Merkwaardige aanduiding buurtschappen Rivierenland

Moderator: Moderatoren

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Merkwaardige aanduiding buurtschappen Rivierenland

Bericht door VTB » ma 12 dec 2005, 20:45

De buurtschap Eldik ligt in de voormalige gemeente Echteld en thans in Neder-Betuwe. Als je het gehucht inrijdt, zie je dit bord:
Afbeelding

Ik begrijp alleen absoluut niet waarom "Eldik" hier in wit-op-blauw staat en niet, zoals gebruikelijk, in zwart-op-wit. Ook bij de buurtschap Aalst (voormalige gemeente Lienden, thans Buren) is iets mis gegaan. Allereerst zijn de letters op dit bord allen kapitalen, staat achter Aalst de toevoeging "buurtschap" en is dit bord blauw-op-wit (en nee: het is geen "kleurvertekening" door de foto; ik ben zelf bij het bord geweest en de letters zijn inderdaad blauw).

Afbeelding
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 12 dec 2005, 20:51

Dat bordje van AALST is gewoon een oud bord. Vroeger waren buurtschappen ook al inverse komborden. Alleen die tekst "(buurtschap)", die is wel ongewoon.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 12 dec 2005, 20:52

Daarnaast ken ik geen enkele buurtschap die in wit-op-blauw wordt weergegeven.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 12 dec 2005, 21:03

Volkstribuun schreef:Daarnaast ken ik geen enkele buurtschap die in wit-op-blauw wordt weergegeven.
Tsja, je moet ook maar net weten welke plaatsen buurtschappen zijn en welke gehuchten/dorpen. Ik ken zat kleine plaatsjes <1.000 of zelfs <500 inwoners in mijn omgeving, maar ik zou echt niet weten wat nou gehuchten en wat buurtschappen zijn. Overigens hebben ze in Siebengewald buurtgemeenschap "de Groote Horst" gewoon als een wit 'plaatje' onder het kombord met dezelfde breedte als het kombord. Overigens staat daar het woord 'buurtgemeenschap' ook gewoon bij.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » ma 12 dec 2005, 23:13

Wat is dan precies het verschil tussen een buurtschap en een gehucht? Het zijn geen synoniemen, neem ik aan?

Oh, en een vraag die daar misschien een heel klein beetje bij aansluit? Wat is een waterschap? Geregeld wordt het in teksten vermeld in combinatie met gemeenten ("de gemeenten en waterschappen...").

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 12 dec 2005, 23:29

Een waterschap is in Nederland de "4e bestuurslaag". Waterschappen (en vergelijkbare hoogheemraadschappen) hebben een gekozen bestuur, aan het hoofd waarvan een dijkgraaf staat. Alle gebieden in Nederland vallen onder een waterschap of een hoogheemraadschap, die verantwoordelijk zijn voor de waterhuishouding in het hen toegewezen gebied.

Bijzonder is ook dat waterschappen c.q. hoogheemraadschappen vaak wegbeheerder zijn van de wegen op hun dijken, en daarmee partij zijn in het Duurzaam Veilig gebeuren. Waterschappen worden gefinancierd met een speciale belasting, die zowel op ingezetenen alsook op grondeigenaren / pachters wordt geheven.

Een deel van de DV-kosten wordt zo verhaald via "droge-voeten"-belastingen, en dat vind ik persoonlijk oneigenlijk. Wat mij betreft moet het wegbeheer voor zover dat bij waterschappen ligt worden overgedragen aan gemeenten. Het is prima mogelijk het waterkundig en wegbeheer van een dijk te scheiden. De dijk Enkhuizen-Lelystad is het bekendste voorbeeld (waterkundig beheer Rijkswaterstaat, wegbeheer provincie Flevoland).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 12 dec 2005, 23:39

Rien schreef:Wat is dan precies het verschil tussen een buurtschap en een gehucht? Het zijn geen synoniemen, neem ik aan?
Een buurtschap is een onderdeel van een plaats en heeft dus geen officiele komborden. Een gehucht is eigenlijk niet veel meer dan een andere benaming voor een heel klein dorp, maar dus wél met eigen komborden.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 13 dec 2005, 3:20

In België spreken we in beide gevallen van een gehucht. Het is zo dat gehuchten hier normaal gezien geen komborden hebben, tenzij men ze toch als klein dorp beschouwt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 13 dec 2005, 6:34

Jeroen schreef:Een buurtschap is een onderdeel van een plaats en heeft dus geen officiele komborden. Een gehucht is eigenlijk niet veel meer dan een andere benaming voor een heel klein dorp, maar dus wél met eigen komborden.
Een buurtschap en een gehucht zijn gewoon synoniem voor elkaar. Wat jij bedoelt is een buurtgemeenschap, buurtwijk of deelwijk en dat is iets anders dan een buurtschap. Bovendien heeft het overgrote deel van de buurtschappen (gehuchten) weldegelijk komborden. Van Dale zegt bij "buurtschap": buurt, gehucht. Conclusie: buurtschap en gehucht zijn wél synoniemen.
Jeroen schreef:Tsja, je moet ook maar net weten welke plaatsen buurtschappen zijn en welke gehuchten/dorpen. Ik ken zat kleine plaatsjes <1.000 of zelfs <500 inwoners in mijn omgeving, maar ik zou echt niet weten wat nou gehuchten en wat buurtschappen zijn.
Maar een gemeente behoort zoiets wél te weten. En zij zijn immers de opdrachtgevers tot het plaatsen van de borden. Het is dus merkwaardig dat een kombord van een dorp / stad dient als aanduiding voor een buurtschap.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 13 dec 2005, 7:02

Volkstribuun schreef:Daarnaast ken ik geen enkele buurtschap die in wit-op-blauw wordt weergegeven.
Er zijn er meer dan genoeg. In bv. Drenthe en Overijssel zie je er meer dan genoeg langs de N-wegen.

Dichterbij mij (en Mark :) ) : Het gehucht Biert (Tussen Spijkenisse en Zuidland)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 13 dec 2005, 7:30

Maar Biert wordt zwart-op-wit aangegeven hè.

't Wordt denk ik weer eens tijd voor een bezoekje naar Biert...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 13 dec 2005, 8:02

Mark schreef:Maar Biert wordt zwart-op-wit aangegeven hè.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook :oops:

(pffft..het was eigenlijk te vroeg voor discussies op het forum)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 13 dec 2005, 9:44

Volkstribuun schreef:Maar een gemeente behoort zoiets wél te weten. En zij zijn immers de opdrachtgevers tot het plaatsen van de borden. Het is dus merkwaardig dat een kombord van een dorp / stad dient als aanduiding voor een buurtschap.
Niet helemaal waar. Er zijn verschillende criteria voor om te bepalen of een gemeenschap wordt gekwalificeerd als gehucht, dorp of stad. Dit zijn onder andere: inwonersaantal, stedelijkheid, bevolkingsdichtheid, adresdichtheid, centrumfunctie etc. Vroeger waren dat uiteraard de stadrechten.

In het buitenland kan het dus voorkomen dat een plaatsje van 2000 inwoners wordt gekwalificeerd als stad, puur omdat het in de wijde omtrek de grootste plaats is en een centrumfunctie heeft. Wereldwijd wordt meen ik 5.000 inwoners aangehouden als minimumgrens voor de kwalificering stad. In Nederland zou dat met het zesvoudige nog niet het geval zijn.

Het is dus maar net welke criteria worden gebruikt om een plaats te kwalificeren. Volgens mij zijn deze criteria niet officieel geoperationaliseerd, m.a.w. er zijn geen officiële grenzen tussen de kwalificaties stad, dorp en gehucht/buurtschap.
Rainier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 13 dec 2005, 17:31

Hier staan vrijwel geen gehuchten/buurtschappen aangeduid met komborden ofzo. Alleen Heukelom (Oisterwijk) staat blauw-op-wit aangegeven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 13 dec 2005, 17:36

ViaHaaren schreef:Alleen Heukelom (Oisterwijk) staat blauw-op-wit aangegeven.
Het gelijknamige gehucht tussen Nieuw Bergen en Afferden heeft dat dan weer niet. :P

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 13 dec 2005, 17:40

Je ziet ook dat veel gemeenten op plaatsen waar vroeger dergelijke gehuchten maar met een blauw-op-wit-bord werden aangeduid (en dus Vmax=80), deze meer en meer aanduiden als gewone bebouwde kom. En daarbij en-passant de maximumsnelheid ook nog eens omlaag brengen naar 30. :evil:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 13 dec 2005, 17:44

René schreef:Je ziet ook dat veel gemeenten op plaatsen waar vroeger dergelijke gehuchten maar met een blauw-op-wit-bord werden aangeduid (en dus Vmax=80), deze meer en meer aanduiden als gewone bebouwde kom. En daarbij en-passant de maximumsnelheid ook nog eens omlaag brengen naar 30. :evil:
Idd, van 80 naar 30. Ik ken helaas meerdere plekken waar men tot die maatregel over is gegaan. :cry:
Laat die stukken maar mooi buiten de bebouwde kom liggen, en een 60-zone maken (dat soort wegen zijn meestal toch eigenlijkk te smal om er hard te rijden). Lijkt me een stuk realistischer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 0:50

Ken zelf een voorbeeld, dat is Calslagen (bij Kudelstaart). Dat was een "buurtschap". Dat wil zeggen tot de 18e eeuw was het een gewoon dorp, en toen brandde de kerk af, en toen was het geen 'dorp' meer. Het buurtschap was altijd een losstaand element in de dijk Kudelstaart -- Leimuiden en werd met semi-komborden aangekondigd. De Vmax was 80 km/u en dat was echt te hard, regelmatig belanden er auto's in de sloot die naast de weg liep. De gemeente heeft er toen inderdaad een zone 30 buurt van gemaakt (was wel een erg drastische maatregel) en heeft het dorp bij de bebouwde kom van Kudelstaart getrokken. Dat was ook logisch ivm grootschalige nieuwbouw in die omgeving. Inmiddels is Calslagen een geintegreerd buurtschap in Kudelstaart (gemeente Aalsmeer) en wordt nog steeds met semi-komborden aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 13:35

Ik heb trouwens misschien een verklaring voor de vermelding "buurtschap" achter Aalst (zie foto 2). Er bestaan in Nederland meerdere nederzettingen met de naam 'Aalst'; naast de buurtschap in de gemeente Buren, ook een dorp in de gemeente Zaltbommel en een deelwijk van Waalre. Alleen zou volgens deze theorie op het kombord van Rijswijk (gem. Buren) de dorpsnaam gevolgd moeten worden door de toevoeging "dorp" (om verwarring met het Rijswijk nabij Den Haag te voorkomen). Dit is echter niet het geval. En eigenlijk zegt de gemeentenaam natuurlijk al genoeg...Het blijft dus raar.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 15:28

Over merkwaardig gesproken:

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Met deze komborden worden enkele buurtschappen in Noord-Groningen aangegeven.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 15:46

En ook bij dit bord, in de buurtschap "Doosje" bij Meppel, is iets misgegaan:

Afbeelding

Het bord is in 1996 (en inmiddels weer verdwenen; vermoedelijk door "toeristen" meegeroofd) geplaatst, maar is een invers kombord van een dorp. Het had uiteraard in zwart-op-wit moeten staan (en eventueel de gemeentenaam moeten vermelden). De ontvreemding van dit bord zorgde bij de lokale bevolking overigens tot enige commotie. De ANWB besloot daarop in 1999 opnieuw komborden te plaatsen; helaas weer (foutief) blauw-op-wit.

De buurtschap "Boveneind" kende tot het midden van de jaren tachtig een dorps-kombord. Daarna is het weggehaald en niet vervangen door een buurtschap-kombord:

Afbeelding

Dit bewijst maar weer dat er vaak iets mis gaat bij de aanduiding van buurtschappen :neenee:. Bovendien worden velen niet eens aangegeven. Ik kan trouwens nergens officiële richtlijnen vinden m.b.t. de aanduiding van buurtschappen op borden.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 14 dec 2005, 18:21

Volkstribuun schreef:Dit bewijst maar weer dat er vaak iets mis gaat bij de aanduiding van buurtschappen :neenee:. Bovendien worden velen niet eens aangegeven. Ik kan trouwens nergens officiële richtlijnen vinden m.b.t. de aanduiding van buurtschappen op borden.
Volgens mij zijn er ook geen richtlijnen. Daarom kun je ook niet stellen dat het mis gaat, maar alleen dat het op veel verschillende manieren aangegeven wordt.

Die buurtschappen in Noord-Groningen liggen trouwens allemaal bij Winsum. Ieder gat (2 boerderijen of meer) dat een naam heeft, heeft een eigen bordje gekregen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 18:23

Gezellig. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 18:26

Om het nog gekker te maken: Oldenzijl wordt algemeen wel als een dorp beschouwd en niet als een buurtschap. Tijd dus voor eenduidige richtlijnen!
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 14 dec 2005, 18:29

Volkstribuun schreef:Om het nog gekker te maken: Oldenzijl wordt algemeen wel als een dorp beschouwd en niet als een buurtschap. Tijd dus voor eenduidige richtlijnen!
Voorzover ik weet is dat een andere Oldenzijl dan die van dit bordje.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 19:07

harry schreef:Voorzover ik weet is dat een andere Oldenzijl dan die van dit bordje.
Dus dan zouden er twee Oldenzijls in dezelfde gemeente liggen? Het Oldenzijl van de foto ligt 100% zeker nabij Winsum. Dat bewijst deze site.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 19:12

Als je trouwens goed op de foto met het naambordje van Oldenzijl kijkt, zie je dat men de windrichting 'noord' heeft aangegeven op de bevestigingspaal.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Bericht door Westlander » wo 14 dec 2005, 19:13

In het Westland heb je verschillende buurtschappen namelijk: Lierhand, Oostbuurt, Nieuwe Tuinen (alle behorende bij het dorp De Lier) en Baakwoning (behorende bij het dorp Naaldwijk). Al deze buurtschappen behoren bij een gemeente, namelijk: Gemeente Westland.
Toch staan er geen geen komborden. Hoe kan dit?
Al deze buurtschappen liggen niet 'vast' aan een dorp of stad.
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 14 dec 2005, 21:44

Inconsequentheid. Zoals dit topic al heeft aangetoond kan bij buurtschappen vanalles worden aangetroffen: inverse komborden, "gewone" komborden, borden in kapitalen, officiële buurtschapsborden (zwart-op-wit), borden met en zonder de gemeentenaam en helaas ook helemaal geen borden. Conclusie: het is een zooitje! :neenee: Richtlijnen zijn heel hard nodig.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » do 15 dec 2005, 1:31

Volkstribuun schreef:En ook bij dit bord, in de buurtschap "Doosje" bij Meppel, is iets misgegaan:

Afbeelding

Het bord is in 1996 (en inmiddels weer verdwenen; vermoedelijk door "toeristen" meegeroofd) geplaatst, maar is een invers kombord van een dorp. Het had uiteraard in zwart-op-wit moeten staan (en eventueel de gemeentenaam moeten vermelden). De ontvreemding van dit bord zorgde bij de lokale bevolking overigens tot enige commotie. De ANWB besloot daarop in 1999 opnieuw komborden te plaatsen; helaas weer (foutief) blauw-op-wit.
In Drenthe heb ik wel meer buurtschappen aangegeven zien staan met blauw-op-witte borden en zonder gemeentenaam (in ieder geval Ellertshaar en Westdorp), dus misschien dat een nieuwe trend is (of typisch Drents)?
Jelmer

Plaats reactie