Oudenrijn: geïntegreerde E-nummering mogelijk ?

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Oudenrijn: geïntegreerde E-nummering mogelijk ?

Bericht door Via » do 08 dec 2005, 18:33

Mooie foto's Frits! :toppie:

Afbeelding

Integreer die E-bordjes op het rechterbord maar eens. :hap:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 08 dec 2005, 20:15

Dan krijg je zoiets:
Afbeelding
Met verschil dat dit niet op een knooppunt is ;) Of beter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 08 dec 2005, 20:35

Mooie en opvallende bewegwijzering daar in Basel.

Ik ben even creatief in Paint geweest en heb het bord een facelift gegeven. Alles een regel omhoog geplaatst zodat de E-nummers erbij passen.

Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 08 dec 2005, 20:58

Even een quote:
ViaHaaren schreef:Integreer die E-bordjes op het rechterbord maar eens. :hap:
Dat heb ik dus gedaan. Ok, je loopt er hard gillend bij weg maar ze zijn wel geïntegreerd. :D

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 08 dec 2005, 21:14

Kom ik morgenvroeg toevallig ook nog overheen in de interliner naar Utrecht. Maar goed, over die geintegreerde nummers: dat zie ik liever niet, maar áls het toch gebeurd vind ik de manier waarop Frits het getekent heeft wel goed. Misschien alleen de ruimte tussen het E-nummer en het A-nummer iets vergroten om het A-nummer wat meer 'centraal' te maken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 dec 2005, 21:16

Mijn mening is denk ik wel bekend. Afschaffen die handel. Nergens voor nodig, en maakt de borden, ook geintegreerd, onnodig druk.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 08 dec 2005, 21:34

ViaHaaren schreef:Integreer die E-bordjes op het rechterbord maar eens. :hap:
Dan kun je natuurlijk teruggrijpen naar de manier waarop we dat vroeger (tussen 1966 en 1976) al deden.
Zie deze twee foto's:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

En dan krijg je dit:
Afbeelding

't Kan dus wel, en het ziet er niet eens zo slecht uit ;)
Laatst gewijzigd door Rene op vr 23 dec 2005, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 dec 2005, 21:37

Zeker beter dan de huidige situatie, maar ik vind het weglaten van de E ook niet echt geslaagd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 dec 2005, 21:41

Den Bosch....

Vroeger...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 dec 2005, 21:45

gebruikte men destijds beide benamingen voor 's-Hertogenbosch/Den Bosch? Op het rechter bord lijkt 's-Hertogenbosch te staan, op de linker Den Bosch. Beiden zijn volgens mij uit dezelfde tijd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 dec 2005, 22:33

Ja men moet gewoon eens een grote schoonmaak in die E nummers gaan houden, zodat E nummer triplexen niet meer voor komen (ik bedoel dus wegen met drie E nummers tegelijkertijd). En wat mij betreft kun je op wegen die een E kwalificatie hebben het nationale wegnummer eventueel afschaffen. Wat mij betreft geldt als aanvullende eis dat E wegen slechts aangegeven mogen worden op autosnelwegen. De Belgische regel dus. In de Verenigde staten schijnt het ook zo te werken heb ik onlangs gelezen. Namelijk wegen die, vanwege hun federale 'funding' als "Interstate" genummerd zouden moeten worden, worden niet als zodanig aangegeven (en krijgen ze een 'staat'snummer) wanneer deze niet aan de Interstate-normen voldoet (ongelijkvloerse kruisingen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 dec 2005, 22:38

Mjah, die zijn er niet zoveel, en veelal korte stukjes zodat het weinig zinvol is om daar een ander nummer aan te hangen.

Waar de Amerikanen wel weer goed in zijn is belachelijk veel nummers op de borden te plempen. Soms zie je een Interstate die al dubbelgenummerd is, en dan lopen daar ook nog een stuk of 3 US highways overheen. Gevolg: 5 wegnummerschilden op een bord.. ( :roll: )

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 dec 2005, 23:15

Ja dat zie ik ook op de Zwitserse borden ;)
Maar ik vind het daar minder erg dan in de VS waar ze enorme routeschilden hebben en waar ik van vind, dat 1 zo'n schild meer dan genoeg is!

Trouwens ik vind de US-roadshields echt heel mooi. Het zijn ware kunststukjes op zich zelf, maar functioneel vind ik ze heel slecht. Het zijn mega-afleiders op de bewegwijzering, die daardoor druk en vol en vooral onoverzichtelijk wordt. Wat mij betreft gewoon een letterprefix en een nummer in een kadertje, dan heb je maximale informatie in een minimale omvang.

En meer wegnummers tegelijkertijd? We hebben toch ooit het (haakjes) principe uitgevonden?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 09 dec 2005, 7:48

Coen Tunnel schreef:Den Bosch....

Vroeger...
Jupthaas..

Vroeger... :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 09 dec 2005, 8:44

Vinny schreef:Wat mij betreft gewoon een letterprefix en een nummer in een kadertje, dan heb je maximale informatie in een minimale omvang.
Zonder letterprefix en in een combi met kleurtjes en type kadertje wordt de omvang nog verder geminimaliseerd. Een rechthoekig kader is altijd gemakkelijk inpasbaar, in tegenstelling tot die kolossale Amerikaanse schilden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 09 dec 2005, 8:46

Palance schreef:Jupthaas..

Nee, geen Jupthaas, Palance (probeer het maar eens uit te spreken...!)
Jutphaas dus

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 09 dec 2005, 8:47

Dat is nieuwe spelling, Erwin !

Vroeger schreven ze deze bestemming als "Jutphaas" :D

Edit: shit, René was mij 1 minuut voor ....
Jupthaas is best uit te spreken overigens.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 09 dec 2005, 8:52

@Rene:

Mooi bord en het ziet er nog best overzichtelijk uit.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 09 dec 2005, 9:45

Peter schreef:Dat is nieuwe spelling, Erwin !

Vroeger schreven ze deze bestemming als "Jutphaas" :D

Edit: shit, René was mij 1 minuut voor ....
Jupthaas is best uit te spreken overigens.
:oops:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 dec 2005, 10:25

bas1984 schreef:@Rene:

Mooi bord en het ziet er nog best overzichtelijk uit.
Absoluut. Het enige probleem is dat de E-triplex automatisch veel meer in het oog valt dan het A-schildje. En dat laatste is toch datgene waar mensen primair op rijden. Daarom wellicht toch de E-nummers op ruitjes.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 09 dec 2005, 12:11

Pino schreef:Het enige probleem is dat de E-triplex automatisch veel meer in het oog valt dan het A-schildje.
Maar hoe vaak komt een dergelijk bord voor ? Niet veel.

En bij 2 E-nummers is het effect al behoorlijk minder dan bij 3.

Ik denk dat op het wegvak Oudenrijn-Gouda de vermelding A 12, E 25 - 30 best wel tussen 2 pijlen te krijgen is. Dus in die zin lijkt het me een interessante gedachte om bij meerdere E-nummers toch mee verder te gaan, in plaats van schildjes.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 dec 2005, 12:36

Deze borden zijn in die zin uniek dat er over de A 12 geen triplex van E-wegen loopt. Je ziet ze alleen bij het naderen van Oudenrijn over de A 2. Richting west zijn het E 25 en E 30; richting oost zijn het E 30 en E 35. Er is bij mijn weten geen stuk weg in Nederland dat een triplex aan E-nummers heeft (in Tsjechië wel)

De dubbele nummering met streep lijkt me een interessant alternatief, als je de E-nummers dan toch wilt bewegwijzeren. Het alternatief gaf jijzelf een paar weken geleden aan: bij een teveel aan E-nummers zal men de huidige ruiters blijven gebruiken.

Tenslotte nog over de uitspraak van Jupthaas: is dat dan Jup-thaas of Jupt-haas? 8-)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 09 dec 2005, 12:47

Pino schreef:Tenslotte nog over de uitspraak van Jupthaas: is dat dan Jup-thaas of Jupt-haas? 8-)
Ju - pth - aas ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 09 dec 2005, 17:06

pth
Zo gaat ie goed. In de geassimileerde vorm gewoon 'f'. Een 'ph' moest vroeger uitgesproken worden op de manier waarop wij nu 'ophalen' zeggen. In de uitspraak is deze verwaterd tot een soort 'f' klank. Daarom schrijft men de klassiek Griekse 'phi' in de meeste Europese talen tegenwoordig als 'f', men kan de phi nog herkennen in 'Telephone', wij Nederlanders zijn wat verder gegaan door de Telefoon te ver-effen. ;)

Bij Jupthaas, geldt natuurlijk dat je de 't' eerst er uit moet filteren, zodat je ph overhoudt, maar dat lijkt me geen probleem. :idea:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 09 dec 2005, 18:13

Het is voor mij weer duidelijk, óf afschaffen die E-nummers óf gewoon laten staan waar ze staan. ;)

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » vr 09 dec 2005, 18:35

Ik ben het met Chrizz en ViaHaaren eens: afschaffen die E-nummers. De oude E-nummering was nog enigszins logisch, de 'nieuwe' is volstrekt belachelijk. Bovendien vind ik het zinloos om wel de E-nummers te vermelden maar niet de bestemmingen waar die wegen naar toe leiden (dat zou dan op aparte borden moeten - het staat leuk, die verre bestemmingen, maar wat heb je er aan).
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 dec 2005, 19:00

René schreef:
Palance schreef:Jupthaas..

Nee, geen Jupthaas, Palance (probeer het maar eens uit te spreken...!)
Jutphaas dus
Het is toch ook nog Jutfaas geweest?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 dec 2005, 19:01

Maar ach, zeg maar gewoon Nieuwegein!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 09 dec 2005, 19:40

ViaHaaren schreef:Het is voor mij weer duidelijk, óf afschaffen die E-nummers óf gewoon laten staan waar ze staan. ;)
Wat mij betreft afschaffen òf integreren. Ik ben van mening dat alle ruitertjes op de bewegwijzering op termijn moeten worden geëlimineerd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 09 dec 2005, 20:01

Ds79m schreef:Ik zie het probleem van de ruitertjes eigenlijk niet? Ze zijn nu lekker makkelijk te negeren.
Dan bevestig je me in je mening. Of ze moeten gebruikt worden, èn geïntegreerd.
Of we besluiten dat het onzin is (omdat iedereen ze negeert), en schaffen ze af.
Beheertechnisch een stuk makkelijker, zonder die ruitertjes.