Herungen?

Moderator: Moderatoren

bas1984
autoweg

Herungen?

Bericht door bas1984 » za 03 dec 2005, 10:50

Ik heb gister nog eens goed de bewegwijzering gecontroleerd en zie het volgende rijdende in de richting Duisburg:

Afbeelding
Afbeelding

en de eerste afrit in Duitsland:

Afbeelding

Wat me dus opviel is dat Herungen over de grens helemaal niet meer wordt aangegeven. :shock:
Mijn optie zou dan zijn Herungen vervangen door Straelen. Al zou je ook de afrit Venlo kunnen nemen voor Straelen, omdat als je Geldern volgt, je toch eerst door Straelen moet.
Nettetal plaatsen i.p.v. Herungen heeft ook niet echt zin, want Kaldenkirchen is een onderdeel van Nettetal en bovendien staat op de afrit Venlo verderop Nettetal aangegeven i.p.v. Kaldenkirchen.

In ieder geval de hele aanduiding Herungen is overbodig en erg onhandig, omdat het later niet meer wordt aangegeven!

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 03 dec 2005, 12:16

Dit lijkt een overblijfsel van toepassing van het Duitse systeem de eerstvolgende afrit te vermelden: die heette tot ongeveer 1980 Herongen, later Straelen-Herongen, en nu Straelen.
Ik zou Herungen gewoon weglaten, en anders zou het wel Herongen moeten zijn ...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 03 dec 2005, 12:34

Dan zie je eigenlijk meteen hoe onlogisch het Duitse systeem eigenlijk is. In Nederland staan er 2 plaatsnamen op het bord (waarvan Herungen inderdaad niet juist), en beide komen bij de eerste afrit over de grens niet meer terug.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 dec 2005, 12:58

Is Herungen de Nederlandse schrijfwijze van Herongen of is het gewoon fout?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » za 03 dec 2005, 13:32

‘Herungen’ lijkt me een fout die ooit eens werd gemaakt en altijd herhaald bleef, of ooit werkelijk zo heeft geheten. Op Taaluniversum komt de benaming in ieder geval niet voor (het klinkt i.m.o. ook Duitser dan ‘Herongen’).

Ik zou zelf trouwens geen kleine plaatsen over de grens aangeven op autosnelwegen, gewoon schrappen dus en alleen Duisburg als bestemming gebruiken, ik ken immers geen enkele grensovergang waar dit nog meer wordt gedaan.
Groet, Charles

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 03 dec 2005, 18:06

Dat is inderdaad volgens mij ook nergens anders dan hier bij Venlo. Het is in ieder geval erg zinloos.

N342
autoweg

Bericht door N342 » za 03 dec 2005, 18:32

bas1984 schreef:Dat is inderdaad volgens mij ook nergens anders dan hier bij Venlo. Het is in ieder geval erg zinloos.
Misschien moesten de verkeersministeries van NRW en NL eens met elkaar om tafel gaan zitten.

Het beste lijkt mij

Straelen bij afrit 41 (Venlo) op de A67
Op de BAB 40 alleen Leuth (dan heb je immers iets)

Wordt een beetje lastig aldaar, aangezien de Klagenfurtlaan en de B221 eigenlijk de zelfde functie hebben.
*11-08-2017 L.M.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 03 dec 2005, 18:37

Is inderdaad lastig vanwege die dubbelfunctie. Leuth lijkt me wel heel erg klein om op de BAB40 aan te geven. Daarvoor is het te klein en ligt het "te ver weg" van de BAB40 af.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 03 dec 2005, 19:32

Ik zou er ook Straelen van maken.

Op de A1 hebben ze er voor gekozen om vanaf Oldenzaal-Zuid twee duitse plaatsnamen te vermelden. Bij De Lutte uiteraard alleen maar duitse plaatsen. Hier is niet Bad Bentheim de eerste afrit na de grens, maar Gildehaus.

Oldenzaal Zuid:
Afbeelding

De Lutte:
Afbeelding

Gildehaus (A30):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 03 dec 2005, 20:08

:shock: Het wegdek op zowel het Nederlandse als het Duitse gedeelte is op sommige plaatsen precies wel eens aan vervanging toe. Bovendien vind ik het geen goed idee om op een afstandsbord voor de grens reeds het Duitse wegnummer op de Duitse manier te vermelden, naast het Nederlandse "A1". Laat het Duitse gewoon weg daar, dat zie je na de grens wel.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 03 dec 2005, 20:36

R4 schreef:Bovendien vind ik het geen goed idee om op een afstandsbord voor de grens reeds het Duitse wegnummer op de Duitse manier te vermelden, naast het Nederlandse "A1". Laat het Duitse gewoon weg daar, dat zie je na de grens wel.
Dat vind ik nou juist wél goede manier. Ik zou het zelf dan nog net iets anders doen: tussen de op-een-na laatste afslag en de laatste afslag voor de grens beide nummers vermelden en na de laatste afslag alleen het Duitse wegnummer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 dec 2005, 21:48

Geen wegnummers over de grens aangeven, a.u.b.
Bovendien bestaan er voor dat soort situaties E routes ;)
(die hebben nut).

Verder is Bad Bentheim een bekendere plaats dan Gildehaus dus ik kan me voorstellen dat men daarom deze plaats aangeeft op de A 1.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 04 dec 2005, 8:46

Of eventueel Bad Bentheim vervangen door Hannover. Dat is een nog bekendere plaats en bovendien veel groter.

Het Duitse weg nummer zal ik nog niet aangeven in Nederland. Wel misschien een bord voor afrit de Lutte waar uit blijkt dat het de laatste afrit is.. Dat doen ze in Frankrijk ook.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 dec 2005, 12:40

Jeroen schreef:
R4 schreef:Bovendien vind ik het geen goed idee om op een afstandsbord voor de grens reeds het Duitse wegnummer op de Duitse manier te vermelden, naast het Nederlandse "A1". Laat het Duitse gewoon weg daar, dat zie je na de grens wel.
Dat vind ik nou juist wél goede manier. Ik zou het zelf dan nog net iets anders doen: tussen de op-een-na laatste afslag en de laatste afslag voor de grens beide nummers vermelden en na de laatste afslag alleen het Duitse wegnummer.
Nee, dank je.Nederlandse kunnen nog steeds niet goed omgaan met wegnummers over de grens. Er zijn voorbeelden te over te vinden van plaatsen waar het helemaal verkeerd gaat.

Schoenmaker, blijf bij je leest!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 04 dec 2005, 14:45

@R4: Zo slecht is dat wegdek toch niet in Nederland? Het ziet er naar uit dat men iig de slechtste stukken al heeft vervangen. ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 04 dec 2005, 14:47

Vinny schreef:Bovendien bestaan er voor dat soort situaties E routes ;)
(die hebben nut).
Over E nummers gesproken, waar zijn die gebleven ???

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 04 dec 2005, 15:54

Frits schreef:Ik zou er ook Straelen van maken.

Op de A1 hebben ze er voor gekozen om vanaf Oldenzaal-Zuid twee duitse plaatsnamen te vermelden. Bij De Lutte uiteraard alleen maar duitse plaatsen. Hier is niet Bad Bentheim de eerste afrit na de grens, maar Gildehaus.

Oldenzaal Zuid:
Afbeelding
Ja maar waarom nou weer wereldstad De Lutte?! Da's toch het "Duitse" systeem. Hetzelfde zie je op de A76, daar moet ook zonodig na Ten Esschen in een keer Kerkrade op de borden komen of op de A77 bij knp. Rijkevoort de bestemming "Nieuw-Bergen"
Het lijkt erop alsof er voordat de laatste afslag in NL is geweest er per sé nog een Nederlandse bestemming op de borden moet staan, ook al is die zo onbeduidend als wat.

De enige logische reden dat het "Duitse" systeem in NL gebruikt wordt is bij meerdere afslagen voor dezelfde plaats. Voorbeeld: de A67 van Venlo richting Eindhoven. Bij afrit Asten staat Helmond aangegeven. Tegelijkertijd staat er bij die afrit een 'afstandsbord' met rechtdoor "Helmond-West" om aan te geven dat je voor Helmond West beter de volgende afrit (Someren) kunt nemen. Dat vind ik nuttig. Dat gedoe met mini-dorpjes op de borden aan de grens vind ik onzin.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 04 dec 2005, 15:58

jeroent schreef:Hetzelfde zie je op de A76, daar moet ook zonodig na Ten Esschen in een keer Kerkrade op de borden komen... Het lijkt erop alsof er voordat de laatste afslag in NL is geweest er per sé nog een Nederlandse bestemming op de borden moet staan, ook al is die zo onbeduidend als wat.
Ik denk dat kerkrade om twee redenen niet in deze vergelijking thuishoort:
1. De stad heeft 50.000 inwoners
2. Bij Ten Esschen word je richting Kerkrade bewust de A76 opgestuurd om de N281 te ontlasten.

Logisch dan toch dat het NA Ten Esschen op de borden blijft staan?

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 04 dec 2005, 16:09

Seat Ibiza schreef: Ik denk dat kerkrade om twee redenen niet in deze vergelijking thuishoort:
1. De stad heeft 50.000 inwoners
2. Bij Ten Esschen word je richting Kerkrade bewust de A76 opgestuurd om de N281 te ontlasten.

Logisch dan toch dat het NA Ten Esschen op de borden blijft staan?
Ik vind dat eerder een reden om Kerkrade op de hele A76 aan te geven, misschien zelfs wel als vervanging van Heerlen, want de A76 gaat eigenlijk helemaal niet naar Heerlen, da's de N281. Ik vergelijk het een beetje met Hengelo en Enschede. Op de A1 staat ook Hengelo aangegeven ondanks dat Enschede groter is.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 04 dec 2005, 16:16

Lijkt me nou ook weer niet zo'n goede keuze...
Heerlen is groter dan Kerkrade en de A76 gaat niet naar Heerlen, maar ook niet naar Kerkrade. Daarvoor moet je eerst de N281 stukje terugrijden en dan nog eens de N300 op.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 04 dec 2005, 19:07

jeroent schreef: Ja maar waarom nou weer wereldstad De Lutte?! Da's toch het "Duitse" systeem. Hetzelfde zie je op de A76, daar moet ook zonodig na Ten Esschen in een keer Kerkrade op de borden komen
Kerkrade is geen kleine plaats en wordt inderdaad, zoals hierboven geschreven, bewust op de borden gebruikt. Het zou zinloos zijn als ze bijvoorbeeld in een keer Bocholtz zouden aangeven na knp. Ten Esschen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 04 dec 2005, 19:29

jeroent schreef:Ja maar waarom nou weer wereldstad De Lutte?! Da's toch het "Duitse" systeem. (...)
De enige logische reden dat het "Duitse" systeem in NL gebruikt wordt is bij meerdere afslagen voor dezelfde plaats. Voorbeeld: de A67 van Venlo richting Eindhoven. Bij afrit Asten staat Helmond aangegeven. Tegelijkertijd staat er bij die afrit een 'afstandsbord' met rechtdoor "Helmond-West" om aan te geven dat je voor Helmond West beter de volgende afrit (Someren) kunt nemen. Dat vind ik nuttig.
Het ligt geloof ik iets genuanceerder. Van oudsher staat op de Nederlandse doorwegwijzers alleen de control city en het remote focal point. Andere doelen alleen als verwarring zou kunnen ontstaan - min of meer de situatie die je voor de A 67 aangeeft.

Steeds vaker zie je echter toch verwijzingen naar de eerstvolgende afrit. Op de A 28 tussen Utrecht en Amersfoort bijvoorbeeld, zonder dat daartoe een noodzaak bestaat vanwege mogelijke verwarring. Meen ook wel eens te hebben begrepen dat het de bedoeling is om die verwijzingen naar de volgende afslagen in Nederland standaard in te gaan voeren.

Persoonlijk ben ik in ieder geval voor een dergelijk systeem - één control city en de naam van de volgende afslag. Maar doe het dan op de grens wel goed en verwijs niet naar Herungen zonder dat er een afslag met die naam bestaat of naar Bad Bentheim, terwijl dat niet de eerste afslag na de grens is. Ach ja, dat de Nederlandse bewegwijzering rondom de grens absoluut broddelwerk is, dat wisten we al langer ...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 04 dec 2005, 20:50

bas1984 schreef:
jeroent schreef: Ja maar waarom nou weer wereldstad De Lutte?! Da's toch het "Duitse" systeem. Hetzelfde zie je op de A76, daar moet ook zonodig na Ten Esschen in een keer Kerkrade op de borden komen
Kerkrade is geen kleine plaats en wordt inderdaad, zoals hierboven geschreven, bewust op de borden gebruikt. Het zou zinloos zijn als ze bijvoorbeeld in een keer Bocholtz zouden aangeven na knp. Ten Esschen.
OK daar is misschien nog wat voor te zeggen. Toch vind ik het raar dat het voor die ene afslag nog op de borden verschijnt, Aachen en Köln zouden voldoende zijn geweest (<stokpaard> nog beter zou Aken (Aachen), Keulen (Köln) zijn </stokpaard>)
Maar Nieuw Bergen en De Lutte aangeven is echt onzin..

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 04 dec 2005, 22:33

jeroent schreef:Maar Nieuw Bergen en De Lutte aangeven is echt onzin..
Hoho, wacht eens even. Als ik mij niet vergis staat Nieuw Bergen alleen als bestemming bij knooppunt Rijkevoort (en bij de afslag natuurlijk), maar niet op de afstandsborden.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 04 dec 2005, 22:37

Jeroen schreef:
jeroent schreef:Maar Nieuw Bergen en De Lutte aangeven is echt onzin..
Hoho, wacht eens even. Als ik mij niet vergis staat Nieuw Bergen alleen als bestemming bij knooppunt Rijkevoort (en bij de afslag natuurlijk), maar niet op de afstandsborden.
Wordt het daar beter van? :?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 04 dec 2005, 22:41

Ja. Ik dacht je je kritiek vooral richtte op het aangeven van een kleine plaats als De Lutte op de afstandsborden...

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 05 dec 2005, 8:07

En eigelijk is de situatie Nordhorn bijna gelijk aan de situatie Straelen. Aangezien vanuit Nederland het logischer is om via de N342 te gaan. (i.p.v. A1 - A30 - B403)

Vanaf de A1 via de N342 is Nordhorn namelijk 18 km, vanaf de A30 bij de afrit NOH/Bad Bentheim is dat bijna gelijk (16 km)

Kortom, Denekamp van de borden, Nordhorn erop, en bij afrit 3 Nordhorn (alleen uit de richting NL) verwijderen.
*11-08-2017 L.M.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 05 dec 2005, 8:15

Op de A1 gewoon na Oldenzaal Osnabrück en Hannover aangeven.
Op de A67 na Venlo Duisburg en Dortmund.

Geen kleine plaatsjes meer op doorwegwijzers a.u.b.

@ Pino: Welke verwijzingen naar de volgende afslag tussen Utrecht en Amersfoort (A28) bedoel je? Ik ken alleen de verwijzing naar Soest bij afrit 3 (Den Dolder, Zeist-Oost) omdat je voor industrieterrein Soest bij afrit 3 eraf wordt gestuurd en voor Soest zelf bij afrit 4. Eenzelfde situatie als Helmond en Helmond-West eigenlijk.
Rainier

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 05 dec 2005, 13:36

jeroent schreef:Het lijkt erop alsof er voordat de laatste afslag in NL is geweest er per sé nog een Nederlandse bestemming op de borden moet staan, ook al is die zo onbeduidend als wat.
Ja, en dat lijkt me ook logisch. Nederlanders zien dan dat ze de snelweg nog af kunnen zonder dat ze hun paspoort nodig hebben.
Vooral voor 1992, toen de grenzen met Duitsland nog niet open waren, was dat van belang.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rosco P. Coltrane

herongen-herungen

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 05 dec 2005, 16:52

Eigenlijk had ik niet meer mee willen draaien sinds de uitbrander van Seat
Maar ik laat me voor deze keer niet ringeloren

Ik ben geboren Belfeldenaar maar woon thans in het naburige duitse Kaldenkerken. De hele familie is zowat uitgezwermd over duitsland, vanwege Neerlands'misselijkmakende linkse arbeidsklimaat.
Mijn broer woont bij Kleef en mijn jongste zus woont in Wassenberg. Mijn neef woont in Niederkruchten

Bas, je bent weliswaar Venlonaar, maar niet (helaas) dialectsprekend volgens mij.
Ooit gehoord van Kaldenkerkerweg, herungerweg, Gelrestraat?
Herungen is de dialectnaam (en nederlandse) van Herongen.
Het is geen schrijffout van vroeger die nooit verbeterd werd.
Omdat Kaldenkerken een belangrijke regiofunktie heeft, is de duitse naam (kaldenkirchen) gehanteerd op de borden, hoewel de gele tijdelijke bewegwijzering hier en daar weer Kaldenkerken meldt

Anders is dit bij Herungen. Omdat Herungen geen echt ijkpunt voor de bewegwijzering is zijn handwegwijzers en andere wegwijzers voorzien van de Nederlandse naam. Deze wegwijzers worden veelal door nederlanders gebruikt en bovendien zijn geen misverstanden mogelijk dus hanteert men ook bij redesign de nederlandse variant.
Ik heb ook al weer vier redesign handwegwijzers in Landgraaf met Aken gezien terwijl op drie van deze plaatsen voorheen oude handwijzers met Aachen stonden.

Chapeau !