Tiel vanaf Ridderkerk op borden?

Moderator: Moderatoren

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 17 dec 2005, 19:58

Stond Tiel vroeger al bij knooppunt Ridderkerk op de borden?

Afbeelding
© René W.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 17 dec 2005, 20:02

Volkstribuun schreef:Stond Tiel vroeger al bij knooppunt Ridderkerk op de borden?
© René W.
Ik denk niet dat René deze foto vervalst heeft ;)

Maar het verbaast me wel. Even los van dat Tiel (sorry Volkstribuun, ik zou liever Nijmegen zien ;)), zou ik dit wel een verbetering voor de splitsing bij Ridderkerk-Zuid vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 17 dec 2005, 20:04

Ds79m schreef: Even los van dat Tiel (sorry Volkstribuun, ik zou liever Nijmegen zien ;)), zou ik dit wel een verbetering voor de splitsing bij Ridderkerk-Zuid vinden.
Ik vind het zelf ook vreemd en overbodig. Zó belangrijk is Tiel nou ook weer niet, om bij Rotterdam al op de borden te staan ;)! Waarom heeft men uiteindelijk besloten Tiel niet meer bij Ridderkerk op de borden te laten staan, maar pas bij Gorinchem?
Wees niet ongerust:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 17 dec 2005, 20:05

Ds79m schreef:Even los van dat Tiel (sorry Volkstribuun, ik zou liever Nijmegen zien ;)), zou ik dit wel een verbetering voor de splitsing bij Ridderkerk-Zuid vinden.
De stand van het wegennet in 1959:
Afbeelding

Dan is Tiel in plaats van Nijmegen wel logisch, want er ligt na Tiel nog helemaal geen rw15...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 17 dec 2005, 20:12

Deze foto is genomen in 1974. Had er toen echter i.p.v. Jutphaas niet "Nieuwegein" op de borden moeten staan?

Afbeelding
© René W.
Wees niet ongerust:

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 17 dec 2005, 20:20

Nog één vraagje: op onderstaand bord is te zien dat er i.p.v. vier maar drie maximumsnelheden worden aangegeven? Gold vroeger op auto- en autosnelwegen dezelfde maximumsnelheid, en was deze 100 of 120?

Afbeelding
© René W.
Wees niet ongerust:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 17 dec 2005, 20:55

Autosnelwegen hadden tot ergens begin jaren '80 (?) ook een Vmax = 100 km/u.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 17 dec 2005, 21:13

Tussen 1973 (oliecrisis) en 1988 gold een algemene snelheidslimiet van 100 km/h

In de jaren '80 was dat echter een lachertje, want iedereen reed sneller. De ongeloofwaardigheid van de limiet maakte bovendien dat de extremen ook steeds groter werden. Met de invoering van 120 in 1988 namen vooral de extreme snelheden (>150) af.

Gelukkig hadden we toen nog geen Spee en trajectcontroles, anders zaten we nu nog steeds met die 100 km/h
:denk:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 18 dec 2005, 0:05

René schreef:Tussen 1973 (oliecrisis) en 1988 gold een algemene snelheidslimiet van 100 km/h
En vóór '73, was het toen ook gewoon 120, of was het misschien limietloos of zo? :)

En ja, ik snap natuurlijk wel dat er toen nog niet zo veel snelwegen lagen...

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » zo 18 dec 2005, 9:54

Jeroen schreef:
René schreef:Tussen 1973 (oliecrisis) en 1988 gold een algemene snelheidslimiet van 100 km/h
En vóór '73, was het toen ook gewoon 120, of was het misschien limietloos of zo? :)

En ja, ik snap natuurlijk wel dat er toen nog niet zo veel snelwegen lagen...
Volgens mij inderdaad limietloos. Na de invoering van een Vmax daalde het aantal verkeersdoden per jaar drastisch. Er werd echt gigantisch gescheurd op de weinige stukjes snelweg die we toen hadden.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 18 dec 2005, 16:23

Volkstribuun schreef:Waarom heeft men uiteindelijk besloten Tiel niet meer bij Ridderkerk op de borden te laten staan, maar pas bij Gorinchem?
Ook vanwege een ander systeem. Tegenwoordig alleen hoofddoel/einddoel (in dit geval Gorinchem en Nijmegen). 's Hertogenbosch is er ook vanaf omdat doelen aan kruisende wegen niet meer over grote afstand worden weergegeven.

Verder natuurlijk vanwege de argumenten van René.
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 18 dec 2005, 16:27

Volkstribuun schreef:Deze foto is genomen in 1974. Had er toen echter i.p.v. Jutphaas niet "Nieuwegein" op de borden moeten staan?

Afbeelding
© René W.
Dat had eigenlijk wel gemoeten. Nieuwegein is 1 juli 1971 ontstaan na de fusie van Jutphaas en Vreeswijk.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 18 dec 2005, 16:42

Ook zie ik Den Bosch geschreven ipv 's-Hertogenbosch. Vreselijk :cry:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 dec 2005, 16:45

Dat was vroeger vrij gebruikelijk. Fraai is het niet.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 18 dec 2005, 18:36

Tsja, 's-Hertogenbosch in een kleiner lettertype dan de andere plaatsen of zonder afstandsaanduiding is ook niet echt fraai. Ik zie het probleem ook niet zo. De plaatselijke voetbalclub heet FC Den Bosch, de Hockeyclub Den Bosch. En bij de liedjes kom je in de knoop:

"Dat gaat naar 's-Hertogenbosch toe, zoete lieve Gerritje"

"Met heel mijn hart hou ik van jou, FC 's-Hertogenbosch, ik blijf oe altijd trouw"

Dat zijn toch aanzienlijke problemen :)

Maar goed, in Den Bosch/'s-Hertogenbosch zelf zal het wel meer leven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 18 dec 2005, 19:27

:offtopic:

http://www.autosnelwegen.nl/asw/tb/pics/1985-02.jpg

Dit was toch bij A1 De Lutte? Waarom is daar lijnverlichting en zie ik signaalgevers, volgens mij niet zo druk daar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 dec 2005, 19:28

Afbeelding

Was dat toen überhaupt wel een autosnelweg? Gezien deze foto twijfel ik. In 1985 is het korte stukje van De Lutte tot aan de grens opengesteld, ik kan me voorstellen dat dat geen A1 en geen autosnelweg was.

Afbeelding

En dan moet dit bord langs de oude N1 wel ouder dan 1985 zijn. Maar zo oud ziet het er nu ook weer niet uit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 dec 2005, 19:30

Die lijnverlichting en signaalgevers waren er waarschijnlijk vanwege de grensovergang die daar heel dichtbij zit. En in 1985 was er nog geen Schengen-verdrag, dus was er ook nog een compleet grenscomplex en grenscontroles.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 19 dec 2005, 21:07

Overigens ook raar dat de "welkom in Nederland"-borden nagenoeg allemaal in een ander lettertype / andere lettergrootte zijn uitgevoerd, al dan niet met dwarsstreep :?.
Wees niet ongerust:

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 19 dec 2005, 21:07

De A1 tussen Oldenzaal Grens en afslag De Lutte is aangelegd door de Duitsers aangelegd, het ligt dus voor de hand dat dat stuk snelweg dezelfde kwalificatie had. Daarnaast stonden er bij de grens geen borden "einde autosnelweg".

Verder lijkt het mij onnodig om een stukje snelweg van hooguit 1 km al een A-nummer te geven. Daar de aansluiting met de rest van de A1 pas 7 jaar later zou plaats gaan vinden.

De signaalgevers gaven aan in welke rijbaan de auto's moesten opstellen voor de grenscontrole (met groene pijlen en rode kruizen dus).
*11-08-2017 L.M.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 19 dec 2005, 22:18

overdrive schreef:Volgens mij inderdaad limietloos. Na de invoering van een Vmax daalde het aantal verkeersdoden per jaar drastisch. Er werd echt gigantisch gescheurd op de weinige stukjes snelweg die we toen hadden.
Voor 1973 was er op snelwegen inderdaad geen limiet.
Overigens is de daling van het aantal verkeersdoden begin jaren '70 ook een gevolg van andere maatregelen, zoals de autogordel en andere constructiewijzen van voertuigen. Het wordt vaak al te gemakkelijk enkel aan de snelheidslimiet toegeschreven.

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » di 20 dec 2005, 0:39

Volkstribuun schreef:Deze foto is genomen in 1974. Had er toen echter i.p.v. Jutphaas niet "Nieuwegein" op de borden moeten staan?

Afbeelding
© René W.
Nou vraag ik me af waarom voor de drie rijstroken er twee borden zijn gebruikt en niet gewoon één...

kees
expressweg

Bericht door kees » di 20 dec 2005, 1:18

Mus schreef: Nou vraag ik me af waarom voor de drie rijstroken er twee borden zijn gebruikt en niet gewoon één...
Correct me if i'm wrong, maar ik denk dat de meest rechterrijstrook van de drie doorgaande rijstroken over de boogbrug in de verte wordt geleid en de andere twee rijstroken over de brug ernaast. Om toch duidelijk te maken dat het voor de richtingen niets uitmaakt, zetten ze dezelfde bestemmingen op een apart bord.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 20 dec 2005, 9:46

kees schreef:
Mus schreef: Nou vraag ik me af waarom voor de drie rijstroken er twee borden zijn gebruikt en niet gewoon één...
Correct me if i'm wrong, maar ik denk dat de meest rechterrijstrook van de drie doorgaande rijstroken over de boogbrug in de verte wordt geleid en de andere twee rijstroken over de brug ernaast. Om toch duidelijk te maken dat het voor de richtingen niets uitmaakt, zetten ze dezelfde bestemmingen op een apart bord.
Yes, you're wrong...
De oude brug was bij het maken van deze foto al buiten dienst. De rechter strook deed dienst als een weefstrook, en was met doorgetrokken markering gescheiden van de andere 2 rijstroken. Voor het weefgebeuren hadden de 2 rechter panelen dus volstaan. Om rare verkeersbeweginingen in de hoofdstroom te voorkomen, heeft men waarschijnlijk het linker paneel opgehangen.
Dit was een tijdelijke situatie. De gefotografeerde rijbaan is tegenwoordig de hoofdrijbaan richting Arnhem (de andere kant op dus).

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 20 dec 2005, 12:44

Zie ik goed dat men aan de rechterzijde bezig is met de bouw van een nieuwe brug?
Rainier

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 20 dec 2005, 12:53

Riva schreef:Zie ik goed dat men aan de rechterzijde bezig is met de bouw van een nieuwe brug?
Ja, zoals René net schreef was die bij het maken van deze foto net in gebruik. De boogbrug ernaast was inmiddels niet meer in gebruik en zou later worden verwijderd.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 dec 2005, 18:55

N342 schreef:De A1 tussen Oldenzaal Grens en afslag De Lutte is aangelegd door de Duitsers aangelegd, het ligt dus voor de hand dat dat stuk snelweg dezelfde kwalificatie had. Daarnaast stonden er bij de grens geen borden "einde autosnelweg".

Verder lijkt het mij onnodig om een stukje snelweg van hooguit 1 km al een A-nummer te geven. Daar de aansluiting met de rest van de A1 pas 7 jaar later zou plaats gaan vinden.

De signaalgevers gaven aan in welke rijbaan de auto's moesten opstellen voor de grenscontrole (met groene pijlen en rode kruizen dus).
De markering was wel gewoon Nederlands, neem ik aan? En stond er in Nederland ook een bord "begin autosnelweg"?

Nou ja, wel terecht dat de Duitsers dat hebben aangelegd, tenslotte hebben ze ook een stuk snelweg van ons ingepikt! :evil:

N342
autoweg

Bericht door N342 » wo 21 dec 2005, 16:08

Coen Tunnel schreef:De markering was wel gewoon Nederlands, neem ik aan? En stond er in Nederland ook een bord "begin autosnelweg"
Volgende keer beter opletten bij een grensovergang, als zowel in B/D als in NL de weg een snelweg is wordt dit bord niet geplaatst.
*11-08-2017 L.M.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 21 dec 2005, 16:12

N342 schreef:
Coen Tunnel schreef:De markering was wel gewoon Nederlands, neem ik aan? En stond er in Nederland ook een bord "begin autosnelweg"
Volgende keer beter opletten bij een grensovergang, als zowel in B/D als in NL de weg een snelweg is wordt dit bord niet geplaatst.
O nee? Er zijn grensovergangen waar de snelweg formeel een stukje onderbroken wordt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 dec 2005, 16:14

Dan is het dus niet aan beide kanten een snelweg :lol:, maar aan (tenminste) een van beide kanten een autoweg, of een gewone voorrangsweg, met gesloten verklaring en toevalligerwijze ongelijkvloerse kruisingen en gescheiden rijbanen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.