Bewegwijzering Schiphol

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 13 dec 2005, 16:55

Oekrains lijkt meer op het Russisch dan Limburgs op het Nederlands. Heel veel talen daar zijn nauw verwant aan elkaar. Vergelijk het met Tsjechisch - Slowaaks. Er zit net genoeg verschil in om het 2 talen te noemen.
Oekraine is trouwens een enorm land, na Rusland het grootste land van Europa, groter dan Duitsland, Frankrijk of Zweden nog.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 13 dec 2005, 17:50

Coen Tunnel schreef:Tweetalige bewegwijzering zou moeten, en als het eentalig is dan liever Nederlands dan Engels. We zijn tenslotte in Nederland.
Nederland kent gelukkig geen taalwetten à la België en evenmin een Franse verplichting om bijvoorbeeld 45 % Nederlandstalige muziek op de radio te draaien. Duitsers blijven nasynchroniseren, omdat ze bang zijn dat het Engels anders te dominant zou worden. Wil je dat dan ook maar voorstellen voor Nederland?

Nee, gelukkig pakken wij het in Nederland pragmatisch aan. In tegensteling tot voornoemde landen schiet de Nederlander nou juist niet in de stress, wanneer er even geen Nederlands voorhanden is. En dat is goed zo, want wij kunnen een vreemde taal als Engels aan (en anders kun je maar beter niet naar het buitenland gaan). Ik vind het dan ook zeker geen vanzelfsprekendheid dat op alle borden in Nederland teksten in het Nederlands moeten.
Coen Tunnel schreef:Anders kunnen we ook wel Duits gaan aanbrengen, want Schiphol is een Europese luchthaven en Duits is de meest gesproken taal van Europa... :roll:
Dan misken je sowieso de rol van het Duits. Engels is namelijk dé backup-taal voor heel de wereld. Misschien niet je moedertaal, maar de in het internationaal verkeer alles beheersende taal. Als iemand een tweede taal leert, dan Engels. Het is de lingua franca van de moderne tijd.

Het Duits komt niet eens in de buurt van die status en verdient dus ook op geen enkele manier om dan ook maar op de borden te worden gezet. Duits is voor een groot aantal mensen in Europa de moedertaal, maar het speelt geen enkele rol in het internationale verkeer. Ook al schijnt menig Duits toerist daar anders over te denken, wanneer ze waar ook ter wereld iedereen in het Duits aanspreken in de volkomen verwachting dat de gesprekspartner wel Duits spreekt :twisted:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 13 dec 2005, 19:15

Mijn mening: bewegwijzering op Schiphol in Nederlands aangeven met Engels erachter. Zoals nu gebeurt dus. Ik meen dat de Engelse tekst ook cursief is aangegeven: Uitgang Exit -->

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 13 dec 2005, 20:35

Schiphol is een plaats voor internationaal verkeer. Dat spreekt/begrijpt vrijwel zonder uitzondering Engelse termen op een luchthaven. Op elke luchthaven in de wereld zou daarom Engels gebruikt moeten worden. Voor de liefhebber kan daar nog een andere taal bij, maar dat lijkt me niet noodzakelijk. Wanneer je 1x gevlogen hebt, zijn de belangrijke Engelse termen duidelijk, en is er geen reden meer voor onnodige bordvulling.

Ik heb het beste voor met de Nederlandse taal, maar ook met onze handelspositie. Daarom moeten we internationaal verkeer niet onnodig gaan frustreren, omdat sommige taalliefhebbers dat nodig vinden. Bedenk dat Nederland in het buitenland een uitstekend beeld heeft van het goed beheersen van talen, vooral het Engels. Het lijkt me prima dat te stimuleren.

Als je Nederlands wilt verdedigen, richt je dan in de eerste plaats op de gemiddelde Nederlander, die een zin als hieronder normaal vindt:
Hun hebben is gezegt dat spekulaas duurder kost als de koekies van me broer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 13 dec 2005, 20:38

Ja of: DiT iS BrEeZaHtAaL, eeyy lekkerdingmetjeblingbling! Want daar verzakt de Nederlandsche taal naartoe :(

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 13 dec 2005, 20:43

Hajo schreef:Mijn mening: bewegwijzering op Schiphol in Nederlands aangeven met Engels erachter. Zoals nu gebeurt dus.
Hajo, je loopt achter. :)
Die tweetaligheid hebben ze een paar jaar geleden afgeschaft.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 13 dec 2005, 23:01

Of doelt hij op de bewegwijzering buiten (die bij mijn weten nog wel tweetalig is)?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 13 dec 2005, 23:14

Pino schreef:Snap je punt, maar tweetalige bewegwijzering maakt de boel er in de regel niet duidelijker op. Moet zeggen dat ik vind dat de wegwijzers op Schiphol (binnen) er sterk op vooruit zijn gegaan sinds ze alleen in het Engels zijn opgesteld.

Ik denk dan: "het zij zo". Het is mijn vaste overtuiging dat Nederland het goed doet in de internationale handel, omdat wij bereid zijn ons aan te passen en de taal van een ander te spreken (ook al doen we dat verre van vloeiend). Het tolereren van Engels op Schiphol ligt naar mijn gevoel rechtstreeks in het verlengde daarvan.
Nee dat denk ik niet. Als je als kind van twaalf in een ´staff only´ bus stapt, verwacht je er niet door eenofandere baardaap te worden uitgetrapt onder het mom van JE SPREEKT MAAR GEWOON ENGELS :evil:

(Mijn eerste post op mijn nieuwe computer)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 13 dec 2005, 23:21

Ik vind het dan ook zeker geen vanzelfsprekendheid dat op alle borden in Nederland teksten in het Nederlands moeten.
Aber naturlich nicht! ;)

Maar alle gekheid op een stokje, in Hoek van Holland hebben ze een bord met "All traffic -->"; ik ben dan ook voor tweetalige bewegwijzering op Schiphol, en zeker niet uitsluitend Engels! Voorgaand voorbeeld gaat wat ver, maar het gaat me om het idee dat Schiphol niet verboden moet zijn voor (enkel) Nederlandstaligen. Dat lijkt me niet iets waar we in Nederland naar toe moeten met zijn allen. Ook niet om zogenaamd onze internationale identiteit te moeten 'bewijzen' *kots*, uit oogpunt van continuiteit en zou men ook na de douane w.m.b gewoon Nederlands op de bewegwijzering kunnen handhaven. Ik zie daar het probleem zeker niet van tweetalige aanduidingen, immers vanaf het rollend trottoir kan je alles gewoon rustig lezen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

amsebys

Bericht door amsebys » di 13 dec 2005, 23:52

Met een tweetalige bewegwijzering vind ik niets mis. Ik denk niet dat het daarmee op Schiphol minder duidelijk wordt. Op treinstations, in musea en andere toeristische of publieke locaties worden de opschriften veelal in zowel Nederlands en Engels aangegeven. Waarom zou dat niet op Schiphol kunnen?

En om nog een duit in het zakje te doen voor wat betreft de "talendiscussie" in Europa:

1. Russisch, 2. Duits, 3. Frans....en pas op de vierde plaats vinden we het Engels. Overigens vind ik Engelstalige bewegwijzering op luchthavens, dus ook op Schiphol, onontbeerlijk. Het is een cliché, maar het is tenslotte "de" internationale taal. Verder kan ik mij indenken dat er meer passagier op Schiphol aankomen, verstrekken of overstappen die Engels- of Duitstalig zijn dan dat er Nederlandstalige passagiers zijn..........

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 13 dec 2005, 23:55

Nee. Als men de transfers buiten beschouwing laat, is het aantal buitenlanders en Nederlands ongeveer gelijk. Overstappers komen gebruikelijkerwijze niet "voor" de douane terecht, dus daar hoef je bij de bewegwijzering geen rekening mee te houden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 14 dec 2005, 8:47

Schiphol krijgt bezoekers uit de hele wereld, van Taiwan tot Botswana, en van Argentinië tot de Fiji eilanden. Je verwacht niet dat deze mensen ook maar Nederlands, Russisch, Frans of Duits spreken, maar meestal toch wel Engels. Dit soort facaliteiten zijn meestal voor minderheden, het is net zoals bewegwijzering, voor driekwart van de automobilisten is het een bekende route, maar net voor die ene kwart die de weg er niet kent is er de bewegwijzering. Zo ook op Schiphol.

Rosco P. Coltrane

tweetalig?

Bericht door Rosco P. Coltrane » wo 14 dec 2005, 8:59

Ik wil geen zeur zijn, maar Schiphol is NIET (meer) tweetalig. Meer dan 90% van de borden is alleen Engels.
Schiphol is daarmee de enige luchthaven ter wereld die de eigen taal NIET als eerste vermeld, sterker nog: de eigen taal wordt weggesmeten...
De internationale reiziger is gewend aan tweetaligheid, immers nergens anders is men bereid of mag men de voertaal achterstellen dan wel weglaten.

Helaas wordt in het bedrijfsleven, maar ook op straat en in de media de nederlandse taal als oubollig, conservatief en als een belemmering gezien Engels (en in zekere mate Duits, Spaans, Chinees) wordt beschouwd als vooruitgang, symbool van dynamiek en handelsgeest.

Echter gaat men voorbij aan het feit dat nederlands een van de grotere middelgrote talen is van europa. het wordt door 22 miljoen mensen als moedertaal gebruikt en nog eens door ca 3,5 milj mensen als tweede taal gekend.
Verder is het natuurlijk zo dat engels erg belangrijk is en dat dit een moet (must) is om verder te komen. Moet daarom de eigen taal weg? Zie discussie wegwijzers, ik vind beslist dat er Koln op de wegwijzers moet, het staat immers zo op de wegenkaarten, maar moet de eigen taal dan weg. Dat doen ze toch nergens?

Zo is dat ook met Schiphol. De meeste mensen weten nog niet dat Schiphol eentalig engels is. Anderen is nog niet eens opgevallen dat het nederlands er uitgeknikkerd is, zo sterk is de wegvinding kennelijk verbeterd.
Nergens anders slaat de verengelsing zo erg toe als in nederland en daar mag je je best voor schamen!

Als je dan klaagt via ccc@schiphol.nl krijg je een standaard antwoord. Men zegt dat het elimineren van het nederlands absoluut nodig is voor de wegvinding. Het nederlands zou alleen achter de paspoortcontrole verwijderd zijn en hoe meer richting uitgang hoe meer nederlandstaligen en dus meer nederlands op de borden. Een leugenachtige verklaring, tot aan de parkeerplaatsen zie je niet of nauwelijks nederlands....

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 14 dec 2005, 9:04

Ik ken verder geen enkele luchthaven waar alles in het Engels is, uiteraard uitgezonderd de Engels-talige landen ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 9:27

Schiphol krijgt bezoekers uit de hele wereld, van Taiwan tot Botswana, en van Argentinië tot de Fiji eilanden. Je verwacht niet dat deze mensen ook maar Nederlands, Russisch, Frans of Duits spreken, maar meestal toch wel Engels. Dit soort facaliteiten zijn meestal voor minderheden, het is net zoals bewegwijzering, voor driekwart van de automobilisten is het een bekende route, maar net voor die ene kwart die de weg er niet kent is er de bewegwijzering. Zo ook op Schiphol.
Chris, je hebt een heel mooi verhaaltje gehouden dat ik ook zou vertellen als ik perswoordvoerder van Schiphol was. Ik wil daar toch een paar kanttekeningen bij maken:
1. Engels als faciliteit: Dat gebeurt op alle luchthavens, behalve in Engelstalige landen daar geeft men vaak Frans of Spaans als faciliteit weer.
2. De bewegwijzering op Schiphol: voor de meeste Nederlanders is Schiphol evenzeer onbekend terrein. Bovendien verandert de situatie regelmatig. Er zijn jaren dat het elke week anders is, en dan ben ik heel blij met Nederlandse borden (vooral ook omdat het Engels vaak niet eens goed is, "Police" ter vertaling van Koninklijke Marechaussee" :cry: )
3. Er komen mensen uit Trinidad en Tobago. Ja. Maar alle buitenlanders tesamen op Schiphol vormen een even grote groep als alle Nederlanders samen op Schiphol. De Nederlanders zijn zelf ietsje in de meerderheid door de grote hoeveelheid personeel (Schiphol is de grootste werkgever in de regio).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » wo 14 dec 2005, 9:29

Nog niet gezegd:
het anti-nederlandstalige beleid van Schiphol (en de schaamte en 'tverloochenen van onze taal door 't bedrijfsleven en individuelen in het algemeen) haaks staat op de eisen die we aan buitenlanders zijn gaan stellen.
Hoe wil je van deze mensen verlangen dat ze respect hebben voor onze taal als ze aan de poort van ons land al zien dat we dat zelf niet eens hebben........ en vervolgens in de media: de reclame is 50/50 als volledig engels. En als er een hotemetoot in een groot bedrijf geen nederlands wenst te leren dan gaat het hele bedrijf over op engels, ook voor INTERNE communicatie. hahahaha!
En dan wil men een marokaan die al 40 jaar hier woont en 65 is, en waaraan nooit geen eisen zijn gesteld, nu nog wijs maken dat ie nederlands moet leren, hahahaha!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 14 dec 2005, 9:36

Persoonlijk ben ik ook voor de weergave van zowel Engels als Nederlands. Dit omdat het gewoon een Nederlandse luchthaven is. Of Engels of Nederlands nou bovenaan staat maakt me weinig uit. Ik heb er niet zulke problemen mee als anderen ;) Ik kom dan ook zelden-nooit op Schiphol.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 9:56

Ik prefereer het volgende:

• Op alle bebording van Schiphol moet het Nederlands bovenaan staan. Schiphol is immers de nationale luchthaven van Nederland. Naast het fungeren als internationale passagiersterminal, heeft het Amsterdamse vliegveld natuurlijk ook nog steeds een nationale hoofdfunctie. Het is erg raar als een Nederlander (en vele Nederlanders beheersen het Engels helaas onvoldoende) niet eens wegwijs kan worden in zijn eigen luchthaven! Ook in het kader van de pluriformiteit aan talen in de EEG moet Nederlands gewoon op de borden blijven.
• Onder het Nederlands moet in een kleiner, cursief lettertype de Engelse vertaling worden weergegeven.

---Voorbeeld---

Aankomsthal 3.14
Arrival 3.14
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 14 dec 2005, 9:58

In plaats van Nederlands vind ik het ook prima als al die Marokkanen perfect Engels zouden spreken. Het gaat er namelijk om dat immigranten in onze samenleving kunnen integreren - er niet volledig buiten blijven staan. Kijk naar Engelse en Amerikaanse expats; die doen in de regel niet eens een poging om Nederlands te leren en we accepteren het allemaal. De lui integreren namelijk wél en hebben daar de Nederlandse taal niet voor nodig.

En verloochenen? De bereidheid om ook in je eigen land bij gelegenheid eens een andere taal gebruiken dan je eigen is, zoals gezegd, een kwaliteit. Een uiting van "ken je plaats" (middelgrote taal - ga toch weg). De volkomen paniek wanneer eens een andere taal moet worden gesproken, laat ik liever aan onze ooster- en zuiderburen.

Tenslotte, hoe goed of slecht het Engels van de Nederlandse bezoeker van Schiphol ook is, ik heb daar ook in de afgelopen paar jaar nog nooit mensen enorm verdwaasd om zich heen zien kijken. Laat in het midden, of dat te maken heeft met goede beheersing van het Engels, met het gebruik van duidelijke symbolen of omdat taal bij je zoektocht naar pier D 27 van geen enkel belang is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 14 dec 2005, 10:16

Pino schreef:In plaats van Nederlands vind ik het ook prima als al die Marokkanen perfect Engels zouden spreken. Het gaat er namelijk om dat immigranten in onze samenleving kunnen integreren - er niet volledig buiten blijven staan. Kijk naar Engelse en Amerikaanse expats; die doen in de regel niet eens een poging om Nederlands te leren en we accepteren het allemaal. De lui integreren namelijk wél en hebben daar de Nederlandse taal niet voor nodig.
Hmmm.. vind je? Doen ze bv. ook mee aan Sinterklaas? Ik ken genoeg Marokkanen die dat wel doen.

Overigens spreken veel (goed-opgeleide) Marokkanen ook Frans (de 2e taal in de Mahgreb). Ook bepaald een wereldtaal te noemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 10:18

, ik heb daar ook in de afgelopen paar jaar nog nooit mensen enorm verdwaasd om zich heen zien kijken.
Ik zie mensen regelmatig op Schiphol enorm verdwaasd rondkijken, maar dat heeft waarschijnlijk niet zoveel met de (on)duidelijkheid van de bewegwijzering te maken.... (Die is namelijk een van de duidelijkste op alle luchthavens, vandaar dat het Schiphol-concept o.a. ook op JFK Airport in New York wordt gehanteerd).

@ Volkstribuun: Dat is de huidige situatie op de luchthaventerreinen en op Schiphol Plaza.

Naar de treinen
To trainstation

Alleen op de A 4 staan tweetalige borden:
* (afrit) Schiphol
* Vracht
* Cargo

zonder verschil in lettertype. Ik geloof wel dat het Engels tussen haakjes staat; maar dat vind ik juist harstikke onduidelijk. Ik kijk of ik er binnenkort eens wat foto's van kan maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 14 dec 2005, 10:22

Volkstribuun schreef:Het is erg raar als een Nederlander (en vele Nederlanders beheersen het Engels helaas onvoldoende) niet eens wegwijs kan worden in zijn eigen luchthaven!
Als je met het vliegtuig gaat, dan zul je tenminste ook een andere luchthaven aandoen. Daar zul je het ook in vrijwel alle gevallen met het Engels moeten doen. De internationale reiziger moet er toch aan geloven, anders zal hij op de andere luchthaven verdwalen. Dus om die reden is Nederlands geen noodzaak. De enige locaties waar Nederlands qua functionaliteit zou kunnen worden toegevoegd is op plaatsen waar halers en brengers een belangrijke doelgroep van de bewegwijzerde doelen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 10:41

e enige locaties waar Nederlands qua functionaliteit zou kunnen worden toegevoegd is op plaatsen waar halers en brengers een belangrijke doelgroep van de bewegwijzerde doelen zijn.
Dat betreft ALLE bewegwijzering die door automobilisten gezien wordt :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 14 dec 2005, 10:48

Nee, alleen op de weg van en naar de kortparkeergarages, en van daaruit de voetgangersbewegwijzering naar de aankomst/vertrekhal.

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » wo 14 dec 2005, 12:04

De enige mensen die verdwaasd en wellicht geprikkeld om zich heen kijken zijn nederlanders, die zien dat HUN taal afgenomen is!

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 12:13

Rosco P. Coltrane schreef:De enige mensen die verdwaasd en wellicht geprikkeld om zich heen kijken zijn nederlanders, die zien dat HUN taal afgenomen is!
Dit begrijp ik niet helemaal. Op de luchthaven Schiphol zelf word je als passagiers bij incheck-balies of horecagelegenheden toch gewoon eerst in het Nederlands aangesproken? Pas als iemand laat blijken dat hij de Nederlandse taal niet beheerst, gaan de medewerkers over op Engels?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » wo 14 dec 2005, 12:23

Volkstribuun, ik geef het al aan. Ze ZIEN dan hun eigen taal afgetroggeld is.
Jij hebt het over verbaal. Dat moest er nog bijkomen.

En Pino, ik begin haast te denken dat jij vindt dat juist nederlanders zich aan dienen te passen aan ja-en-alleman die hier komt werken en/of wonen.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 12:34

In Europees-continentaal verband gezien is Nederland nog niet eens een "minderheidstaal", maar 1 van de 12 meest gesproken talen. Binnen de EU is Nederlands de op-zes-na meest gesproken taal.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 12:40

Volgens deze site is Nederlands de 48ste gesproken taal ter wereld.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 14:21

Nee, alleen op de weg van en naar de kortparkeergarages, en van daaruit de voetgangersbewegwijzering naar de aankomst/vertrekhal.
Hoe lang is het geleden dat jij op Schiphol geweest bent, Rene? :evil:

1. De langparkeergarages staan verder weg gelocaliseerd dan de kortparkeergarages
2. Nederlanders moeten sowieso veel op Plaza zijn. Dat is namelijk een Winkelcentrum en Treinstation en belangerijk Overstap station voor interlocale en interregionale buslijnen. In voorkomende gevallen zul je mij er bijvoorbeeld aan kunnen treffen overstappend van de trein uit Amsterdam op de bus naar Aalsmeer....
3. Halers en brengers kunnen gewoon naar de Aankomst danwel vertrekpassage rijden: wanneer ze niet langer dan een kwartier hun auto neer zetten, dan mag dat gewoon...
4. "verder" dan het rondje vertrekpassage kom je als individuele automobilist niet. Hooguit op de Loevensteinse Randweg, maar dat is een weg die vooral gebruikt wordt door Nederlanders... :lol:
5. Zeer grote delen van Schiphol (Schiphol Zuid, Schiphol Oost, Schiphol Noord) zijn niet bedoeld voor buitenlandse toeristen, maar voor Nederlandse werknemers. Toch is over het algemeen de bewegwijzering tweetalig. Wat mij betreft zou het Engels daar geschrapt kunnen worden...
6. Opmerkelijk: Den Haag wordt niet vertaald! Er staat dus nergens The Hague op Schiphol aangegeven. Zelfs de CTA-borden op het NS-station geven alleen Bruxelles-Midi, Paris-Nord en London-express (Hoek van Holland) weer... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie