A12/A30 bij Knooppunt Maanderbroek

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

A12/A30 bij Knooppunt Maanderbroek

Bericht door Ds79m » zo 27 mar 2005, 20:59

Wij reden vandaag over de nieuwe A30. We kwamen vanuit Veenendaal richting Barneveld. Daardoor namen we dus die vreemde bocht, die bij Knooppunt Klaverpolder ook is gemaakt, om ervoor te zorgen dat de kleinste verkeersstroom moet invoegen.

Daar viel me al op dat de er heel even een 2e rijstrook bijkomt, die meteen weer moet invoegen, midden in de scherpe bocht. Dat leek mij niet helemaal nodig, gezien de beperkte hoeveelheid verkeer die deze route neemt. Het leek me eerder onrust veroorzaken, maar er zal wel over zijn nagedacht door de experts. Daar ging het me nu ook niet zo om.

Wat me meer opviel was dat de hectometerpaaltjes (uiteraard nieuwe stijl) op dit stuk A12 aangeven, ipv A30. Dit geldt voor het hele stuk vanaf de A12 zelf, totdat je bent ingevoegd op de echte A30. Ik vroeg me af waarom dit nog bij de A12 hoort, omdat ik intuïtief zou zeggen dat je op de A30 komt op het moment dat je de A12 vanaf de uitvoegstrook verlaat.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 27 mar 2005, 21:10

René heeft geloof ik wel eens uitgelegd dat de hectometer-nummering altijd het nummer van de stroomopwaarts gelegen snelweg aanduidt op knooppunten. Je bent pas op de A 30 als je daadwerkelijk bent ingevoegd. Hierdoor ontstaat er idd. een opmerkelijke discrepantie met de bewegwijzering die de stroomafwaarts gelegen snelweg vermeldt (naar mijn bescheiden mening ook terecht).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A12/A30 bij Knooppunt Maanderbroek

Bericht door harry » di 29 mar 2005, 15:40

Ds79m schreef:Daar viel me al op dat de er heel even een 2e rijstrook bijkomt, die meteen weer moet invoegen, midden in de scherpe bocht. Dat leek mij niet helemaal nodig
Maar wel superhandig, als je net in die bocht achter een vrachtwagen hebt gezeten die niet harder dan 50 kan. Kun je hem even inhalen.
Ikzelf rij die bocht tegenwoordig 2 tot 3 keer per week.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 29 mar 2005, 16:23

Het verdubbelen van een enkelstrooks verbindingsweg is nodig om de reden die Harry schetste: voorkomen dat verkeer te lang achter een langzaam voertuig aan moet hangen, en er een te dicht "treintje" ontstaat op het invoegpunt aan het einde van de verbindingsweg.

Het verdubbelen is afhankelijk van de lengte van de verbindingsboog, en de intensiteit. Bovendien kan het aandeel van het vrachtverkeer een rol spelen.

Bij een intensiteit van > 1500 mvt/uur moet in principe worden verdubbeld, Bij een intensiteit < 200 mvt/uur nooit.
Tussen de coördinaten van (weglengte=600 meter, I=1500 mvt/uur) en (weglengte=1000 meter, I=200 mvt/uur) kun je een lijn trekken. Dat is de norm voor 1 of 2 stroken. (ROA maart 1993, p.91)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 29 mar 2005, 16:35

Misschien dat ze de verdubbeling niet midden in een scherpe bocht hadden moeten afbreken. Ik kan me voorstellen dat mensen die de weg niet kennen in paniek zullen zullen uitbreken. Wat mij betreft duurt de verdubbeling gewoon wat langer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 29 mar 2005, 16:49

Ja de verbreding lijkt me nu ook een beetje aan de krappe kant. Hoewel ik eigenlijk niet zo op de lengte heb gelet. Maar het viel me op dat vrijwel meteen na de verbreding er een bord volgde met "ritsen vanaf hier".

Maar Harry zal wel weten in hoeverre je gemakkelijk kan inhalen in die bocht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 29 mar 2005, 17:38

Ds79m schreef:Maar Harry zal wel weten in hoeverre je gemakkelijk kan inhalen in die bocht.
:)
Nu gaat het heel goed. Een paar weken geleden moest je het niet proberen (wegens de sneeuw).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie