Bewegwijzering Almere Almere Almere Almere

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 01 feb 2006, 16:56

Pino schreef:Mij te veel Almere op de borden.
Mij ook, maar het zijn wel mooie borden allemaal. In goede staat iig. :) Net als de foto's. :P

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 01 feb 2006, 17:35

Pino schreef:Mij te veel Almere op de borden.
Almere Stad, Almere Haven, Almere Buiten en Almere Hout zijn nu eenmaal afzonderlijke bebouwde kommen. Binnen die kommen heb je dan weer allerlei genummerde wijken (Muziekwijk 18 en zo).

Vroeger stond er op de A6 rechtdoor steeds alleen Almere. Dat betekende bijvoorbeeld dat je bij de afrit s104, Almere-Buiten (toen nog met streepje) rechtdoor kon naar "Almere", terwijl er nog maar 1 afrit volgde (s106) die naar De Vaart en (opnieuw) Almere-Buiten leidde.
Afrit s105 bestond nog niet (en op de borden bij de oprit van afrit s106 wordt nog steeds verwezen naar s104, alsof s105 niet bestaat).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 01 feb 2006, 17:38

Palance schreef:Nét alsof Almere een belangrijke stad is met S-nummers, al die soort-buitenwijken en een eigen knooppunt.
1. Almere is uiteraard een belangrijke stad. Een van de belangrijkste fileveroorzakers in de regio.
2. S-nummers kunnen handig zijn, ook voor "minder belangrijke" steden.
3. De naam van een knooppunt zegt uiteraard niks over het belang van de naamgever (zie Deil, Hoevelaken, Oudenrijn, Azelo, enz...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 01 feb 2006, 17:41

Kan je niet beter maken:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 01 feb 2006, 18:42

@Chrizzz :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 01 feb 2006, 19:08

Afbeelding

Wat een Almere´s allemaal...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 01 feb 2006, 19:08

nielske1990 schreef:http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/temp/a6/a6-17.jpg
Wow! :shock: :roll: Hoeveel bestemmingen willen ze hier wel niet op het bord erbij zetten..? :? :roll:
das denk ik voor de wisselstrook op de A1...

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 01 feb 2006, 19:15

@Chrizz: dat bord is al veel beter dan wat er nu staat ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

ABRob
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 18:45
Locatie: D - Bad Oeynhausen
Contacteer:

Bericht door ABRob » wo 01 feb 2006, 19:37

So sähe das dann etwas an das niederländische Design angepast aus:
Afbeelding

ABRob

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 01 feb 2006, 19:48

Afbeelding

Wat een grote ruimte voor een signaalgever...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 01 feb 2006, 20:36

En in plaats van gehucht Emmeloord mag Groningen er wat mij betreft ook wel op. De A6 stopt daar immers al tijden niet meer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 feb 2006, 20:39

Ik vind Emmeloord ook erg klein als Control City. Groningen zou inderdaad beter zijn (dat was ook ooit als einde van de A6 gepland).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 feb 2006, 20:56

De A 6 stopt bij lange na niet in Groningen :P
In principe is vanaf de A 27 Groningen er ook al eerder afgegaan met de aftakking van de A 28 bij Rijnsweerd (al staat het daar niet aangegeven). Als je het "goed" wilt doen zou je Joure moeten aangeven als 'remote focal point' échte eindbestemming op de A 6 in dit geval.

Vanuit Amsterdam is het trouwens volkomen logisch, dan komt er steeds iets bij: eerst Lelystad, dan Emmeloord en dan Joure of Heerenveen als ik me niet vergis.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 01 feb 2006, 21:11

Vinny schreef:Vanuit Amsterdam is het trouwens volkomen logisch, dan komt er steeds iets bij: eerst Lelystad, dan Emmeloord en dan Joure of Heerenveen als ik me niet vergis.
Dat is helemaal niet volkomen logisch. Op de A17 in noordelijke richting komt er niet op vergelijkbare wijze met Oud-Gastel, Zevenbergen en Moerdijk steeds iets bij, maar staat er meteen Dordrecht en Rotterdam. Wat mij overigens een correcte en duidelijke manier lijkt.

Nog los van het feit dat het logischer zou zijn dat de A6 ook daadwerkelijk naar Groningen loopt, is het logische vervolg van de A6 nu ook de A7 in oostelijke richting. Omdat veruit de grootste plaats in dat verlengde ligt, kan die er wat mij betreft over de gehele lengte op langs de A6.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 01 feb 2006, 21:20

Vinny schreef:Vanuit Amsterdam is het trouwens volkomen logisch, dan komt er steeds iets bij: eerst Lelystad, dan Emmeloord en dan Joure of Heerenveen als ik me niet vergis.
Eerst Emmeloord
Bij Emmeloord: Lemmer en Zwolle
Voorbij de N50: Lemmer, Leeuwarden, Groningen
Bij Lemmer: Joure, Leeuwarden, Groningen

Niet echt fraai.

Bovendien zou ook Leeuwarden wel vanaf Almere op de A6 kunnen, want het laatste stuk A6 was vroeger A50 en die was gepland door te lopen naar Leeuwarden.

Maar de beste oplossing is (zie tig andere threads): A7 vanaf Joure naar Nieuweschans omnummeren naar A6. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 feb 2006, 21:23

Dat is helemaal niet volkomen logisch.
Tja, ik heb het altijd logisch gevonden, omdat op de A 6 een "Maastricht" als blikvanger ontbrak en het systeem op zich wel helder was. Ook het aantal bestemmingen (behalve die Almeres zoveel) was OK.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 feb 2006, 21:58

Vinny schreef:De A 6 stopt bij lange na niet in Groningen :P
In principe is vanaf de A 27 Groningen er ook al eerder afgegaan met de aftakking van de A 28 bij Rijnsweerd (al staat het daar niet aangegeven). Als je het "goed" wilt doen zou je Joure moeten aangeven als 'remote focal point' échte eindbestemming op de A 6 in dit geval.

Vanuit Amsterdam is het trouwens volkomen logisch, dan komt er steeds iets bij: eerst Lelystad, dan Emmeloord en dan Joure of Heerenveen als ik me niet vergis.
Vinny, vanaf Rijnsweerd is het naar Groningen juist korter over de A27, A6 en A7. En dat zijn ook allemaal autosnelwegen. Terecht dat Groningen dus bij Rijnsweerd niet over de A28 wordt gestuurd. Maar Zwolle had er van mij wel bij gemogen en wellicht Apeldoorn of Hengelo (ik zie trouwens nog liever het veel grotere Enschede).

Joure als Control City is ook belachelijk, voor bijna niemand is Joure een doel. Joure is voor de meeste weggebruikers gewoon een grote rotonde en meer niet. Zelfs Heerenveen (42.000 inwoners) zou nog beter zijn, een veel grotere plaats dan Joure en ook vlakbij het noordelijke einde van de A6.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 feb 2006, 22:00

Vinny schreef:
Dat is helemaal niet volkomen logisch.
Tja, ik heb het altijd logisch gevonden, omdat op de A 6 een "Maastricht" als blikvanger ontbrak en het systeem op zich wel helder was. Ook het aantal bestemmingen (behalve die Almeres zoveel) was OK.
Dan kunnen we de andere kant op dus net zo goed enkel Muiden of Muiderberg bewegwijzeren, want Amsterdam ligt ook niet aan het einde van de A6. Toch wordt Amsterdam al vanaf KP Joure bewegwijzerd (vroeger ook nog vanaf KP Joure via de A7; de bestemming was dan Amsterdam via Afsluitdijk. Stond tot een paar jaar geleden daar nog op de borden).

Groningen is over de hele A6 van zuid naar noord een logische stad om op de afstandborden te zetten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 feb 2006, 22:06

Vinny, vanaf Rijnsweerd is het naar Groningen juist korter over de A27, A6 en A7.
Ja? Dat zou kunnen hoor, ik heb het niet gecheked. Ik nam aan dat dat vroeger zo was. Groningen staat bij Amersfoort aangegeven op de A 28, dat weet ik bijna zeker.
De A 6 is trouwens een gegroeide snelweg, in de jaren '80 was het nog grotendeels N 6. Heb nog steeds het idee dat hij benoorden Lelystad amper gebruikt wordt. Ik moet ook zeggen, de A 6 is niet een weg waar ik super veel overheen rijdt. Maar ik kan me het bord Emmeloord nog herinneren, waarin het als Focal Point werd gebruikt, na Lelystad. Wat ik eigenlijk zeg is dat de A 6 in die tijd geen RFP had. Opmerkelijk dat dat nog ergens bij me is blijven hangen. (Ben overigens al jáááren niet meer op het stuk Almere - Lelystad geweest, de laatste keer dat ik daar reed was in de Q-liner-met-het-lekkende-dak: Lelystad - Lemmer. Toen heb ik geen Groningen gezien.)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 01 feb 2006, 22:12

Groningen staat ongeveer vanaf Leusden/Amersfoort op de borden, want dan is de A28 wel het snelst. Overigens is het voor het gevoel via Almere wel langer, door de grotere uitgestrektheid. Het is voor mij ook al tijden geleden dat ik op de A6 gereden heb. Tijd dus om dat eens te gaan doen (als ik me rijbewijs heb :P )

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 01 feb 2006, 22:15

Vinny schreef:
Vinny, vanaf Rijnsweerd is het naar Groningen juist korter over de A27, A6 en A7.
Ja? Dat zou kunnen hoor, ik heb het niet gecheked. Ik nam aan dat dat vroeger zo was. Groningen staat bij Amersfoort aangegeven op de A 28, dat weet ik bijna zeker.
Groningen wordt vanaf Zeist-Oost aangegeven. (dan met 181 km)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 feb 2006, 22:17

Nou dat is al bijna bij Utrecht. Ik wist nog dat Groningen vroeg werd aangegeven op deze weg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 feb 2006, 22:20

Vinny schreef:
Vinny, vanaf Rijnsweerd is het naar Groningen juist korter over de A27, A6 en A7.
Ja? Dat zou kunnen hoor, ik heb het niet gecheked. Ik nam aan dat dat vroeger zo was. Groningen staat bij Amersfoort aangegeven op de A 28, dat weet ik bijna zeker.
Klopt. Vanaf Amersfoort is het naar Groningen ook het kortst over de A28, dus dat is dan logisch.
De A 6 is trouwens een gegroeide snelweg, in de jaren '80 was het nog grotendeels N 6. Heb nog steeds het idee dat hij benoorden Lelystad amper gebruikt wordt. Ik moet ook zeggen, de A 6 is niet een weg waar ik super veel overheen rijdt. Maar ik kan me het bord Emmeloord nog herinneren, waarin het als Focal Point werd gebruikt, na Lelystad. Wat ik eigenlijk zeg is dat de A 6 in die tijd geen RFP had. Opmerkelijk dat dat nog ergens bij me is blijven hangen. (Ben overigens al jáááren niet meer op het stuk Almere - Lelystad geweest, de laatste keer dat ik daar reed was in de Q-liner-met-het-lekkende-dak: Lelystad - Lemmer. Toen heb ik geen Groningen gezien.)
Begin jaren '80 was het gedeelte Lelystad-Almere nog N6. Ook benoorden Lelystad is de A6 een drukke weg, want ook in de Noordoostpolder wonen forenzen; hetzij naar de Randstad, hetzij naar Zwolle, hetzij richting Sneek en Heerenveen. Het is echt geen rustige weg en 's zomers komt er tussen KP Emmeloord en KP Joure natuurlijk veel recreatieverkeer over die weg en staan er files bij Joure (en verderop op de N50).

Groningen moet mijns inziens over de hele A6 richting noorden als RFP worden gebruikt. Groningen is verreweg de belangrijkste en grootste stad (181.000 inwoners) in het noorden des lands en één van de grootste steden van Nederland (na de vier grote steden en Eindhoven en Tilburg komt Groningen) en mag van mij al vanaf KP Muiderberg, of beter nog, vanaf KP Watergraafsmeer worden aangegeven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 feb 2006, 22:25

waldo79 schreef:
Vinny schreef:
Vinny, vanaf Rijnsweerd is het naar Groningen juist korter over de A27, A6 en A7.
Ja? Dat zou kunnen hoor, ik heb het niet gecheked. Ik nam aan dat dat vroeger zo was. Groningen staat bij Amersfoort aangegeven op de A 28, dat weet ik bijna zeker.
Groningen wordt vanaf Zeist-Oost aangegeven. (dan met 181 km)
Het verschil over beide routes is ook miniem, maar bijvoorbeeld ViaMichelin geeft de route via de A27, A6 en A7 aan als snelste route. De kortste gaat over de N237, N221, door Amersfoort en dan de A28 op om vervolgens via de A32 en N371 weer op de A28 te komen. Verschil? Deze route is maar 3 km korter! Reken er nog eens bij dat je op de A28 nog omrijdt via Hoogeveen en je komt er al gauw op dat via de A27, A6 en A7 zo'n 10 km korter zal zijn naar Groningen (en sneller, want geen snelheidsbeperkingen zoals bij Amersfoort, Zwolle en Hoogeveen).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 02 feb 2006, 10:04

Vinny schreef:Nou dat is al bijna bij Utrecht. Ik wist nog dat Groningen vroeg werd aangegeven op deze weg.
Vinny, waarom check je dat niet gewoon even op Erwins site?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 02 feb 2006, 10:59

De laatste keer dat ik op de A 28 reed in de richting Amersfoor is zéker 5 jaar geleden geweest. Erwins' borden update is van later... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » do 02 feb 2006, 12:09

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/temp ... mere-4.jpg

Zijn ze van plan om daar matrixborden te plaatsen ofzo? Want dat zwart vlak onder het wegwijzerbord hoort er toch eigenlijk niet te hangen... alleen als er matrixborden zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 02 feb 2006, 13:46

harry schreef:
Pino schreef:Mij te veel Almere op de borden.
Almere Stad, Almere Haven, Almere Buiten en Almere Hout zijn nu eenmaal afzonderlijke bebouwde kommen. Binnen die kommen heb je dan weer allerlei genummerde wijken (Muziekwijk 18 en zo).
Het feit dat sprake is van verschillende bebouwde kommen vormt geen reden om ze ook allemaal aan te geven. Misschien is het voorbeeld van de Ring om één stad dan niet helemaal gepast, maar het punt blijft. Bij het oprijden van de A20 bij het Kleinpolderplein staat ook niet aangegeven "Rotterdam-West / Schiedam / Vlaardingen / Maassluis / Hoek van Holland".

[stokpaardje]Bewegwijzeren is weglaten[/stokpaardje]

Wat betreft de keuze van het remote focal point op de A 6 (en andere wegen): er wordt natuurlijk vaak gekozen voor de eindbestemming van een weg (of een plaats daar in de buurt), maar gelukkig is het Nederlandse systeem flexibel genoeg om daarvan af te wijken. En dus rijd je op de A 17 noord steeds naar Dordrecht in plaats avn naar Moerdijk(voor Rotterdam word je geloof ik via de A 59 en A 29 geleid) en rijd je op de A 15 west naar Rotterdam en niet naar Europoort. Uitgangspunt moet zijn dat er doelen op de borden verschijnen, waar mensen naar op weg zijn.

In die zin is Groningen inderdaad het meest logische RFP voor de gehele A 6. Het gebruiken van Emmeloord of Joure gaat uit van een niet-bestaande regel, namelijk dat de eindbestemming als RFP moet worden aangegeven. Gezien het daadwerkelijke gebruik van Emmeloord als RFP, is sprake van een te wijdverbreid misverstand.

Overigens zou ik in het noorden sowieso het liefste een omnummering zien plaatsvinden, namelijk dat de A 7 vanaf de Afsluitdijk naar Leeuwarden doorloopt en de A 6 vanaf Joure naar Nieuweschans. Daarmee pas je de wegnummering aan aan de grote verkeersstromen en kun je RFPs kiezen, die bij de wegnummering aansluiten.

Maar ja, de kosten van zo'n operatie ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 02 feb 2006, 15:43

Maar ja, de kosten van zo'n operatie ...
Sja, men heeft onlangs de A 50 ook omgenummerd tot A 6, en dit heeft voorzover ik niet geleid tot extreem hoge kosten of klachten bij de wegnummer-dienst bij de ANWB ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 02 feb 2006, 15:57

Tiesje schreef:http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/temp ... mere-4.jpg

Zijn ze van plan om daar matrixborden te plaatsen ofzo? Want dat zwart vlak onder het wegwijzerbord hoort er toch eigenlijk niet te hangen... alleen als er matrixborden zijn.
Ja, en als dat gaan doen wordt waarschijnlijk alles vervangen, omdat dit nog externe aanstralers zijn... :P

Plaats reactie