Bewegwijzering Schiphol

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 14 dec 2005, 14:44

Rosco P. Coltrane schreef:Volkstribuun, ik geef het al aan. Ze ZIEN dan hun eigen taal afgetroggeld is.
Jij hebt het over verbaal. Dat moest er nog bijkomen.

En Pino, ik begin haast te denken dat jij vindt dat juist nederlanders zich aan dienen te passen aan ja-en-alleman die hier komt werken en/of wonen.
één ding is zeker: als we ons niet aanpassen aan de internationale handelswereld, redden we het zeker niet. En iemand die hier komt wonen behoort natuurlijk gewoon Nederlands te kunnen, dat verwachten we immers toch ook van allochtonen die hierheen komen? Een doodnormale basis voor iédere immigrant: Nederlands. Van een internationale reiziger kan je niet verwachten dat ie Nederlands spreekt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 14:58

Van een internationale reiziger kan je niet verwachten dat ie Nederlands spreekt.
Ik zou niet weten waarom niet? Ik spreek doorgaands ook Pools en Egyptisch-Arabisch als ik in resp. Polen of Egypte ben. Leer dat gewoon op straat hoor. Je wil niet weten hoeveel vriendelijker mensen worden als je althans een poging doet om die taal ook te spreken... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 14 dec 2005, 17:03

Juist omdat je het niet kunt verwachten, reageren mensen zo vriendelijk als buitenlanders het tóch doen ...

Maar ik ben het met je eens. Ook ik probeer in het buitenland altijd me in de lokale taal te redden. Niet alleen handig, je leert er ook nog eens wat van. En het levert je bij de locals enorm veel krediet op ten opzichte van bepaalde andere Europeanen, die ervan uitgaan dat iedereen op deze aardkloot weet wat "zwei Bier" betekent.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 18:11

Maar er zijn ook Engelstalige mensen die een poging doen om buitenlands te leren. Ik kan daar meer respect voor opbrengen dan diegenen die maar verwachten dat de hele wereld maar Engels moet gaan spreken ...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 14 dec 2005, 19:17

Het is sowieso erg leuk (vind ik) om in een ander land iets van de taal op te pikken. Zelfs van een zeer moeilijke taal als het Hongaars heb ik nog wel wat woordjes geleerd, genoeg om wat stijve gezichten te zien ontdooien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 14 dec 2005, 19:45

Het is zeker leuk om een paar woordjes van een vreemde taal te leren als je er op vakantie gaat. Maar je kunt niet verwachten van een toerist dat hij termen als aankomsthal of naar de treinen meteen kent bij een vakantie in Nederland. Terwijl je wel mag verwachten dat iemand dat in het Engels begrijpt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 19:51

*zucht* daarom staat er ook tweetalige bewegwijzeing op Schiphol..., en wordt in de meeste treinen voor station Schiphol een soort van Steenkolen-Engels omgeroepen:

"Leedies end Sjentelmen, ze nekzt zstasjon is ze Emsterdem Erport Zjiphol, sis treen kontinjue az a lokal servisje zo Hoofddorp end Leiden"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 14 dec 2005, 19:55

Als ze nog personeel zoekenals omroeper, kun jij in elk geval zo solliciteren :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 20:06

Leuk. In het Frans, Duits, Engels, Italiaans en natuurlijk het Fries (dat laatste moet ik nog wel even leren). :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rosco P. Coltrane

in hemelsnaam!

Bericht door Rosco P. Coltrane » wo 14 dec 2005, 20:12

Schiphol is niet tweetalig. Wie dat nou nog durft te zeggen moet voor straf vier weken in zijn onderbroek op vakantie naar Spitsbergen!
Schiphol is eentalig engels.
Zullen de vlamingen leuk vinden, bruxelles-midi bij de spoorwegen....

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 20:17

Internationale Trein:
Den Haag HS
Rotterdam Centraal
Dordrecht
Roosendaal
Antwerpen Centraal
Antwerpen Berchem
Mechelen
Brussel Noord
Brussel Centraal
Brussel Zuid/Midi
Zo staat het te lezen op de CTA's (dat zijn die grote klapborden boven de perrons, die aangeven welke trein er binnen komt lopen en waar deze heen gaat...) :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 14 dec 2005, 20:44

Rosco P. Coltrane schreef:En Pino, ik begin haast te denken dat jij vindt dat juist nederlanders zich aan dienen te passen aan ja-en-alleman die hier komt werken en/of wonen.
Laat me je een geheimpje vertellen: ik maak het op mijn werk regelmatig mee dat een grote groep Nederlanders collectief naar Engels switcht, omdat er net één buitenlander in het team zit.

Toevallig gisteren nog: de Française uit de groep was niet in de vergadering aanwezig en met enige twijfel kwam de vraag "Dan kunnen we dus eigenlijk in het Nederlands vergaderen?" Ja dat kon, maar wel in het Engels notuleren, want de notulen moesten uiteraard wel door de Française worden gelezen. Waarom we dat zo doen? Waarschijnlijk omdat die buitenlanders toegevoegde waarde hebben voor ons bedrijf, we ze dus loon betalen en je dan maar beter zo effectief mogelijk kunt vergaderen. En dat is dus in het Engels.

Moet ook denken aan het groepje van een excursie in Cuba: negen Nederlanders en één Engelsman. En mooi dat Engels de voertaal was. Alle Nederlanders spraken goed Engels en we konden die Engelsman moeilijk aan zijn lot overlaten. Wel zo beleefd. Bij de barman in de Ierse pub bestel ik met alle gemak mijn biertje in het Engels. Maar van een telefoniste of receptioniste verwacht ik dan weer wel vlekkeloos Nederlands. Voor iemand die bij de Sociale Dienst in de rij staat hoeft het baliepersoneel geen vreemde talen te leren. Het hangt allemaal van de context af en in de context op Schiphol is Engels volkomen op zijn plaats.

Laat me je nog een geheimpje verklappen, Rocco. Het integratiebeleid van de overheid is er niet op gericht dat iedereen Nederlands moet kunnen. Het beleid is erop gericht om de Nederlandse maatschappij een beetje draaiende te houden. Al die Chinezen waar niemand last van heeft (behalve concurrerende goksyndicaten) en die geen woord Nederlands spreken: het zal de overheid wat boeien. De buitenlandse academici die in Nederland werken? Denk je dat men die Nederlands laat leren tussen de 60 uur werk in de week? Nee, men gaat moeilijk doen wanneer er (excusez-le-mot) kansloze Marokkanen naar Nederland komen die uitkeringen trekken, er soms extreem gedachtengoed op nahouden, enzovoort. Ja, van dat soort mensen wordt eens iets verwacht: niet omdat we het Nederlands er doorheen willen rammen, maar omdat we een selectie aan de poort willen kunnen houden: hetzij aan de grens, hetzij voor de deur van de Sociale Dienst.

Zoals eerder gezegd, in Nederland hebben wij goddank geen taalwetten. Wat je wel moet doen? Pragmatisch zijn; datgene wat in de individuele situatie het beste uitkomt en effectief is aan de hand van de talen die de betroffen personen beheersen én datgene wat je van elkaar kan en mag verwachten.

En ja, dat kán ertoe leiden dat de concrete situatie én een greintje beleefdheid je er (moreel) toe verplichten om een vreemde taal te gebruiken. Da's beter dan met de jou eigen botheid te eisen dat men zich maar naar jou moet schikken. Of zelfs maar naar de meerderheid.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: in hemelsnaam!

Bericht door Hensepens » wo 14 dec 2005, 23:34

Rosco P. Coltrane schreef:Schiphol is niet tweetalig. Wie dat nou nog durft te zeggen moet voor straf vier weken in zijn onderbroek op vakantie naar Spitsbergen!
Schiphol is eentalig engels.
Zullen de vlamingen leuk vinden, bruxelles-midi bij de spoorwegen....
Niet dat ik ongelovie Thomas ben, maar ik meende dat ze waren omgeschakeld naar Groot/Vet Engels en Klein/Dun Nederlands er onder. Dat heb ik m.i. nog enkele maanden geleden gezien. Ik geef toe de laatste 2 maanden ben ik Schiphol niet binnen geweest, maar ga dit komende vrijdag zeker doen. Wanneer het Nederlands inderdaad GEHEEL verdwenen is is het inderdaad een slechte actie (vind ik).

Maar (om on-topic te blijven) de bewegwijzering als dusdanig is wel een toonbeeld van helderheid in opzet.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: in hemelsnaam!

Bericht door Jeroen » wo 14 dec 2005, 23:37

Hensepens schreef:Niet dat ik ongelovie Thomas ben, maar ik meende dat ze waren omgeschakeld naar Groot/Vet Engels en Klein/Dun Nederlands er onder.
Daar ben ik vorige week nog geweest en je hebt gelijk!

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: in hemelsnaam!

Bericht door Hensepens » wo 14 dec 2005, 23:49

Jeroen schreef:
Hensepens schreef:Niet dat ik ongelovie Thomas ben, maar ik meende dat ze waren omgeschakeld naar Groot/Vet Engels en Klein/Dun Nederlands er onder.
Daar ben ik vorige week nog geweest en je hebt gelijk!
Zucht, om mijn eigen ongelijk (deels) te bekennen. Schijnbaar wordt er onderscheid gemaakt tussen buiten douane gebied (waar ik ben geweest) en achter het douane gebied (ikke nog niet geweest). Volgens de site van Mijksenaar is daar inderdaad alles aleen Engelstalig. Wellicht dat dat ook de verwarring heeft veroorzaakt?

Maar ga desondanks vrijdag wel even kijken......

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: in hemelsnaam!

Bericht door Rene » wo 14 dec 2005, 23:56

Hensepens schreef:Schijnbaar wordt er onderscheid gemaakt tussen buiten douane gebied (waar ik ben geweest) en achter het douane gebied (ikke nog niet geweest).
Landside en Airside dus.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 15 dec 2005, 0:20

Vreemd. Dan is de hele discussie overbodig?

Op de landside staat
Nederlands
Engels

En op de Airside staat:
Engels
Nederlands

Dat kan. Het is voor mij te lang geleden geweest dat ik op de Airside van Schiphol was, en bovendien had ik toen eigenlijk andere dingen aan mijn hoofd dan me druk te maken of het Nederlands er wel in een acceptable lettertype op de bewegwijzering staat. Noot: Je moet letten op de verterkplaatsen van vliegtuigen die gemarkeerd zijn als C 56 bijvoorbeeld. Ja daar is niets Nederlands of Engels aan ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 15 dec 2005, 7:59

Als het er zo staat zijn we hoogstwaarschijnlijk inderdaad uitgediscussieerd. :D
Rainier

Rosco P. Coltrane

weer een poging

Bericht door Rosco P. Coltrane » do 15 dec 2005, 8:27

Aankomst/vertrekhal: louter engelstalig, alleen het begrip first aid wordt gevolgd door uiterst kleine lettertjes nederlands.
tot the trains - buses - check-inn - arrivals etc...

De grote verlichte letters die buiten aan de ingang hangen (ongeveer 2 meter hoogte) per letter aankomst / vertrek en dan wat het engels, die zijn inderdaad nog niet vervangen.

Achter de paspoortcontrole: alleen engels

Vanaf de parkeerplaats tot a/v hallen engels, soms met klein nederlands eronder.
De parkeerplaatsen hebben nu ook engelse namen zoals wooden shoes en er staat soms het nederlands heel dunnetjes onder.

De site van mijksenaar zegt genoeg. Die is ook alleen in het engels

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 15 dec 2005, 8:58

Het is een jaar geleden dat ik aan de "Airside" kant ben geweest, toen was het nog tweetalig.

Nee, dan Singapore: Engels, Chinees, Thais, Maleis en soms ook Japans. Dát is pas meertaligheid :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: weer een poging

Bericht door Hensepens » do 15 dec 2005, 20:42

Rosco P. Coltrane schreef: De parkeerplaatsen hebben nu ook engelse namen zoals wooden shoes en er staat soms het nederlands heel dunnetjes onder.
Natuurlijk, al die transit travellers uit de hele wereld komen eerst met auto om vanaf onze mainport weg te vliegen. Die paar Nederlanders, gut die vragen de weg maar aan een van de information stewards die rondlopen. ;-)

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: weer een poging

Bericht door Hensepens » vr 16 dec 2005, 23:22

Zucht, ben er inderdaad te lang niet meer geweest. :(

Heb vandaag mogen aanschouwen, zoals al eerder werd gemeld in deze thread, dat het Nederlands nog maar spaarzaam te vinden is. Het enige wat nog echt Nederands oogt zijn de grote verlichte letter met met Vertrek 1 t/m 4 aan de buitenzijde en de bebording van de wegen. Binnen is het Nederlands nauwelijks meer terug te vinden. En dat heb ik over het Schiphol Plaza gedeelte en de aankomsthal. Sorry Arrival Terminal.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 17 dec 2005, 1:14

Ik moest vanavond ook naar Schiphol, en uiteraard heb ik even opgelet naar de talen.
Wat me opviel was, dat vrijwel alles tweetalig was. Het Engels groot als eerste, en dan het Nederlands eronder. Bij alle teksten in het Engels stonden er wel vertalingen bij in het Nederlands (zo ook bij de monitoren met de aankomsttijden en vertrektijden van de vliegtuigen).

Het enige bord wat volledig Engels was, was het bord boven de uitgang van Schiphol Plaza naar buiten toe.

Mijn conclusie van vanavond: Niks mis met de tweetalige bewegwijzering! Ik vond het allemaal erg duidelijk. :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 17 dec 2005, 12:24

Alleen de verhouding in lettergrootte tussen Nederlands en Engels zou best omgekeerd mogen, of op zijn minst evengroot.

Of schamen we ons voor onze eigen taal? Buitenlanders zullen er toch aan moeten wennen (zonder ze nou in de kou te willen laten staan).

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » za 17 dec 2005, 12:35

Willem schreef:Alleen de verhouding in lettergrootte tussen Nederlands en Engels zou best omgekeerd mogen, of op zijn minst evengroot.
Ben ik het roerend mee eens! Nederlands als eerste vermeld en vetgedrukt, daaronder Engels in een kleiner, cursief lettertype.
Hoe zit het eigenlijk met de bewegwijzering op de luchthaven Zaventem? Staat Nederlands daar überhaupt aangegeven, of alleen het Engels (en het Frans)? Of zijn er viertalige wegwijzers?

Welcome
Bienvenue
Welkom
Willkommen
:knetter:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 17 dec 2005, 12:43

Willem schreef:Of schamen we ons voor onze eigen taal? Buitenlanders zullen er toch aan moeten wennen (zonder ze nou in de kou te willen laten staan).
Nee, dat is absoluut niet het punt van de mensen die hier voorstander zijn van de Engelse weergave. Ik ben zeer trots op de Nederlandse taal, maar op een gegeven moment moet je erkennen dat een prominente weergave in die taal minder functioneel is dan een weergave in het Engels. Dan kun je je trots laten voorgaan, of kiezen voor functionaliteit, en dan kies ik voor het laatste. Maar dat heeft dus niets met het al dan niet trots zijn op het Nederlands te maken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 17 dec 2005, 12:46

Vanwege die functionaliteit is het voor te stellen dat je op Schiphol Engels op de wegwijzers zet, maar het is en blijft een tweede taal.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 dec 2005, 15:40

Nee, juist vanwege de functionaliteit kies je dan voor Engels als primaire taal.
Ik houd van het Nederlands en van Nederlandse versies van buitenlandse plaatsnamen. Maar dat moet je van je af zetten als het gaat om het neerzetten van een goed stuk bewegwijzering. Het enige wat dan telt zijn functionaliteit, begrijpelijkheid en leesbaarheid. In het internationale vliegverkeer is Engels de primaire voertaal, dus is het gebruik van die taal als primaire bewegwijzeringstaal zeker het meest functioneel te noemen.

Hoezeer ik ook van goed en correct Nederlands houd, kan ik me dan ook helemaal niet vinden in de meningen van diegenen die trotsheid en nationalisme de boventoon laten voeren.
Wel vind ik consequentheid een belangrijk item. Als je ervoor kiest, dan zou dat op àlle luchthavens in Nederland moeten gelden. De ene luchthaven wel en de andere niet, dat is ook niet functioneel... :roll:

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » za 17 dec 2005, 16:43

Volkstribuun schreef:Hoe zit het eigenlijk met de bewegwijzering op de luchthaven Zaventem? Staat Nederlands daar überhaupt aangegeven, of alleen het Engels (en het Frans)? Of zijn er viertalige wegwijzers?
De combinatie Engels-Frans zou in België onmogelijk zijn. Ik heb enkele foto's gevonden via Google, en Engels primeert. Voor zover ik kan zien op de foto's, staan er op bepaalde plaatsen viertalige wegwijzers, maar dit lijkt erg beperkt. M'n vader zegt dat je om bvb. de gates, de douane enz... te bereiken, eentalig-Engelse wegwijzers moet volgen. (En hij komt er de laatste tijd regelmatig.)

http://europa.eu.int/comm/mediatheque/p ... 00-12h.jpg
http://users.swing.be/sw267967/Mvc-020fg.jpg
http://users.swing.be/sw267967/1s.jpg
http://www.indymedia.nl/img/2004/04/18265.jpg
http://www.indymedia.nl/img/2004/04/18263.jpg

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 17 dec 2005, 19:46

De spandoeken zijn alvast in het Nederlands.

Op Schiphol Plaza horen de borden primair in het Nederlands te geschieden, met Engelstalige ondertiteling voor de buitenlanders. Zeker op de borden die verwijzen naar de uitgang. Vanaf dat moment zal je nauwelijks meer Engels aantreffen op de bewegwijzering. Overigens is dat op Plaza (treinstation) ook zo, en dit geldt ook op het busstation.
Bewegwijzering op de wegen op en rond Schiphol zoals het hoort!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie