Genummerde fietsroutes

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Genummerde fietsroutes

Bericht door harry » wo 30 mar 2005, 18:28

Ik weet niet waar Renés oorspronkelijke bericht stond. Erwin citeerde hem in de redesign-discussie:
Palance schreef:
René schreef:Afbeelding

Wat in dit plaatje uiteraard opvalt is de spoel met de genummerde fietsroute. Iets wat enkel in de regio Rotterdam voorkomt.
Die fietsroutes vind je op veel fietspaden ook op het asfalt geplakt, of bij betegelde fietspaden zit er hier en daar een tegel met het 'wegnummer'. Aan de rand van Rotterdam staan op verschillende plaatsen informatieborden met de routes. Ik zal er eens een fotograferen, als ik er tenminste 1 kan vinden zonder graffity :shoot:
In de gemeente Den Haag zijn ook genummerde fietsroutes (in een spoel). Al meer dan 10 jaar. Ik heb nergens enige informatie over die nummers kunnen krijgen: ze staan op geen enkele kaart (zelfs niet bij de VVV)!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 30 mar 2005, 18:34

Hier in de regio hangen sinds kort ook nieuwe fietsborden, met knooppuntbewegwijzering en nummers in een rondje. Tevens hangen er aanduidingen naar het centrum van de dichtsbijzijnde plaats.

Het valt trouwens op dat ze het lettertype en pijl van Redesign hebben, maar er geen aanduiding van de ANWB opzit. Er staat alleen ''Regio Midden-Brabant''.

Ik zal binnenkort eens een foto maken. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 30 mar 2005, 18:39

ViaHaaren schreef:Hier in de regio hangen sinds kort ook nieuwe fietsborden, met knooppuntbewegwijzering en nummers in een rondje.
Inderdaad. Dat soort milieuvervuiling kom je ook op andere plaatsen in Nederland en België tegen.
(Is toch nog iets anders dan de fietsroutenummers in Rotterdam en Den Haag. Niet de routes, maar de knooppunten hebben een nummer.)

Trouwens, in Amsterdam zijn er ook genummerde fietsroutes. Nogal afwijkend weergegeven met gele en zwarte balken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 31 mar 2005, 0:15

Die groene wegwijzers, worden die enkel gebruikt om toeristische doelen aan te geven, of ook gewone doelen die via een toeristische route bereikbaar zijn? In Thorn zag ik vorig jaar de LF-routes op groene wegwijzers staan.
Hier in de regio hangen sinds kort ook nieuwe fietsborden, met knooppuntbewegwijzering en nummers in een rondje. Tevens hangen er aanduidingen naar het centrum van de dichtsbijzijnde plaats.
Ah, da's goed nieuws! :) Kan je eindelijk van Eindhoven naar Breda over het fietsroutenetwerk.

Ik vind het trouwens helemaal geen milieuvervuiling. Integendeel, het is het beste systeem van toeristische fietsroutes dat er bestaat. Ik maak er dan ook altijd gebruik van als ik een fietstocht maak. En dat ik niet alleen ben, blijkt uit het feit dat verscheidene regio's in Nederland en Vlaanderen en masse hun eigen knooppuntennetwerk, waarmee begin jaren 1990 in Belgisch Limburg gestart is, aanleggen. Pas maar op Harry, binnenkort zitten ze ook bij jou, in het hoge noorden. ;)
De borden in Noord-Brabant zijn groot en stevig. Maar dat is beter dan die kleine plastic bordjes in Nederlands Limburg, die door vandalen vlug kunnen verwijderd worden en die je amper ziet hangen, en dus je weg kwijtraakt.

@ ViaHaaren: foto maken hoeft niet. :) Hieronder vind je de uitvoeringen in de verschillende regio's.

Belgisch Limburg
Afbeelding

Noord-Brabant (bord op netwerk Baronie Breda; opschrift 'SES West-Brabant')
Afbeelding

Vlaanderen uitgez. Limburg (bord op netwerk Antwerpse Kempen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 31 mar 2005, 13:15

Rien schreef:Ik vind het trouwens helemaal geen milieuvervuiling. Integendeel, het is het beste systeem van toeristische fietsroutes dat er bestaat.
Het idee is nog niet zo slecht, maar die grote borden zijn vaak storend. "U nadert knooppunt" en zo. Vaak op een plek waar het uitzicht zoveel mooier was zonder al die borden.
Rien schreef:Pas maar op Harry, binnenkort zitten ze ook bij jou, in het hoge noorden. ;)
"Bij mij" is een relatief begrip. Ik woon in het westen van Nederland. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 31 mar 2005, 15:39

@Rien: Zo zien ze er idd uit. Alleen ontbreekt de aanduiding ANWB hier, dus ik ga uit van een regionaal initiatief. :)

Tevens zijn de borden in DOR-uitvoering (Dubbel Omgezette Rand, net als verkeersborden) wat vernielen bemoeilijkt. Ook ziet het er fraaier uit dan zo'n plastic bordje.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » do 31 mar 2005, 17:28

Die fiets-routes kom je eveneens tegen in Zuid-Limburg, zie hier wat foto's:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Ze bestaan al sinds een aantal jaren, hoewel ik niet precies meer weet sinds wanneer. In ieder geval is het iets van de laatste 5 jaar, want ze zijn me daarvoor nooit opgevallen. Ze komen slechts op dit soort bordjes voor, niet op handwegwijzers en ook zonder plaatsnamen erbij.
Groet, Charles

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 31 mar 2005, 22:26

Lol, dat laatste bord hangt denkelijk niet meer op de plaats waar het moet hangen. :P
harry schreef:Ik woon in het westen van Nederland.
Bij het typen van die post heb ik niet op de informatie onder je avatar gelet. Ik had om de een of andere reden iets in mijn hoofd van Groningen... :oops:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 01 apr 2005, 13:22

Rien schreef:
harry schreef:Ik woon in het westen van Nederland.
Bij het typen van die post heb ik niet op de informatie onder je avatar gelet. Ik had om de een of andere reden iets in mijn hoofd van Groningen...
En die reden was niet érg verkeerd... Ik kom oorspronkelijk uit Groningen en mijn ganse familie woont daar nog. Ik woon zelf al weer bijna 20 jaar in de regio Den Haag. En sinds kort werk ik een paar dagen per week in Ede. (Zoals bijvoorbeeld vandaag.)

Dus rij ik geregeld door Noord-, West- en Oost-Nederland.
Om de blinde vlekken op te vullen ga ik in de weekends wel eens naar Zuid-Nederland en België. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 01 apr 2005, 13:37

harry schreef:Om de blinde vlekken op te vullen ga ik in de weekends wel eens naar Zuid-Nederland en België. :)
Zit daar dan verschil tussen ? 8-) :PP: :mrgreen:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 01 apr 2005, 13:57

René schreef:
harry schreef:Zuid-Nederland en België. :)
Zit daar dan verschil tussen ? 8-) :PP: :mrgreen:
Gelukkig wel! (hap)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie