Bewegwijzering Schiphol

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 17 dec 2005, 19:50

Ik zie een bord met duidelijke pictogrammen en een duidelijke benaming in het Engels. Jammer dat het Nederlands deze borden onnodig druk maakt, en lastig te lezen als je er met behoorlijke snelheid langsrijdt. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 17 dec 2005, 20:28

Wat jij ziet is het copyright pictogram en de uitdrukkelijke opmerking dat de foto is gemaakt door de audiovisuele dienst van de ANWB; dat stoort enorm in de foto ja. Maar goed de rechtermuisknop werkt niet, en ik had geen zin om fotoshop eens uit te gaan proberen; bovendien wil ik niet nu al illegale dingen met mijn pc doen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » zo 18 dec 2005, 0:09

mavas schreef:Ik moest vanavond ook naar Schiphol, en uiteraard heb ik even opgelet naar de talen.
Wat me opviel was, dat vrijwel alles tweetalig was. Het Engels groot als eerste, en dan het Nederlands eronder. Bij alle teksten in het Engels stonden er wel vertalingen bij in het Nederlands (zo ook bij de monitoren met de aankomsttijden en vertrektijden van de vliegtuigen).

Het enige bord wat volledig Engels was, was het bord boven de uitgang van Schiphol Plaza naar buiten toe.

Mijn conclusie van vanavond: Niks mis met de tweetalige bewegwijzering! Ik vond het allemaal erg duidelijk. :)
Ik heb mij eigenlijk meer geconcentreerd op de gele/bruine borden van Schiphol. En niet zo zeer op de monitoren etc.Die zijn inderdaad over het algemeen twee-talig.

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » di 20 dec 2005, 11:28

Nee hoor. Ik wil niet zeggen dat het nederlands nergens meer te lezen valt, maar je kunt goed zien dat men zich echt heeft beperkt tot hetgeen echt noodzakelijk is: bijv. FIRST AID
eerste hulp

Voor de rest kun je rustig stellen dat het nederlands op Schiphol GENEKT is, en deze trend zet zich door op universiteiten, de media, bedrijven etc..

En dat taalgenootschap van ons is ook niet helemaal goed snik, om hun tijd te steken in weer een nieuwe spellingsherziening ipv de taal te redden....

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 20 dec 2005, 12:47

@Rosco: Het forum wordt minder eentonig als discussies niet verzanden. We spreken over tal van onderwerpen waar je je niet eens over uitlaat. Het is slechts taal, taal, taal :D

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 20 dec 2005, 12:49

Rosco schrijft de taalfrustratie krachtig van zich. Ik wil mij ook graag inzetten voor het behoud van onze taal en een verdere germanisering, anglisatie en verfransing van het Nederlands voorkomen. Maar ik denk dat het weinig zin heeft om op een autosnelwegen-forum ten strijde te gaan...
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 20 dec 2005, 12:50

Oh, maar de Nederlandse taal gaat mij ook aan het hart. Weest niet bang. Dit forum is niet de juiste plek. ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 20 dec 2005, 12:54

waldo79 schreef:Dit forum is niet de juiste plek. ;)
Wij denken hetzelfde ;).
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 20 dec 2005, 20:14

Tenzij iemand komt met een goede vertaling van TOTSO (Turn Off To Stay On).
Dan wordt het weer On-Topic (kan iemand daar ook gelijk een Nederlandse term voor vinden? :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 20 dec 2005, 20:19

Afslaan-om-op-te-blijven, de zogenaamde AOOTB
aan-onderwerp (heb ik echt wel eens gehoord).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 20 dec 2005, 20:24

Erop Blijven Door Af Te Slaan, een EBDATS dus.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Bericht door PatrickOudejans » di 20 dec 2005, 23:19

Chrizz schreef:aan-onderwerp (heb ik echt wel eens gehoord).
Of gewoon: bij de les blijven

EBDATS vind ik een goede vertaling
Groetsels, Patrick

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 21 dec 2005, 10:35

Tenzij iemand komt met een goede vertaling van TOTSO (Turn Off To Stay On).
TOTSO is een bedacht woord door leden van het Sabre-forum en Chris, de webmaster van http://www.cbrd.co.uk :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Taal in NMBS-station luchthaven

Bericht door Rien » wo 21 dec 2005, 11:09

In aanvulling op mijn post over Zaventem eerder in dit topic...

Met de openstelling van de bocht van Nossegem 10 dagen geleden, kreeg ik zonet de gelegenheid om het station Brussel-Nationaal-Luchthaven eens te gaan bekijken onderweg van Brussel naar Leuven. De aanduidingen in het station tonen andermaal duidelijk dat de NMBS het toonbeeld is van een strikt taalbeleid.

De luchthaven ligt in homogeen Nederlands taalgebied. Gevolg: behalve de aanduidingen die rechtstreeks naar de luchthaven verwijzen, is alles eentalig Nederlands! :o Op de blauwe borden met de stationsnaam staat alleen 'Brussel-Nationaal-Luchthaven' (en nergens Bruxelles-National-Aéroport). De monitoren boven de perrons geven slechts 'Brussel' en 'Leuven' aan (en nergens Bruxelles en Louvain). De omroep is ook enkel in het Nederlands.
De dienstregelingstabellen heb ik niet van dichtbij kunnen bekijken, maar ik vermoed dat deze in de vier talen zijn opgesteld, evenals de in de muur geïntegreerde panelen die je de weg wijzen naar de luchthaven (zie plaatje) en enkele instructies veiligheidsvoorschriften, m.b.t. de lift bijvoorbeeld (best ook :roll:). Het valt wel op dat signalisatie in dat station tot een minimum is beperkt, althans ter hoogte van de sporen. Aan de loketten e.d. ben ik vanzelfsprekend niet kunnen gaan kijken.

Afbeelding

Om de 10 à 15 minuten rijdt er een trein die de drie Brusselse hoofdstations met de luchthaven verbindt (de zogenoemde Brussels Airport Express). Sommige treinen rijden verder naar andere regio's als IR-verbinding. In de trein waarop ik zat werd de luchthaven eveneens enkel in het Nederlands aangekondigd... maar dat durft wel eens verschillen van conducteur tot conducteur. Immers, deze conducteur gaf ook enkel Nederlandse info bij het uitrijden van Brussel-Noord, wat niet overeenkomstig de regels is - want de stations binnen het Brussels Gewest moeten aangekondigd worden in Nederlands en Frans. Maar je zou tenminste verwachten dat op de Brussels Airport Express zowel in het Frans, Nederlands als Engels wordt afgekondigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 21 dec 2005, 11:32

Er werd tenminste aan een stationsomroep gedaan! Toen ik een aantal jaar geleden gebruik maakte van deze treindienst, was er uberhaupt geen omroep en moest ik zelf aan de conductrice vragen of het inderdaad de trein was naar vliegveld Zaventem :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rosco P. Coltrane

Rien

Bericht door Rosco P. Coltrane » wo 21 dec 2005, 11:55

Nou, Rien, niets mis met dat bord. Het kan wel, zelfs met vier talen. Zolang je maar steeds dezelfde volgorde aanhoudt op alle borden, zal niemand van de Belgen zich 'gepiepeld' en miskend worden.
Bovendien zijn engelstalige reizigers gewend dat het engels zich onder de landstaal / landstalen bevindt op borden, m.u.z. van die op Schiphol.

Maar ik ben nu omgepraat door enkele andere forumgebruikers, niet meer over doorzeuren, gewoon weg met dat nederlands!
En dat bord van René, dat Liege/Maastricht, gewoon invoeren, neerzetten dat ding, de weg moet gastvrij zijn voor buitenlanders, immers zij betalen de weg (tol). ook voor Schiphol geldt dat ze hun bestaansrecht gebouwd 100% op transit.

Ik vind bij nader inzien nu ook dat het nederlands op de onderborden vervangen wordt door engels. PAS OP, GEVAARLIJKE BOCHT dient te worden DANGEROUS CURVES !

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rien

Bericht door Rene » wo 21 dec 2005, 15:13

Rosco P. Coltrane schreef:Ik vind bij nader inzien nu ook dat het nederlands op de onderborden vervangen wordt door engels. PAS OP, GEVAARLIJKE BOCHT dient te worden DANGEROUS CURVES !
Daar hebben we in Nederland inmiddels een bord voor zonder onderbord. Namelijk J2, J3, J4 of J5. ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 21 dec 2005, 15:48

Gelukkig zie ik de ironie in Rosco's vorige reply, want anders...;) Maar goed. Dit begreep ik niet helemaal:
de weg moet gastvrij zijn voor buitenlanders, immers zij betalen de weg (tol)
Bij mijn weten worden de Nederlandse wegen gefinancieerd door wegenbelasting (op enkele tunnels na), en niet middels tolgelden. Bovendien zal het rekeningrijden ook alleen voor in Nederland geregistreerde voertuigen gelden, dus wat bedoelde je precies met deze uitspraak?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Rosco P. Coltrane

niks ironie!

Bericht door Rosco P. Coltrane » do 22 dec 2005, 8:49

Ik ben gewoon tot andere inzichten gekomen.
Dat nederlands overal hier moet maar eens afgelopen zijn! iemand die graag nederlands bezigt doet dit maar mooi in de huiskamer.
Ik stel voor de teksten in een brede strook aan de oostgrens volledig te vervangen door duitstalige teksten. In Maastricht stel ik voor over te gaan tot het frans. De rest engelse borden en aanwijzingen. Schiphol is hierin voorgegaan. Evenals als het eiland Sint Maarten.

Overigens vind ik het verbazend hoe op dit forum zo goed gepast wordt. Ik maakte de fout het onderwerp "nostalgie"hier neer te zetten en in een poep en een scheet stond het bij "algemeen".
Dit noem ik nog eens forumbeheer, petje af!

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Re: niks ironie!

Bericht door VTB » do 22 dec 2005, 9:01

Alle borden langs de grens vervangen door Duitstalige borden (al dan niet met Nederlands erop) is natuurlijk gewoon krankzinnig. Dan zouden er namelijk ook Nederlandstalige borden aan de Duitse kant van de grens moeten verschijnen, en Poolse aan de Duitse oostgrens en ga zo maar door...:roll:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: niks ironie!

Bericht door Rene » do 22 dec 2005, 9:08

Rosco P. Coltrane schreef:Overigens vind ik het verbazend hoe op dit forum zo goed gepast wordt. Ik maakte de fout het onderwerp "nostalgie"hier neer te zetten en in een poep en een scheet stond het bij "algemeen".
Dit noem ik nog eens forumbeheer, petje af!
Moderatie heet dat. Als mensen hun topic niet op het juiste board plaatsen, kan een moderator die verplaatsen naar een plek waar die wel thuishoort. Gebeurt op alle fora.
En inderdaad: hoe consciëntieuser de forummoderatoren, deste sneller dat gebeurt :mrgreen:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: niks ironie!

Bericht door Riva » do 22 dec 2005, 10:23

Volkstribuun schreef:Alle borden langs de grens vervangen door Duitstalige borden (al dan niet met Nederlands erop) is natuurlijk gewoon krankzinnig. Dan zouden er namelijk ook Nederlandstalige borden aan de Duitse kant van de grens moeten verschijnen, en Poolse aan de Duitse oostgrens en ga zo maar door...:roll:
Ironisch bedoeld door Rosco. Denk je nou echt dat de felste voorvechter van het Nederlands op de bewegwijzeriing ineens als een blad aan een boom is omgedraaid?
Rainier

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Re: niks ironie!

Bericht door VTB » do 22 dec 2005, 11:41

Riva schreef:Ironisch bedoeld door Rosco. Denk je nou echt dat de felste voorvechter van het Nederlands op de bewegwijzeriing ineens als een blad aan een boom is omgedraaid?
Euhm, Riva...dat zegt hij zelf. Ik had het eerst ook als ironie opgevat. Maar zie zijn replynaam "niks ironie!" + de bijhorende reactie. En bovendien hebben bepaalde forummembers een grote overtuigingskracht :yes:, dus zou het kunnen dat Rosco er nu een andere kijk op nahoudt.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 22 dec 2005, 12:28

Mijn lijfblad heeft als leus: "Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd!"

Maar goed, ik vind dat in Nederland, primair Nederlands op de borden moet staan, indien nodig/nuttig met buitenlandse vertaling. Je kunt niet "uitgang", vervangen door "exit" :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 22 dec 2005, 13:23

Vinny schreef:Je kunt niet "uitgang", vervangen door "exit" :roll:
Wel door een pictogram. Meteen ook het talenprobleem opgelost. 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 22 dec 2005, 13:38

Wel door een pictogram. Meteen ook het talenprobleem opgelost.
Maak maar eens een pictogram voor de volgende tekst:

"Beste reiziger,
Vanwege veiligheidsredenen is deze doorgang niet geopend tussen 00:30 en 05:30. Nachttreinreizigers kunnen op het vertoon van een geldig NS-vervoersbewijs gebruik maken van de andere ingang. Mensen die passagiers komen ophalen vanuit de Aankomsthal kunnen gebruik maken van de ingang (xx.xx) dewelke zich direct naast de Aankomsthal bevindt,
onze excuses voor de overlast,
N.V. Schiphol en NS."
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 22 dec 2005, 14:36

Ik zie wel het liefst Nederlands zo veel mogelijk in ere worden gehouden. Op Schiphol dus eerst het Nederlands en daarna het Engels. Uiteraard wel overal Engels gebruiken dan. ;)

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: niks ironie!

Bericht door Riva » do 22 dec 2005, 15:40

Volkstribuun schreef:Euhm, Riva...dat zegt hij zelf. Ik had het eerst ook als ironie opgevat. Maar zie zijn replynaam "niks ironie!" + de bijhorende reactie. En bovendien hebben bepaalde forummembers een grote overtuigingskracht :yes:, dus zou het kunnen dat Rosco er nu een andere kijk op nahoudt.
Als dat zo is, eet ik m'n pet op. :D Je kunt best overtuigd worden door iemand, maar eerst de hele bewegwijzering van Schiphol en met name het weglaten van het Nederlands daarop, benoemen als "het de nek omdraaien van de Nederlandse Taal" en daarna pleiten voor afschaffing van het Nederlands, dat wil er bij mij toch echt niet in. Zeker niet van de ene op de andere post. Maar misschien heb je wel gelijk, dat moet Rosco zelf dan maar even vertellen...
Rainier

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 22 dec 2005, 15:49

Als dat zo is, eet ik m'n pet op. Very Happy Je kunt best overtuigd worden door iemand, maar eerst de hele bewegwijzering van Schiphol en met name het weglaten van het Nederlands daarop, benoemen als "het de nek omdraaien van de Nederlandse Taal" en daarna pleiten voor afschaffing van het Nederlands, dat wil er bij mij toch echt niet in. Zeker niet van de ene op de andere post. Maar misschien heb je wel gelijk, dat moet Rosco zelf dan maar even vertellen...
Riva, denk je om je maag? :lol:

Maar even terzijde, ik vind dat er genoeg gediscusseerd is over of een bepaalde post ironisch bedoeld is of niet, laten we gewoon weer verder gaan met de discussie...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rosco P. Coltrane

Rosco P. Coltrane geeft uitsluitsel

Bericht door Rosco P. Coltrane » do 22 dec 2005, 16:24

natuurlijk is het ironisch bedoeld. Maar om te horen wat je wil horen moet je vaak met een bewering komen zoals ik deed.
Als ik 10 keer ga zeggen dat ik me erger aan het bord Maastricht/LIEGE van René, dan krijg ik nog meer medestanders hiervan.
Zeg ik dat de nederlandse taal moet opzouten omdat duits/engels grotere talen zijn, krijg ik WEL wat ik wil bereiken: nu heb ik toch een aantal mensen die vinden dat op Schiphol het nederlands de EERSTE taal dient te zijn.

Maar genoeg nu, voordat de Aachen- en Liege-mannen mij echt gaan hekelen!

Plaats reactie