Ontdek de verschillen... (N377)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Ontdek de verschillen... (N377)

Bericht door harry » wo 13 apr 2005, 17:15

Een opmerkelijk verschil: de paal heeft geen blauwe banden meer. Dat zie ik vaker bij nieuwe wegwijzers. Hoewel ze nog steeds van de ANWB zijn...

januari 2004:
Afbeelding

april 2005:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 13 apr 2005, 19:03

Hmm, een gevalletje Duurzaam Veilig en Redesign bij elkaar. ;)

Maar nu on-topic, dat komt omdat een slinger in feite niks toevoegt aan het bord of informatie en ook omdat de ANWB haar monopolie kwijt is. Tebodin zal die slinger dan ook nooit plaatsen (huismerk concurrent).

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » wo 13 apr 2005, 19:05

Hetzelfde heb ik hier in Almelo een paar jaar geleden ook gezien met ANWB wegwijzers, zonder dat er meteen redesign is toegepast.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » wo 13 apr 2005, 19:51

Volgens mij is het weglaten van de ANWB-slinger bij voorwegwijzers toch alweer enkele jaren het geval. Bij handwegwijzers ontbreekt alleen een slinger wanneer ze aan dezelfde paal hangen als verkeerslichten. Ik kan me voorstellen dat de ANWB dit heeft gedaan om kosten te besparen.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 13 apr 2005, 23:52

De plaatsaanduiding van Lutten staat nu hoger. Ik zou het beter hebben gevonden als Hoogeveen én Lutten onderaan stonden, dan heb je toch een mooier beeld denk ik. Dan lijkt het wat symetrischer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 14 apr 2005, 9:04

Ik heb mij altijd al afgevraagd wie nu de slinger en waarom aanbracht. Het zal de ANWB wel zijn geweest, maar behalve bij prefab palen zijn het wel altijd extra kosten. Meer kleurloze prefab palen zie je wel steeds vaker, maar ook weer niet standaard, ook niet als de ANWB het nieuwe bord met paal plaatst. Een raadsel dus.

Indien de borden aan lantaarn en/of VRI palen hingen of aan trammasten was het beleid schijnbaar altijd al ambivalent, waarschijnlijk naar voorkeur van de wegbeheerder. Net zo als sommige gemeentes niet, soms of altijd VRI-palen van zwart-witte bies voorzien (ook lantaarnpalen etc). Wellicht kost een biespaal gewoon net iets meer en laten enkele wegbeheerders hem weg.

Helemaal fraai zijn sommige Haagse trampalen: van onderen zwart-wit (er hangt een verkeerslicht aan), dan blauw-wit (er hangt een handwijzer aan) en dan groen (de standaard kleur van trampalen sinds medio 1990)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 14 apr 2005, 16:33

mavas schreef:De plaatsaanduiding van Lutten staat nu hoger. Ik zou het beter hebben gevonden als Hoogeveen én Lutten onderaan stonden, dan heb je toch een mooier beeld denk ik. Dan lijkt het wat symetrischer.
Dat had simpel gekunt als men Hollandscheveld had uitgeschreven, en het bespaart nog blauwvlak ook.

Over die slinger, op handwijzers wordt hij nog wel toegepast, maar in Belgie toch ook niet bij die ANWB-borden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 apr 2005, 16:45

Geef mij één goede reden waarom het oude bord zonodig vervangen moest worden. Volgens mij was het nog lang niet "op"... :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 apr 2005, 17:40

Omdat de hele weg gereconstrueerd is misschien (er ligt nu ook ander asfalt). Kennelijk was bij de werkzaamheden de paal gesneuveld...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 apr 2005, 20:07

Vinny schreef:Omdat de hele weg gereconstrueerd is misschien (er ligt nu ook ander asfalt). Kennelijk was bij de werkzaamheden de paal gesneuveld...
Misschien heb je gelijk. We zullen d'r wel nooit achterkomen...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 17 apr 2005, 11:25

René schreef:
Vinny schreef:Omdat de hele weg gereconstrueerd is misschien (er ligt nu ook ander asfalt). Kennelijk was bij de werkzaamheden de paal gesneuveld...
Misschien heb je gelijk. We zullen d'r wel nooit achterkomen...
Of de ANWB is nu weer een fractie sterker in de onderhandelingen over Redesign... :roll:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 17 apr 2005, 13:15

Jammer. Ik als buitenlander vond die slinger echt typisch Nederlands. Alweer een stukje cultuur dat verdwijnt of aan het verdwijnen is.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 22 apr 2005, 13:25

Ik ben gisteren naar Breda geweest (kijken naar Verkeerskunde aan de NHTV ;)) en daar viel de bewegwijzering me op.

Het leek alsof er een aantal borden gloednieuw waren, maar in het alombekende oude ANWB-design. Ik krijg steeds sterker de indruk dat de ANWB ook nog haar oude ontwerp aflevert als de wegbeheerder dat wenst. Gelukkig maar.

Ook de vele oude, puntige lichtwijzers vielen me op. Hier in de buurt vind je er bijna geen meer. Ook hier zaten op sommige plaatsen gewoon nieuwe platen in met Cc-alfabet. Ook viel op dat die oude lichtbakken allemaal brandden, terwijl bij de Redesign-borden de kapotte opvallend genoeg de overhand hadden. :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 22 apr 2005, 13:46

ViaHaaren schreef:Het leek alsof er een aantal borden gloednieuw waren, maar in het alombekende oude ANWB-design. Ik krijg steeds sterker de indruk dat de ANWB ook nog haar oude ontwerp aflevert als de wegbeheerder dat wenst. Gelukkig maar.
Ik vrees dat de opmars van redesign op het onderliggend wegennet echter zo onderhand een point-of-no-return heeft bereikt, en dat het er daar helaas wel van zal komen. Op het hoofdwegennet is het echter nog helemaal geen uitgemaakte zaak.

Het liefste zou ik zien dat de ANWB zou inzien dat het pad van redesign inhoudelijk een verkeerd pad is geweest. Helaas is de organisatie volgens mij daartoe niet in staat, omdat het commercieel voor de ANWB natuurlijk het meest aantrekkelijke pad is... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 24 apr 2005, 19:07

René schreef:
ViaHaaren schreef:Het leek alsof er een aantal borden gloednieuw waren, maar in het alombekende oude ANWB-design. Ik krijg steeds sterker de indruk dat de ANWB ook nog haar oude ontwerp aflevert als de wegbeheerder dat wenst. Gelukkig maar.
Ik vrees dat de opmars van redesign op het onderliggend wegennet echter zo onderhand een point-of-no-return heeft bereikt, en dat het er daar helaas wel van zal komen. Op het hoofdwegennet is het echter nog helemaal geen uitgemaakte zaak.

Het liefste zou ik zien dat de ANWB zou inzien dat het pad van redesign inhoudelijk een verkeerd pad is geweest. Helaas is de organisatie volgens mij daartoe niet in staat, omdat het commercieel voor de ANWB natuurlijk het meest aantrekkelijke pad is... :roll:
Of het point-of-no-return is durf ik te betwijfelen. Er staan nog altijd meer niet-redesign borden. Eigenlijk zou er tot nader order een plaatsingsverbod moeten gelden tot men de regels op orde heeft. Als er wordt besloten geen redesign toe te passen, dan beschouwen we het als een kort uitstapje. Maar gelukkig op het rijkswegennet helemaal geen redesign.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 25 apr 2005, 19:39

Ik vind redesign wel mooi maar dat de paal onder het bord niet meer blauw is vind ik jammer.

Plaats reactie