Doelen op (voor)wegwijzers snelwegen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Doelen op (voor)wegwijzers snelwegen Duitsland

Bericht door Ds79m » za 26 nov 2005, 16:56

Met alle respect, maar ik blijf dit toch onduidelijke borden vinden:

Afbeelding

Wankum zegt mij helemaal niets. Dat de volgende afrit in de bewegwijzering is opgenomen vind ik best, maar dan liever op de manier als in België, met op het bord bij de afrit zelf gewoon een normaal doel voor de rechtdoor-richting. Maar eigenlijk gewoon liever helemaal niet dit soort borden, maar gewoon een apart bord voor rechtdoor en rechtsaf, als in Nederland of Frankrijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 26 nov 2005, 16:59

Ds79m schreef:Wankum zegt mij helemaal niets. Dat de volgende afrit in de bewegwijzering is opgenomen vind ik best, maar dan liever op de manier als in België, met op het bord bij de afrit zelf gewoon een normaal doel voor de rechtdoor-richting. Maar eigenlijk gewoon liever helemaal niet dit soort borden, maar gewoon een apart bord voor rechtdoor en rechtsaf, als in Nederland of Frankrijk.
Mee eens. Maar verder mooie foto's hoor, Bas! :toppie:
Donateur Vereniging Wegenforum

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 26 nov 2005, 17:31

@Ds79m: Ben ik het ook mee eens. Van mij hoeft de volgende afrit niet zo nodig bewegwijzerd te worden.

Als eerste bord voor een afrit vind ik de vork wel handig, met de doelen voor de afrit en één voor rechtdoor (control city, niet de volgende afrit), daarna gewoon zoals in Nederland twee afritborden.
Rainier

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 26 nov 2005, 18:16

Mooie foto's. Ik ben dus één van de weinigen die het consequent vermelden van de volgende afrit wel een goed systeem vindt. Zelfs het vermelden van knooppuntnamen bij de afrit voor het knooppunt zou wat mij betreft ook in Nederland mogen worden ingevoerd. En bij het knooppunt dan belangrijke plaatsen op de borden. In Duitsland en Zwitserland doet men dat in grote lijnen zo. Na de afritten geef je op kilometerborden aan hoever belangrijke bestemmingen zijn. Een duidelijk systeem.

In Nederland doen we dat niet consequent. Soms staat de volgende afrit vermeld, maar vaak ook niet. Geen consistentie dus bij ons.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 26 nov 2005, 21:23

Frits schreef:Geen consistentie dus bij ons.
Nee, maar liever de afrit vermelden wanneer het zinvol is dan de hele borden vol te zetten met nutteloze informatie.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 26 nov 2005, 21:37

Nou Frits, je bent zeker niet de enige die het een goed systeem vindt. Zeker als het druk is vind ik het handig om te weten wanneer ik echt moet gaan opletten dat "mijn" afrit komt.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 26 nov 2005, 22:13

Afbeelding

:mrgreen:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 26 nov 2005, 22:16

Dan liever eerstvolgende afrit EN control city voor de rechtdoorgaande verbinding. Door het plaatsen van slechts de volgende afrit als rechtdoorgaande verbinding laat je de mensen teveel vertrouwen op het wegnummer, terwijl plaatsnamen bijvoorbeeld de toerist veel meer zegt.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 26 nov 2005, 22:37

Ik moet mijn mening over Duitsland even herzien. Ook hier doen ze het niet consequent.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 26 nov 2005, 22:58

In Nederland hebben we al een systeem waarin de volgende afrit automatisch wordt aangegeven. Bij elke afrit staat namelijk telkens het nummer aangegeven. Als dit afrit 26 is, is de volgende dus automatisch 27 (dan wel 25). Als je gewoon het afritnummer onthoudt, heb je geen volstrekt onbekende doelen op de snelweg nodig :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 nov 2005, 18:59

Ik vind het wel handig om te weten wat de volgende afslag is. Zeker in drukke gebieden weet je dan of je nog effe die vrachtwagen kan gaan inhalen, of je toch maar rechts moet houden omdat je er zo af moet. Dit icm een afstandenbord met bovenaan altijd de eerstvolgende afslag en hun afstand. Zo hoef je ook geen 12km rechts te houden. In heel drukke gebiede n (A40 Duisburg - Dortmund) wordt dat wat lastiger.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 27 nov 2005, 21:06

Frits schreef:Ik moet mijn mening over Duitsland even herzien. Ook hier doen ze het niet consequent.

Afbeelding
Bedoel je dit bord? Omdat daar Venlo bij had gemoeten? Want volgens mij is de regel dat portaalborden zowel volgend knooppunt als control city aangeven.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 28 nov 2005, 17:48

Ja dit bord bedoelde ik (en de eerste). Geen controlcities dus.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 28 nov 2005, 18:41

Frits schreef:Ja dit bord bedoelde ik (en de eerste). Geen controlcities dus.
Ja, maar de control cities worden toch met het afstandbord aangegeven na iedere afslag?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 28 nov 2005, 19:17

Jawel, maar ik vroeg me af of je dat bij de laatste afslag voor een knooppunt nou juist wel of niet moet doen.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » vr 02 dec 2005, 8:52

Erg mooie foto's. Zelf ben ik daar nog nooit geweest maar nu weet ik een beetje hoe het er daar uitziet.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 dec 2005, 9:46

jeroent schreef:
Frits schreef:Ja dit bord bedoelde ik (en de eerste). Geen controlcities dus.
Ja, maar de control cities worden toch met het afstandbord aangegeven na iedere afslag?
Tja, dat varieert een beetje per deelstaat. Op de vorkborden náást de weg moet je het standaard doen met alleen de naam van de volgende afslag, ook als dat een knooppunt is. Vind het persoonlijk niet handig, maar zo doen de Duitsers het nu eenmaal.

Zijn de borden naast de weg vervangen door portaalborden, dan zie je in sommige deelstaten nog steeds alleen de naam van de volgende afslagen. Andere deelstaten, zoals Baden-Württemberg, redeneren kennelijk anders: we hebben nu meer ruimte, dus dan kunnen er naast de eerstvolgende afslag wel een paar doelen bij. Zie bijvoorbeeld deze foto op de A 5. Aan deze draad te zien, verschilt het aantal doelen in NRW per afslag. Bij de ene afslag krijg je alleen de naam van de volgende afslagen, elders krijg je meerdere.

Omdat in Duitsland in de regel slechts de naam van de volgende afslag voor rechtdoor wordt aangegeven en je vervolgens ná de afslag een doel of vier krijgt op de afstandsborden, is het lastig een control city aan te duiden voor Duitse snelwegen. Wat er naar mijn mening nog het dichtste bij in de buurt komt, is het ene doel dat op de borden staat, wanneer je een parkeerplaats verlaat.

Op de A 61 staat er aan het einde van iedere parkeerplaats tussen Koblenz en Ludwigshafen bijvoorbeeld "Ludwigshafen". Datzelfde doel zie je trouwens ook steeds bij de opritten vanaf het OWN. Ik zou menen dat dat doel in Duitsland als control city zou kunnen worden aangeduid.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 02 dec 2005, 21:21

Het enige wat ik weet is dat er een "Fern- und Nahzielverzeichnis" bestaat waarin precies staat welke doelen wanneer worden aangegeven. Ook zijn er regeltjes voor ieder bord, wat erop hoort te staan. Het probleem is denk ik dat die regeltjes nogal eens veranderen (Dat Verzeichnis verandert in ieder geval regelmatig). Ik heb laatst contact gehad met Strassen NRW over een bord en het beleid is dat als er geen directe verwarring mogelijk is, het bord niet direct wordt vervangen. Pas aan het eind van de levensduur of bij een ongeval worden de borden vervangen door de juiste exemplaren. Misschien kan iemand inschatten welke borden nieuwer zijn, dus wat het huidige beleid is.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 04 dec 2005, 20:41

jeroent schreef:Het enige wat ik weet is dat er een "Fern- und Nahzielverzeichnis" bestaat waarin precies staat welke doelen wanneer worden aangegeven.
Ik heb dat Verzeichnis inderdaad:

Verzeichnis der Fern- und Nahziele an Bundesstraßen

Helaas heb ik alleen de uitgave 1995.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 04 dec 2005, 20:44

He interessant. Hoe kom je eraan?

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 04 dec 2005, 20:47

Van mijn werk, ik heb het toen trouwens gekopieerd (een paar honderd bladzijden ...)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 05 dec 2005, 12:00

Ds79m schreef:In Nederland hebben we al een systeem waarin de volgende afrit automatisch wordt aangegeven. Bij elke afrit staat namelijk telkens het nummer aangegeven. Als dit afrit 26 is, is de volgende dus automatisch 27 (dan wel 25). Als je gewoon het afritnummer onthoudt, heb je geen volstrekt onbekende doelen op de snelweg nodig :)
Behalve natuurlijk als er een afritnummer ontbreekt (A16) of alleen in de andere richting geldt (bijv. A7 Heerenveen-West) of als er een "a"-nummer tussen zit (bijv. A7 Heerenveen-IBF). Of als het a-nummer een verkeerde volgorde suggereert (A15 afrit 30a)...
:)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 05 dec 2005, 16:50

en Harry, die 30a op de A15 is er gekomen omdat de eigenlijke afrit 30 bij de aanleg van de Betuweroute is verplaatst naar het oosten. Als gevolg van een procedure gevoerd door o.a. Restaurant de Tol is de zuidelijke aansluiting bij Meteren in tact gebleven. 30 was reeds toegekend aan afrit Est/ Ophemert. Vandaar deze wat vreemde oplossing. ;)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 05 dec 2005, 17:08

Dat klopt, op het Board-z heeft de uitbater van het voormalige tankstation Zeekade (Q8) gereageerd op een topic over deze merkwaardige afrit 30A. Zeekade moest "verplaatst" worden tegenover de al bestaande rustplaats Molenkamp. Dientengevolge veranderde de naam in Eigenblok.

Overigens bestond de afrit die nu 30 als nummer heeft (Geldermalsen - Est - Ophemert richting Tiel; Geldermalsen - Est - Opijnen richting Geldermalsen) enkele jaren geleden nog niet. Om in Geldermalsen te komen, moest men afrit Wadenoijen nemen (toen stond er Wadenoijen - Geldermalsen op de borden, nu alleen nog Wadenoijen). Afrit 30A (toen 30) was een "volwaardige" afrit, nu bestaat slechts het zuidwestelijke deel van de afrit nog. Het is trouwens ook weer verbazend waarom men bij de huidige afrit 30 richting Gorinchem "Opijnen" heeft vermeld en richting Tiel "Ophemert"...
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 05 dec 2005, 18:59

marcel schreef:Van mijn werk, ik heb het toen trouwens gekopieerd (een paar honderd bladzijden ...)
ah dus niet digitaal beschikbaar :(