Eindbestemming aangeven op E-wegen (en A-wegen)

Moderator: Moderatoren

Eindbestemmingen aangeven op borden E-( en A-)wegen?

ja
3
13%
no way!
15
63%
alleen langs de kant
6
25%

Totaal aantal stemmen: 24

praatpaal
autoweg

Eindbestemming aangeven op E-wegen (en A-wegen)

Bericht door praatpaal » ma 26 dec 2005, 19:11

Vinden jullie dat er op E-wegen eindbestemmingen aangegeven moeten worden? dus dat je op de A16 rijdt (E19) dat je op de borden bijvoorbeeld 'Parijs' aantreft. Misschien neemt het onnodig ruimte op de borden in beslag. probleem? > dan borden langs de kant met bijvoorbeeld 'Brussel' en 'Parijs' zou wel een optie kunnen zijn.

Op A-wegen is het ook een optie. Op de A2 vindt je bijvoorbeeld steeds Maastricht en Amsterdam als eindbestemmingen (afhankelijk van de rijrichting).

Ik ben zelf ook niet overtuigd van het nut, maar wil wel eens weten wat men er hier van vindt. Ik heb de kennis niet over het voordeel ten opzichte van de te maken kosten.

optie 3: alleen bij knooppunten in E-wegen (bij verandering of kruising van A-wegen)
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 26 dec 2005, 19:20

Nee, dat hoeft niet. In het geval van E-wegen lijkt het me vrij logisch. Het voegt niets toe als je bij Kootwijk kunt kiezen voor de richting Cork of voor Celjabinsk. Voor A-wegen voldoet het huidige systeem denk ik wel, met een plaats in de buurt van het einde van de weg (dus niet Nieuweschans of De Lutte, maar een grote stad in de buurt).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 26 dec 2005, 19:31

Nee, (meestal) niet nodig. De logica van de benodigde bestemmingen op de borden spreekt voor zichzelf. Daar kán een eindbestemming bij staan, maar hoeft zeker niet. Zeker niet voor E-wegen iig. Het aantal mensen dat daar baat bij zal hebben vind ik te klein, bovendien zullen er wellicht belangrijke bestemmingen zijn om op de borden te plaatsen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 26 dec 2005, 19:39

Ik vind het ook niet nodig, zeker niet voor E-wegen en bijbehorende bestemmingen. De borden staan vaak al veel te vol. :(

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 26 dec 2005, 19:43

Bestemmingen mogen best over de grens liggen, maar Parijs is te ver. Antwerpen bij Rotterdam aangeven vind ik dan bijvoorbeeld wel acceptabel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 dec 2005, 19:53

Buitenlandse bestemmingen kunnen beperkt worden aangegeven. Oldenburg (of Bremen), Meppen, Oberhausen, Münster, Osnabrück, Kleve, Köln, Duisburg, Mönchengladbach, Düsseldorf en Aachen; alsmede Liège, Maaseik, Genk, Antwerpen, Hasselt, Turnhout en dergelijke zijn prima bestemmingen, ook gezien hun ligging ten opzichte van de Nederlandse grens. Verder heb ik geen probleem om vanaf Rotterdam bij elk knooppunt een verwijzing naar de ferry's naar Engeland (Hull/Harwich) op te nemen en bij de knooppunten van de A9 met de A22 verwijzingen naar de ferry naar Newcastle.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 26 dec 2005, 21:00

Ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook als optie :)
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 26 dec 2005, 21:40

In het systeem van mijn voorstel kan dat natuurlijk na belangrijke knooppunten worden gedaan op de afstandsborden.

Binnen het bestaande systeem moet je het niet willen, al was het maar omwille van de continuïteitsregel.

Overigens: hoe gaan we het eindpunt van de E30 dan weergeven ? In cyrillisch schrift of in transcriptie ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 26 dec 2005, 22:11

Het huidige systeem ligt iets genuanceerder. Er wordt een zogenaamde "remote focal point" (RFP - mij ontschiet de Nederlandse term) gebruikt, een belangrijk doel op afstand. Dat is vaak een doel in de buurt van het einde van de weg of de grens, maar hoeft dat niet te zijn. Op de A 2 bij Amsterdam staat Maastricht in eerste instantie niet aangegeven; de A 50 bij Emmeloord verwijst nog niet naar Eindhoven of Den Bosch.

En dat is maar goed ook. Borden moeten verwijzen naar een doel, waar daadwerkelijk een significant gedeelte van de weggebruikers naar op weg is. Het rigide aangeven van een doel aan het einde van de weg bewerkstelligt dat niet, temeer omdat het einde van de weg tot op zekere hoogte maar een fictie is (waarom eindigt de A 2 bij Eijsden en niet bij Eindhoven en Den Bosch?).

Het voorbeeld van de E 30 geeft aan dat einddoelen geen zin hebben. Ook op nationale wegnummers heeft het weinig zin. Probeer je het systeem eens voor te stellen op de Duitse A 7.

Persoonlijk zie ik het liefste een splitsing. Op de voorwegwijzers voor een afslag slechts één doel voor rechtdoor (plus de volgende afrit). Op de ná de afrit te plaatsen afstandsborden kunnen vervolgens een paar nadere doelen worden geplaatst.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 dec 2005, 23:03

Misschien leuk om thematisch een bord bij het begin van een E-weg neer te zetten met de eindbestemming van die E-weg erop. Verder niet nodig. Dat zie je ook wel in de USA. Bordjes met 4000+miles :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 dec 2005, 0:05

Nou in plaats van dat ridicule bord met Kobenhavn zie ik zelf dan wel iets meer in Moskva (Moskou) als 'leuk' bord ter indicatie van de eindbestemming van de E 30. Overigens zie je in Nederland het systeem van 'fictieve' eindpunten, zo zie je in Amsterdam langs de A 4 verwezen worden naar Rotterdam, dat in wezen aan het einde van de A 13 ligt. Overigens werd Maastricht al aangegeven op het eerste afstandsbord van de s 110 bij afrit Buisnesspark-Amstel. Tegenwoordig staat Maastricht voor het eerst aangegeven bij het begin van de A 2 als 'rechtdoorbord' op Knooppunt Amstel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 dec 2005, 0:07

Vinny schreef:Nou in plaats van dat ridicule bord met Kobenhavn zie ik zelf dan wel iets meer in Moskva (Moskou) als 'leuk' bord ter indicatie van de eindbestemming van de E 30.
Moskou is niet het eindpunt van de E30...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 dec 2005, 0:22

Dan niet :roll:

(moet ik nou iedere keer alle E wegenlijsten gaan opzoeken voor ik ga posten? :? )

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 27 dec 2005, 8:23

Nee is niet nodig wat heb je er ergenlijk aan als er op het bord een plaats meer dan 1000Km verder is?
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 27 dec 2005, 10:05

Lijkt me onzin. Het verloop van de E-wegen is al niet logisch, als je dan ook de bewegwijzering daaraan gaat aanpassen wordt het echt een zooitje. Ik ben zelfs in Nederland als geen voorstander van rücksichtlos aangeven van einddoelen. Zo zie ik op de A1 liever Enschede dan Hengelo en op de A2 liever Eindhoven dan Maastricht. Voor de E25 zou dan meen ik Genua op de borden moeten. Heb je toch niks aan?
Rainier

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 27 dec 2005, 13:43

Bovendien zijn er op dat soort afstanden nauwelijks mensen onderweg die in de omgeving van het einddoel moeten zijn (alleen in de zomermaanden wat vakantiegangers dan).

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 27 dec 2005, 15:03

Mijn keus staat er niet bij:

Eindbestemming vermelden:
Voor A-wegen: ja
Voor E-wegen: nee
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 dec 2005, 15:46

Bovendien wat is een eindbestemming?
* Daar waar de weg ophoudt? (A 2 bij Eindhoven)
* Daar waar het routenummer ophoudt? (A 2 bij Grensovergang Eijsden/Mouland)
* Daar waar het wegnummer ophoudt? (A 2 bij Maastricht noord, maar ook de A 7 bij Sneek).

* De eerste grote stad in de buurt van het eindpunt
* De ultimate bestemming bij het volgen van de door de wegwijzer aangegeven richting?

Het zijn allemaal mogelijkheden :)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 27 dec 2005, 16:49

Ik zou hiervoor kiezen:
* De eerste grote stad in de buurt van het eindpunt
Donateur Vereniging Wegenforum