Nieuwe huisstijl NOS en bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Nieuwe huisstijl NOS en bewegwijzering

Bericht door Pino » za 17 dec 2005, 23:07

Naast een interesse voor bewegwijzering heb ik van oudsher ook een interesse voor de huisstijl van omroepen, waar er tijdens het journaal of bij sport een naam (of de stand van de wedstrijd) in beeld moet worden gebracht.

Ergens heb ik het idee dat er zekere raakvlakken tussen die twee bestaan. Je wilt relatief veel informatie kwijt aan de kijker / weggebruiker en je hebt daarvoor maar beperkte tijd. Daarnaast moet je in beide gevallen op de een of andere manier werken met een mogelijk onrustige / bewegende achtergrond.

Vandaag dus ook met extra interesse naar Journaal en Studio Sport gekeken. Positief valt me op dat er nuanceverschillen zijn tussen volledig kapitaalschrift, regulier schrift en volledig kleine letters. Beetje vergelijkbaar met de bewegwijzering in bijvoorbeeld Italië. Alleen toch weer opvallend dat zowel in Italië als bij de NOS de meest prominente rol wordt gegeven aan allcaps. Wat is dat toch voor keuze? Zouden allcaps mogelijk toch op de een of andere manier beter leesbaar zijn in de specifieke context van bewegwijzering en tv-graphics?

En ben ik de enige die de overeenkomsten tussen beide vormen van stijl ziet?

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 17 dec 2005, 23:18

De beginpagina van NOS Teletekst vind ik ronduit verschrikkelijk geworden! Voor de rest vind ik de vormgeving wel mooi; vooral in vergelijking met de vormgeving die het Journaal tot gisteren hanteerde (m.n. de blauw-oranje naamplaatjes vond ik erg lelijk). De nieuwe naamplaatjes verdwijnen echter wel heel snel uit beeld.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 18 dec 2005, 14:53

Ik vind de vormgeving van het Journaal op zich wel lekker fris en geslaagd, maar ik vind het eeuwig zonde dat de statische dreun bij het begin is vervangen door een nietszeggend, zacht riedeltje. :?

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 18 dec 2005, 16:16

Ja, dat vind ik ook zonde. Die gong hadden ze bij de vorige restyling juist weer in ere hersteld. Ik vind de vormgeving verder wel fris, maar enigszins kil (m.n. de decors).

@Pino: Leuk dat jij zo over de raakvlakken tussen bewegwijzering en omroephuisstijl nadenkt. Ikzelf heb het zo nog nooit zo gezien, maar het is wel een interessante gedachte. Overigens vind ik allcaps helemaal niet minder leesbaar dan gewone letters. Dat men die als "hoofdlettertype" gebruikt vind ik ook niet storend.
Rainier