Herungen?

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: herongen-herungen

Bericht door harry » ma 05 dec 2005, 16:57

Rosco P. Coltrane schreef:Maar ik laat me voor deze keer niet ringeloren
Dan zou het wel helpen als je off-topic en opruiende teksten zoals "Neerlands'misselijkmakende linkse arbeidsklimaat" achterwege liet.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 05 dec 2005, 16:58

Dank voor je bijdrage Rosco. Je blijft welkom om te blijven posten :D . Maar de Duitsers bewegwijzeren Herungen/Herongen niet op de A40. Waarom doet NL dat dan wel?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 dec 2005, 17:06

Zeker wanneer iemand uit een land met een nog linkser arbeidsklimaat dat roept. :offtopic:

@Riva, je hebt gelijk wat betreft de A 28. Er zijn daar een paar afslagen, waar vooraf naar verwezen wordt, maar dat gebeurt steeds om verwarring te voorkomen.

- verwijzing "Soest", zoals je noemde
- afslag "Uithof": één van de doelen is Zeist, voor rechtdoor echter Zeist-Oost
- afslag "Leusden-Zuid", verwijzing naar "Leusden"
- bij "Amersfoort-Zuid" echter geen verwijzing naar Amersfoort.

Tja, daar heb je vrijwel alle afslagen tussen Utrecht en Amersfoort bij elkaar, vandaar mijn perceptie ...

Hoe wordt trouwens het aantal kilometers berekend bij dat soort doorverwijzingen? Op de A 12 bij Gouda zie je een verwijzing naar Gouda-West van 9 kilometer. De afstand tot aan de afslag is zeker kleiner, dus wordt niet verwezen naar de afrit, maar naar enig punt in de stad (= verder weg).
Laatst gewijzigd door Pino op ma 05 dec 2005, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 05 dec 2005, 17:26

Ah joh, een beetje scherpe opmerking mag best toch... Zolang niemand persoonlijk wordt aangevallen...

Gewoon blijven posten hoor, Rosco! Ieder zijn mening.
Rainier

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 05 dec 2005, 18:57

harry schreef:
jeroent schreef:Het lijkt erop alsof er voordat de laatste afslag in NL is geweest er per sé nog een Nederlandse bestemming op de borden moet staan, ook al is die zo onbeduidend als wat.
Ja, en dat lijkt me ook logisch. Nederlanders zien dan dat ze de snelweg nog af kunnen zonder dat ze hun paspoort nodig hebben.
Vooral voor 1992, toen de grenzen met Duitsland nog niet open waren, was dat van belang.
Juist en dus is er geen reden meer om ze op de borden te zetten. En dan maakt het mij niet uit of het een afstandsbord of een portaalbord voor rechtdoor is. Een afslagbord mag nog net wel ;-)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 05 dec 2005, 19:07

Pino schreef: - bij "Amersfoort-Zuid" echter geen verwijzing naar Amersfoort.
Bij Amersfoort-Zuid/Maarn/Isselt/Dierenpark (afrit 5) staat Amersfoort ook in doorgaande richting verwezen, op een bord langs de kant: nog 7 kilometer te gaan (afslag Amersfoort/Hoevelaken, afrit 8. Tevens worden Zwolle en Groningen op dit bord aangegeven.
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 05 dec 2005, 19:10

Pino schreef:Hoe wordt trouwens het aantal kilometers berekend bij dat soort doorverwijzingen? Op de A 12 bij Gouda zie je een verwijzing naar Gouda-West van 9 kilometer. De afstand tot aan de afslag is zeker kleiner, dus wordt niet verwezen naar de afrit, maar naar enig punt in de stad (= verder weg).
Heb wel eens gelezen (volgens mij van Vincent) dat deze afstanden worden berekend tot aan het kombord. Dat kan kloppen, want bij afslag Leusden staat bovenaan 1km. Het centrum is verder weg.

Overigens klopt er vaak geen hout van, want zo staat bij de oprit van Amersfoort/Hoevelaken: Leusden 6km, terwijl de op- en afrit pal achter elkaar zitten. Volgens mij net 3km. Maar goed, dat is een ander verhaal.
Rainier

Rosco P. Coltrane

Herongen

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 05 dec 2005, 19:24

Herongen, of voor de liefhebbers Herungen is inderdaad, en daar heeft Bas gelijk in, een doel dat niet thuishoort op de bewegwijzering als je de duitse bewegwijzering in ogenschouw neemt. Als er klachten vanuit duitsland zouden komen, dan plakte ik er gewoon Straelen overheen.
Zo niet, dan zou ik bij de eerstvolgende vervanging Straelen van maken.

Ik zou Duisburg als enige doel nemen vanaf eindhoven, maar wel een 2 X een bord Essen, Dortmund volg route Duisburg.

Veel erger vind ik de wegwijzer in Swalmen (Rijksweg) die naar Duitsland verwijst met Bruggen en KREFELD. Dit Krefeld komt vervolgens in geen 20 km op het duitse grondgebied voor. M-Gladbach of Heinsberg was een beter alternatief geweest.

Maar goed, ik vind dat in dit forum veel te veel schaamte is voor het eigen systeem en dat ook de eigen identiteit en dienstbaarheid erg overboord wordt gegooid. Ook aan gene zijde van de grens is de bewegwijzering richting NL niet overal te best.

Binnenkort dan post ik eens een paar mooie photo's

Rosco P. Coltrane

linkse beweging

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 05 dec 2005, 19:28

En wat betreft de opmerking over het zogenaamde linkse arbeidsklimaat maakte ik eigenlijk om aan te geven dat ik niet over alles in Nederland trots ben.
Dit om bij sommigen het idee dat ik nationalistisch zou zijn (ivm woede over weglaten van nederlandse namen op wegwijzers en Schiphol en de verengelsing in 't algemeen) weg te nemen

Rosco

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 dec 2005, 22:57

jeroent schreef:
harry schreef:
jeroent schreef:Het lijkt erop alsof er voordat de laatste afslag in NL is geweest er per sé nog een Nederlandse bestemming op de borden moet staan, ook al is die zo onbeduidend als wat.
Ja, en dat lijkt me ook logisch. Nederlanders zien dan dat ze de snelweg nog af kunnen zonder dat ze hun paspoort nodig hebben.
Vooral voor 1992, toen de grenzen met Duitsland nog niet open waren, was dat van belang.
Juist en dus is er geen reden meer om ze op de borden te zetten. En dan maakt het mij niet uit of het een afstandsbord of een portaalbord voor rechtdoor is. Een afslagbord mag nog net wel ;-)
Het maakt wel degelijk uit voor bijvoorbeeld ouders met kinderen onder de 14 die geen identiteitsbewijs hebben. Die mogen wel in Nederland blijven, maar niet naar het buitenland. Het vermelden van de laatste Nederlandse afrit vind ik een prima zaak.

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 06 dec 2005, 1:37

Dan ben je misschien beter af met een vermelding "Opgelet! Laatste afrit voor de grens", zoals men in Duitsland wel eens doet (deed). Dan kan je die afrit misschien een meer logische naam geven.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 06 dec 2005, 7:01

R4 schreef:Dan ben je misschien beter af met een vermelding "Opgelet! Laatste afrit voor de grens", zoals men in Duitsland wel eens doet (deed). Dan kan je die afrit misschien een meer logische naam geven.
Die borden die destijds in de DDR vóór de laatste afrit voor de grens stonden, lieten sowieso niks aan duidelijkhie d te wensen over :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 dec 2005, 10:11

R4 schreef:Dan ben je misschien beter af met een vermelding "Opgelet! Laatste afrit voor de grens", zoals men in Duitsland wel eens doet (deed). Dan kan je die afrit misschien een meer logische naam geven.
Dat doen ze nog steeds :) Das inderdaad wel handig. Maar nodig? Met de open grenzen van tegenwoordig? Van vroeger uit bij Polen is het wat anders, maar volgens mij staan er ook geen bordjes voor de A7 naar Denemarken of Oostenrijk.

Afbeelding

Ze doen 't trouwens niet bij elke grensovergang, alleen op de A12 volgens mij. Op de A11, A15 en A4 heb ik ze niet gezien.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 06 dec 2005, 11:28

Aan de "Nederlandse" kant van de A4 heeft vroeger wel altijd zo'n bord gestaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » di 06 dec 2005, 12:50

jeroent schreef:
Jeroen schreef:
jeroent schreef:Maar Nieuw Bergen en De Lutte aangeven is echt onzin..
Hoho, wacht eens even. Als ik mij niet vergis staat Nieuw Bergen alleen als bestemming bij knooppunt Rijkevoort (en bij de afslag natuurlijk), maar niet op de afstandsborden.
Wordt het daar beter van? :?
Jullie weten allemaal dat de A1 overgaat in de BAB30. Er zijn zat mensen die daar geen enkele notie van hebben. Die schrikken van de gedachte dat er alleen nog duitse namen op de nederlandse wegwijzers staan en denken dat ze al in Duitsland zijn. Ik vind het dan helemaal niet verkeerd de laatste nederlandse plaatsnaam op de wegwijzer te zetten. Je moet je misschien wat meer in de gemiddelde nederlandse automobilist inleven...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 06 dec 2005, 12:58

R4 schreef:Dan ben je misschien beter af met een vermelding "Opgelet! Laatste afrit voor de grens", zoals men in Duitsland wel eens doet (deed).
Vroeger stond in Noord-Holland voor Den Oever een bordje "Laatste afslag voor de Afsluitdijk". De Friese Minister Jorritsma heeft dat hoogstpersoonlijk laten verwijderen, want de Friezen schenen er verbolgen over te zijn geweest. Terwijl het enkel een service was: je kunt tot bijna het einde van de dijk niet meer keren, en veel mensen beseffen niet dat ze de dijk naderen. Vanuit Hoorn komende rijd je vanaf Wieringerwerf immers een heel stuk door bosgebied, en is het IJsselmeer in geen velden of wegen te bekennen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 dec 2005, 13:08

Vroeger stond in Noord-Holland voor Den Oever een bordje "Laatste afslag voor de Afsluitdijk".
Er heeft bij de afrit 'ind. terr. De Vaart', tegenwoordig bekend onder de naam Almere-Buiten Oost een tijd een bordje 'Laatste afrit van Almere' gestaan. Die aanduiding is komen te vervallen na de invoering van de afritnummering (omstreeks 1996).

Off topic:
Op de Beneluxbaan van Amstelveen heeft jarenlang een bord gestaan bij een tankstation: Laatste pomp voor Amsterdam. Dat was een bord waarvan ik wel eens dacht: Laatste pomp in de beschaafde wereld... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 06 dec 2005, 13:12

Dan maar bij alle 'rechtdoor'-borden bovenaan te allen tijde de naam van de volgende afrit (desnoods met afritsymbooltje ervoor), en de afstand naar die afrit erachter zetten (en dus niet naar de plaats zelf!)

Geen 'denigrerende' borden meer (waar je je druk om kan maken, zeg..), en toch probeer je aan te geven hoever je naar de volgende afrit door moet rijden.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 dec 2005, 13:47

Geen 'denigrerende' borden meer
Afbeelding

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 06 dec 2005, 14:12

Leuk :D
Rainier

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 06 dec 2005, 14:47

:rofl: :toppie:

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 06 dec 2005, 15:44

Op de BAB 7 richting Denemarken staat een bord Letzte Tankstelle vor der Grenze. Dat is dan nog zo'n 60 kilometer.

Op de N31 (toen nog) bij Oosterwolde stond een bord: Laatste Tankstation voor Emmen. Op de rest van de N31 (tegenwoordig N381) zijn geen tankstations.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 06 dec 2005, 15:54

Volgens mij zitten er meerdere, hoewel formeel wellicht niet aan de N381, maar zichtbaar vanaf de N381 (zoals de Shell aan de N371 bij de N381). Nabij Oosterwolde (en de niet werkende trajectcontrole) zit een Texaco niet ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 06 dec 2005, 17:05

Het gaat in dit geval om het tankstation bij het kruispunt met de N351 (uit m'n hoofd). Vroeger zat er aan beide kanten een compleet en bediend tankstation, tegenwoordig is dat niet meer zo. Natuurlijk zijn er genoeg mogelijkheden als je de weg verlaat. Maar dat bord, Laatste Tankstation Voor Emmen, was waarschijnlijk geplaatst door de exploitant van het tankstation als lokkertje...

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 07 dec 2005, 14:29

een bord met het opschrift laatste afrit plaatsen in Frankrijk op een aantal plaatsen. Ik denk dat dat wel een duidelijke toevoeging en dan kun je meteen verwijzingen naar Herungen en dat soort plaatsen weg laten, want dan weet iedereen dat de volgende afrit in het buitenland ligt.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 07 dec 2005, 21:14

bas1984 schreef:een bord met het opschrift laatste afrit plaatsen in Frankrijk op een aantal plaatsen. Ik denk dat dat wel een duidelijke toevoeging en dan kun je meteen verwijzingen naar Herungen en dat soort plaatsen weg laten, want dan weet iedereen dat de volgende afrit in het buitenland ligt.
Nee in de huidige Europese Unie is er geen enkele reden om 'bang' te zijn per ongeluk in het buitenland te komen.

Dan kun je net zo goed een bordje net voor de gemeentegrens van Rijssen zetten: "Opgepast, laatste afslag voor de gemeentegrens, vanaf hier mag er volgens APV blabla niet meer gevloekt worden". Wie dan vergeet zijn raampje dicht te doen terwijl hij hard gvd roept bij het rode stoplicht krijgt ook meteen een bekeuring...

Ook mensen die geen enkel benul hebben dat ze de grens over rijden (wat ik me nauwelijks echt kan voorstellen) kunnen bij de eerste de beste afslag zonder in de boeien geslagen te worden omkeren..

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 07 dec 2005, 22:04

kunnen bij de eerste de beste afslag zonder in de boeien geslagen te worden omkeren..
Ik zou toch niet graag 5 gram wiet bij we willen hebben... :roll:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 07 dec 2005, 23:00

Vinny schreef:
kunnen bij de eerste de beste afslag zonder in de boeien geslagen te worden omkeren..
Ik zou toch niet graag 5 gram wiet bij we willen hebben... :roll:
Je zult er raar van opkijken, maar in Noordrijn-Westfalen wordt wiet in hoeveelheden voor eigen gebruik niet hard aangepakt. Meestal moet je de boel inleveren en mag je doorrijden. Aldus een aantal ervaringsdeskundigen die ik ken.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 dec 2005, 6:54

jeroent schreef: Ook mensen die geen enkel benul hebben dat ze de grens over rijden (wat ik me nauwelijks echt kan voorstellen) kunnen bij de eerste de beste afslag zonder in de boeien geslagen te worden omkeren..
Je staat er nog van te kijken hoeveel mensen geen flauw idee hebben waar ze zich bevinden, dus ook niet of ze al een grens zijn gepasseerd ("Zijn we al in Duitsland?") :neenee:

Ik heb overigens zelf 1 keer een situatie meegemaakt dat ik even niet wist of ik nog in Nederland of in België was. Dat was op een onverharde weg, ergens tussen Epen en Sippenaeken (vlakbij het 'stroomdraadmonument'. Er stond nergens een grenspaal, totdat ik ineens een Belgische wegwijzer (bij dat monument) tegenkwam, dan weet je genoeg. Zeker als beide zijden van de grens onverhard zijn en er verder geen borden staan in een bosrijke omgeving.

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 08 dec 2005, 9:15

Gewoon even op de GPS met kaart kijken :D

Gelukkig is het voor 99% van de inwoners van Nederland niet meer van belang waar de grens precies loopt. Wel grappig dat je het meestal aan het wegdek, huizentype en straatmeubilair kunt zien. Maar op een zandpad helpt je dat niets (misschien zijn de kuilen in Belgie dieper :P )
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...