N14 einde en Leidschendam

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 15 dec 2005, 18:24

Ja, bij de A4; niet bij de kruisingen aan de andere kant van de Vliet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 16 dec 2005, 10:13

ook zo maf: vanaf de N44 komende uit A'dam wordt Den Haag de N14 opgestuurd, terwijl het centrum en dergelijke allemaal rechtdoor moeten. Het wordt echt hoogtijd voor een gezamelijke (drie gemeenten, RWS en PZH) en grondige aanpak voor de bewegwijzering in deze regio! :evil:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 16 dec 2005, 21:24

Peter schreef:Ja, bij de A4; niet bij de kruisingen aan de andere kant van de Vliet.
Wél bij de kruisingen aan de andere kant van de Vliet!
(Ik kom er dagelijks langs!)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 16 dec 2005, 21:26

Wouter N14 schreef:ook zo maf: vanaf de N44 komende uit A'dam wordt Den Haag de N14 opgestuurd, terwijl het centrum en dergelijke allemaal rechtdoor moeten.
Niet zo heel erg maf: de meeste wijken van Den Haag zijn het makkelijkst via A4 en N211 te bereiken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Bericht door Lekkere Kwal » za 17 dec 2005, 14:00

Wouter N14 schreef:ik vind de gehele N14 een aanfluiting wat betreft bi-/bubeko en bewegwijzering. Is het het iemand ook al opgevallen dat de Haagse kom niet wordt opgeheven wanneer je de A4 oprijdt richting Amsterdam?! (bij aansluiting 8 Leidschendam)
Een snelweg is per definitie (net als een autoweg) buiten de bebouwde kom. Een 'afsluitbord' is alleen nodig bij een niet-specifieke weg (die in de volksmond de 'provinciale weg' of '80 km/u-weg' wordt genoemd). Hier staat namelijk geen wegtype bord (het witte autootje of de witte rijbanen met viaduct).
Wat mij betreft had de N14 gewoon gewoon een standaard-bubeko weg moeten zijn (dus 80) met een snelheidsbeperking van 50 bij de kruispunten. Het is nu zo'n vreselijke rommel met komgrenzen die elkaar overlappen, die dubbel zijn, die niet beëindigd worden en die gewoon onzin zijn.
Dat is niet zomaar mogelijk omdat je op bepaalde stukken zelfs onder huizen doorrijdt. Gemeente L-V heeft er daarom voor gekozen die weg bibeko te houden. Overigens houdt bibeko niet direct in dat er gebouwen naast de weg hoeft te staan.
Zo wil men je wijsmaken dat je de kom Leidschendam-Voorburg binnenrijdt, maar dat is onzin: het is óf de kom Leidschendam óf de kom Voorburg, alleen de gemeente heeft de combinaam.
Gemeente L-V heeft er specifiek voor gekozen de kommen Leidschendam en Voorburg te combineren tot één kom om o.a. zo een hoop (zinloze) bibeko-borden weg te kunnen halen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 17 dec 2005, 14:08

Lekkere Kwal schreef:Een snelweg is per definitie (net als een autoweg) buiten de bebouwde kom.
Een autoweg kan wel binnen de bebouwde kom liggen. Voorbeeld: de N2 in Maastricht.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 17 dec 2005, 19:08

Een autosnelweg kan ook binnen de bebouwde kom vallen, maar komt in Nederland niet (meer) voor. Dit met uitzondering van een paar afritten waar de bordvolgorde een beetje onlogisch is neer gezet. In Duitsland bestaan hele autosnelwegen die binnen de bebouwde kom vallen ;).

(Theoretisch is de maximumsnelheid op autosnelwegen in Nederland binnen de bebouwde kom 50 kilometer per uur, als er geen nadere aanduiding bij staat)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » za 17 dec 2005, 19:15

Vinny schreef:Een autosnelweg kan ook binnen de bebouwde kom vallen, maar komt in Nederland niet (meer) voor.
Waar kwam het vroeger dan wel voor?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 dec 2005, 19:28

Volkstribuun schreef:Waar kwam het vroeger dan wel voor?
Ja. De Maastunnel lag bibeko en was autosnelweg.
Het Hubertusviaduct in Den Haag lag bibeko, had een Vmax van 50, maar was wel formeel autosnelweg.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8658
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 17 dec 2005, 19:30

Volkstribuun schreef:
Vinny schreef:Een autosnelweg kan ook binnen de bebouwde kom vallen, maar komt in Nederland niet (meer) voor.
Waar kwam het vroeger dan wel voor?
Amsterdam (A2), Den Haag (A12, Utrechtse Baan), Rotterdam (Maastunnel), Utrecht (Waterlinieweg). Dat zijn die, die me zo te binnen schieten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 dec 2005, 19:32

Hajo schreef:Amsterdam (A2), Den Haag (A12, Utrechtse Baan), Rotterdam (Maastunnel), Utrecht (Waterlinieweg). Dat zijn die, die me zo te binnen schieten.
De A2 bij Amsterdam lag al sinds 1954 buiten de bebouwde kom. Pas met de omzetting naar S110 kan daar wat zijn gewijzigd, maar volgens mij ligt het asw-deel nog steeds bubeko.

De A12 bij Den Haag ? Is dat asw geweest ?

Waterlinieweg Utrecht was vroeger asw, maar lag absoluut niet bibeko. Was gewoon een normale autosnelweg.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8658
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 17 dec 2005, 19:36

René schreef:De A12 bij Den Haag ? Is dat asw geweest ?
Volgens mij wel. Ik heb het over de Utrechtse Baan, vanaf kn. Prins Clausplein de stad in. Of vergis ik me wellicht?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 dec 2005, 19:44

De A12 westelijk van het Prins Clausplein is altijd autosnelweg geweest tot aan het Bezuidenhout; daar waar de gemeentegrens met Den Haag lag (ligt ?). Dat weet ik zeker. Maar van het gedeelte tussen de gemeentegrens en de Zuid-Hollandlaan, waar de "A12" feitelijk een gemeentelijke weg is, ben ik tot op heden ervan uitgegaan dat de bestaande situatie (autoweg, 70) sinds de openstelling van de weg een gegeven is. Maar als jij foto's kunt opsnorren met een bordje "autosnelweg", dan zou ik dat heel interessant vinden !

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 dec 2005, 19:47

Afbeelding

Ik meen op deze foto van bij de openstelling in 1976 onder de borden voorrangsweg borden van het type autoweg te ontwaren.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 dec 2005, 19:50

Nog even het Hubertusviaduct (Den Haag) in de jaren '70:
Afbeelding

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » za 17 dec 2005, 19:51

Inderdaad!
Die open middenberm...:shock:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 17 dec 2005, 19:53

Daar ben ik pas nog geweest met een excursie voor CKV ik moest over die brug gaan. Gelukkig is het nu autoweg geworden.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 17 dec 2005, 23:32

Ik moet nog steeds eens mijn boekje van De Wereld Van Het Verkeer opzoeken, waar ook een foto van zo'n stadssnelweg in stond. Ik meende eerst dat het de Catharijnebaan was, maar René heeft me toen aan het twijfelen gebracht en eerlijk gezegd weet ik nu niet precies welke weg het dan wel was. Nu ik die foto van het Hubertusviaduct zie, denk ik dat dat ook wel zou kunnen. Maar ik heb het boekje tot nu toe nog niet kunnen vinden (ik ben bij mijn ouders in Assen een paar keer wezen zoeken, maar hij ligt ergens diep in een verhuisdoos verstopt...).

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » zo 18 dec 2005, 9:50

Hoort de IJtunnelweg in Amsterdam ook niet in dat rijtje thuis? Volgens mij ook lange tijd bebord als autosnelweg.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 18 dec 2005, 14:56

overdrive schreef:Hoort de IJtunnelweg in Amsterdam ook niet in dat rijtje thuis? Volgens mij ook lange tijd bebord als autosnelweg.
Ja, dit is een plaatje van de IJtunnelweg:
Klik hier

Edit moderator SI: ivm niet werkende (en niet werkend krijgende) link, afbeelding opnieuw gehost via Imageshack.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 dec 2005, 16:30

Is de N7 binnen Groningen ook ooit autosnelweg geweest?

En de N41/E10 (nu N355) oostelijk van Leeuwarden?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 18 dec 2005, 21:25

ViaHaaren schreef:
overdrive schreef:Hoort de IJtunnelweg in Amsterdam ook niet in dat rijtje thuis? Volgens mij ook lange tijd bebord als autosnelweg.
Ja, dit is een plaatje van de IJtunnelweg:
Klik hier
Nee, want de Nieuwe Leeuwarderweg lag tot begin dit jaar bubeko. In de tijd dat de weg als asw was gekenmerkt, lag deze dus ook bubeko.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 19 dec 2005, 12:11

Kwal schreef: Dat is niet zomaar mogelijk omdat je op bepaalde stukken zelfs onder huizen doorrijdt. Gemeente L-V heeft er daarom voor gekozen die weg bibeko te houden. Overigens houdt bibeko niet direct in dat er gebouwen naast de weg hoeft te staan
volgens de richtlijnen wel (de drie blauwe boeken in de cassette, ben even de naam kwijt)
Kwal schreef:Gemeente L-V heeft er specifiek voor gekozen de kommen Leidschendam en Voorburg te combineren tot één kom om o.a. zo een hoop (zinloze) bibeko-borden weg te kunnen halen
allemaal leuk en aardig, maar dat maakt het niet minder fout. Daarbij hebben ze dus wel mooi weer 'eigen' komborden gezet (dus resp. Voorburg resp. Leidschendam) op de Noordsingel, Pr. Bernhardlaan, Heuvelweg en Mgr. Van Steelaan waardoor ook je laatste argument vervalt... Beide problemen waren dus eenvoudig opgelost wanneer de weg als standaard-bubeko was ingericht. Niks geen overbodige (kom-)borden, geen onlogische komnamen en -grenzen en die 10 km hogere Vmax zal ook niets uitmaken, men rijdt er toch al gerust 100. Daarbij zal je niet veel verschil voelen of je een betonnen wand nu met 70 of met 80 pakt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 19 dec 2005, 12:18

gister weer eens over de N44 gereden, en verrassing: nieuwe bewegwijzering bij de aansluiting met de N14! Er staan nu drie borden die boven de rijbaan hangen (net als de oude).

Bord 1:
Den Haag-Scheveningen volg route N14

Bord 2:
rechtdoor: Den Haag-Centrum, -Haagse Hout
rechtsaf: Den Haag, Leidschendam, Voorburg en nog eentje dacht ik, N14

Bord 3:
rechtsaf: idem als 2 alleen zonder rechtdoorbestemmingen.

Al beter dan de eerste variant, maar nog steeds niet goed. Zo moet je voor Haagse Hout juist rechtsaf, is nl een nieuwe woonwijk die je moet bereiken via de oostelijke verbindingsweg 14-44 (achter het hotel). Ook vind het slechts melden van Den Haag bij hget laatste bord niet ideaal.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 19 dec 2005, 14:04

Wouter N14 schreef:Zo moet je voor Haagse Hout juist rechtsaf, is nl een nieuwe woonwijk die je moet bereiken via de oostelijke verbindingsweg 14-44 (achter het hotel).
Haagse Hout is een bestaand stadsdeel, een verzamelnaam voor Benoordenhout, Bezuidenhout en Mariahoeve/Marlot. De wegwijzers zijn dus wel degelijk correct.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 19 dec 2005, 14:05

Wouter N14 schreef:Daarbij hebben ze dus wel mooi weer 'eigen' komborden gezet (dus resp. Voorburg resp. Leidschendam) op de Noordsingel, Pr. Bernhardlaan, Heuvelweg en Mgr. Van Steelaan
Dit zijn volgens mij nog gewoon de oude borden van vóór de aanleg van de N14...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 19 dec 2005, 14:06

Coen Tunnel schreef:Is de N7 binnen Groningen ook ooit autosnelweg geweest?

En de N41/E10 (nu N355) oostelijk van Leeuwarden?
Nee, geen van beide. Bij de N355 had dat ook geen zin, want die heeft gelijkvloerse kruisingen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8658
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 19 dec 2005, 15:13

René schreef:Afbeelding

Ik meen op deze foto van bij de openstelling in 1976 onder de borden voorrangsweg borden van het type autoweg te ontwaren.
Ik geloof dat je gelijk hebt.
René schreef:Maar als jij foto's kunt opsnorren met een bordje "autosnelweg", dan zou ik dat heel interessant vinden !
Ik zal eens gaan zoeken. Misschien dat de gemeente Den Haag iets weet.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 19 dec 2005, 15:13

harry schreef:Wouter N14 schreef:
Daarbij hebben ze dus wel mooi weer 'eigen' komborden gezet (dus resp. Voorburg resp. Leidschendam) op de Noordsingel, Pr. Bernhardlaan, Heuvelweg en Mgr. Van Steelaan

Dit zijn volgens mij nog gewoon de oude borden van vóór de aanleg van de N14...
nee, daar hebben vóór de N14 nooit komborden gestaan, die stonden toen volgens mij echt op de grens. En tijdens de eerste 1,5 jaar N14 stonden er nergens langs die wegen komborden. Dus zijn ze er een paar maanden geleden neergezet.
harry schreef:Wouter N14 schreef:
Zo moet je voor Haagse Hout juist rechtsaf, is nl een nieuwe woonwijk die je moet bereiken via de oostelijke verbindingsweg 14-44 (achter het hotel).

Haagse Hout is een bestaand stadsdeel, een verzamelnaam voor Benoordenhout, Bezuidenhout en Mariahoeve/Marlot. De wegwijzers zijn dus wel degelijk correct.
dat van die verzamelnaam wist ik niet, maar die nieuwe woonwijk die ik bedoel heet toch echt Haagse Hout dus lijkt het mij niet handig om die naam ook te gebruiken voor bestemmingen waarvoor een andere route gevolgd dient te worden. Daarbij, ook voor grote delen van Bezuiden- en Benoordenhout moet je de N14/N441 hebben.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

wegweizer

Bericht door Peter » di 11 apr 2006, 8:49

Peter schreef:Het ziekenhuis heet toch nog Antoniushove op alle (oude en nieuwe) wegwijzers ? Als je de benaming al verandert op de borden, dan wel allemaal tegelijk svp !

De bewegwijzering rond de N14 is sowieso wat komisch, waarschijnlijk omdat de gemeente(s?) nog geen ei gelegd heeft over de wenselijke routes of omdat men wil wachten tot het hele traject af is. Den Haag wordt (anders dan Scheveningen) geheel niet genoemd via welke route dan ook in Ldam-Voorburg en Ldam-Voorburg bereik je vanuit Den Haag volgens de borden ook nog slechts via de VRI rijke Hofzichtlaan.
Update: de gemeente is Leidschendam aan het herbewegwijzeren. Zo wordt Stompwijk nu via de N14 bewegwijzerd [Stompwijk(N14)] en niet meer via de sluisjes. Op de N14 (andere wegbeheerder) komt Stompwijk nog niet voor. De route loopt dus dood in L'dam. Antoniushove heet nu MCH Antoniushove (nog niet alle bordjes vervangen) en Leiden en Rijswijk zijn grotendeels van de borden verdwenen. De Damlaan wordt nu aangegeven als Damcentrum (wit).

Men heeft voornamelijk nieuwe platen in oude handwijzers gezet en vooraankondigingen in redesign. En de eerste wegweizer gespot in Leidschendam (hoek Noordsingel-Prinsensingel): Voorburg (N14). Dit had ofwel Voorburg, Stompwijk (N14) moeten zijn (zoals bij Leidsenhage) ofwel Voorburg, N14.

Zet jij hem op de camera Harry, of zal ik hem maken en opsturen ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie