voel ik me altijd redelijk minimalist. Anderzijds, ga in Italië kijken en zie dat het nóg minimalistischer kan :)
Tja. Op het door jou gegeven voorbeeld van de Autostrada del Brennero (A22) worden alleen Trento-Sud en Modena op het pull-through-sign genoemd. Verona staat er niet eens op, terwijl deze stad toch zo'n 260.000 inwoners telt. Tevens is het een belangrijk industrieel en cultureel centrum. Veel belangrijker dan Modena, toevallig het eindpunt van de A22. Daarnaast ligt Verona nabij het knooppunt tussen de A22 en de A4, de belangrijkste Autostrada van Noord-Italië (Torino-Trieste).

Inderdaad minimalistisch. Doelen op kruisende wegen worden daarentegen in Italië wel weer heel goed en vroeg weergegeven.
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 14 jul 2005, 13:34

Pino schreef: Met dat gegeven in het achterhoofd, kun je je de vraag stellen, of je liever veel informatie ziet voor rechtdoor of voor de afslag. Ik kies er daarbij voor om de ruimte te geven aan de afslagborden. Logische consequentie is een beperking van de gegevens op de "doorwegwijzers" (pull through signs).
Ik zie liever veel informatie op de pull through signs. De autosnelweg is primair bedoeld voor doorgaand verkeer. Afslaand verkeer heeft aan één of twee namen op een afslagbord m.i. voldoende om te weten dat men de snelweg bij die afslag moet verlaten.
Rainier

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 jul 2005, 13:41

Riva schreef:Tja. Op het door jou gegeven voorbeeld van de Autostrada del Brennero (A22) worden alleen Trento-Sud en Modena op het pull-through-sign genoemd. Verona staat er niet eens op, terwijl deze stad toch zo'n 260.000 inwoners telt. Tevens is het een belangrijk industrieel en cultureel centrum. Veel belangrijker dan Modena, toevallig het eindpunt van de A22. Daarnaast ligt Verona nabij het knooppunt tussen de A22 en de A4, de belangrijkste Autostrada van Noord-Italië (Torino-Trieste).
Heb de doelen niet zelf gekozen, maar aangesloten bij de ter plekke gebruikte control city. En dat is Modena. Zou persoonlijk denk ik ook voor Verona hebben gekozen. Trento-Sud staat er als eerstvolgende afslag. Nadere doelen staan natuurlijk wel op het afstandsbord ná de afslag.
Riva schreef:Inderdaad minimalistisch. Doelen op kruisende wegen worden daarentegen in Italië wel weer heel goed en vroeg weergegeven.
Hangt er heel sterk vanaf, op welke weg je rijdt. Op de Autostrada del Brennero staan een paar afstandsborden met doelen op kruisende wegen. Op de A 1 moet je het echter doen met de afstandsbordjes in de middenberm. Die geven hooguit twee doelen aan (en zijn voor de weggebruiker relatief moeilijk te lezen). Ook op secundaire wegen in Italië moet je het voor rechtdoor vaak maar met één doel doen.

@Moderator, misschien deze discussie over het aantal doelen op de borden en het gebruik van control cities afsplitsen?

Vinny
4x5 autosnelweg

Idiote verwijzingen

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 14:45

Leiden op de A 4 aangeven naast Schiphol, Den Haag en Rotterdam lijkt mij vrij onzinnig. Mensen met bestemming Leiden zullen wel weten dat ze Den Haag moeten volgen. Een beetje discutabel wordt het in Haarlem, waar Leiden via de N 206 wordt gestuurd en Den Haag via de A 9 (en dat is naar het noorden, dus geheel tegen je gevoel in). Helemaal vreemd is het in Velsen waar op de N 202 slechts Den Haag staat aangegeven richting de A 22 (zuid). Ik denk dat er vrijwel niemand geinteresseerd is in de aanduiding 'Den Haag' op dat punt. Ik verwacht weinig Hagenezen te vinden in IJmuiden nl. Ook heel merkwaardig is de verwijzing naar Amstelveen in het Westelijk Havengebied. Ook de aanduidingen Leeuwarden en Amersfoort die nog steeds worden aangegeven op de oude N 10 in Amsterdam-noord zijn redelijk lachwekkend. Leeuwarden is zelfs nog terug te voeren op de oude E 10 nummering.
Verder staat bij knooppunt De Hoek de onsterfelijke zin: 'Alkmaar volg Haarlem' op een geel bijzetbord. Ja de groeten! Als Alkmaar kennelijk belangrijk genoeg is om vermeld te worden dan kun je dat net zo goed onder Haarlem zetten (afslaand bord richting A 5). Dat lijkt me toch prettiger voor de weggebruiker en beter interpreteerbaar bij 120 km/u.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 14 jul 2005, 15:05

Vinny schreef:A 7: Ik wil juist van Oldenburg af (dat staat er nu), maar Bremen is een veel betere bestemming (groter en bekender).
Oldenburg is in Groningen zeer bekend. Een hoop Groningers gaan wel eens een dagje naar Oldenburg (meer dan naar Bremen).
En er zijn een hoop Duitsers die een dagje Groningen doen. Die komen vooral uit het gebied tussen Neuschanz en Oldenburg.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 15:31

Ik heb onlangs de nieuwe Michelin atlas Benelux aangeschaft. En daar staat gelukkig ook een groot deel van Duitsland op.

Bremen is een stuk groter dan Oldenburg en maar 40 kilometer verder. Dat is nog geen half uur rijden! (Nieuweschans - Oldenburg is ook zl zo'n 76 kilometer). Bremen is ook Landeshauptstadt en eindbestemming van de A 28. (Dan gaat hij over in een expressweg om uit te komen op de A 1 in meer oostelijke richting richting Hamburg). Tot slot is Bremen ook veel groter dan Oldenburg. Waarom zou je dan geen Bremen aangeven?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 jul 2005, 16:06

Vinny schreef:Bremen is ook Landeshauptstadt en eindbestemming van de A 28. (Dan gaat hij over in een expressweg om uit te komen op de A 1 in meer oostelijke richting richting Hamburg). Tot slot is Bremen ook veel groter dan Oldenburg. Waarom zou je dan geen Bremen aangeven?
Bremen is bovenal een Freie Hansestadt, dat wil zeggen een gemeente die niet onder enig Bundesland valt (dito in Hamburg). Dus om het nou Landeshauptstadt te noemen ... dat doet men in Bremen ook niet. Maar goed, die gemeente heeft wel twee stemmen in de Bundesrat.

Oldenburg was overigens tot 1945 hoofdstad van de gelijknamige deelstaat Oldenburg, die op haar beurt weer tot 1918 een groothertogdom was. Bij het ontmantelen van Preussen in 1945 heeft men toen Oldenburg maar in Niedersachsen laten opgaan.

Tot zover de nutteloze feiten. Er valt inderdaad wel wat te zeggen voor het gebruik van Bremen als control city in plaats van Oldenburg, gewoon omdat het een grotere stad is. Maar ik zou toch voorstellen om als control city de stad te gebruiken die aan de Duitse kant als control city wordt gebruikt, d.w.z. de stad die op de opritten van de snelweg staat genoemd. Ik begrijp dat dat Oldenburg is (ben er zelf nooit geweest), dus dan moeten we in Nederland maar met die misschien niet optimale Duitse keuze meelopen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 16:20

Ach ja. Michelin schrijft anders een keurige L in de plaats :P

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 14 jul 2005, 16:31

Leiden aangeven op de A10 wordt inderdaad misschien wat te veel. Wel kan ik me voorstellen dat je Leiden, samen met Den Haag, Rotterdam en luchthaventeken aangeeft vanaf De Nieuwe Meer. Overigens begrijp ik niet dat dit op de A4 niet wordt gedaan. Leiden is groter dan Dordrecht, dat op de Ring Rotterdam en vrijwel de gehele A16 wel wordt aangegeven.
Rainier

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 16:45

Dordrecht heeft het. Leiden niet. :P

Vraag maar aan Ds79m waarom (wanneer hij terug is van vakantie)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jul 2005, 20:11

Pino schreef:Ga er wat dat betreft ook vanuit dat Oberhausen noch aan de Duitse kant van de A 7, noch aan de Duitse kant van de A 1 staat aangegeven, zelfs niet op afstandsborden. De Duitsers zien ook Bottrop en niet Oberhausen als einddoel van hun A 31.
Dat is niet waar. Ikzelf ben vaak ook bij Zwartemeer de grens overgegaan. Vroeger stond bij de toerit Meppen inderdaad Bottrop op het bord, sinds enige jaren is dat Oberhausen. Ook op de bewegwijzering op de A31. Het zou mij niks verbazen, maar daar heb ik de laatste keer dat ik er was niet op gelet, dat op de A280 bij Dreieck Bunde al Oberhausen aangegeven staat. Dat zou een vermelding op de A7 al een stuk logischer maken.

En natuurlijk is Oberhausen alleen vanuit het noorden van Nederland bezien een belangrijke stad.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jul 2005, 20:14

Pino schreef:
Vinny schreef:Bremen is ook Landeshauptstadt en eindbestemming van de A 28. (Dan gaat hij over in een expressweg om uit te komen op de A 1 in meer oostelijke richting richting Hamburg). Tot slot is Bremen ook veel groter dan Oldenburg. Waarom zou je dan geen Bremen aangeven?
Bremen is bovenal een Freie Hansestadt, dat wil zeggen een gemeente die niet onder enig Bundesland valt (dito in Hamburg). Dus om het nou Landeshauptstadt te noemen ... dat doet men in Bremen ook niet. Maar goed, die gemeente heeft wel twee stemmen in de Bundesrat.

Tot zover de nutteloze feiten. Er valt inderdaad wel wat te zeggen voor het gebruik van Bremen als control city in plaats van Oldenburg, gewoon omdat het een grotere stad is. Maar ik zou toch voorstellen om als control city de stad te gebruiken die aan de Duitse kant als control city wordt gebruikt, d.w.z. de stad die op de opritten van de snelweg staat genoemd. Ik begrijp dat dat Oldenburg is (ben er zelf nooit geweest), dus dan moeten we in Nederland maar met die misschien niet optimale Duitse keuze meelopen.
Bremen is gewoon één van de Duitse Bundesländer, net als Hamburg en Berlijn.

En de A28 loopt in Oldenburg in een TOTSO, het vrij krappe Dreieck Oldenburg-West (met één afslaande rijbaan op de A28, in beide richtingen). En Bremen is toch niet het einde van de A28, dat is Delmenhorst ;) Maar om dat nu aan te geven op de A7...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 jul 2005, 20:18

Vanaf Bunde richting Leer/Emden/Oldenburg staat alleen Oldenburg aangegeven, hier het bewijs:

Afbeelding

Beetje vaag als wij na Groningen Bremen aan gaan geven, of niet dan?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 jul 2005, 20:24

Bremen wordt voor het eerst aangegeven vanaf dreieck Leer:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 jul 2005, 20:34

Oberhausen wordt meteen vanaf het begin van de A31 aangegeven in Emden:

Afbeelding

Bij dreieck Leer ineens niet meer!

Afbeelding

Bij dreieck Bunde ook niet!

Afbeelding

na Dreieck Bunde had Frits helaas geen foto's meer, omdat hij hier rechtsaf naar Groningen ging.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 20:41

Leuke foto's! :top:

Goed dan is Oldenburg verklaarbaar omdat de Duitsers het ook doen. Ik ga dus niet klagen bij de ANWB en Tebodin. Ik blijf wel vinden dat zowel in Nederland als in Duitsland op de E 22 beter naar Bremen dan naar Oldenburg verwezen kan worden. :P
(dus los van de huidige situatie).

Ik ben overigens ook van mening dat men op de A 2 beter Eindhoven kan aangeven dan 's-Hertogenbosch bijvoorbeeld. Maar da's weer een andere discussie ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 jul 2005, 20:45

Vinny schreef:Leuke foto's! :top:
De eer gaat geheel naar Frits :)

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 14 jul 2005, 20:48

Oldenburg is wel veel kleiner dan Bremen, maar de stad heeft wel een aantal belangrijke instanties binnen zijn grenzen en heeft een zeer belangrijke streekfunctie.
Al met al zeker terecht dat die stad staat aangegeven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 20:52

Zet ze er dan allebei op, maar Bremen zegt veel mensen/Nederlanders meer dan Oldenburg. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jul 2005, 21:23

Oldenburg is ook een universiteitsstad.

Heeft er op die borden bij Dreieck Bunde behalve Meppen en Papenburg vroeger ook iets anders gestaan? daarboven is nog wel ruimte voor nog een plaatsnaam. Misschien stond er vroeger Bottrop? :?:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jul 2005, 21:24

Vinny schreef:Zet ze er dan allebei op, maar Bremen zegt veel mensen/Nederlanders meer dan Oldenburg. ;)
Niet de mensen uit Noord-Nederland (en Noordwest-Duitsland), die juist het meest gebruik maken van de A7.

Je rijdt alleen over de A7 naar Duitsland als je uit Friesland, Drenthe, Groningen, de Kop van Noord-Holland of bepaalde delen van Overijssel komt, anders pak je de A1 wel (of de A37).

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 18 jul 2005, 21:01

Of de N342 en de B213. Ondanks alles blijft dat een snelle en handige route.

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 18 jul 2005, 22:14

Willem schreef:Of de N342 en de B213. Ondanks alles blijft dat een snelle en handige route.
En oersaai (ben een ervaringsdeskundige)

En uiteindelijk moet je weten dat de N342/B213 uiteindelijk naar Bremen leidt. Vanaf de A1 is alleen Denekamp als doel van de N342 aangegeven, pas bij Beuningen wordt Nordhorn vermeld (terwijl fietsers al vanaf Oldenzaal met Nordhorn geconfronteerd worden). Gelijk na de grens wordt Lingen (Ems) vermeld. Bremen komt pas net voor de Lingense rondweg op de borden (en verdwijnt in de Duitse traditie ook nog weer eens zo af en toe)

Ook wel geinig om te zien is dat op de omgekeerde route nieuwe borden geplaatst zijn tussen Afslag Nordhorn/Lingen van de A31 en Nordhorn waarop Hengelo niet meer vermeld wordt (of overgeplakt met een of ander niets zeggend gehucht zoals Südlohne of Klausheide)